Vanerivene projekti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 31 Maalis 2010 12:54

Oli tuossa lauantaina rankemman puoleiset bileet ja siellä siellä tuli tietenkin juttua, yllätys yllätys, veneistä ja vieläpä yllärien yllärinä pienestä, kevyestä ja nopeasta epoksilla ristiinlaminoidusta vaneriveneestä mahonkipinnalla. Tai helppohan se oli selvästä päästä johdatella puhe siihen kun paikalla oli vieraana kaksi täysiveristä epoksi&kusilaitu&hiilikuitu&laminointiammattilaista - toinen suoritus- ja toinen suunnittelupuolelta. Tosin ko. henkilöiden päät eivät ollet täysin selviä joten luovuuskin (ja uho) oli mitä melkoisinta ;-)
"Peace of cake" oli molempien kommentti sillä edellytyksellä että on kunnon kuvat olemassa. Kevyin rakenne suhteessa lujuuteen tulisi kuulemma kahdella erillisellä kankaalla eli rakenteiden välissä yksi ohut kangas ja sitten pinnassa tarpeelliseksi katsottu kangasvahvuus. Pohjalle vaikkapa 3mm vaneri, siihen kangas+epoksi, yksi (tai kaksi) ohut viilukerros ristiin, toinen vaakaan ulkonäöllisistä syistä ja pintaan sitten kangas+epoksi ja lakka sitten pelkästään kiillon vuoksi. " No - perhana kuule se o yhtä luja ku saman vahavune pelti..."
No joopa joo... mutta jos kiloja lähdetään pudottamaan pienen konetehon vuoksi niin kyllä epoksoinnilla vahvistettu monikerrosrakenne hakkaa kokopuisen(vanerisen) rakenteen mennen tullen...

ja olisiko tuommoinen sitten puuvene - on se mutta hieman hampaita kiristellen...moderni puuvene 8}
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 31 Maalis 2010 14:41

Noniin, siinä sitä ollaan.
Miljoona kertaa sanonu.....
Kuitua pitää olla ja paljon. 8-|

Se on sitäpaitsi terveellistä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 31 Maalis 2010 14:51

Joo, eihän tuommoisessa rakenteessa ole puuta kuin nimeksi. Hommaappa muuten se puuvenelehti tai lehdet jossa tehtiin joku keppivene, olikos se nyt tyypiltään meriristeilijä tjsp "Lempi" viiluista ristiinlaminoimalla. Joku etu kait sillä puullakin - siis viiluilla - saavutetaan verrattuna esim lasikuitukankaaseen kun sitä kerran käytetään.
On muuten mielestäni puuvenelehden kautta aikojen mielenkiintoisimpia ja käytännönläheisimpiä juttuja...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 31 Maalis 2010 17:14

Veli-Matti kirjoitti:ja olisiko tuommoinen sitten puuvene - on se mutta hieman hampaita kiristellen...moderni puuvene 8}
Ja kukas siitä välittää??? Vanerivenettähän tässä ollaan tekamässä. 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

mikape
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Huhti 2005 18:39
Paikkakunta: Kello

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja mikape » 31 Maalis 2010 20:35

Joo, muistan jostakin lukeneeni että tollainen ristiinlaminoitu puu hakkaa jäykkyys/painosuhteessa noi hitech materiaalit.
Kun vielä muistaisin et missä se juttu oli.
No kuitenki noi kuitumiehet ei tietenkään tuosta tiedä mitään.
Tokihan materiaali ja sen paksuus pitäisi saada optimoitua, jotta tuohon päästään.
Sen verran minäkin olen kuunnellut näiden kuitunikkareiden jorinoita muovin paremmuudesta, että ei enään jaksa.
Tosin joissakin paikoissa tuota on tullut itsekkin käytettyä, varsinkin kun on tullut bisnesmielessä kuituja ja hartseja leivottua.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Simon » 31 Maalis 2010 21:45

Noihin komposiittirakenteisiin millään tavalla halua puuttua 8-| mutta tuon projektin painoja "kiloja" kun lasketaan, niin tulipa mieleeni aluksen konepeti ja "ahaa" alumiinihan on keveä materiaali, mitä aivan hyvin voipi hyödyntää "voimanlähteen" tukemiseksi, veisto,ym. tukirakenteisiin 8}

Tuo konehan täässä rojektissa on ainoa "ongelma" 8\ Mistä löytyisi Notrealille puolet kevyempi kone ???
Seuraileeko kukaan tuolla RC lennokkisivuilla, joskopa sieltä ;-) 8o

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 31 Maalis 2010 21:56

mulla on yhdessä projektissa Polariksen kone Biaggion vesijetin jatkeena... se kone painaa joku parikyt kiloa, bauttiarallaa...

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 31 Maalis 2010 22:17

Tuo kokonaispaino näyttää olevan yksi projektin ongelmista.
Lähestyn asiaa hieman takaperoisesti,
paljonko suunnitelman mukaisen veneen syväyksen tulisi olla jotta olisi "toimiva".?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

mikape
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Huhti 2005 18:39
Paikkakunta: Kello

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja mikape » 31 Maalis 2010 23:07

No tollasta lennokkimoottoria ei ihan halvalla saa ja tehokkaimmat toimii metanolilla, eli ei kovin järkevää.
Mutta eikös jo ilmajäähdytteisestä ollutkin juttua? Ei kait tollanen 20hp kone ilmajäähyllä kovin paljon paina.
Tietenki kytkin ja potkuriakseli sit painaa jonkunverran, mutta eikös puhuta vain kymmenien kilojen yhteispainosta tekniikalle?
Niin ja sitten Notikan kysymykseen syväyksestä, minun mielestä sillä ei liukuvassa veneessä ole kovin paljon merkitystä.
Eihän siellä kosketa ku yks potkurinlapa kerralla vettä :) 8o

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 31 Maalis 2010 23:16

:-( Perskele, tehdään sitten puoliliukuva malli jos ei muu auta.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 31 Maalis 2010 23:39

Ongelmana taitaa olla vaaka-akselisen mallin löytäminen ja siellä 20 hp:n tienoilla painokin on luokkaa +50kg (Honda ja Kohler) pelkällä koneellakin joten 100kg rajan alittaminen voi tehdä tiukkaa koko tekniikalle varsinkin jos siihen laskee myös konepedin mukaan. Tosin nuo pienimmät mekaaniset merivaihteet joita näkee vaikkapa pienten Yanmarien perässä , mikäs se nyt olikaan merkiltään, eivät voi painaa juuri kymmentä kiloa enempää.

....ja jaskat...Honda GX 620 QXF vaaka-akselilla 20hp ja 42kg (52,38€/kg)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 01 Huhti 2010 09:57

Joo, tosiaan taitaa olla niin ettei syväyksellä ole juuri merkitystä
vaan teho/paino suhteesta...
Mulla menee tovi ennenkuin lämpenen tuollaiseen ilmajäähdytteiseen
paikallismoottoriin, mutta jos vaihtoehtoa ei ole..... 8}

Harmittaa jos menee niin pikkutarkaksi, että homma on jostain muutamasta
kymmenestä kilosta kiinni....

Täytynee harkita koko tehopuoli uudestaan. 8-| Tosin,
jos tehot kasvaa, kasvaa paino ja nopeus / rasitus eli
koko projekti muuttuu aikalailla... 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Huhti 2010 10:13

Tässä on nyt käynyt vähän hassusti, nimittäin kun mua ei henkilökohtaisesti tuommoiset tyhjänpäiväiset krumeluuritekeleet juurikaan kiinnosta niin juuri tuo paino-ja tehoraja tekee hommasta niin mielenkiintoisen että olen alkanut pohtimaan jopa ihan puolivakavasti hommaa.
Rahastahan tuommoinen mielenkiintoinen projekti ei ole koskaan pätkääkään kiinni mutta onneksi verstaan käyttöaste on sillä tasolla että kun ei omat "oikeat" hommat tahdo sopia sekaan puhumattakaan ilimanaikuisiin tekeleisiin käytettävästä värkkäysajasta niin omalta kohdalta käytännön toteutus ei onneksi ole mahdollista - mutta hengessä olen mukana jos suunnitelma pysyy alkuperäisenä.
Kunhan tuon Dejah Thoriksen saa vesille kalustettuna niin sitten siirryn omissa tärkeissä projekteissa vaatetus/metallialalle.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 01 Huhti 2010 17:37

Mitenköhän tämän projektin kanssa nyt oikein mahtaa olla?
Olin alkuun siinä uskossa, että sen voisi toteuttaa ns. normimenetelmin,
kunhan pienentää mittasuhteita jne.
Nyt vaikuttaa kovasti siltä, että normimenetelmin kokonaisuuden
tehopainosuhde ei täsmää, joten vaihtoehdoiksi jää konetehon lisääminen
tai toteutuksen vaihtaminen "ultrakeveisiin".

Tämä -ultrakevyt- malli voisi olla ratkaisu, jotta voisi
pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa ainakin ulkonäön ja mittojen osalta.
Hieman siinä huolestuttaa kestääkö sellainen "paperilennokki" kasassa kun kastuu. 8-|

Toisin sanoen, ajaako asiaansa juniorin veneenä vai muuttuuko koristeeksi.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Huhti 2010 17:52

Simon; mikähän olisi tuommoisen veneen maksimipaino kuljettajineen noin "mutulla" heittettynä?
205kg?
245kg?
295kg?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin