Kyllästämisestä jälleen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
ainur

Re: Kyllästämisestä jälleen

Viesti Kirjoittaja ainur » 05 Loka 2009 18:30

Jommi kirjoitti:
ainur kirjoitti:
Jommi kirjoitti:Ja miten syvällistä kyllästymistä oikeasti saadaan aikaan altapäin tapahtuvalla sivelyllä?
Mulla tuli n. 90% laudoista läpi, mutta paksuutta ei ole kuin 14 mm :)
Pystytkö ollenkaan päättelemään, paljonko öljyä kului neliömetriä kohti? Voisi nimittäin ajatella, että minun tapauksessani 14 mm on ihan riittävä imeytymissyvyys, mutta ei ole aavistustakaan siitä, mitä se tarkoittaisi litroissa.
Arvioisin pohjan alaksi max.n. 12 neliöö, mukana suht korkea köli. Vene on 7 pitkä ja 2,5 leveimmältä kohdalta. Hävikki ehkä 2-3 litraa...Tekee n. 5 l / neliö :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

juhahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhahe » 06 Loka 2009 17:03

Toisessa topikissa: (http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=5&t=5167" onclick="window.open(this.href);return false;)
Fiskarsson kirjoitti:Kiitoksia Milelle kattavasta vastauksesta.
----
Ja ei ole huolta, että PÖ-kitti kuivuu, kun 8,5 metrin roviin on tässä vaiheessa mennyt noin 270 litraa pellavaöljyä;)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06 Loka 2009 20:12

Minusta tuntuu, ettei laivoja ole kyllästetty ainakaan läpi, lukuunottamatta ehkä Loviisan pakettilaivaa ja mahdollisesti Pietarsaaren projekteja. Aikaisemmin käsittääkseni kyllästyksessä käytettiin vain lyijymönjää niin sisä- kuin ulkopuolellakin vesirajan alapuolella. Yhden kaljaasin, nimittäin Astridin, kippari Tappola Olli kyllä vannoo Owatrollin puolesta, mutta onko hänkään omaa 25 - 30 m paattiaan läpeensä kyllästänyt. Mitä taas kokemuksiini Vivanista tulee, en jaksa uskoa että sitä olisi kyllästetty millään, sen verran monta lankkua joka kevättalvi ja kevät pohjaan vaihdetaan Suomenlinnan kuivatelakalla.
Donna 28

juhahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhahe » 06 Loka 2009 20:48

Vielä yksi vanha topic, Iso Scylla on hieman Jommin kahveliketsiä pienempi ja tehty vähän ohuemmasta tavarasta (http://puuvene.fi/keskustelu/posting.ph ... f=2&p=6125" onclick="window.open(this.href);return false;):
Northling kirjoitti:Moi
Mulla on kokemusta Owa ja Pellavaöljykyllästetyistä veneistä ja mun mielestä perinteinen pellava+lahosuoja päihittää owan mennen tullen.
Jos Owakyllästettyyn isoon Scyllaan saadaan maksimissaan imeytettyä owaa 100-150 litraa ja pellavaöljy kyllästettyyn 200 l pellavaöljyyä ja 60 l lahosuojaa ja kun muistetaan että Owassa on vielä pois haihtuva liuotin, sekä se että jos kyllästysprojektin aikana owan pinta pääsee kerrankin kuivumaan, niin se ei enään imeydy... niin kumpikohan vene lienee paremmin kyllästynyt, se jossa on 80-120 l Owaa vai se missä on 250 l pellavaöljy lahosuoja seosta?

Pellavaöljyssä on vielä se hyvä puoli että kyllästystä voidaan suorittaa vaikka puoli vuotta, Owalla homma on tehtävä parissa vuorokaudessa yötä myöten.

Kun Scylla Meetingeissä olen 25:stä veneestä vertaillut yli 30 v vanhoja pellava kyllästettyjä veneitä ja 20 v ja alle vanhoja Owattuja runkoja, niin täytyy sanoa että kyllä perinteisellä tavalla kyllästetyt ovat paremmassa kunnossa, Myrskylintu mukaan lukien.

Lue lisää kotisivuiltamme.

t:aki
Jos et tilaa kahta tynnyrillistä niin sitten edes yksi :-)

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Loka 2009 20:59

Eikä tuo Nortlingin scylla-esimerkki ole ainut jossa tuota eroa on havaittu. Täälläpäin oli eräs veistäjä joka kyllästi viimeiset veneensä -80 luvulla owalla ja muut ennen owan laajempaa tuloa markkinoille pellavaöljyaspergolseoksella. Mitä tuota venetyyppiä nykyään harvoin näkee niin vanhemmat ovat huomattavasti paremmassa kunnossa kuin uudemmat. Uudemmissa on ongelmia erityisesti kokkapuiden (steevien), kölitukkien ja kölien kanssa.
Selkälauta saattaa olla lähes uudenveroinen mutta kölitukit sen päällä ja köli sen alla melkeinpä kukkamultana.
Mutta uskoisin että owan ongelmat ovat olleet lähinnä käyttäjä(kyllästäjä)lähtöisiä kun kallista ainetta on pihistelty ja toisaalta huomattavasti halvempaa pöötä ei ole yleensä pihistelty.
Mitenkähän tuo Parikan Scylla on kestänyt - siihen imeytettiin ainakin Myrskylintu nousee siivilleen-kirjan mukaan aivan helvetisti owaa
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

ainur

Viesti Kirjoittaja ainur » 06 Loka 2009 21:26

Äskettäin lueskelin -83 ja -84 venelehtiä, joissa on kattava artikkeli Myrskylinnun veistosta ja owatalkoista. Ois tosiaan mielenkiintoista tietää, miten owa on toiminut. Ko. scyllan veistäjä ainakin uskoi owan toimivuuteen :)

http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jarmo Niinimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 07 Loka 2009 09:34

Miten tuo Nortin kommentti pitäisi tulkita:
Kun Scylla Meetingeissä olen 25:stä veneestä vertaillut yli 30 v vanhoja pellava kyllästettyjä veneitä ja 20 v ja alle vanhoja Owattuja runkoja, niin täytyy sanoa että kyllä perinteisellä tavalla kyllästetyt ovat paremmassa kunnossa, Myrskylintu mukaan lukien.
Eli tästä voisi ymmärtää, että Myrskylintu olisi kyllästetty PÖ:llä, vai voisiko? Vai kuuluiko Myrskylintu noihin huonompikuntoisiin Owattuihin? Alunperinhän vene ainakin kyllästettiin juuri Owalla.

Ja anurilta:
Ko. scyllan veistäjä ainakin uskoi owan toimivuuteen
Muistaakseni Nalle kuitenkin myöhemmin hieman perui puheitaan ja kääntyi takaisin pellavakyllästyksen suuntaan, vai olenko antanut kertoa itselleni puppua?
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

ainur

Viesti Kirjoittaja ainur » 07 Loka 2009 17:22

Arvioisin pohjan alaksi max.n. 12 neliöö, mukana suht korkea köli. Vene on 7 pitkä ja 2,5 leveimmältä kohdalta. Hävikki ehkä 2-3 litraa...Tekee n. 5 l / neliö :)[/quote]

Kävin mittaamassa pohjan ja kölin alan ja todellinen lukema on n. 13,5 neliöö.
Eli tekee n. 4.5 litraa neliölle. 14 mm.n paksuudella "pohjan" tilavuus on 14 litraa/ neliö.
Aika paljon puu imee öljyä suhteessa sen tilavuuteen :)

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Loka 2009 21:59

Onkohan luomu- ja muuntogeenisistä siemenistä kylmäpuristetulla pellavaöljyllä eroa?

;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 07 Loka 2009 23:34

Moro

Nybergin veistämöllähän kyllästetään veneet, sillä millä asiakas haluaa ja useimmiten itse asiakkaan toimesta.
Kyllä Nalle meille kuityenkin suositteli perinteistä pellavaöljylahonsuoja-coctailia, johon olin jo itsekin päätynyt.

En nyt mitenkään halua moittia kaverin paattia... Myrskylintu on kyllästetty Owalla ja on valitettavasti sen näköinenkin, eli pientä sinistymävikaa on siellä sun täällä. Onneksi vene on nyt osaavissa käsissä ja uusi omistaja on jo tehnyt suuren työn palauttaakseen Myrskylinnun alkuaikojen loistoon ja työ jatkuu. Tällä hetkellä vene on veitämöllä ja siihen on tarkoitus vaihtaa muutama haljennut pohjalauta ja sinistynyt kylkilauta.

Venehän oli Parikan sairauden takia ja poismenon jälkeen muutamia vuosia vailla kunnollista ylläpitoa ja pääsi siinä välissä hieman rupsahtamaan.
Nyt siinä on kuitenkin uusi kansi ja paljon muuta.

Owa on ehkä oiva kylläste mahokipaatille, mutta en ole vakuuttunut sen sopivuudesta kotimaselle männylle.

Edellinen Scyllamme oli tosiaan kyllästetty Owalla. ja siinä oli melkoisesti sinistymää steeveissä ja kyljissä. Kylkien sini johtui kylläkin vuotavasta kannesta, joka taas johtyi puutteellisesta ylläpitohoidosta. Vene oli ennen vanhan pariskunnan omistuksessa ja siitä piti huolta kiireinen kaupallinen telakka, jolla ilmeisesti ei ollut tarpeellista tietotaitoa siitä, miten pidetään huolta vanhenevasta puuveneestä. Voi olla tietenkin kyse rahastakin.

Kunnostaessani ed. venettä hioin kyljet puhtaaksi ja havaitsin että kyllästettä oli vain noin 2-3 mm syvyydellä pinnasta. Syvemmällä puu oli täysin kuivaa kyllästeestä. Paikoitellen vedestä vettynyttä ja läpi sinistä paikoitellen kuivaa kuin alkava kuivalahoinenpuu.

Edellä lainatussa viestissäni kuvasin menetelmien eroa ja siinä saattaa olla syy Owa heikkouteen. Sitä on todella vaikea saada rungossa syvälle puuhun, koska kyllästysaika ja menetelmä on niin rajallinen. Pellavaöljyähän me lotrasimme Ottilianaan noin 4 kuukautta. Väittäisin että puu on silmämääräisestikin hyvin kyllästynyttä, koska laskeva ilta-aurinko kuultaa läpi 25 mm laudoista. Läpivientien poraus jätteistä myös pystyi toteamaan että laudat olivat läpeensä kyltyneet öljystä.

Näähän on näitä makuasioita, joista ei voi kiistellä, jokasella on oma oikea mielipide asiasta. Katselkaa rannoilla erikuntosia veneitä ja kyselkää millä mikin on kyllästetty ja miten hoidettu; vetäkää niistä sitten omat johtopäätelmänne. Minä mistään mitää tiedä, olen vasta nippa nappa 40 vuotta touhunnut puuveneen omistajana.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

ainur

Viesti Kirjoittaja ainur » 08 Loka 2009 16:45

Northling kirjoitti: Minä mistään mitää tiedä, olen vasta nippa nappa 40 vuotta touhunnut puuveneen omistajana.

Nortti
No ehkä sit kun se 40 tulee täyteen.... ;-)

Jommi

Viesti Kirjoittaja Jommi » 09 Loka 2009 12:56

ainur kirjoitti:Esim tuolta http://www.sini-pellava.fi/maalipellavaoljy.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitenhän toi keltsi on käsitelty alunperin ? Eihän "laivoja" ilmeisesti pellavaöljyllä ole kyllästetty...
Aikamoinen urakka Jommilla edessä,jos pensselillä... :)
Ei sitä ole alunperin mitenkään kyllästetty. Sen pohja oli maalattu kreosootilla (kivihiilitervalla), joka toimi vesieristeenä, lahonestona ja myrkkymaalina. Edellinen omistaja halusi siitä eroon ja ryhtyi käyttämään vinyylipohjamaalia ja nykyaikaisia myrkkymaaleja.

Urakkaa pukkaa, joo. Pellavaöljyä, puutärpättiä ja sinkkinaftenaattia. Aloitetaan 200 litran annoksella ja katsotaan sitten miten jatketaan.

Ja KIITOKSIA kaikille, jotka tähän mennessä ovat antaneet tietoja omista vastaavista hommistaan! Saa jatkaakin...
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Fiskarsson

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 09 Loka 2009 13:48

Omana havaintona olen huomannut, että sinkkinaftenaatti toimii kuivikkeena, joten jos haluaa pitkän työskentelyajan kannattaa sen määrää annostella sen mukaan. Itse käytin nuukana miehenä prosentin seosta ja ei vielä ole hometta näkynyt vaikka uppokyllästin irto-osia muovista tehdyssä avoaltaassa, johon varmasti homeitiöt ovat päässeet leijumaan.

Paineruisku on kätevä kyllästettä levitettäessä. Maksaa jonkin verran mutta on sen arvoinen.
Ei vesi ol hyvä kom baati all!

ainur

Viesti Kirjoittaja ainur » 09 Loka 2009 16:21

Fiskarsson kirjoitti:Omana havaintona olen huomannut, että sinkkinaftenaatti toimii kuivikkeena, joten jos haluaa pitkän työskentelyajan kannattaa sen määrää annostella sen mukaan. Itse käytin nuukana miehenä prosentin seosta ja ei vielä ole hometta näkynyt vaikka uppokyllästin irto-osia muovista tehdyssä avoaltaassa, johon varmasti homeitiöt ovat päässeet leijumaan.
Paineruisku on kätevä kyllästettä levitettäessä. Maksaa jonkin verran mutta on sen arvoinen.
Mulle sano venepuuseppä et 4 porsenttia....Ja eikös aftenaatti oo lahonsuoja....? Tuota ruiskuakin kokeilin, mut minulla ainakin suurin osa tippui pisaroina pois, eli tavaraa tuli kerralla liikaa. Muuten ois ollu hyvä konsti. :)

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 09 Loka 2009 18:16

Moro

Ruiskua voi käyttää vain sisäpuoliseen levitykseen.
Ulkopinnassa suti on parempi.
Mikä tärkeitä vain sudilla öljyt tulee hierottua puunsyihin, jolloin se imeytyy paremmin.
Samasta syystä puuvenettä lakatessa kannattaa ruiskun sijaan käyttää sutia ainakin pohjakerroksissa.

T:Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin