Voi huhhuh!
Tämä välihiominen on ihan kamalaa!!! En tiedä miten raskaasti tai kevyesti ottaa ja joskus kun tulee hius tai nyppy vastaan pelkään että vahingossa vedän taas paatin puulle. Enkä enää tiedä milloin pinta on tarpeeksi sileä ja kun hioo tulee koko ajan tavaraa pinnoille ettei oikein kädellä osaa enää erottaa mitään enää... Ja tää on sitten hidasta puuhaa! Mulla on nyt mennyt tähän hiivatin hiomiseen paljon enemmän aikaa kuin neljän kerroksenmlakkaaminen, ja kaiken kukkuraksi en ole edes päässyt vielä puoliväliin!
Olen hionut käsin 240 hiekkapaperilla ja välillä sellaisilla hiomatyynyillä jotka 180. Mutta ne muuttuu pöperöksi kun tarpeeksi jynssää. En oikein voisi kuvitella ottavani koneella mitään koska minun tuurillani ja taidoillani tekisin kuitekin kylkeen joka palojäljet tai reijän kylkeen, tai sitten loukkaisin itseni jollain aivan ihmeellisellä tavalla...
Nyt alan miettiä että täytyy keksiä oikoteitä kun tässä ajankäytössä ei ole järkeä. Ei vene ehdi mitenkään veteen jos hiominen on näin hidasta ja lakan kuivumiset kestää neljä päivää per kerros kun hallissa alle 10 C. Olen aloittanut hytin ulkopuolisten osien ja kannen kanssa ja voisin olettaa että näissä osissa on tärkeämpää että on tarkkana ja lopputulos mahd hyvä kun ne kerran ovat aina näkyvillä kun taas runko jää useimmilta näkemättä kovin läheltä.
Jos vetäisin rungon vähän vähemmällä huolella ja vain nopsaa ottaa pahimmat valumat pois. Silloin ehkä voittaisin muutaman päivän... Tai mitä tapahtuu jos laittaa 8 kerrosta ilman yhtään välihiontaa? Kehtaakomsellaisella purkilla purjehtiä meriä?
Sitten vielä sisäpuoli, sielä on ihan tajuton määrä valumia ja on todella huolimattomasti vedetty. Sain kerran seuraa tuttavalta joka halusi lakata sisäpuolen ja lopputulos oli vielä astetta pahempi kuin minun lakkaukset
Ja kaiken kukkuraksi, ajattelin ennen välihionnan alkua että pitäisi pyytää kaikki tuttavat katsomaan hienoamvenettä kun se kiiltää niin kauniisti neljän kerroksenmjälkeen. Ja nyt se näyttää enemmän joltai Jalapagogsen kilpikonnalta kuin puuveneeltä... Tiedän että tämä työvaihe on edistysaskel, mutta kun vene näyttää ravistuneelta liiteriltä.
Ja kun tänään kerran aurinko paistoi ja lämmitti niin kivasti, kannoin kaikki kyllästetyt ja yhden kerroksen lakatut irto-osat ulos pihalle kuivumaan. Kun kerran kylmässä,hallissa eivät mitenkään niin tee... No, kun illlalla kannoin ne takaisin kylmään halliin, oli joissakin osissa joissai kohdin noussut pinnalle pellavaöljy/lakkapisara. Hieman tahmainen. En ehtinyt niille enään mitään tekemään, ja vaikka olisin ehtinytkin, olisin varmaan tapani mukaan tehnyt juuri väärän toimenpiteen. Eihän tuollaiset osat edes mahtuisi oksasilppuriin...
Ja nyt on muuten liian myöhäistä tehdä härvelistä kukkapenkkä kun on jo lyijymönjät vedetty pohjaan. Sehän myrkyttäisi kaikki kasvit ja kasvimaat koko pihamaassa... Eli tää vene on siis nyt ongelmajäte!!!
Nyt on sen verran kamalaa juttua että taidan sammutta valot... (ja sekö muka tähän ongelmaan Auttaisi... )
Ehkä huomenna on parempi päivä tai jospa vaikka saisin hiomiset valmiiksi...