Uuden limisauman tiivistys

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Maalis 2006 16:55

Ai niin Hannu - White Spiritti on mineraalipohjaista tärpättiä siis aivan eri tavaraa kuin se mitä veneissä PITÄISI käyttää. Mutta toisaalta sitä tulee veneisiin tahtomatta lahonsuojien ja lakkojen mukana...
Jos huomenna muistan niin puristan palot puhtaaseen pineenin ja kareeniin sekä sitten orkkis Oulutärpättiin (eli pineeni 60% ja kareeni 40% seokseen) likoamaan ja katson mitä tapahtuu
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 01 Maalis 2006 17:35

Vielä jos siinä samalla voisi tunkea sitä massaa Owatroliinkin lillumaan niin johan ois hyvä testi.

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 01 Maalis 2006 20:08

Veli-Matti kirjoitti:Ai niin Hannu - White Spiritti on mineraalipohjaista tärpättiä siis aivan eri tavaraa kuin se mitä veneissä PITÄISI käyttää. Mutta toisaalta sitä tulee veneisiin tahtomatta lahonsuojien ja lakkojen mukana...
Jos huomenna muistan niin puristan palot puhtaaseen pineenin ja kareeniin sekä sitten orkkis Oulutärpättiin (eli pineeni 60% ja kareeni 40% seokseen) likoamaan ja katson mitä tapahtuu
Juu, juu, mut kun tany tuolla puhui nimenomaan lakkabensiinistä, niin sitten minä kans :-)

Pistä kanssa palot kiinni puuhun, ja puu likoamaan, ja kokeile kuinka pian massat irtoavat puusta.
Ja vielä toiset näytteet, joita et irrota puusta likoamisen jälkeen, vaan annat tärpätin haihtua likoamisen jälkeen. Ja kokeile sitten, tarttuiko kertaalleen liuennut, mutta uudestaan kuivunut massa uudestaan puuhun.

Hannu

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Maalis 2006 20:57

Verstaan hyllyssä taitaa olla Sikaa ja Tremflexiä - mutta onko värillä väliä?
Minulla on tosiaankin se onnellinen asema että voin hankkia tärpättiärhäpit suoraan raakana eikä tarvitse turvautua kauppojen "pineenitärpätteihin" eikä "oulutärpätteihin". Ja lisäksi äidin jäämistöstä alkuperäiset labra muistiinpanot ainoalta oikealta Oulutäpättitehtaalta elikkä Oulu Oy:ltä.
Joskus on tehnyt mieli kokeilla tuota kareenia ohenteena maaleille ja lakoille.
Muistiinpanoista nimittäin löytyy maininta että sillä ohennetulla maalilla tai lakalla saadaan vaivattomasti poikkeuksellisen sileä ja nopeasti kuivuva pinta.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16 Huhti 2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 01 Maalis 2006 21:46

Morot vaan,

Olin tuossa viime viikolla paikallisen mömmökauppiaan, eli siis sikaflex-myyjän putiikissa käymässä ihan muissa asioissa, ja tulin kysyneeksi tuosta pohjanauhasta. Tämä myyjä tyrmäsi täysin sen tarpeellisuuden (ei siis kunnon kauppamies), ja sanoi myyneensä tuota nauhaa 20 vuoden aikana ehkä viidelle asiakkaalle. Onko loput asiakkaat sitten laittaneet kirpparilta haettua Annikki Tähteä a´la V-M ;-)

Omaa kantta kun joskus saumailin sikalla, en tuota nauhaa sinne laittanut ja kyllästin pellava-oulutärpätti litkulla saumauksen jälkeen. Ensimmäisen kesän jälkeen jo saumamassat irtosivat paikoitellen reunoistaan. Olisi kiva tietää, mikä tuossa oikein mätti, eli oliko syynä nauhan puute, tärpätti, pellavaöljy, sika, vai nuo kaikki yhdessä? Seuraavaksi ajattelin kokeilla tuota Tremflexiä.

No joka tapauksessa minäkin odotan innolla V-M testaa sarjan uusinta tulosta.

Markku

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Maalis 2006 22:05

Mitäs menit Sikailemaan ;)
Kyllä siellä tosiasiassa on jotakin muuta häikkää ollut. Vanhentunutta massaa, pölyä urassa, kansi elää enemmän kuin massassa on joustoa?
Ei mullakaan ole Bertta-Lotassa saumanauhaa Tremflexin alla ja saumasinkin sen kyllästyksen jälkeen. Eikä siellä kyllä ole primeriäkään ja silti on pysynyt. Sauman puhdistin kapulalla ja hiekkapaperilla ja sitten puhdistin saumat yksitellen just ennen saumausta kankaalla ja asetonilla.
Viime syksynä sahasin reikäporalla 60 millisen aukon takakanteen ja uteliaisuuttani hajoitin palan. Pala halkaista sauman kohdalta ruuvipenkissä ja ottaa massa irti puukolla - saapa nähdä montako vuotta sitten kestää...
Pirtuveneen kanteen tulee saumanauha koska eipä siitä ainakaan haittaa ole, helppo vetää uraan ja joutilaita C-kasetteja pyörii näin DVD-aikana lipaston laatikot täynnä.
Sen verran ajattelin modernisoida tuota saumahommaa että ostan Bilikasta paineilmapuristimen ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

tany
Viestit: 135
Liittynyt: 24 Loka 2005 14:18
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany » 01 Maalis 2006 22:42

Suurella mielenkiinnolla odotan tuota V-M testiä. Pitää minunkin laittaa palikat würthillä kiinni ja sit likoamaan pellavaöly-lahonesto seokseen. Toinen mielenkiintoinen juttu on rimakannen saumaus. Suosittavat Sikan 290 DC:tä kun se kuuulemma pysyy elastisempana kuin muut massat. Ja on uv-suojattua. Kun kävin katsomassa kaverin venettä niin siinä oli Soudalin pu-massalla tehdyt rimasaumat. Viides vuosi on menossa ja saumat on edelleenkin kiinni ja massa elastista. Heräsi ajatus, että onko Sikan 290 DC samaa pu-massaa muiden kanssa mutta hieman juoksevampana? Sitä kun pitää kuivattaa useampi päivä ennen hiomista. Oliskohan tuokin testin paikka?
Puu on elävä materiaali: Se vääntyilee, halkeilee, turpoaa ja lopulta lahoaa.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 02 Maalis 2006 08:31

Tuosta Hannun ideasta että limivenettä ei niitattaisi ollenkaan vaan vain liimattaisiin: haepa Googlella termiä "glued lapstrake" ja ylläty :)

Liimattu limisaumarakenne edellyttää mun nähdäkseni sitä että laudoitus on vaneria, ainakaan en muista nähneeni yhtään oikeesta laudasta tehtyä liimattua. Rakenne on liimauksesta johtuen erittäin jäykkä, ja liimattuun limiveneeseeen ei edes (yleensä) laiteta kaaria vaan vain jokunen laipio sinne tänne. Amerikkalaisissa veneissä on myös näkynyt "fuskukaaria", eli sinne on ratusteltu harva kaaritus lähinnä silmäniloksi (kenen silmään se nyt sitten sopiikaan).

Ihan nokkela konsti sinänsä, ja sillä saa ihan oikian veneen näköisiä kippoja aikaan.

Pekka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Maalis 2006 08:51

Ja eikös aikoinaan yksi messukanoottikin oltu tehty limilautaiseksi liimaamalla? Materiaalina okumevaneri.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 02 Maalis 2006 09:19

Pekka Huhta kirjoitti:Tuosta Hannun ideasta että limivenettä ei niitattaisi ollenkaan vaan vain liimattaisiin: haepa Googlella termiä "glued lapstrake" ja ylläty :)
No en viitsi hakea, ja enpäs ylläty, en kai mää nyt ihan niin tietämätön tollo ole ;-)))
Lainatakseni itseäni tuolta edelliseltä sivulta:
hannuvartiala kirjoitti:Vanerilaudoistahan veneitä tehdään pelkällä liimasaumallakin, ilman mekaanisia kiinnikkeitä. Silloin taas sauma pitää suunnitella sen kokoamistavan vaatimusten mukaisesti. Niissähän käytetään epoksia ja koko sauman levyistä liimausta.
Mutta voihan sitä ajatella oikeankin puuveneen seuraavaa rakennekehitysvaihetta. Ei maailma tähän pysähdy. Jos lautojen liittämisessä on jo kuljettu (ainakin) tie jänteet, juuret -> puunaulat -> rautanaulat -> kuparinaulat, -niitit, niin miksi sen siihen tarvitsisi pysähtyä?

Hannu

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 02 Maalis 2006 09:53

Äy, mites mä nyt taas pikana luin väärin. Ihmettelinkin josset ollut moisesta kuullut.

Jokainen noista kehitysvaiheista on kuulostanut varmaan siltä "parhaalta ja viimeiseltä" vaihtoehdolta, enkä mä nytkään oikeen osaa keksiä uutta ruutia noiden päälle. Kokonaan naulaton versiohan olisi tää Cuttsin menetelmä jossa tehdään kaksinkertainen laudoitus suhta kapeista rimoista ja kaariksi vaan epoksilla liimattu kevlarnaru kerrosten väliin.

Pekka

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 02 Maalis 2006 10:00

Kertokaa mulle mitä se sellainen "TAT" massa on jotavoi laittaa lautojen väliin? Onko siinä ajatuksena että se pystyy tarvittaessa pursumaan pois lautojen välistä niiden turvotessa?
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

tany
Viestit: 135
Liittynyt: 24 Loka 2005 14:18
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany » 02 Maalis 2006 10:12

TÄT on bitumipohjainen tiivistystahna, ei varsinainen liimamassa.
Laita ylärivissä olevaan hakuun TÄT ja johan löytyy tietoa ja kokemuksia.
Puu on elävä materiaali: Se vääntyilee, halkeilee, turpoaa ja lopulta lahoaa.

Remonen
Viestit: 20
Liittynyt: 13 Helmi 2006 14:09
Paikkakunta: Hietama

Viesti Kirjoittaja Remonen » 02 Maalis 2006 22:09

Limisaumaisen soutuveneen tiivisteenä vanhat hyväksi havaitut konstit ovat joskus parempia kuin uudet.Kangas suikale tervan kanssa on pitäny toistaiseksi.......ja meneppäs vanhalle venemestari sedälle ehdottamaan jotain tuubissa olevaa tiivistys ainetta...huh..

h
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Huhti 2005 22:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja h » 02 Maalis 2006 23:23

tany kirjoitti:Kun kävin katsomassa kaverin venettä niin siinä oli Soudalin pu-massalla tehdyt rimasaumat. Viides vuosi on menossa ja saumat on edelleenkin kiinni ja massa elastista.
Minulla myös hyviä omakohtaisia kokemuksia Soudalista, josko tuotemerkillä sitten onkaan merkitystä. Edelliseen veneeseeni tehtiin v. 2000 Soudalilla saumaten - pohjia myöten ilman nauhaa - mäntyrimakansi, kyllästys tehtiin saumauksen jälkeen pö/terva/pineeni/myrkyt-seoksella. Intoa oli huimasti enemmän kuin kokemusta tai tietoa, siitä huolimatta saumat ja kansi yhä kunnossa. Eihän 5 v. tosin ole ikä eikä mikään..

Vastaa Viestiin