Mutta yritetään:
Ensinnäkään ei rimoiteta laudanvahvuisesti, vaan ainoastaan 2/3 tai 3/4. Olen kerran nössinä rimoittanut läpi muutaman laudan kuusiveneestä ja se pullisti laudat (mutta onneksi Tammerin F3 on uskomattoman hyvä liima) ja samoin olen nähnyt läpirimoitetun Hain joka oli katkonut jotkut kaaret jopa useammasta kohtaa. Mutta kapealla, ehkä 3-4 mm, läpirimoituskin onnistunee ja on joillakin jopa onnistunut.
"Vajaa rimoitus" antaa puulle mahdollisuuden elää ja muokkautua uuteen tilanteeseen. Puuhan menee jonkin verran puristuessa pysyvästi kokoon ja sisäpuolelta vajaaksi jätetty rimoitus ikään kuin tiivistyy. Jos siellä on vaikkapa 4-5 mm raot niin kesän vesillä olleessa veneessä ne pienentyvät huomattavasti tai jopa katoavat kokonaan.
Tämän jälkeen laudoitus lähtee elämään pääsääntöisesti yhtenä "kenttänä".
Joissakin kohtaa voi käydä, ja käykin, niin että liimasauma ratkeaa hiukan joistakin kohdin mutta nou hätä, rako on pieni ja harmiton.
Tuohon kovien massojen laudoituksen särkemiseen ja rakojen suurentamiseen en osaa oikein antaa edes maalaisjärjellä selitystä mutta kyllä varoituksista kannattaa ottaa vaari - niin se vain on.
Tai yritetään nyt sitten tätäkin:
Kovissa massoissa on joustot parhaimmillaan jotakin 30% luokkaa - teoriassa ja mainoksissa. Eli 10mm raossa massa pystyy muka elämään toimivasti 7-13mm alueella. Mutta entäpä jos puu turpoaakin enemmän tai massan jousto-ominaisuudet loppuvat Suomen sääolosuhteissa parissakolmessa vuodessa? Silloin kun massan jousto loppuu niin tapahtuu se että puu tyssääntyy pysyvästi ja kas vain, rako levenee, rako levenee kuten Galina Gulakovalla -60 luvulla - ja vuosivuodelta se vain kasvaa. Samoin käy halkeamalle laudassa sen pituus (ja leveys) kasvaa jatkuvasti kun kovan massan puristusvastus käy liian kovaksi.
Summa summarum; mikäli veneessäsi on rakoja tai halkeamia joista ei ihan affenat tule sisälle niin ensimmäiseksi suosittelisin maalarinteippiä, toiseksi siihen tarkoitettuja massoja jotka puristuvat ulos saumasta mahdollisimman herkästi, ja kolmanneksi rimoita raot. Se on suht helppoa ja materiaalikustannuksiltaan halpaa hommaa.
Itse rimoittaisin suht herkästi koska eihän siitä mitään tule jos vene kelluu pelkästään teipin ja pehmeän massa varassa. Tiedän tapauksen jossa tasasaumaisen veneen kaulalaudoituksen massat pullahtivat sisään merenkäynnissä, onneksi veneessä oli 2 pilssipumppua joten varsinaista vaaraa ei ollut. Vahinko huomattiin vasta laiturissa kun alettiin ihmettelemään pumppujen jatkuvaa käyntiä.
Ja kaikki yllä oleva ainoastaan keskustelun ja ah aina niin hedelmällisen inttämisen avaukseksi
