Vanerivene projekti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08 Maalis 2010 22:33

Rotaxin teho ei ole mikään ongelma - HB kun tarkastelit Rotaxin tyyppikilpeä niin erittäin huolellisen puhdistuksen jälkeen huomasit että tehoksi ilmoitetaankin 19,5hp eli nykytehomerkintänä hiukan alle 15kW. Se 40hp tuli siitä maalitahrasta - ykkönen oli kokonaan piilossa, ysi näytti ihan neloselta ja vitosen alakoukku nollalta...

Vanha paljon käytetty konsti on monesti parempi kuin pussillinen uusia ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08 Maalis 2010 22:37

Simon kirjoitti:Tässähän taas mielenkiinto heräsi, pitäisiköhän taas tuo Valmetin piirrustulauta ottaa käyttöön. Mun toimesta siitä on markkinoille lähtenyt 2,2 metrisestä 16 metriseen (tuo viimeinen oli terästä).
Joka tapauksessa notikan ajatus on mielenkiintoinen, Toki tuo 3 metrinen on varmasti liian haastava, mutta 3,6 metriseen voisi asentaa keskimoottorin ja nimenomaan "pitkän" keulakannen alle.
Ohjaamossa tuulilasin takana kaksi paikkaa, niinkuin takavetoisessa autossa ( eli moottori vähän niinkuin parijalkojen välissä).
Vesilinjapituutta tuohon pitäisi saada mahdollisimman paljon , joten keulavannas pitää olla mahdollisimman suora (pysty) ja silti keulan kantavuutta täytyy lisätä aallokon aiheuttaman "jiirauksen"estämiseksi?
Pohjan muoto perässä suht tasainen , ja pakosta hieman nouseva. Potkuriakseli / vannasputki tuettuna A pukilla tai evällä ja eväperäsin ilman köliä ja kalarautaa.

Rotringin tussia lähden tästä liuotteleen ja laudalla on jo puhdas paperi!

Niin tietysti peräpeili asianmukaisesti ja kahdella putkella!
Tussit liuotukseen, muuten ei keulan kantavuuden lisäys
tai pohjan pakosta hieman nouseva linja oikein avaudu meikäläiselle. 8|
Muilta osin "kuulosti" hyvältä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Simon » 08 Maalis 2010 23:05

Tätähän se on kun ei osaa itseään ilmaista, rotrigeilla (tussit) ennen piirrettiin.
Tarkoitin keulaosan kantavuutta lisättävän koneen sijoituksen suhteen ja pohjan on vesilinjaan nähden "pakko" nousta peräpeiliä kohden.

Siitä huolimatta olen vielä mukana ja innolla!

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08 Maalis 2010 23:30

Simon kirjoitti:Tätähän se on kun ei osaa itseään ilmaista, rotrigeilla (tussit) ennen piirrettiin.
Tarkoitin keulaosan kantavuutta lisättävän koneen sijoituksen suhteen ja pohjan on vesilinjaan nähden "pakko" nousta peräpeiliä kohden.

Siitä huolimatta olen vielä mukana ja innolla!
Mahtaisitko tarkoittaa samaa, mistä kyselin tuolla toisessa aiheessa?
Kirjoitin:

Kölipuu?
Toisissa liukuvissa se näyttäisi olevan "suora",
toisissa taasen näyttää laskeutuvan keulasta muuta pohjaprofiilia alemmas
noustakseen taas kohti perää.

Onko tuo pohjan profiili liittyväinen koneen sijoitukseen?
Olin havaitsevinani että suorissa profiileissa on perä- tai sisäperämoottorit.
Jälkimmäisessä mallissa taasen sisämoottori.

Jos kyse samasta pohjan linjasta niin sitten ymmärränkin asian. 8|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja pellamo » 08 Maalis 2010 23:53

Varmasti noilla mitoilla ja konetehoilla juuri nuo "vetenalaiset vehkeet" (Simonhan ne sanoi)ovat isossa roolissa
että ehdottomasti ei A-pukkia vaan evän varaan vannasputki tai pelkkä perälaakeri (vähempi vastusta) ja lapioperäsin(ilman alapään tuentaa) joka on peräpeilin takapuolella jolloin se sallii potkurin sijoituksen mahdollisimman taakse. Se taas antaa lisää pelivaraa koneen sijoitukseen/akselin kulmaan noinkin lyhyessä veneessä.
Konstilla millä hyvänsä välttää turhia niveliä akselissa ja kevyt n. 2:1 välityksellä kytkin keveään "kierroskoneeseen"..
Pirun mielenkiintoiset lähtökohdat sulla rojektissa !!!
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
Paikkakunta: Lpr

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja jukkan » 09 Maalis 2010 09:20

Keveys.
Se on se suuri tavoite, jos meinaat alle 20 hp koneelle.
Varsinkin jos veneeseen rakentaa kannen, niin paino helposti nousee.

Itsellä on mm. 5,25 pitkä kannellinen puuvene ja se ei enää kovinkaan sporttinen ole 20 hv koneella. 100 hv on siihen sopivampi.
Mutta toinen vene, 3,20 pitkä avoin kevyt vene on jo 20 hv teholla varsin nopea.
Ja siihen minuakin kiinnostaisi laittaa akselivetoinen, noin 20hv kone....
Viimeksi muokannut jukkan, 09 Maalis 2010 10:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09 Maalis 2010 09:28

Hondan ilmajäähdytteisiä paikallismoottoreita on käytetty tuon tapaisissa prjojekteissa menestyksekkäästi. Jokunen vuosi sitten oli juttua vähän reilu 5m tuulilasi veneestä jossa oli n 20hp Honda + jetti ja huippuja taisi olla jotain 14 solmua.
Ettei vaan olisi ollut ELP-veneen tuote???

Moottori osalta minä ainakin lähtisin käyttämään noita ilmajäähdytteisiä paikallismoottoreita mutta sen jetin voisin vallan hyvin unohtaa vaikka sitä on tiettyjä etuja.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Mile » 09 Maalis 2010 10:04

Mulla oli teinipoikana haave tehdä sellanen sea-sled mallinen pulkka ja istuttaa siihen vanha ladan kone akselivedolla ja suorilla putkilla ...syistä jotka jääkööt unholaan. Siihen sea-slediin riittää pieni kone , piirustukset oli vanhassa kodin taitosanakirjassa. Kyseessähön on käännetyn V-pohjan ( googlettaa : inverted v-bottom hull) esi-isä, joka liukuu jo pienellä koneella .. mutta ei varmaan kovin mukava ajaa jos vähänkään aaltoa.

Parikymppisinä sitten tehtiin mahonkisesta tai sen värisestä ulkomaan pakkausvanerista n. 3.5 metrinen vene joka kulki 20 heppasella peräprutkulla 45 km/h ( siihen aikaan ei vielä solmuja kaverin kanssa tunnettukaan ..) kaksi päällä. Ajettiin rinkiä 60 heppasten normiveneiden ympäri. TUossa oli loiva v-pohja, joku n. 10 astetta perässä, joka jyrkkeni keulaan ... piirrettiin siihen kuuluisaan askin kanteen ja sitten tehtiin. Palteet olivat leveät ja voimakkaasti alas käännetyt, niilläkin osuutensa vauhtiin. Vaan oli kova laukkaamaan, johtunee osin lyhyen leveästä muodosta ( 3.5 x 1.4 m) ja muuttuvasta V-pohjasta jota ei silloin vielä paremmin tunnettu ( siis me), ja taisi siinä perässä olla vähän pussiakin pohjassa, mikä ei ainakaan auttanut asiaa.
Mutta kovaa se kulki, ja kurvat mentiin kauniissa sivusladissa. Hauska sillä oli Vääntejoen rantapenkkojen lehmiä pelotella.
Mile

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09 Maalis 2010 10:06

Potkuria vartenhan sen perän nouseva linja täytyy olla, jotta saisi akselin mahdollisimman pienessä kulmassa menemään moottorilta ja lootalta. Näinhän se on näissä isommissakin veneissä, niin kuin nyt minullakin. Ja mitä vähemmän siellä perässä veneen alla on rojua, niin sen paremmin vene kulkee, vastus on pienempi.
Donna 28

skarvonen
Viestit: 36
Liittynyt: 31 Elo 2003 00:39
Paikkakunta: Tornio

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja skarvonen » 09 Maalis 2010 10:17

Semmoinen kuin sneakeasy on aika kähee vanerivene. Kulkee hieman pienemmälläkin koneella. Netistä löytyy kuvia ja rakennusohjeita.

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
Paikkakunta: Lpr

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja jukkan » 09 Maalis 2010 10:25

- velimatille,,,
oli tosiaan, useita vuosia sitten venemessuillakin Hki, esillä sellainen "runabout" jossa oli ilmajäähdytteinen hondan v2 moottori. Nätti siro vene.
Tekijää en muista enää, mutta lienee tarkempi juttu puuvenelehdessä.

Eikös nyt, n. 499 e hintaan saa kiinalaisen paikallismoottori dieselin, noin 15 hv ?
Sellainen kiinalainen, jossa olisi vaihdekin mukana olisi kätevin.
Bensakoneina on v2 paikallismoottoreita tarjolla, n 15-25 hv luokassa.. yms, jne..

eeli
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Huhti 2003 21:49
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja eeli » 09 Maalis 2010 10:58

Moro

Velimatti tuossa kertoili messuilla olleesta projektista. Vene oli Ollercraft ja niitä tekee Kuusiston Telakka. Sivut on netissä, mutta veneistä ei siellä juuri kerrota joten vaatinee yhteydenottoa jos haluaa tietoa.

T:Eeli
ELP-Vene Oy
Sixty minutes of thinking of any kind is bound to lead to confusion and unhappiness.
- James Thurber

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09 Maalis 2010 11:15

No meni kuitenkin sentään samaan ammattikuntaan ja tarkempaakin vinkkiä tuli aika pian ;-)

Mulla ei ole noita Hondan ja Mitsun paikallismoottorien aasialaiskopioita (niitähän tulee ainakin Malesiasta, Kiinasta, Taiwanista ja mistä lie) kohtaan kovinkaan suuri luottamus - jotkut kestää ja jotkut niin sanotusti kahdestatoista puoleenpäivään.
Takuu on aikarajoitteinen joten tilanne voi veneprojektia tehdessä olla se että takuu on ummessa ennen kuin koneesta edes otetaan savut...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja pellamo » 09 Maalis 2010 15:40

Tällä paketilla liikkui(liukui) yksi 6.5 m limilautainen suippoperä 12 solmua.
Veneen pohja muistutti vähän levitettyä "tenon" paattia.
Paketti painaa n.30 kg.Honda 10 hv + hurth hbw-20 muistaakseni...
Teho/paino suhteet kohdillaan
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Simon » 09 Maalis 2010 20:40

Pellamo huomasi, mun vajavaisen selostuksen pohjalta, mistä on kysymys? Toki notikkakin.
Tänään raivasin piirrustuskojeen näkyville ja ensimmäiseksi vedin vesilinjan, sitten hahmottelin 3,6 metristä venettä, minkä pitäisi olla (notikan mukaan pieni ja vanerista, siitähän tämä lähti).
No okei, tuo 3,6 vesilinjapituutena jotenkin täyttää nuo normit ja sillä pituudella saadaan tuo nopeuskin hallittua (20 -25 hv) n. 15- 20 solmua.
Se mitä on edellä puhuttu ja pähkäilty, että veneen pitäisi olla mahdollisimman pieni, niin ajatuksissani tuli mieleen, toki ensimmäiseksi sisääntaittuva peräpeili(siitähän jo kirjoiteltiinkin), sekä Bourbon keula, jonka mukaan veneen kansi kuvastaa aluksen miniatyyrikokoa.

Muutaman viivan ja käyrän tänään piirtelin, haastetta on, mutta kattellaan.

Vastaa Viestiin