Vanerivene projekti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28 Maalis 2010 23:22

Epoksit ja epoksikankaat ymmärrän, niiden avulla saadaan tosi lujia pintoja, samoin niiden alla oleva puuviilu näyttää siltä kuin se olisi päällä ja sitten vain lakattu. Tosin, kokemukseni lasikuidusta on myös vanhoihin veneisiin kohdistuva, siis viimeinen voitelu. Itsekkin sillä elinaikaa mm. vanhaan soutuveneeseen hakenut. En edes tiedä, oliko kuidutus vaivan arvoinen, sillä vene hajosi alkutekijöihin muutaman vuoden päästä. Ja uudessa tai vahingoittumattomassa pinnassahan kuitu kyllä pysyy, kun sinne ei jää kuplia vaäliin. Mutta
lahon päällä...
Donna 28

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 28 Maalis 2010 23:45

Mitä eroa (alusmateriaalin kannalta ) on sillä, onko päällä epoksia kankaalla tai lasikuitu ??? 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Northling » 29 Maalis 2010 08:34

Moro

Lasikuitumattoa (kudottua- eli rovinki- tai ruiskutettua-mattoa) voidaan laminoida polyesterihartsilla (perinteinen) tai epoksihartsilla.
Epoksihartsi on kalliimpi, parempi ja kestävämpi. Rovinkilla ja epoksilla saadaan näkymätön lasikuitu pinnoitus ohuena. Se jättää alla olevan puun näkyviin.

Halpaan pohjaan ei kannata kallista pinnoitusta laittaa.

Arvokkaaseen runkoon ei kannata huonoa pinnoitusta laittaa...

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 29 Maalis 2010 08:59

Northling kirjoitti:Moro

Lasikuitumattoa (kudottua- eli rovinki- tai ruiskutettua-mattoa) voidaan laminoida (perinteinen) tai epoksihartsilla.
Epoksihartsi on kalliimpi, parempi ja kestävämpi. Rovinkilla ja epoksilla saadaan näkymätön lasikuitu pinnoitus ohuena. Se jättää alla olevan puun näkyviin.

Halpaan pohjaan ei kannata kallista pinnoitusta laittaa.

Arvokkaaseen runkoon ei kannata huonoa pinnoitusta laittaa...

N
Ahaa 8-|
Tämä selvitti paljon.
Lopputuloksena molemmissa on kuitenkin muovipinnoite.
Toinen toistaan parempi, mutta niinhän on kaikissa maailman asioissa.
"Kärjistettynä" konkreettinen ero pintojen läpinäkyvyydessä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29 Maalis 2010 19:10

Nortti vastasi. Lopputulos mikä lopputulos 8o :)
Vierastan sitä. 8o ;-)
:) Donna 28

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja matti » 29 Maalis 2010 20:35

Yksi varteenotettava pointti; se lasikuitukangas estää kotimaisten vanerien pintaan tulemasta hiushalkeamia.
= jos vain maalaat/lakkaat vaneriveneen, niin käytä okume tai mahonkivaneria, jos havu- mänty-, tai (koivu-)vaneria, niin pinnoita lasikankaalla ja epoksilla, (koivu kestänee pelkästään maalattuna ilman hiushalkeamia?).
Kokemusta on hiushalkeamista havuvanerissa.

Matti

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja pellamo » 29 Maalis 2010 23:21

Pidä ittes miehenä ja älä sotke muovia "liikaa"...
Muovi on sen merkki että sillä peitetään jotain .....?puuta kenties siinä sivussa
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Maalis 2010 08:11

Kylläkait tuossa on oikeastaan pikkupakko käyttää epoksia+kangasta pinnassa kun lähtökohtana on pienen konetehon vaatima lähestulkoon äärimmäinen rakenteellinen keveys ja ulospäin näkyvä mahonkipinta - mitä tuosta sen kummemmin mietiskelemään.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja pellamo » 30 Maalis 2010 08:45

Se lasikuituko sen rakenteen keventää ???
Täällä poristaan puuveneistä edes jollainlailla ja äijät tiuskii olan yli että "pistä kuitua,pistä kuitua"
Älä pirruuttaankaan laita ;-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 30 Maalis 2010 09:28

Tässä projektin "suunnitelun" ulkoistamista foorumiin on hyvät ja huonot puolensa.
Hyvä puoli on, ettei se ilman tätä voisi toteutua koska tieto/taito ei riitä ominpäin.
Huono puoli on melko kirjava ohjeistus / ehdotelmat joista "maallikon" on vaikea
valita "se oikea", koska kaikki ehdotukset ovat omalta osaltaan oikeita...

Koitan seuloa toteutukseen sellaiset variaatiot, joiden toteutus tuntuisi
mahdolliselta huomioiden käytettävissä olevat tilat, olemassa olevat työkalut
ja tietysti henk.kohtaiset taidot.
Yksi selkeä ilmeentynyt tarve on oppia "ymmärtämään" valittu menetelmä
jotta toteutus ja sen tarkoitus kulkisi käsikädessä.

Menetelmän tarkoituksenmukaisuuden ymmärtäminen auttaa myös valitsemaan
sellaiset toteutusmenetelmät jotka tukee toinen toisiaan.

Ja kuituahan en tähän projektiin laita !
Paitsi jos on pakko, mutta silloinkin ihan vähän..
Paitsi silloin kun sitä tarvitaan enemmän.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Mile » 30 Maalis 2010 10:05

Hyvä näin, lue paljon ja päätä itse, mutta älä poimi "parhaita" paloja sieltä täältä. Jos valitset perinteiset metodit niin sitten noudatat niitä, jos taas päädyt nykyaikaan ja epoksiin niin toimit sitten epoksin ehdoilla.

Periaate-erot vanhan ja uuden välillä:

vanha : ei ollut pinnoitteita jotka olisivat pystyneet pitämään veden poissa puun sisältä liiallisessa määrin -> kyllästetään puu öljyllä jotta se ei jaksaisi imeä vettä. Lakataan tai maalataan pinta öljypohjaisilla aineilla. Soutuveneen voi tervatakin. Keväällä vene upotetaan jorpakkoon pariksi viikoksi turpoamaan ja sitten tullaan katsomaan olisivatko lahoamiskaasut nostaneet sen pintaan kuin ruumiin juhannukseksi ( luistimet jalassa).

Epoksimenetelmä : ajatus: eipäs päästetä sitä vettä sinne puun sisään ensinkään, joten kapseloidaan joka ikinen puukalilla joka veneessä on paksuun epoksikuorrutteeseen.
Ongelma: epoksi ei veny yhtä paljon kuin puu turpoaa kun sen sisään syystä tai toisesta imeytyy kosteutta. -> suositaan laminoituja rakenteita, ei paksuja täyspuuosia yhdestä puusta, käytetään vaneria joka ei luonnostaan juuri elä -> mutta hyvää vaneria, ei mitään 3mm viiluista liimattua pakkauslaatikkovaneria, josta viilut pullistelevat itsekseen irti.
Koska epoksi halkeilee kun puu turpoaa tai pintaan tulee isku, käytetään epoksin lujitteena usein kuitulujitteita, kuten lasikuitua ,polyesteriä, Kevlaria, Hiilikuitujakin joskus ; yleisimmästä harvinaisempiin lueteltuna tuossa. Kuidun merkitys hartsin seassa on sama kuin raudoituksella betonissa.
Epoksin ongelma: kun epoksikapseloidun puun sisään pääsee kosteutta, niin siellä on ja pysyy; eli pinta on todella saatava paksuksi, ja kestäväksi -> käytä kuitua siellä missä pinta todennäköisesti joutuu alttiiksi iskuille ja raapamille.

Lasikuitu = lasikuitu ; mutta eipäs olekaan! Lasikuitu ei ole se muovimainen hartsi, polyesterihartsi, josta monet veneet on tehty; lasikuitu on se matto siellä muovin sisällä. Lasikuitu yleisnimenä on siis väärä ja harhaanjohtava, ellei tiedä mistä on kyse , lasikuitulujitemuovi on yleisnimi josta tuo kansan "lasikuitu" on perimätietona lyhentynyt alkuperäisestä. Eli kuten nimen pidempi versio kertoo on kyse lasikuidulla lujitetusta muovista , eli siinä on kaksi osaa, muovi ja sitten se lasikuitu , ja lasi-kuitu huom. käsittää sekin kaksi eri osaa, joista toinen kertoo valmistusmateriaalin ja toinen materiaalin muodon.
Kuitu? Siinäpä se. Se on kuin hamppuköyden haivenia , pitkiä hiusta ohuempia säikeitä. Noita säikeitä kun pannaan yhteen lankaan 1000-2000 kipaletta syntyy lanka jota kutsutaan rovingiksi lasikuidun osalta, ja touviksi kun puhutaan hiilikuidusta. Kun tuota rovingia pätkitään n. 50 mm pätkiksi ja ripotellaan levyksi, saadaan sitä silakkalaatikolta näyttävää lasikuitumattoa, jonka kaikki tuntevat.
Mutta kun rovingia laitetaan kutomakoneeseen, siitä voidaan valmistaa kankaita kuten mistä tahansa langoista. TUlen sammutuspeite on tuollainen kudottu lasikuitukangas.
Puun ja vanerin pintaan tuollainen kudottu kangas on vallan mainiota, siitä saa helposti hyvää kaunista pintaa, ja se on myös lujaa, lujempaa kuin em. matto, koska siinä ei kuituja ole katkottu. Lasikuitukangasta käyttäen saa pinnasta helpolla sileän, ilman paksuja pakkelikerroksia, kunhan käyttää ainakin pinnassa hienompaa kangasta raskaamman sijaan.

Tuollaiset kankaat, kudokset ja yhdensuuntaislujitteet on käsitelty lisäaineilla jotka antavat hyvän tartunnan juuri epoksin kanssa, kun taas silakkalaatikko on käsitelty toimimaan perinteisen "lasikuituhartsin" polyesterin kanssa.
Kun puun pintaan laittaa ohuen pintakankaan epoksin kanssa, siitä tulee lähes täysin näkymätön. Moni kyseli multa kun olin oman paattini pinnoittanut että meinaanko kuiduttaa sen , epäilivät kovasti kun naureskelin, että johan se kuitu siinä on - ulkonäkö kun poikkesi aivan pikkuisen ihmisten mielikuvista "kuidutetusta" veneestä.
Mile

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja pellamo » 30 Maalis 2010 21:44

Vai lahoamiskaasujen varassa sitä kesät "lillutaan" :-)
Onneksi niistä hartseista ei tule mitään kaasuja ??? 8}
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Mile » 31 Maalis 2010 09:07

Samalla mitalla haha!

No epokseista ei nyt kovin kauheasti kaasuja nouse - toisin kuin polyesterihartseista.
Mile

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 31 Maalis 2010 11:58

Poika pusaa ammatikseen epoksien ja polyesterihartsien kanssa ja kertoi että molempien kaasuilta pitää suojautua mutta hiukan eri tapaa. Toisen höyryissä on vaan enemmän havaittavia aromeja epoksin ollessa kuitenkin jonkin verran "terveellisempää" sillä keskinäisellä erolla että epoksin höyryt ovat joiltakin osin ilmaa raskaampia ja siksipä "epokseista ei nyt kovin kauheasti kaasuja nouse - toisin kuin polyesterihartseista ...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Mile » 31 Maalis 2010 12:19

Kyllä se näin on, epokseista haihtuu paljon vähemmän kaasuja kuin polyestereistä, mutta eivät nekään mitään hyvää tee.

Ammatikseen hartsien kanssa pelaavien on syytä tuntea riskit ja suojautua asianmukaisesti, jottei työt lopu esim. allergisoitumiseen.

Polyuretaanit myös ovat melko käyttäjäystävällisiä, myös niistä haihtuvat määrät melko alhaisia.

Tilanne muuttuu kokonaan kun hartseja käytetään ruiskulaminoinnissa tai -pinnoituksissa; näissä töissä viimeistään suojautuminen otettava tosissaan.

Märkälaminoinnissa ja valuissa epokseilla ja uretaaneilla riittää normaali hyvä tuuletus. Polyesterihommat syytä tehdä harrasteissakin ulkona tai vastaavissa olosuhteissa ellei raitisilmanaamaria käytössä.
Mile

Vastaa Viestiin