impreg vai owa?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 07 Kesä 2008 09:51

raimå kirjoitti:Kysymykseen: voiko tuon owatrolin päälle lakata Tonkalla ilman ongelmia?


Miksei voisi. Ehkä kannattaa kuitenkin antaa sen levähtää vähän kauemmin kuin vuorokauden, käytti mitä tahansa lakkaa?
Manner

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Owaa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07 Kesä 2008 21:51

Pellavaöljy+tärpätti+aspergooli tai jotain sinne päin. Tuntui niin vaikealta selostukselta pellavaöljyn teko kyllästykseen, että jätin sen siihen, kun vielä oli se syttymisvaarakin räsyille yms. No Owatroolia olen nyt käyttänyt, kun kyllästin vuosituhannen vaihteessa vanhan Koittoni sillä. Vm -56 veti sitä kuin sieni yli puoli vuorokautta. Lieneekö ollut koskaan
kyllästetty pellavaöljyllä+mömmöillä, sillä puu imi sitä (Owatrollia) lähes vuorokauden. En tiedä tuliko se laudasta läpi, kun moottoriöljykin on kyllästänyt vuosien saatossa pohjaa ihan kohtuullisesti, Perkingsin vanhojen 3-pyttyisten koneiden "talitiivisteet" eivät aika-ajoin pidä kampiakselin päässä. Tänä keväänä, kun kansi oli korkannut öljypinnasta
harmaaksi, otin koko kannen puulle ja vedin kyllästettä muutaman tunnin
(Owa 1) kanteen. Ihmettelin, minne se oli sieltä hävinnyt vajaassa 6 -vuodessa, jolloin tein täysremontin veneelleni. Nyt tänä keväänä olen
tehnyt toista suurta kunnostusta veneelleni Koitolle, kannen korkkaamisen
takia. Samointein olen maalaillut, teettänyt uuden satamapeitteen. Lakannut puolihimmeellä Tikkurilalla sisäosan lavuaaritasot ns. minikeittiön, lakannut päydän, poistanut viime talvena tulleen homeen katosta ja kyllästänyt ja lakannut sen. Mustini on ollut tosi lyhyt; en
muistanut, että tällainen homma vie pirusti aikaa, varsinkin kun vene on 50 km päässä kotoa. No, saa nähdä, valvotaanko Juhannusta laiturissa
turvotuspumpaten vaiko saaressa r..p...n! Täytynee ostaa verkkarit!
Donna 28

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 09 Kesä 2008 00:40

Jepulis, owaa sisään ja ryllee persuksiin:)

Joo halusin vain varmistella tätä asiaa. Kun koko hytti vedetty puulle ja rakentanut uudet sivukannet niin ei viittis kusta koko työtä jollain turhalla yhteensopivuusongelmalla.

Vedän sillä Rylardin fastilla sitten koko hela hoidon, vaikka kallista kamaa onkin. Ja pakko vielä tehdä joku testi pala samalla menetelmällä ja varmistaa ettei ala oireilemaan. Lähinnä tossa fastissa mietityttää se polyuretaani jonka pitäis antaa kovuutta ja nopeamman kuivumisajan - mene ja tiedä mutta kokeillaan. Ainakin purkit on kauniita:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 09 Kesä 2008 12:10

raimå kirjoitti:Jepulis, owaa sisään ja ryllee persuksiin:)
Hyvä vaihtoehto onnyös laittaa Rylardin Defenderiä pohjalle, joka on mielestäni parempaa kuin Owa taikka Impregistä puhumattakaan. Sama homma, 'märkää märälle' ja toimii hyvin jos ei "pöön" kanssa halua lutrata.

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 09 Kesä 2008 13:20

keelson kirjoitti:Hyvä vaihtoehto onnyös laittaa Rylardin Defenderiä pohjalle, joka on mielestäni parempaa kuin Owa taikka Impregistä puhumattakaan. Sama homma, 'märkää märälle' ja toimii hyvin jos ei "pöön" kanssa halua lutrata.
Jostakin ruotsalaiselta saitilta luin ohjeen, että pienet lakan lohkeilut ja hilseilyt voisi hätäapukorjata "sulattamalla" ja "liimaamalla" irtoamassa oleva lakka tuolla Defenderillä. Ja sitten vain uutta lakkaa pintaan. No kokeilin sitä, eikä tuo aine kuivunut ainakaan kahdessa vuorokaudessa lakan päällä, joten "älä kokeile tätä kotona". En ehtinyt odottelemaan kauempaa, vaan jouduin putsaamaan tuon kaiken pois asetonilla ja hoitamaan homman perinteisesti.

Puhtaalle puulle ja pööllä kyllästetylle pinnalle aine on kyllä oikein hyvän tuntuista.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 10 Kesä 2008 16:49

... pienet lakan lohkeilut ja hilseilyt voisi hätäapukorjata "sulattamalla" ja "liimaamalla" irtoamassa oleva lakka tuolla Defenderillä. Ja sitten vain uutta lakkaa pintaan.
Juu, varmaan on tuota "älä koskaan kokeile tätä kotona" osastoa. Defender on kylläste ja sitä laitetaan paljaasen/puhtaaseen puupintaan. Koskaan en ole kuullut että noin se toimisi? Enkä oikein tiedä mikä kylläste nyt kuivuisi taikka toimisi lakan päällä...
Puhtaalle puulle ja pööllä kyllästetylle pinnalle aine on kyllä oikein hyvän tuntuista.
Jos laittaa Defenderiä pööllä kyllästetylle pinnalle, en näe siihen mitään syytä, koska silloin on kylläste kyllästeen päällä?

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 11 Kesä 2008 07:49

keelson kirjoitti:
Jos laittaa Defenderiä pööllä kyllästetylle pinnalle, en näe siihen mitään syytä, koska silloin on kylläste kyllästeen päällä?
Noinhan se tietysti on, mutta erään näkemyksen mukaan puun solukon voisi ensin täyttää edullisemmalla pööllä ja lopuksi laittaa pintaan Defenderiä, joka sulkisi pinnan hieman samaan tapaan kuin on totuttu tekemään vernissalla tai reilusti ohennetulla lakalla ja näin antaisi paremman kiinnityspohjan lakkaukselle. Ja ainakaan minulla ei ole varaa käyttää lähes 30€ maksavaa kamaa peruskyllästykseen.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 11 Kesä 2008 12:32

Niin, totta kyllä. Mutta eikös se sitten haittaa tulevaisuuddessa mahdollista uudelleenkyllästystä jos on solukot ummessa? Jos kyllästää Owalla, niin 'pööllä' kai on kokolailla mahdoton kyllästää sitten uudelleen? Mielestäni Defender käyttäytyy kuten Owa tuossa tilanteessa. Saattaa olla että olen väärässäkin, ja usein olen huomannut olleenikin :)

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 11 Kesä 2008 17:32

Nyt taisi mennä sormi suuhun... Voi olla noinkin, en kyllä oikeasti tiedä :-(
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 12 Kesä 2008 00:38

Ja tästä aasinsillalla päästäisiin seuraavaan kysymykseen että pitäiskös Owatrol kyllästyksen jälkeen hioa pintasolukko auki ennen lakan vetämistä mielestänne? Ja lakkana tulee olemaan Ryllen fast...

PS. On melko juhlava tunne kun kaikki nyt rakennettu ja hiottu 90%:sti. Huomenna kyllästämään:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 15 Kesä 2008 00:08

Noh eipä tullu tuohon kommenttia, joten jatkan itse tätä Owatrol threadia...

Sen verran positiiviset kokemukset on nyt ensi sivalluksen jälkeen owa ykkösestä että taitaa pellavaöölit jäädä kannuun. Pöö tuppaa tekemään mahongista vähän tukkoisen tumman ja painuu yleensä aina väärästä paikasta puusta läpi aiheuttaen tummentumia puuhun. Owa taas sen sijaan ei tunkeudu niin syvään tai yleensäkin tunkeutuu tasaisemmin ja jälki on tasaisempaa. Mielestäni säilyttää myös paremmin puun "oikean" sävyn.

Ja ennenkuin joku kerkeää ärähtämään pöön puolesta niin todettakoot että varmasti pöö tunkeutuu syvemmälle kuin owa. Kun kaikki puolet laskee mukaan (helppous, hinta, ulkonäkö, laatu) olen silti ehdottomasti owan kannalla!

PS. En hionut kun en jaksanut enää myllyttää:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Huvipurtelo
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Kesä 2008 17:17
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Huvipurtelo » 01 Heinä 2008 12:47

Jatketaanpa tätä owatrol keskustelua kun olen paatin pohjaa raaputellut puhtaaksi ja samalla miettinyt tulevaa kyllästettä/pinnoitetta.

Sellainen tuli mieleen kun tuossa tuntuu olevan paikoitellen reippaastikin vanhaa (ilmeisesti pellavaöljypohjaista?) kyllästettä, niin täytyykö tehdä muutakin kuin maalin/lakan poisto+hionta että saan owatrol-ykkösen imeytymään kunnolla?

Ja toisekseen, kuinkahan paljon tuota owa-1:stä pitäisi varata yhdeksän metrisen fiskarin pohjaa varten? Vai laskenko ihan vaan tuon 4l/m2 mukaan?

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 01 Heinä 2008 17:38

Mulla Owa imi vähän miten sattuu. 40 vuotta varastoidut honduras mahonkia olevat sivukannet eivät juuri imeneet, mutta pystysuorat pinnat hytissä (hondmahonkia) imivät vaikka kuinka paljon. Molemmat olivat hiottu samalla tavalla. Ainoa selitys on että toinen puu on harvempaa kuin toinen. Ehkä joku viisaampi tietää...

Itse kyllä käyttäisin pöötä sisäpuolen kyllästykseen. Ihan vain sen takia että ei jätä mitään ihme kalvoja pintaan joka estää tulevat kyllästykset. Pellavaööliä on helppo sivellä tai ruiskutella sisäpuolelle aina keväisin.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 04 Heinä 2008 02:19

En ole kemisti, joten tähän pitää suhtautua tietyin varauksin.

Owatrol on tavaramerkki, jonka alla myydään amerikkalaisen Flood Companyn tuotteita Euroopassa. Owatrolia vastaava tuote jenkeissä on Deks Olje. Luulen, että näiden alkuperäinen esikuva on vanha tuote nimeltä Penetrol, jota edelleen markkinoidaan.

Penetrol on öljypohjaisiin maaleihin tarkoitettu lisäaine, jolla parannetaan maalin siveltävyyttä, jotta saadaan parempi pinta. Käsittääkseni sen suora vastine on Owatrol 1 ja Deks Olje 1.

Owatrol 1 ja Deks Olje 1 sisältävät noin 70 % liuottimia. Kuiva-ainepitoisuudeksi ilmoitetaan 31%. Liuottimina on kolme erilaista mineraaliöljyä, jotka maallikon tulkintani mukaan ovat naftaa tai petroolia ja lisäksi lakkabensiiniä. Arvelen, että kuiva-aine tulee mahdollisesti jostakin kasviöljystä ja lisäksi alkydihartseista ja kuivikeaineesta.

Kumpaakin tuotetta markkinoidaan yrityksen nettisivuilla trooppisten puulajien pohjustusöljynä sekä maalin lisäaineena ja varauksin pintakäsittelynä. Lisäksi on jo näköjään kauan sitten huomattu, että silllä voidaan mm. pohjustaa ruostunutta rautaa. Sitten joku on keksinyt, että niillä voidaan kyllästää pohjoisia havupuita. En tiedä mistä tämä idea on tullut, mutta epäilen, että Norjasta. Suomessa on sitten ruvettu kyllästämään kokonaisia veneitä.

Kun tavara on valtaosaltaan petroolia tai siihen verrattavaa, niin kysyn itseltäni, miten perustelisin itselleni sen käyttämistä kyllästysöljynä. En ole keksinyt. Ymmärän hyvin, että sitä voi käyttää maalin ohennuksena.

Kuten niin usein, tuotteen hinta ei ole missään suhteessa sen todelliseen koostumukseen. Sitä on kuitenkin turha ruikuttaa. Me veneenomistajat emme ymmärrä näistä asioista kovin paljoa, eikä meillä riitä aikaa ja intoa syventyä maalikemiaan. Joskus täytyy kuitenkin tehdä pieniä irtiottoja, niinkuin nyt tässä olen yrittänyt. Ei siitä tule hyvälle tuulelle, varsinkin kun huomaa hyvin nopeasti, että ilman fysiikan ja kemian tietoja ei voi olla varma johtopäätöksistään.

Se on ainakin varmaa, että kun menen maalikauppaan, niin luovun kaikista toiveista saada syventäviä tietoja. Maalitehtaat eivät ilmoita tavaran koostumusta, koska ei ole pakko. Myyjä ei yleensä osaa sanoa mitään, koska asia ei kiinnosta. Tämä kaikki johtuu siitä, että me käyttäjät
emme vaadi näiltä mitään, vaan maksamme kiltisti tavarasta, jota emme tunne.

Olemassa olevilla tiedoilla en rupeaisi kyllästämään venettäni millään muulla kuin hylkeenrasvalla, teurastamosta saatavalla talilla tai - jos tarkoituksena on maalata päälle - kasviperäisellä öljyllä. Tutkisin mahdollisuutta kyllästää mineraaliöljyllä kuten rikittömällä raskaalla polttoöljyllä tai vaikka moottoriöljyllä edellyttäen, että sen saa kuivumaan niin, että lopuksi maali pysyy kiinni ja puun lujuus ei kärsi liikaa. En todellakaan tiedä, onko Owatrolin tapainen sekoitus juuri tällainen, koska valmistaja ei kerro asiasta mitään. Epäilen, että sen mineraaliöljyt ovat liian haihtuvia. Mutta kuten sanottu, emme tiedä näistä tuotteista riittävästi.

No niin, nyt tuntuu taas paljon paremmalta.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 04 Heinä 2008 07:09

moi!

Jommi:lla on pikku pointti siinä mitä hän kirjoittaa!

Ainaskin täälläpäin (ruåtinmaalla) on huomattavissa ilmiö että ei osteta "OWAA" vaan on enemmän ja enemmän menossa esim kylmäpuristettuun pallavaöljyn, tärpätin, itselle ja veneelle, ( ei ns "lacknafta" mineraali pohjaista) ja jonkinmoisen kyllästeen sekoitukseen! en tiedä onko kysessä jokin kesän "hitti" vai kestävämpi ilmiö! Tervauksesta tullut suosittua pikkujollien suojaksessa!

tiedä sitten on "pohjolan peseta" niin huonossa kurssissa ettei ole varaa ostaa "OWAA" vai onko kiinnostus genuinia...?

sitten on 2 jengi joka "epoxoi" veneensä, ja näin kuvittelee pitävansä kauniin puuveneen ja nautti kuituveneen helppoudesta!

ja 3 gengi joka haistattaa p***at puuveneelle ja ostaa muovisen! =)




--janne--

Vastaa Viestiin