Sain puupurjeveneen, mikä nyt eteen?
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 29 Loka 2007 17:11
Maalin/lakan poisto
Ennen hiontaa pitää maali/lakkakerros poistaa.
Voishan sitä kokeilla nestekaasupoltinta (toho) ja skrabaa. Fiskarsin kahdenkäden kovametalliskraba on paras. Tohon kanssa pitää vaan olla TODELLA varovainen, ettei tule ennenaikaista juhannuskokkoa. Vesiämpäri aina vieressä!
________________________________________
Tohon ja myös kuuma-ilmapuhaltimen käyttö on tulityötä. Jos paatti ja/tai vaja kärähtää, niin ilman lupia ja säädösten noudattamista mikään vakuutus ei korvaa....
Mutta totta on, että lämpö nopeuttaa työtä - huomattavasti.
Ole varovainen, pidä ainakin 6 kg sammutin ja vettä lähellä sekä odota min 30 minuuttia ennen kuin lähden työmaalta pois.
tero
Ennen hiontaa pitää maali/lakkakerros poistaa.
Voishan sitä kokeilla nestekaasupoltinta (toho) ja skrabaa. Fiskarsin kahdenkäden kovametalliskraba on paras. Tohon kanssa pitää vaan olla TODELLA varovainen, ettei tule ennenaikaista juhannuskokkoa. Vesiämpäri aina vieressä!
________________________________________
Tohon ja myös kuuma-ilmapuhaltimen käyttö on tulityötä. Jos paatti ja/tai vaja kärähtää, niin ilman lupia ja säädösten noudattamista mikään vakuutus ei korvaa....
Mutta totta on, että lämpö nopeuttaa työtä - huomattavasti.
Ole varovainen, pidä ainakin 6 kg sammutin ja vettä lähellä sekä odota min 30 minuuttia ennen kuin lähden työmaalta pois.
tero
- Nocticola
- Viestit: 12
- Liittynyt: 28 Tammi 2009 14:23
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Sain puupurjeveneen, mikä nyt eteen?
Terve,
nytpä on sattunut että törmäsin eilen sattumalta satamassa Keulan toissaentiseen omistajaan, joka oli tehnyt kaikki nuo korjaukset joita olen pitkin talvea ihmetellyt. Hän kuulemma osti veneen aivan rikkinäisenä ja on käyttänyt sitä laboratoriona veneasioiden opetteluun. Paljastuneita seikkoja:
- Keula on kuin onkin alkujaan moottorifiskari kuten on epäilty
- On luultavasti rakennettu Kotkan edustalla Kuutsalossa jo 40-luvulla
- Piti tulla alun perin jooli, jossa olisi kaksi mastoa. Siksi maston paikka on "liian edessä" ja peräkannella on paikka toiselle mastolle
- Pohja on kokonaisuudessaan vedetty epoksihartsilla sen suojaamiseksi, ja koska aikomuksena oli kuiduttaa vedenalainen osa
Toissaedellinen omistaja kertoi kyllästäneensä venettä 10 vuotta sitten pienellä määrällä hyljeöljyä ja epäili uusintakyllästyksen tarvetta, mutta luulenpa että siitä huolimatta koetan ajaa nuo pellavaöljyt siihen, sen verran kuivan oloinen vene on. Lasikuidutusprojektin koko alkusyy on ollut se, että joku veneistä tietävä oli pitänyt lautojen paksuutta liian vähäisenä tämän kokoiselle veneelle, jolloin olisi tarvista lisävahvistamiselle. Ajattelen kuitenkin että tuo vene oli ilmeisesti elänyt jo viitisenkymmentä vuotta terveenä ohuine lautoineen ennen kuin sai ensimmäiset lasikuitunsa, joten kaipa se voisi vielä selvitä tulevaisuudessakin.
Kuulin myös että toissaentinen omistaja oli tällä tehdyn purjehduksen perusteella suunnitellut tekevänsä siitä sittenkin kutterin, ja taidan tehdä sen siirtämällä mastoa taaemmas ja lisäämällä keulapiikin tyveen yhden purjeen niin että on sekä klyyvari että fokka.
Kiitos vinkeistä, olen koettanut niitä. Hyvä raappa oli kannattava investointi siihen asti kunnes tylsyi tyystin - onnekseni satuin kuitenkin löytämään kirpputorilta valtavan jykevät kuperatreunauset metallilaatasta ja pyöreästä putkesta hitsatut kolmioraapat 2 e/kpl. Hankin myös kaasutohon varteen tulityökortillisen henkilön, joskaan tuohon pohjan epoksihartsille ei se toho kuitenkaan pärjännyt.
nytpä on sattunut että törmäsin eilen sattumalta satamassa Keulan toissaentiseen omistajaan, joka oli tehnyt kaikki nuo korjaukset joita olen pitkin talvea ihmetellyt. Hän kuulemma osti veneen aivan rikkinäisenä ja on käyttänyt sitä laboratoriona veneasioiden opetteluun. Paljastuneita seikkoja:
- Keula on kuin onkin alkujaan moottorifiskari kuten on epäilty
- On luultavasti rakennettu Kotkan edustalla Kuutsalossa jo 40-luvulla
- Piti tulla alun perin jooli, jossa olisi kaksi mastoa. Siksi maston paikka on "liian edessä" ja peräkannella on paikka toiselle mastolle
- Pohja on kokonaisuudessaan vedetty epoksihartsilla sen suojaamiseksi, ja koska aikomuksena oli kuiduttaa vedenalainen osa
Toissaedellinen omistaja kertoi kyllästäneensä venettä 10 vuotta sitten pienellä määrällä hyljeöljyä ja epäili uusintakyllästyksen tarvetta, mutta luulenpa että siitä huolimatta koetan ajaa nuo pellavaöljyt siihen, sen verran kuivan oloinen vene on. Lasikuidutusprojektin koko alkusyy on ollut se, että joku veneistä tietävä oli pitänyt lautojen paksuutta liian vähäisenä tämän kokoiselle veneelle, jolloin olisi tarvista lisävahvistamiselle. Ajattelen kuitenkin että tuo vene oli ilmeisesti elänyt jo viitisenkymmentä vuotta terveenä ohuine lautoineen ennen kuin sai ensimmäiset lasikuitunsa, joten kaipa se voisi vielä selvitä tulevaisuudessakin.
Kuulin myös että toissaentinen omistaja oli tällä tehdyn purjehduksen perusteella suunnitellut tekevänsä siitä sittenkin kutterin, ja taidan tehdä sen siirtämällä mastoa taaemmas ja lisäämällä keulapiikin tyveen yhden purjeen niin että on sekä klyyvari että fokka.
Kiitos vinkeistä, olen koettanut niitä. Hyvä raappa oli kannattava investointi siihen asti kunnes tylsyi tyystin - onnekseni satuin kuitenkin löytämään kirpputorilta valtavan jykevät kuperatreunauset metallilaatasta ja pyöreästä putkesta hitsatut kolmioraapat 2 e/kpl. Hankin myös kaasutohon varteen tulityökortillisen henkilön, joskaan tuohon pohjan epoksihartsille ei se toho kuitenkaan pärjännyt.
Sanni & s/v Keula
-
- Viestit: 149
- Liittynyt: 12 Elo 2008 16:21
Re: Sain puupurjeveneen, mikä nyt eteen?
On ollut hauska lukea tätä ketjua! Jonkun allekirjoituskin taisi täällä olla että "osta sinäkin vene niin ei tarvitse katua!"
Itsellä on ollut meriläinen kuivilla viime sysksystä asti ja projekti jatkuu aina vaan... Taitaa olla niin ettei muu kuin veneenostaja saa elämässään kokea näitä eksoottisia sika/silikoni/ilmastointiteippi/lasikuitu/mikälie -löydöksiä hämmästeltäväkseen. Eräänlaista kokemusmatkailua sekin! ja rahanmenoa piisaa! Vene kertoo omistajastaan paljon. Varsinkin olen saanut ihmetellä mistä ed. omistajalla on riittänyt mielikuvitusta kaikkiin uskomattomiin keksintöihinsä! Niin näköjään sinäkin olet saanut ihmetellä! 


- Nocticola
- Viestit: 12
- Liittynyt: 28 Tammi 2009 14:23
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Sain puupurjeveneen, mikä nyt eteen?
Toden totta, mikäs sen jännittävämpää kuin tehdä löytöretkiä tilkintäsysteemien uumeniin! Tässäkin on kölissä muun muassa talkilla höystettyä epoksia.
Olen ryhtynyt miettimään tätä maston paikkaa, ja täytyy sanoa että tähänastisista määrityskeinoista ns. esteettinen silmä taitaa olla pätevin. Joten tein tällaisen kuvan mikäli joku haluaisi äänestyksessä esittää mielipiteensä:

Harmaa A: Nykyisten kahden maston paikat.
Vaaleansinisillä pisteillä ympäröity alue: betonikölin osuus.
Jatkossa on siis olemassa vain yksi korkea masto ja kaksi kolmiopurjetta keulassa. Masto on suunnilleen yhtä pitkä kuin vene ilman puksprööttiä.
Kysymys: Mihin kohdista B-F laittaisitte maston?
Olen ryhtynyt miettimään tätä maston paikkaa, ja täytyy sanoa että tähänastisista määrityskeinoista ns. esteettinen silmä taitaa olla pätevin. Joten tein tällaisen kuvan mikäli joku haluaisi äänestyksessä esittää mielipiteensä:

Harmaa A: Nykyisten kahden maston paikat.
Vaaleansinisillä pisteillä ympäröity alue: betonikölin osuus.
Jatkossa on siis olemassa vain yksi korkea masto ja kaksi kolmiopurjetta keulassa. Masto on suunnilleen yhtä pitkä kuin vene ilman puksprööttiä.
Kysymys: Mihin kohdista B-F laittaisitte maston?
Sanni & s/v Keula
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 24 Tammi 2009 15:11
- Paikkakunta: Turku
Re: Sain puupurjeveneen, mikä nyt eteen?
Tämä liittyy siihen millaiset purjeen haluat laittaa. Maston paikka määräytyy Center of Effortin ja Center of Lateral Resistancen keskinäisen suhteen perusteella. http://www.myrc.org/Library/centeref.htm tai suomeksi suppeammin http://www.kanoottipurjehtijat.fi/raken ... jainti.php
Pienempi keulapurje siirtää mastoa eteenpäin ja päinvastoin. Veikkaisin tapauksessasi C (tai D), mutta tietoani tästä asiasta ovat varsin vaillinaiset. Tuskin tämän millilleen tarvitsee tulla mutta CE:n saat arvioitua piirtämällä rikistä kuvan ja CLR:n voi joku muu varmaan heittää arviolta, olisiko noin F:n kohdalla? Masto laitetaan siten että CE on hieman CLR:n etupuolella. Tämä olettaen että keulassa on hieman vähemmän purjepinta-alaa kuin takana, jolloin CE on aavistuksen maston takana.
Pienempi keulapurje siirtää mastoa eteenpäin ja päinvastoin. Veikkaisin tapauksessasi C (tai D), mutta tietoani tästä asiasta ovat varsin vaillinaiset. Tuskin tämän millilleen tarvitsee tulla mutta CE:n saat arvioitua piirtämällä rikistä kuvan ja CLR:n voi joku muu varmaan heittää arviolta, olisiko noin F:n kohdalla? Masto laitetaan siten että CE on hieman CLR:n etupuolella. Tämä olettaen että keulassa on hieman vähemmän purjepinta-alaa kuin takana, jolloin CE on aavistuksen maston takana.
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Re: Sain puupurjeveneen, mikä nyt eteen?
Ihan vaan lonkalta heittäsin että E jos osatakila ja F jos maston huippu. Tai sitten jos laitat kehvelin, eiku kahvelin ja leikkaat purjeen pystyyn niin voit sillä, eli purjeen kokoa muuttamalla, korjata jos menee hiukan pieleen..
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 24 Tammi 2009 15:11
- Paikkakunta: Turku
Re: Sain puupurjeveneen, mikä nyt eteen?
Unohdin huomioida kokkapuun joten masto on taempana, kuten TeddyDriver jo arvioi.