Laskennalliset nopeudet

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Viesti Kirjoittaja Jude » 03 Touko 2007 17:36

Simon kirjoitti:Edellisistä arvauksista päätellen kisa neitsytmatkalle tullee olemaan aika kova, koska näyttää siltä, että solmun kymmenyksillä tuo voitto ratkennee.
Oma arvioni tuolla uppoumalla 7.8 solmua, linjakuvat kun nään, niin voin arvioida uudelleen.
Kivaa tämä puuveneily.
Täytyy tunnustaa, että pääsemme vaikuttamaan tuohon uppoumaan aika lailla. Polttoainesäiliöiden tilavuus 400 L ja tuorevesitynnyri on 200 L. Luulisin veneen painon ilman polttoainetta ja vettä olevan vain noin 4000 kg.

Minulla ei nyt ole venekuvia netissä. Ne linjakuvat jää valitettavasti antamatta.
Viimeksi muokannut Jude, 03 Touko 2007 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Puumio » 03 Touko 2007 19:27

Osoitan kummallisuuteni taas epäillen täydelle kaasulle jopa 14 solmua.
Ja semmosilla aalloilla että ei tartte reitin varrella rantasaunoihin paljon vettä kannella...
Ja jotenkin tuli mieleen että tuo varppaajapohja tasaperällä on semmonen etten minä aineskaan osaa sanoa että missä vaiheessa sen runkonopeus vaihtuu kyntöpuoliliu'uksi, oiskoon jossain 4-14solmun välissä, raati ratkaiskoot ;-)

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 03 Touko 2007 21:32

No niin materiali selvisi ja pluutailit vieläpä uppoumaakin ja vielä kaino toivomus? Tuo materiaalin vahvuus? Tuntuu, että aika paksusta pellistä olet veneesi tinannut, jos puntarilla noin paljon painaa. Joka tapauksessa olet meille aikamoisen pähkinän antanut, tästä voi muodostua jopa Pellinkiläiskeskustelu, johon tulen osallistumaan vähän myöhemmin.
Puuvenilykin on mukavaa!

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 04 Touko 2007 08:33

Mää kans.
Olen nähnyt kuvat veneestäsi, 7,5 myötätuuleen ;O) ja vastaseen solmu vähemmän ;O(

t. Jaakko

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Paino

Viesti Kirjoittaja Jude » 04 Touko 2007 13:10

Simon kirjoitti: Tuo materiaalin vahvuus? Tuntuu, että aika paksusta pellistä olet veneesi tinannut, jos puntarilla noin paljon painaa.
Runko on 4 mm paksusta teräksestä (Raex). Ylärakenteet on 1,5...2 mm paksusta pellistä. Venettä ei ole vielä punnittu. Se punnitaan sitten nostossa.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Viesti Kirjoittaja Jude » 04 Touko 2007 13:15

manteli kirjoitti:Mää kans.
Olen nähnyt kuvat veneestäsi, 7,5 myötätuuleen ;O) ja vastaseen solmu vähemmän ;O(

t. Jaakko
Kiitoksia kohteliaisuudesta, mutta ei se vene ihan noin virtaviivainen taida olla. Luulen, että nopeuserot myötäseen ja vastaseen on suuremmat.

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 06 Touko 2007 18:31

Arvataan vielä, että täydellä kaasulla 10,5 solmua, jos potkuri osuu lähelle optimia. Mikä on muuten potkuriakselin kierrosluku maksimissaan niin arvataan sulle myös potkuri?

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Viesti Kirjoittaja Jude » 06 Touko 2007 19:05

terhohalme kirjoitti:Arvataan vielä, että täydellä kaasulla 10,5 solmua, jos potkuri osuu lähelle optimia. Mikä on muuten potkuriakselin kierrosluku maksimissaan niin arvataan sulle myös potkuri?
Potkuri ja kone on olemassa. Kone on 4,8-litranen Ford diesel.

Nyt en pääse veneen viereen tarkistamaan tietoja, mutta tällaista muistelisin:
-akselin kierrosluku ehkä 600...1500 RPM (suora veto)
-potkurin halkaisija 350 mm

Ei ole tullut tarkistettua potkurin merkintöjä. Muistaakseni, kun tein potkuritunnelin, niin sen sisähalkaisijaksi tuli runsaat 350 mm. Velipoika sanoi puhelinkeskustelussa nousukulman olevan noin 22 astetta. Laskin nousuksi tan 22 ast x 350 mm x 3,14 = 444 mm.
Viimeksi muokannut Jude, 07 Touko 2007 16:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 06 Touko 2007 22:21

Potkurin nousun pitäisi olla n. 13 tuumaa (330 mm), jos akselin kierrosluku on 1500. Lapasuhteen tulee olla melko korkea (n. 100%), koska halkaisija on vähän pieni. Tunneli tietysti parantaa tilannetta jonkin verran.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Nousussa oli virhe

Viesti Kirjoittaja Jude » 06 Touko 2007 23:18

Jude kirjoitti: sanoi puhelinkeskustelussa nousukulman olevan noin 22 astetta. Siintä laskin nousuksi tarkan tuntuisen 141 mm.
Tein virheen nousua laskiessa. Siintä unohtui pii pois, mutta korjasin nyt 7.5.07 laskelman alkuperäiseen viestiin.

Tämä viesti on nyt turha, mutta en saa tätä poistetuksi ilmeisesti tuon viittauksen takia. Voiko ylläpito poistaa?
Viimeksi muokannut Jude, 07 Touko 2007 16:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Viesti Kirjoittaja Jude » 06 Touko 2007 23:25

terhohalme kirjoitti:Potkurin nousun pitäisi olla n. 13 tuumaa (330 mm), jos akselin kierrosluku on 1500. Lapasuhteen tulee olla melko korkea (n. 100%), koska halkaisija on vähän pieni. Tunneli tietysti parantaa tilannetta jonkin verran.
Saattaa olla, että nuo minun muistelemani mitat ovat pielessä. Potkuri on runsaan 30 km päässä, niin sitä ei pääse tarkistamaan. Miltä 400 mm:n halkaisijainen potkuri näyttäsi 507 mm:n nousulla?

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Tuli käytyä veneellä

Viesti Kirjoittaja Jude » 12 Touko 2007 15:22

Tänään kävin veneellä mittailemassa ja tarkistamassa potkurin merkintöjä.

Niinhän siinä osoittautui, että olin muistanut mitat väärin:
-Potkuritunnelin sisähalkaisija on 450 mm.
-Potkurin halkaisija on 431,8 mm
-Potkurin nousu on 279,4 mm
-Potkurissa on merkinnät L 17 11 (eli vasenkätinen, halkaisija 17 tuumaa, nousu 11 tuumaa)
-Potkuri on kolmilapainen

Ilmeisesti potkuri on aika optimaalinen, koska Terho Halme päätyi antamallani väärällä 350 mm:n halkaisijalla 13 tuuman nousuun.

Vielä sopii arvailla huippunopeuksia.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Mistä sitä tietää???

Viesti Kirjoittaja Jude » 12 Touko 2007 21:24

Puumio kirjoitti:Osoitan kummallisuuteni taas epäillen täydelle kaasulle jopa 14 solmua.
missä vaiheessa sen runkonopeus vaihtuu kyntöpuoliliu'uksi, oiskoon jossain 4-14solmun välissä, raati ratkaiskoot ;-)
Seuraavan linkin http://continuouswave.com/cgi-bin/propcalc.pl sarakkeisiin kun asettaa kierrosnopeudeksi 1500 RPM, välityssuhteeksi 1:1, nousuksi 11 ja luistoksi 10 %, niin saa nopeudeksi 14,1 MPH tai 12,2 KN tai 22,6 KPH.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 14 Touko 2007 07:18

Luistoa kannattaa korjata ylöspäin ; jotakin 30-40% paikkeilla tuon luokan paatissa. Voi osua potkuri paremmin kohdalle, jos joudut hakemaan uutta.

Mitä hitaampi ja raskaampi vene, sitä isompi luisto - nopeilla plaanaavilla veneillä päästään alle 20% , jopa alle 10%
Mile

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Tunnelin vaikutus

Viesti Kirjoittaja Jude » 14 Touko 2007 18:06

Mile kirjoitti:Luistoa kannattaa korjata ylöspäin ; jotakin 30-40% paikkeilla tuon luokan paatissa. Voi osua potkuri paremmin kohdalle, jos joudut hakemaan uutta.

Mitä hitaampi ja raskaampi vene, sitä isompi luisto - nopeilla plaanaavilla veneillä päästään alle 20% , jopa alle 10%
Se luisto jää nähtäväksi sitten koeajossa. Näin äkkiseltään luulisi potkuritunnelin pienentävän luistoa huomattavasti. Muistelen jostain lukeneeni potkuritunnelin lisäävän hinaajien vetokykyä 30..50%.

Vastaa Viestiin