Vanerivene projekti
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Vanerivene projekti
Tässä on yhden paatin mallikaaret (vahvistamatta ja vaateriin revaamatta) jossa näkyy
yksi poikkipuu jollainen on joka kaaressa samassa korkeudessa suhteessa KVL:aan.
Sullahan tulee kaiketi heti lopulliset "veistokaaret" noitten tilalle....
yksi poikkipuu jollainen on joka kaaressa samassa korkeudessa suhteessa KVL:aan.
Sullahan tulee kaiketi heti lopulliset "veistokaaret" noitten tilalle....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Vanerivene projekti
No voi sen kaarien asennuskorkeuden mitata myös jostakin muusta perusviivasta kunhan sellainen on piirretty ja kaaret sen suhteen mitoitettu.
Itse käytin tuollaista perusviivaa ja mittasin kaaret siihen. Rakennusvaiheessa käytin laserosoitinta jonka olin letkuvesivaa'alla laittanut vaateriin. Laserin hyvä puoli on siinä että sen läpi voi kävellä toisin kuin lankojen ja muiden viritysten.
Jokaisen kaaren "köliviivan" korkeuden mittasin tuosta laserin näyttämästä linjasta ja sitten kaaret vesivaakaan ja kiinni jigiin. Mä kun olin laiska ja säästeliäs niin se jigi oli itseasiassa kaksi pitkää vanerista tehtyä I-palkkia jotka samalla toimivat täyspitkinä moottorijäykkäreinä . I-palkiksi vaneri muuntuu kun sen ylä ja alaosaan liimaa kaveriksi sopivasti rimaa lisäjäykisteeksi.
Kaarille oli valmiiksi sahattu lovet tähän palkkiin, jolloin pituussuuntainen asemointi ei tuottanut lisäjumppaa.
Itse käytin tuollaista perusviivaa ja mittasin kaaret siihen. Rakennusvaiheessa käytin laserosoitinta jonka olin letkuvesivaa'alla laittanut vaateriin. Laserin hyvä puoli on siinä että sen läpi voi kävellä toisin kuin lankojen ja muiden viritysten.
Jokaisen kaaren "köliviivan" korkeuden mittasin tuosta laserin näyttämästä linjasta ja sitten kaaret vesivaakaan ja kiinni jigiin. Mä kun olin laiska ja säästeliäs niin se jigi oli itseasiassa kaksi pitkää vanerista tehtyä I-palkkia jotka samalla toimivat täyspitkinä moottorijäykkäreinä . I-palkiksi vaneri muuntuu kun sen ylä ja alaosaan liimaa kaveriksi sopivasti rimaa lisäjäykisteeksi.
Kaarille oli valmiiksi sahattu lovet tähän palkkiin, jolloin pituussuuntainen asemointi ei tuottanut lisäjumppaa.
Mile
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Vanerivene projekti
"Laserin hyvä puoli on siinä että sen läpi voi kävellä toisin kuin lankojen ja muiden viritysten." - Mile

Laserihan näyttää aina 100% varmasti suoraa linjaa maksoi se yhden euron tai 1000 - se vesivaaka siinä päällä on sitten aivan eriasia...
Kun tuon huomioi niin laser on paras linjalanka kunhan sen vaan saa tarpeeksi luotettavasti kohdilleen.
Joskus noita linjalankoja joutuu vetämään aivan muualla kuin varsinaiselle linjalle ettei ne olisi haittona. Kaaria kohdilleen hiimaillessa se voisi olla vaikka katossa ja siitä sitten mittakepillä... mutta laseri on helpompi.

Laserihan näyttää aina 100% varmasti suoraa linjaa maksoi se yhden euron tai 1000 - se vesivaaka siinä päällä on sitten aivan eriasia...

Kun tuon huomioi niin laser on paras linjalanka kunhan sen vaan saa tarpeeksi luotettavasti kohdilleen.
Joskus noita linjalankoja joutuu vetämään aivan muualla kuin varsinaiselle linjalle ettei ne olisi haittona. Kaaria kohdilleen hiimaillessa se voisi olla vaikka katossa ja siitä sitten mittakepillä... mutta laseri on helpompi.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- tkk
- Viestit: 75
- Liittynyt: 27 Heinä 2009 13:42
Re: Vanerivene projekti
Oma kokemukseni ihan halvimmista lasereista on se, että säde ei ole riittävän kapea. Ilmeisesti vekotuksessa ei ollut mitään linssiä tms, ainoastaan pieni reikä, mistä valo ohjattiin. Niinpä säde oli neljän metrin päässä jo hajonnut sentin paksuiseksi pehmeäreunaiseksi läiskäksi. Huonompi kuin parhaat valkokankaalle sohimiseen tarkoitetut osoitinkynät 8\Veli-Matti kirjoitti:Laserihan näyttää aina 100% varmasti suoraa linjaa maksoi se yhden euron tai 1000 - se vesivaaka siinä päällä on sitten aivan eriasia...![]()
Kun tuon huomioi niin laser on paras linjalanka kunhan sen vaan saa tarpeeksi luotettavasti kohdilleen.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Vanerivene projekti
Jo vain,
mulla oli juur sellanen halpa vekotin, jonka säde leviää; mutta entäs sitten, en mitannutkaan täplän keskeltä vaan valoläiskän alareunasta; sehän on kartion muotoinen, jonka reunat kyllä ovat suorat.
Enkä käyttänyt mitään pientä vatupassilaseria , vaan tei sen laserin vaateroinnin letkulla veneen edestä ja takaa n . 8 m etäisyydeltä mitaten. Kyllä se melko hyvin vaaterissa oli.
Luotilankaa sitten käytin pystylinjoihin kuten perälaudan ja keulapuun asennuksiin.
Enpäs sitten tiedä oisinko siitä rungosta suorempaa tehdä millään muulla konstillakaan.
Kätevä sellanen pikku osoitinlaseri muutenkin, koiran ulkoilutuksessakin. Mun vanha mäyräkoira aikoinaan tykkäsi pimeällä jahdata sitä punaista läiskää - varsinkin talvella lumisessa maassa näkyi hyvin ja kauas. Koira juoksi ja isäntä seisoskeli ... olis varmaan tehnyt hyvää se juoksu isännällekin.
mulla oli juur sellanen halpa vekotin, jonka säde leviää; mutta entäs sitten, en mitannutkaan täplän keskeltä vaan valoläiskän alareunasta; sehän on kartion muotoinen, jonka reunat kyllä ovat suorat.
Enkä käyttänyt mitään pientä vatupassilaseria , vaan tei sen laserin vaateroinnin letkulla veneen edestä ja takaa n . 8 m etäisyydeltä mitaten. Kyllä se melko hyvin vaaterissa oli.
Luotilankaa sitten käytin pystylinjoihin kuten perälaudan ja keulapuun asennuksiin.
Enpäs sitten tiedä oisinko siitä rungosta suorempaa tehdä millään muulla konstillakaan.
Kätevä sellanen pikku osoitinlaseri muutenkin, koiran ulkoilutuksessakin. Mun vanha mäyräkoira aikoinaan tykkäsi pimeällä jahdata sitä punaista läiskää - varsinkin talvella lumisessa maassa näkyi hyvin ja kauas. Koira juoksi ja isäntä seisoskeli ... olis varmaan tehnyt hyvää se juoksu isännällekin.
Mile
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Vanerivene projekti
Juu, näinhän se on, onhan niissä eroja mutta silti laserin viiva on niin kauas täysin suora kuin sen teho riittää. Loppu onkin sitten kiinni siitä miten osaa hyödyntää pistettä - keskeltä tai sitten alareunasta kuten Mile. Osaamista se on sekin että heittää tietyssä vaiheessa laserilla ns. kuikkaa...
Tuo kuvassa oleva Bilteman alle kympin laser antaa 10m semmoisen 3-4mm pisteen joka on tummalla mattapinnalla täysin jaettavissa kahtia. Enimmäkseen käytän pääasiassa Hiltin ristiviiva/pistelaseria ja sen pisteen/viivan terävyys on ihan eri maata mutta hintaakin on melkein 100x enemmän. Molempien tarkkuus riittää melkeinpä mihin vaan alle 10m matkoilla mutta Hilti on huomattavasti monipuolisempi automaattitasauksineen ja säädettävine kulmineen. Bilikka taas venehommissa huolettomampi ja siksi käytännössä parempi...
Oikeat "mittamiehet" sanovat että laserin ainoa etu on nopeus ei suinkaan tarkkuus ja miksipä minä niiden sanoja epäilemään. Vanhat tavat, linjalangat, ristimitat, timpurinkomiot, vatupassit, vesiletkut jne ovat aivan yhtä hyviä ja toimivia.

Tuo kuvassa oleva Bilteman alle kympin laser antaa 10m semmoisen 3-4mm pisteen joka on tummalla mattapinnalla täysin jaettavissa kahtia. Enimmäkseen käytän pääasiassa Hiltin ristiviiva/pistelaseria ja sen pisteen/viivan terävyys on ihan eri maata mutta hintaakin on melkein 100x enemmän. Molempien tarkkuus riittää melkeinpä mihin vaan alle 10m matkoilla mutta Hilti on huomattavasti monipuolisempi automaattitasauksineen ja säädettävine kulmineen. Bilikka taas venehommissa huolettomampi ja siksi käytännössä parempi...
Oikeat "mittamiehet" sanovat että laserin ainoa etu on nopeus ei suinkaan tarkkuus ja miksipä minä niiden sanoja epäilemään. Vanhat tavat, linjalangat, ristimitat, timpurinkomiot, vatupassit, vesiletkut jne ovat aivan yhtä hyviä ja toimivia.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Vanerivene projekti
Noitten kaarien linjaamisessa on oma silmä riittävä laseri ja tarpeeksi pitkä vatupassi taas
poikittain kun revaa kaaret esim. kattoon tms. kiinni.
Milli sinne tänne ei merkkaa mitään puupaatissa kunhan kaaret ovat keskellä,suorassa ja symmetriset
poikittain kun revaa kaaret esim. kattoon tms. kiinni.
Milli sinne tänne ei merkkaa mitään puupaatissa kunhan kaaret ovat keskellä,suorassa ja symmetriset
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Vanerivene projekti
Niimpä... 
Mutta laser on huiman edistyksellisen internet-ajan nettikeskusteluissa "katu-uskottavampi"
Tottapuhuen jos mennään vimpan päälle moderneihin hommiin ja vesileikattuihin kaariin ja vanereihin ja muihin osiin niin millikin alkaa olemanaan ilmeisesti jo kohtuu iso heitto tai ainakin sitä luokkaa että sekin vähän on pyrittävä välttämään
Mittavirheketaleilla kun on paha tapa jossain vaiheessa kertautua ja pullahtaa semmoisessa paikassa esille että xituttaa ja pahimmillaan xituttaa oikeinkin raskaasti...
Mutta eiköhän tässä Notikan botskissa mennä kuitenkin ihan maallisella tarkkuustasolla

Mutta laser on huiman edistyksellisen internet-ajan nettikeskusteluissa "katu-uskottavampi"

Tottapuhuen jos mennään vimpan päälle moderneihin hommiin ja vesileikattuihin kaariin ja vanereihin ja muihin osiin niin millikin alkaa olemanaan ilmeisesti jo kohtuu iso heitto tai ainakin sitä luokkaa että sekin vähän on pyrittävä välttämään

Mittavirheketaleilla kun on paha tapa jossain vaiheessa kertautua ja pullahtaa semmoisessa paikassa esille että xituttaa ja pahimmillaan xituttaa oikeinkin raskaasti...
Mutta eiköhän tässä Notikan botskissa mennä kuitenkin ihan maallisella tarkkuustasolla

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Vatupassit 20cm - 2m, Ridgid laser, Tamo vaaituskoje, linja- ja luotilangat kaivettu naftaliinista,
eiköhän näillä muutaman millin tarkkuuteen päästä.
eiköhän näillä muutaman millin tarkkuuteen päästä.

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 26 Huhti 2005 18:39
- Paikkakunta: Kello
Re: Vanerivene projekti
Sehän on niinkuin se vanha sorvari sano aikanaan, kun tuli työmaalle uus automaattisorvi ja johtaja kehu et siinä on vaan tuhannesosamilli heittoa ku tolla tekee.
No sorvari siihen et ompa paljon klappia, ku minä teen se on justiinsa!
No sorvari siihen et ompa paljon klappia, ku minä teen se on justiinsa!
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Just niin, ja jos tappi ei mahdukkaan, tuli siitä liian tarkka.mikape kirjoitti:Sehän on niinkuin se vanha sorvari sano aikanaan, kun tuli työmaalle uus automaattisorvi ja johtaja kehu et siinä on vaan tuhannesosamilli heittoa ku tolla tekee.
No sorvari siihen et ompa paljon klappia, ku minä teen se on justiinsa!

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Vanerivene projekti
Tottahan ne hyviä vehkeitä ovat..
Ainahan se tekemistä helpottaa mitä tarkemmin pysyy mitoissa.
Joskus vaan tuntuu että mitä tarkempia laitteita niin sen enempi niitten lumoissa kiinnittää
tarpeettomissakin paikoissa huomiota milleihin yms.
Ja monesti huomannut että mitä enempi "vehkeitä" niin sitä isompi hässäkkä
Ainahan se tekemistä helpottaa mitä tarkemmin pysyy mitoissa.
Joskus vaan tuntuu että mitä tarkempia laitteita niin sen enempi niitten lumoissa kiinnittää
tarpeettomissakin paikoissa huomiota milleihin yms.
Ja monesti huomannut että mitä enempi "vehkeitä" niin sitä isompi hässäkkä

Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Juuri siksi laitoin mauserin sivuun.pellamo kirjoitti:Tottahan ne hyviä vehkeitä ovat..
Ainahan se tekemistä helpottaa mitä tarkemmin pysyy mitoissa.
Joskus vaan tuntuu että mitä tarkempia laitteita niin sen enempi niitten lumoissa kiinnittää
tarpeettomissakin paikoissa huomiota milleihin yms.
Ja monesti huomannut että mitä enempi "vehkeitä" niin sitä isompi hässäkkä

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Vanerivene projekti
Tarvitaan niitä sadasosia.....1000 joka senttiin 

Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Vanerivene projekti
Tuo Pellamon kuva kyllä kertoo enemmän kuin sata sanaa, sillä näinhän nuo kaaret tehdään ja linjataan, tuo mitä eilen yritin kertoa, niin kyllä se KVL on peruslinja mistä kaikki mitat otetaan ja siirretään sopivalle korkeudelle tai etäisyydelle, riippuen siitä rakennetaanko vene oikein - tai väärinpäin (kuten vaneriveneet useimmiten).
Kuvassa olevat mallikaaret? herää kysymys? onko jo tehtynä? Tasasauma vai rimarakenne, tuskimpa diagonaalilaminoitu, koska on strevattu oikeinpäin
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Kuvassa olevat mallikaaret? herää kysymys? onko jo tehtynä? Tasasauma vai rimarakenne, tuskimpa diagonaalilaminoitu, koska on strevattu oikeinpäin

![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)