Trailerivärkin vahvuus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Loka 2009 19:07

Noinhan se menee ja on itsellanikin mennyt tähän asti.
Mutta nyt on tullut nostettua yhdelle asiakkaalle kahtena syksynä vene ylös sellaisella trailerilla jossa on kiinteät sivutuet ja täytyy sanoa että on suorastaan hemmetin helppoa vaikka tuulisi sivusta vähän reippaamminkin ja traileri olisi vaikka 45 asteen kulmassa alaspäin kunhan vaan ohjareissa riittää vara. Vene vaan ajetaan tolppien väliin ja koneella pidetään kokka kiinni keulatuessa ja traktorikuski ajaa trailerin luiskasta ylös.

Ihan oman oman laiskuuden takia ne ajo-ohjarit tuli tehtyä ;-)

Käytössä on kaksi luiskaa joista toinen on hyvä vain korkealla vedellä ja toinen taas vähällä vedellä. Ns. liittovedellä molemmat on suoraan "sieltä ja syvältä" :-(
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 19 Loka 2009 13:16

Joo, vaikka V-M ihan oikein sanoikin, että moottori- ja purjepaatin trailerit ovat kaksi eri asiaa, niin yhteistä niille kuitenkin on, että kunnon sivutuet tekevät elämästä paljon helpompaa.

Etenkin purjeveneessä reilusti vedestä ylös ylettyvät sivutuet helpottavat vesillelaskuja ja -nostoja todella paljon. Kun vielä tekee tuet niin, että ne ohjaavat kölin etu-ja takareunan just eikä melkein keskelle trailerin runkoputkea, niin vot, vot. Ja takimmaiset tuet kannattaa tehdä tietty korkeammat, kuin etummaiset, koska trailerin takapää on yleensä aikalaillakin syvemmällä, kuin etupää.

Purjevene kun yleensä vaatii aika jyrkän luiskan.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Loka 2009 13:42

Niin toki on mutta periaate on täysin eri.

Tuo virolainen tukiensäädön toteutus kettingillä ja isoilla vanttiruuveilla on oikeastaan nerokkaan yksinkertainen ja nopea&helppo tehdä.

Mun trailerin ajo-ohjarit ovat säädettävät 3,8m asti ja ne myös saa tarvittaessa irti.
Sivutuet sen sijaan ovat kiinteät ja tavallaan "vajaat" siten että kun oma vene on päällä sinne joutuu himailemaan sopivat täytepalat enemmän tai vähemmän kiinteiksi.
Jos sillä sitten joskus kuljetellaan muiden veneitä niin niille vaan tehdään vastaavat täytepalat.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja ijp » 21 Loka 2009 13:51

Piti huvin ja harrastuksen vuoksi tehdä samat laskelmat Sokkishan trailerin palkille kuin Veli-Matille. Eli 6,5 m pitkä 180x100x5 päistä tuettu putkipalkki, keskellä pistekuorma. Palkin materiaali lienee normi S355 terästä. Laskelmat tehty siis aavistuksen tuhdimmalle palkille kun ei mun luettelot taaskaan tunteneet 180x90x5 mitoilla olevaa putkipalkkia.

Materiaalin murtolujuus (510 N/mm^2) ylittyy 3934 kg:n kuormalla. Eli tällä kuormalla palkki menee poikki.

Materiaalin myötölujuus (355 N/mm^2) ylittyy 2738 kg:n kuormalla. Eli tällä kuormalla palkkiin syntyy pysyviä muodonmuutoksia. Ts. se jää käyräksi kun kuorma otetaan pois.

Määrääväksi tekijäksi tulee se kuinka paljon palkille sallitaan taipumaa. Joissain mitoitusohjeissa kuormitetulle teräspalkille sallitaan taipumaa L/200 eli tässä tapauksessa 33 mm. Tämä taipuma ylittyy 1089 kg:n kuormalla.

Eli jos Veli-Matin traileri kestää niin kestää Sokkishankin jos akseli ja vetopää on suunnilleen samoissa paikoissa suhteessa veneen painopisteeseen :)

Veli-Matilla taitaa muuten olla huomattavasti painavampi venekin.

Ps. Omalla vastuulla sitten... :)
Ilkka

Vastaa Viestiin