venekatos artikkelista

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: venekatos artikkelista

Viesti Kirjoittaja Mile » 06 Loka 2009 15:53

Ja määkun vielä jätin kaavat mahdollisimman vähiin :-)

Juu eiku, noi on vähän puisevaa tarinaa ... mut väliin pitäis kyllä itsekin vähän oikeasti laskeskella lujuuslaksuja ennen kun alkaa mitään tekemään . Pian tulee ( parin vuoden sisällä) paattiin kolmosversio ohjaamon katosta :-) ( ei sillä että siellä edes käveltäis)
Mile

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: venekatos artikkelista

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Loka 2009 16:00

No joo.... - ei se pelkkä leveys vaikuta siihen mitä lauta kestää taipua eikä pelkkä oksaisuus/oksattomuus. Mutta hyvin suuri, ehkäpä suurin merkitys on leveys/paksuussuhteella.
Tosin tietyssä suhteessa esim. 1:1 ei ole enää nimeltään lautaa mutta jos ei välitetä nimestä niin puhutaan sitten "kaaritarvikemateriaalista" jonka suhde on 1:1 ja sitten on toinen "kaaritarvikemateriaali" suhteella 1:7,5 niin kumpi kestää paremmin taivutusta ja kuormitusta varsinkin jos valitaan vahvuudeksi aina 22mm?
Muita paljon merkitseviä asioita on "kaaritarvikkemateriaalin" syyrakenteen tiheys, sahaussuunta syihin nähden ja kosteusprosentti eli:

"Laudan leveys ei vaikuta siihen mitään, miten paljon se kestää taipua, silloin kun kyseessä virheetön oksaton lauta, ainoastaan laudan tai riman paksuus..." - Mile

Tämä ei ole aivan totta tai se ei ole edes lähellä täydellistä totuutta - sillä "virheetöntä" lautaa ei ole olemassakaan. Virhe lautaan tulee viimeistään siinä vaiheessa kun se on liian hyvää käytettävään kohteeseen ;-)

Mutta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: venekatos artikkelista

Viesti Kirjoittaja Mile » 06 Loka 2009 17:17

Täydelliseen totuuteen ei ollut aikomustakaan , eikä kykyjäkään. 8]

Se mitä tahdoin painottaa, oli vain se seikka että pakotetusta taipumasta aiheutuva jännitys joka viimekädessä aikaansaa rikkoutumisen on kiinni vain paksuudesta ja kaarevuudesta.
Tuo on kuitenkin vain osatotuus kuten V-M sanoi.
Mitä leveämpi lauta on, niin luontaiset virheet hukkuvat siihen sitä paremmin, ja sitä lähemmäksi maksimaalista taipumisen kestävyyttä päästään. Mutta yhtä kaikki, raja tulee jossakin vastaan, ja se tulee sitä pienemmällä taipumalla mitä paksumpi tavara on, vaikka helposti voisi ajatella että paksu kestää paremmin.
Leveyden kasvattaminen kasvattaa sitä kuorman kantavuutta tehokkaammin kuin paksuuden, koska taivutus syö kantavuutta sitä enemmän mitä paksumpaa.

Jos taas palkkia ei olisi alunperin taivutettu, tai se olisi luonnonkäyrää tai laminoitu useammasta ohuesta listasta , niin silloin taas paksuuden tai palkin korkeuden kasvattaminen on tehokkaampi tapa , johon kaarihallin tapauksessakin on tähdätty tekemällä kahdesta laudasta/rimasta I-palkin tapainen rakenne välikapuloiden avulla.
Ja tehokkain tapa tällaisessa on käyttää suhteellisen ohutta mutta leveää lautaa kapean ja paksun riman sijaan.

ja tässähän ei ole mitään ristiriitaa sen kanssa mitä V-M sanoi tai mitä itse olen edellä sanonut ... vai löytyykö sellainen?
Mile

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: venekatos artikkelista

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Loka 2009 20:36

Ei löydy.

Kaverin takapihalla on puisen kasvihuonerungon jäänteet, koko on ollut perustuksista päätellen jotain 12x30m ja kaaria zuumaillen korkeutta harjalle lähes 10m. Yksinkertaiset kaaret on laminoitu n. 10x50 rimoista ja niitä on muistaakseni 7 tai 8. Ois juhlavan kokoinen veneteltta ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin