M/s BuliBuli

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: M/s BuliBuli

Viesti Kirjoittaja Ande » 26 Loka 2013 18:43

Mä peesaan tätä ennemmin kun sitä hytin rakennusta ;)
Yleensä fiskareissa on tarpeeksi syvä köli jo ettei tarvii muuta ku masto vaan virittää :)
E mare libertas

M/s BuliBuli
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2013 18:56

Re: M/s BuliBuli

Viesti Kirjoittaja M/s BuliBuli » 29 Marras 2013 15:52

Täsä järkeilin. Että jos sutasis tommosen vaan kylmästi. ei paljon paina ja takaosaan vaan irrotettava jonkinnäkönen kuomu.
http://www.nettivene.com/moottorivene/muu-merkki/512390" onclick="window.open(this.href);return false;

Olisko järkevämpi? kukkapenkiksän toi menee josain vaiheesa muutenkin tai sit kuttaperkkamuotiks.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: M/s BuliBuli

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01 Joulu 2013 11:47

En minäkään hyttiä suosittele. Lähinnä tulee mieleen jonkimoinen etukansi ja siihen matala tuulilasi. Tuulilasiin avattava osa, josta pääsee etukannelle. Hytin korvikkeeksi pressukatos kaarilla. Pressukatoskin maksaa vain yllättävän paljon. Mielestäni se on ainut vaihtoehto koko hommaan. Mutta muuten peesaan em. asiantuntijoita. Ja tietysti on Nettivene, josta saat samaan rahaan tässäkin tapauksessa hytillisen veneen. Saanet jotakin tuosta veneestä sen myymällä, sillä moni kaipaa itselleen avovenettä, jossa olisi keskimoottori.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

M/s BuliBuli
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2013 18:56

Re: M/s BuliBuli

Viesti Kirjoittaja M/s BuliBuli » 01 Joulu 2013 12:16

Jos raappaan vanhat tervat hyvin ja vaihan ne kaks kaarta ja sitten asennan sen vanhan
Honda G65 moottorin siihen ja teen siistit pohjarallit sekä penkit ja ehostan
Kuidutuksen nätisti puun väriseks ni mitähän siitä mahtas joku maksaa?

M/s BuliBuli
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2013 18:56

Re: M/s BuliBuli

Viesti Kirjoittaja M/s BuliBuli » 17 Kesä 2014 12:28

Ei vielä jussina vesillä. Mutta ny on saatu paksulti uutta kuitua päälle ja maalattua Teknos Inerta 51 ihmemaalilla ja tarvis kölirauta ja peräsin asentaa.Peräsin akselissa on pieni halkeama ja täytys miettiä millä sen sais helpoiten korjailtua. Uudelle moottorille suunnittelin petiä ja pakko pohjatukit kiinnittää läpi kölin 12mm kierretangoilla että pysyy. Ongelmana on vaan tuo kölirauta mikä syö normeja HSS poranteriä melkoisesti. Millähän tuommosta haponkestävää kannattas porata?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: M/s BuliBuli

Viesti Kirjoittaja Northling » 17 Kesä 2014 12:47

Moro

Hapokestävään puree kobolttiterät ja ehdottomasti oltava oikea voiteluöljy. Pienet kierrokset ja paljon massaa takana. Menee kuin mustaan rautaan tehden nättiä kierrelastua.

Nortti
Viimeksi muokannut Northling, 17 Kesä 2014 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

M/s BuliBuli
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2013 18:56

Re: M/s BuliBuli

Viesti Kirjoittaja M/s BuliBuli » 17 Kesä 2014 12:54

Semmosia sitten hakeen!
Tommonen olis suunnitteilla. Ton briksin alla oleva "peti" muuten oli painekkyllästettyä ja tervattu.Lähti nostelemalla pois ja kierretangot putos suulin lattialle samalla.... :))
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: M/s BuliBuli

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 17 Kesä 2014 13:56

Moi,

Minkä koneen aiot pedille kiinnittää? Tein aikanaan tuon kuvassa olevan Wickströmin W1:lle, se kun painaa 100+ kg ja täristää aika rapsakkaasti. Jos teet Hondalle, niin voi olla että sirompikin piisaisi.

Mutta vuosien jälkeenkin tekisin pedin just noin, ei ole ollut tarvetta muuttaa mitään.

M/s BuliBuli
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2013 18:56

Re: M/s BuliBuli

Viesti Kirjoittaja M/s BuliBuli » 17 Kesä 2014 15:24

Pitikin kirjoittaa että anteeksi jos lainaan jonkun kuvaa mutta sirompi tulee ja rakenne sama.
Hondalle teen juu, kaasarin uimurikammion tiiviste täytys löytää viä mutta soitin maahantuojalle niin ei tienny ees mikä moottori kyseessä. Potkuriakselin jos irrottas ja tutkis vannasputken. Perälaakeri on varmaan aika sökö kun näyttäs liikkuvan ja väljää on. Akseli noin 20mm ni kai sinne semmonen jostain täytyy kans löytää.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: M/s BuliBuli

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 17 Kesä 2014 15:39

Hienoa, jos kuvasta on iloa. Aikanaan kun tuon tekoon ryhdyin, niin ei ollut mitään hajua mitä piti tehdä. Onneksi edellinen sukupolvi osasi kertoa miten ne ennen aikoinaan tehtiin.

Sellainen huomio, että ainoastaan keskellä pohjatukkia olevat kierretangot menevät pohjan läpi köliin. Muualta pohjatukit on altapäin suurilla puuruuveilla lautojen läpi kiinni. Pari ruuvia kunkin laudan kohdalla. Pohjatukkien sovituksessa käytetään ensin pahvimallinetta ja lopuksi tervaa. Elikkä tervaa pohjan siitä kohdin, ja tällää palan sitä vasten. Niistä kohdin mihin terva tarttuu, pitää vielä veistää pois. Eikä ole niin millilleen tuokaan, kunhan kantaa tasaisesti.

:)

M/s BuliBuli
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2013 18:56

Re: M/s BuliBuli

Viesti Kirjoittaja M/s BuliBuli » 17 Kesä 2014 15:52

Kiitoksia, toi malli on aikas paras järkevästi ajatellen. Toi peräsin akselin halkeema taitaa johtua joulukuisesta yöajelusta koskea ylöspäin pimeässä kaverin kanssa jouduttiin istuun takana koska (-6) pakkasta ni pohjas. Dremelillä halkeemaa auki ja vaikka juottas umpeen tai sitte araldiittia?
Kiva vaan jos peräsin lähtee käveleen tälläkin kelillä ni voi tehdä ristinmerkkiä ja rukoilla pyhäjärvellä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

M/s BuliBuli
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2013 18:56

Re: M/s BuliBuli

Viesti Kirjoittaja M/s BuliBuli » 17 Kesä 2014 18:37

Öösitten.Akselin mutteri lähti "helposti" mut potkuri jäkittää.Millais se irti, kiilaura näyttäs ehkä tyhjältä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: M/s BuliBuli

Viesti Kirjoittaja Qubik » 17 Kesä 2014 18:56

Lämpöä ja ulosvetäjä. Pikkase vasrallakin voi kokeilla.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: M/s BuliBuli

Viesti Kirjoittaja Northling » 17 Kesä 2014 19:31

Moro

Juu potkurin irrotukseen paras konsti on just ruo Quikin ehdoittamama ja kaikki samaan aikaan. Kiristä ulosvetäjä piukkaan, anna ropelin keskiälle lämpöä ja sitten kunnon mäiskintää vasaralla... toistaen kohtia 1-3 kunnes irtoaa.

Tuo peräsinakselihan näyttää olevan poikki? Ite en luottaisi ohjaukseen jos akseli olisi liimattu tai juotettu!!! Eikä taida katsastusmiehetkää oikein sellasta viritystä hyväksyä. Oman turvallisuutesi vuoksi suosittelisin uutta akselia, varsinkin jos aiot joskus kyyditä muitakin veneelläsi, Kippari nimittäin on vastuussa lasinsa turvallisuudesta!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: M/s BuliBuli

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 17 Kesä 2014 19:38

Ruoriakseli vaihtoon vaan. Tuollaisen pätkän haet mistä vaan metallifirmasta tai vaikka tarjpustalon/honkkarin rautavalikoimasta. Tietty jos teet hyvän, niin mene metallifirmaan ja ota ruostumaton kanki. Ota vanha malliksi, niin ne tekee sen sulle samantien. Rosteri maksaa minkä maksaa, mutta ei tuohon satasia mene, kymppejä varmasti. Ja patarautainen kanki honkkarista lienee noin vitosen... Läästi se kallis Araldit johonkin sopivampaan kohtaan venettä :)

Mäiskithän sitten sillä vasalla mieluiten sitä ulosvetäjän tappia, eikä niinkään raukkaa pikku potkuria... Monesti ulosvetäjän kanssa melko pienikin vasara on hyvä, kun antaa sellaisen kireän napauksen siihen tappiin saakka ruuvattuun ulosvetäjään.

Vastaa Viestiin