Moi.
Noniinpä näkyy.. just tuon takia toi ei ole hyvä, että ei ole painelaakeria jossain kohdin ottamassa voimaa vastaan. Toi työstö ottaa jopa tehoakin (hiukan), jolla sitten lämmität merivettä sen sijaan että työntäisit venettä eteenpäin 0,0001 solmua lujempaa.
Jos sulla olis veneessä Wickströmin moottori, niin siinä olis laakeri kytkimen takapäässä valmiina, eli moottorin työntö kohdistuisi siihen. Sama systeemi on myös Olympioissa ja muissa Wanhan hyvän ajan keskimoottoreissa.
Onko sun Briggsissä (eiks se kone se ollut?) kytkin, vai tuleeko pyöritys suoraan kampiakselilta? Jos ja kun ei ole mitään, niin kai sitten tarttis laittaa painelaakeri. Siellä perässä oleva pronssiholkkki kai on lähinnä sivusuuntiin, eli painelaakeri tulee sitten sinne missä potkuriakselin hylsy loppuu veneen sisällä. Jos haluat halvalla päästä, niin askartele siihen ylimääräinen pohjatukki lankusta, ja siihen kiinni biilteeman tai motonetin laakeri, siellä niitä on halvalla. Siinä joutuu varmaan tekemään eteenpäin jonkun nivelletyn "vetoakselin", joita on tehty isompiin veneisiin tosiaan auton vetoakselista. Halvin ja helpoin mitä oon nähnyt, oli yhdessä pikkupaatissa järeä kumiputki ja pari järeää letkunkiristintä. Ei ollut vene sen takia jäänyt rannalle.. Esim jos löydät teräslangalla vahvistetun paksuseinäisen letkun, niin voi oikeasti toimia, toki pidä varaosa mukana ajellessa...
Mittaa potkuriakselista kartion mitat, täällä joku tietää taatusti niistä onko standardi. Suurin ja pienin halk ja pituus?