Mun fiskari

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
aparaatti

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 31 Maalis 2014 22:44

Ehkä täytyy yrittää sovittaa joku letkunpätkä suoraan siihen tankkiin kannen alle ja tulpata toi reikä korkissa

riskila

Viesti Kirjoittaja riskila » 01 Huhti 2014 12:52

Wickstömmin käsikirja sanoo, että polttoainetankin korkkiin porataan 1 mm reikä. Näin on siis tehty iätajat, joten sinuna en tekisi mitään.

MÖsteri

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01 Huhti 2014 13:10

Moi,

Vähän olisin kallellaan riskilan mielipiteeseen.. Kannattaako tehdä nyt mitään? Asennus lienee ollut noin x-kymmentä vuotta, joten luulisi sen hiukan toimineenkin, kannattaisi koeajaa ainakin. Lienee sulla muutakin laitettavaa veneessä nyt.

Onko tankkaushela kovin alttiina kannessa? Eli tuleekohan siihen kuinka helposti vesi ajessa, niin ja onko iso todennäköisyys, että ajelet kovin ankarassa aallokossa?

Mun paatissa on ilmareikä suoraan korkissa, just sellainen millin reikä. No sehän ei ole kannessa, mitä pitkin vesi valuisi, vaan avoveneen laidassa sateessa. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa vedestä.

Mutta, jos korkki on niin, että siihen tulee esim kannelle nouseva aalto yli, kun vene sukeltaa oikein kunnolla, niin silloinhan tällaisilla jutuilla on iso merkitys. Tai jos tyyliin sadevesi jää kannelle seisomaan juuri sille kohtaa, valuen vähitellen tankkiinkin.

aparaatti

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 01 Huhti 2014 13:36

lähinnä mietin tuon edellisen omistajan puheita tankista, bensansaannista, ongelmista... ja kun otin tankin irti niin vettäkin siellä oli pari senttiä pohjalla 8}
ajattelin ensin että josko siihen keksis jonkun systeemin korkkiin jottei tartte kauheesti lämmitellä bensatankkia, mutta eilen nukkumaan mennessäni päätin että lasken raakasti vettä täyteen, kiviä (pestyjä) perään ja vaikka betonimyllyn pyörii vähänks aikaa..saa sitten kaiken sen sinne kertyneen moskan pois. Sitten siihen tankin ylälaitaan pieni reikä ja siihen juottaen pätkä jarruletkua. Sitä voi sitten tarpeen mukaan jatkaa ylöspäin muoviletkulla.
Sitte vaa sinolilla pesu ja kuivaus.

tuo korkki on koholla kannesta..on siis kupera..vai koverakos se sitten on kun se on koholla.. kumminkin. ei sinne helposti vettä mene, mutta menee ihan varmasti. Kyllä sen on noiden motskarien kanssa huomanna, että se vesi änkee jokapaikkaan..vaikkei ne edes oo mitään vesikulkuneuvoja =)
Koitetaan nyt edes tehdä hyvin kun osat on irti ja saatavilla.
Toisessa polttoainetankissa oli pieni reikäkin hankautunut kiinnityspannasta (ollut löysällä) ja paikkasin sen "leak Fixillä" kun en tohtinut alkaa kauheesti lämittää. mutta ehkä senkin nyt sitten samalla juottaa kunnolla kun kerran tankin pesee.

MÖsteri

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01 Huhti 2014 14:35

Jaa okei, no kyllä sä oot nyt parempaa tekemässä, hyvältä kuulostaa.

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 01 Huhti 2014 16:30

Moro

Se on kupera jos se on ulospäin pullollaan. :)

Kun jotain tekeen niin kannattaa tehdä kerralla kunnolla eli laita kunnollinen huohotusputki tankin päältä laidan läpi ja siihen joutsenkaula niin ei pääse vesi vaikka kallistaiskin vähän.
Olikos ne kupari tankit? Varo ettet myllytä niitä puhki niillä kivillä!

Kätevä vinkki besatankin loppu tyhjennykseen: Käy ihan hetkessä kun leikkaat tyhjäksi kaadettuun Bensatankkiin rälläkällä esim. manusluukun!
Kuuluu sellanen kiva TÖMÄYS ja kaikki lommotkin oikenee... saattaa kyllä heikommat saumatkin ratketa...
Nimimerkillä: Kokemusta Omaava :P

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

aparaatti

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 01 Huhti 2014 18:04

Aattelin tehdä sen huohotuksen tuonne "sisätiloihin" kannen alle niin ei pitäis vettä päästä mistää.
Mietin tuota kivillä puhkikuluttamista itsekin, nyt varsinkin kun siinä jo oli pari pientä reikää löysän kiinnityksen ansiosta. Ehkä ravistelen vaa käsissä sen verta ku jaksaa ;)
Toi vedellä täyttäminenkin taitaa olla vähä sellasta hätävarjelun liioittelua. Ei kai siinä pahimmassa tapauksessa tuu ku paskat punttii mutta samallahan se sit menee jos sitä kivien avullaki putsaa.

Viinamäenmiäs
Viesti:

viinamäenmiäs

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 01 Huhti 2014 20:26

aparaatti kirjoitti:Aattelin tehdä sen huohotuksen tuonne "sisätiloihin" kannen alle niin ei pitäis vettä päästä mistää.
Itse laitatin oman tankkini kaulaan (joka tulee kannen läpi) kyljestä ulostulon ja letkunpätkän päähän "tankin korkin huohottimen", joka toiminee takaiskuventtiilinä ettei aallokoissa loiskahtele bensat ulos. Löytyy googlen kuvahausta myös termillä "pit bike vent".
Viinamäenmiäs

aparaatti

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 01 Huhti 2014 21:16

Joo. Toi takaiskuventtiili ois kyllä hyvä tosiaan olla läikkymistä estämässä

riskila

Viesti Kirjoittaja riskila » 01 Huhti 2014 23:13

Älä hyvä mies vaan laita huohotinputkea veneen sisäpuolelle. Viritys on suorastaan räjähdysvaarallinen, kun tankatessa kuitenkin loiskahtaa bensaa pilsiin ja sitten tarvitaan vain kipinä!!!!! Kannatan edelleen tehtaan suosittelemaa millin reikää. Se on toiminut hyvin minulla ja muilla. Ulkolaidalle asetetusta huohotinputkestakin saattaa päästä vettä veneen keinuessa aallokossa. Hanhenkaulassa on se huono puoli, että läpivientihela on laitettava kannen alapuolelle. Matalalaitaisessa fiskarissa se lähentelee jo vedenpintaa.

Joka tapauksessa kannattaa asentaa kunnollinen SUODATIN/VEDENEROTIN lasikuvulla. Siitä voi sitten laskea tarvittaessa moskat ja vedet pihalle ( mutta ei pilssiin ).

aparaatti

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 02 Huhti 2014 07:44

Mietin sitä niin että ois laittanu sen yhdysputken siihen tankin kaulaan vähän viistosti ylöspäin ja siihen piiitk letkunpätkä. Vois kuvitella ettei ihan helposti läiky mutta tuo takaisku olis kyllä parempi. Tai sitte vain jätän sen täksi kesäksi niin kuin se on ollut ja pohdin ensikesänä lisää mikäli ongelmia. Veden erotuskuppi löytyy kummallekin tankille omansa

aparaatti

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 05 Huhti 2014 12:16

Huh. Onneks tuli katottua tuonne wikströmin vesikanaviin vielä kuivalla maalla!
Oli niin täynnä ruostemoskaa ettei oo taidettu ihan vähään aikaan putsata.
Ei muutaku kannet irti paineilmaa ja naulalla rapsuttelua. Hukkasin sinne vesikanavaan sellase 3tuumase naulankin. Onneks ei oo ihan pienimmästä päästä kanavat. ..sai pujoteltua läpi!

aparaatti

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 08 Huhti 2014 07:40

Paljonkohan tuonne vickströmin kytkimeen tulee oljyä? Puolilleen?
Kun en löytänyt mitään täyttöproppua mistä vois päätellä sen öljyn määrän.
Iso luukkuhan siinä on täytöä varten mutta se määrä ja laatu.
Ihan tavan w80-90 vaihteistoöljyä vai?

MÖsteri

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 08 Huhti 2014 09:12

Moi,

Ei. Vaihde käyttää samaa öljyä kun moottorikin. Eli W1:seen kaatelet litran SAE 30 öljyä, esim Teboilin 4T Garden Oil, ja se voitelee sekä moottorin, että kytkimen. Koneen vasemmalla puolella on tikku, sen mukaan öljymäärä, ja täyttö helpoiten siitä samasta reiästä (tikku menee jakoavaimella irtoavan tulpan läpi).

Kannattaa lukaista ohjekirja läpi, siellä on aika hyvät perustiedot. Ne pitävät edelleen paikkansa, joskin öljymerkit ja sytystulppien mallimerkinnät ovat vaihtuneet.

:)

aparaatti

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 08 Huhti 2014 16:43

ai..sinne ei tule erikseen öljyä? siis riittää että sitä on koneessa? sinne laitoin litran just tuota sae 30
mulla on se ohjekirja printattuna mutten siitä löytänyt/huomannut moista seikkaa.
kolisi vain siellä laatikossa jokin aikas kovasti kun laitto vaihteen silmään ja siitä intoutuneena avasin sen luukun ja se ammotti tyhjyyttään.. oli siellä kyllä öljystä mutta aattelin että ne on vanhoja jäämiä.
valkosta vaahtoo siell oli jonkun verran..eli vettä päässyt jostakin. Tiedä sitte onko ne päässy koneen ulkopuolelta vai sisäpuolelta..täytyykin tarkatella paremmin jos kerran sama öljy kiertää koneessa

Vastaa Viestiin