Woodpeckereitä rakentamaan

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
RistoA

Re: Woodpeckereitä rakentamaan

Viesti Kirjoittaja RistoA » 24 Helmi 2010 21:01

Lähtikö tää ketju jotenkin väärällä jalalla liikkeelle, kun kommenteista henkii ahistus ja kitinä tyyliin "väärin tehty" ?? 8-|

Risto

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24 Helmi 2010 21:12

En tiedä mitä tarkoitat A, mutta salonkiveneeni ei ole lobster -mallinen tai mikä lieneekin,
tämä hollantilainen, vain erilaisista veneistä on kysymys tai sanottaisiinko erilaista käyttötarkoituksista.
Donna 28 :)

Kuha

Viesti Kirjoittaja Kuha » 25 Helmi 2010 12:01

tevisu kirjoitti:
JussiA kirjoitti:Epoksoitu pinta täytyy ilman muuta lakata.
Eipäs yleistetä... ;-)

Nikolaihin nimenomaan tehtiin tietyillä ominaisuuksilla oleva laminointiepoksi kattoihin kun maalatut katot on tulossa. Jos en olisi halunnut maalia, olisi tehty erityyppinen epoksi, joka kestää UV-valoa ja sään vaihteluita erinomaisesti
Veikkaisin että tuossa Woodbackerissa lakka on paremman kiillon vuoksi, en jaksa uskoa että pelkällä epoksilla saisi yhtä hyvää lopputulosta.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25 Helmi 2010 12:21

Ei pelkkää epoksia saa käyttää tai saa, jos on "hullu", mutta epoksi hapertuu auringon UV -säteilyssä, sen vuoksi se on joko maalattava tai lakattava sellaisilla aineilla, jotka erityisen hyvin kestävät auringon valoa. Epoksi itsessään tekee lasimaisen pinnan. Vene oli epoksoitu, lakattu ja todennäköisesti vielä vahattu. Ruiskumaalausta hyväksikäyttäen saadaan todella hyviä pintoja, muttei niiden veneiden kansia ja laitoja ole varmasti tarkoitettu kengillä käveltäviksi, ei ainakaan, jos kenkänpohjassa on yksikin hiekan jyvä. ;-) 8}
Donna 28

Kuha

Viesti Kirjoittaja Kuha » 25 Helmi 2010 15:11

tevisu kirjoitti:On saatavilla epokseja, jotka kestävät UV:n ja sään vaihtelut. Tällainen epoksi on niin kallista, että sen käyttö ei ole yleistynyt.
Niin, onko hinta ainoa argumentti vai jääkö pinta jälkeen lakatusta? Muuten voisin kuvitella että UV-lisäaineilla varustettu epoksi olisi suosittua koska työvaiheita jää pois. Hintaero ei tunnu olevan niin suuri (http://www.terpol.fi/tuotteet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;).

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25 Helmi 2010 20:29

Minulla on sitten väärää tietoa tästä epoksista, mutta sehän tällä palstalla on niin hyvää mm :) , kun väärät käsitykset oiotaan.
Epoksia olen käyttänyt lähinnä liimana, mutta kesällä on tarkoitus vetää salongin katto epoksilla ja siihen päälle laittaa pellavakangas, joka maalataan. Sekin menetelmä voi muuttua vielä - ei ole kirkossa kuulutettu.

JussiA

Viesti Kirjoittaja JussiA » 26 Helmi 2010 09:10

Kerran olen käyttänyt tuommoista kirkasta pintakäsittelyihin tarkoitettua epoksia vesibussin mahonkivaneripeiliovissa, ei ainakaan se kokeilu vakuuttanut. Oli se kuitenkin sen verran paksumpaa kuin lakat yleensä etten ainakaan minä onnistunut saamaan lakkapintoihin verrattavaa tulosta. Kyllä nuokin piti sitten lakata.
Jossain kattopinnoissa voisi toimiakin paremmin, saa vedettyä paksumman kerroksen ilman että valuu. Tarkennetaan vielä että katon ulkopinnassa.. :))

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Helmi 2010 15:29

Minä kun olen tällainen "konservatiivi", niin en ole okein luottanut mihinkään epoksiin. liimauksessa olen sitä nyt käyttänyt, mutta siinäkin tuli tehtyä harjoituskappaleita useampia, ennen kuin sain ne liitokset pitämään. Jotenkin ne pumput eivät pakkausten päällä ole tarkkoja annostukseltaan. Nyt kun sen on oppinut, niin täytyy sanoa, että pakkaukset käytetään loppuun ja vaihdetaan muihin liimausmenetelmiin.
En minäkään käyttäisi epoksia pintojen tekemiseen, puun umpioiminen tuntuu samalta kuin kuiduttaisi venettä, ajatus on lähellä viimeistä voitelua ;-) Eikä epoksin hiominen ole yhtää hauskempaa kuin lasikuidunkaan hiominen. 8,5 m puuveneen kuiduttaneena tiedän,
onneksi se vene meni kaupaksi, ennen kuin näin sen hitaan mutta varman romuuntumisen.
Tosin tässä nykyisessä projektissakin oli lasikuitu päällä ja sain siis nähdä kuidutuksesta johtuneen rakenteiden tuhoutumisen 8\ 8\ 8\ !!! Minulla ei riitä ymmärrystä vanhan veneen kuiduttamiselle eikäpä paljon uudenkaan - sama koskee epoksointia. Lakataan vain, jätetään se epoksi pois. ;-)

palonte

Viesti Kirjoittaja palonte » 26 Helmi 2010 16:47

Hienolta näytti meikäläisen silmään. Enpä ollut havainnut moista. Onneksi en osaa asettaa rimaa omassa projektissa noin korkealle, voisi vaikka hermo ruveta renaamaan. Ymmärsinkö keskustelusta oikein että valmistaja on pinnoittanut vanerirunkoisen ristiinliimatun kuoren viiluilla. Otin vuosi sitten aiheeseen tälläkin osastolla kantaa, kun aiheesta jotain juttua oli. Oma projekti etenee hissukseen ja perusidea on juurikin tuo "viilulla ammattimaisen näköiseksi", vaikkei oikeesti mitään osaakaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Jeffery

Viesti Kirjoittaja Jeffery » 26 Helmi 2010 18:58

SF263 Alkan kirjoitti:Enemmän soisi vastaavaa yrittäjyyttä Suomeen. Sitä paitsi -mikä tekee niistä kipoista jota nyt tunteella entisöimme niin paljon parempia kuin uustuotantoveneet?
Aivan. Monet entistetytkin veneet ovat kuin kirves joka kestää isältä pojalle. Kerran vaihdettu varsi ja terä. Tuollaisissa simmu lepää.
Monestikohan olisi järkevämpää purkaa ihan osiksi jokin vanha hunokuntoinen vene ja ottaa mitat jokaisesta palikasta ja tehdä samaan syssyyn sitten pari uutta paattia ? Toki ainahan se korjauski on hyvä jotta kanta ei supistu kunhan korjaukset tehdään asiallisesti. Valitettavasti korjauksienkin laatuun vaikuttaa käytettävissä oleva rahamäärä.
Tuon tyyppset moottorpaatit on niin peevelin upeita joita on kiva ihastella ja omallakohdalla ainoita moottorivenhoja joista pidän.
Itse en venemessuille päässyt ja voin sanoa et harmittaa.

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 26 Helmi 2010 20:54

Hyvä palonte, mielestäni olet nyt liian vaatimaton kykyjesi suhteen, sillä tuo kuva kannesta kertoo hyvin paljon tekijänsä osaamisesta, toki vaatimattomuus on joskus hyvä, mutta ei kannata kynttilää piilossakaan polttaa. Joten lisää kuvia toivotaan.

EWS

Viesti Kirjoittaja EWS » 26 Helmi 2010 21:20

T odella hieno projekti.
Olen kiinnostuntut projektisi edistymisestä
ja siitä miten olet siihen päätynyt,sekä materiaalivalinnoista .
Olen juuri aloittamassa 22 jalkaisen Hacker Kraftin projektia .
Olen ajatellut tehdä vanerista ristiinlaminoimalla ja mahonki-
viilu pintaan.
Kerro lisää työmenetelmistä ja materiaaleista.
Muutama kuva lisää ja vähän,tai vähän enemmän työmenetelmistä.

Terv. EWS!

palonte

Viesti Kirjoittaja palonte » 27 Helmi 2010 19:01

EWS kaipasi kuvia ja projektitietoutta projektistani. Ohessa pari kuvaa, mutta kunhan ehdin, yritän saada picasaan jaetun kansion, niin ei tarvi täällä kuvilla palstaa täyttää. Projektikuvausta viilutuksen osalta löytyy kun haeskelee vanoja keskusteluita, joko minun nimimerkillä tai haulla "viilu". Projektiveneen ostin 08 syksyllä runkovalmiina.Veneen alkuperäisellä tekijällä oli tullut "kuppi täyteen" eikä ollut tehnyt mitään kohteelle muutamaan vuoteen. Paatti on glen-l piirustuksilla tehty Bonanza, mutta muutin kansirakenteet radikaalisti vanhemman mallisiksi. Alkuperäisillä piirustuksilla piti tuleman "60-lukuinen" vesihiihtovene. Muuten kannen muutoksella vanhanaikaistaminen onnistui, mutta keulan muoto ei oikein täsmää.
Tuosta linkistä http://www.glen-l.com/" onclick="window.open(this.href);return false; ja otsikon "customers photos" löytyy kaikkea kivaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Kuulapää Wiku

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 27 Helmi 2010 20:01

Kerrassaan upea vene! Toivottavasti edistyy hyvin..
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27 Helmi 2010 20:38

Tuossa on kyllä kieltämättä sen mallinen / kokoinen projekti mihin tällainen kuituilijakin saattaisi innostua.
Komias on, muuta en osaa sanoa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin