Täydelliseen totuuteen ei ollut aikomustakaan , eikä kykyjäkään.
Se mitä tahdoin painottaa, oli vain se seikka että pakotetusta taipumasta aiheutuva jännitys joka viimekädessä aikaansaa rikkoutumisen on kiinni vain paksuudesta ja kaarevuudesta.
Tuo on kuitenkin vain osatotuus kuten V-M sanoi.
Mitä leveämpi lauta on, niin luontaiset virheet hukkuvat siihen sitä paremmin, ja sitä lähemmäksi maksimaalista taipumisen kestävyyttä päästään. Mutta yhtä kaikki, raja tulee jossakin vastaan, ja se tulee sitä pienemmällä taipumalla mitä paksumpi tavara on, vaikka helposti voisi ajatella että paksu kestää paremmin.
Leveyden kasvattaminen kasvattaa sitä kuorman kantavuutta tehokkaammin kuin paksuuden, koska taivutus syö kantavuutta sitä enemmän mitä paksumpaa.
Jos taas palkkia ei olisi alunperin taivutettu, tai se olisi luonnonkäyrää tai laminoitu useammasta ohuesta listasta , niin silloin taas paksuuden tai palkin korkeuden kasvattaminen on tehokkaampi tapa , johon kaarihallin tapauksessakin on tähdätty tekemällä kahdesta laudasta/rimasta I-palkin tapainen rakenne välikapuloiden avulla.
Ja tehokkain tapa tällaisessa on käyttää suhteellisen ohutta mutta leveää lautaa kapean ja paksun riman sijaan.
ja tässähän ei ole mitään ristiriitaa sen kanssa mitä V-M sanoi tai mitä itse olen edellä sanonut ... vai löytyykö sellainen?