Venerakennus tarvikkeita?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
ripatti
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Huhti 2003 21:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripatti » 31 Heinä 2003 09:01

Vanhoja Tekniikan Maailman piirustuksia (vanerijolla, kanootti, Teemin?,...) on osunut käteen kirjastossa. Kolua niitä - onnistuu varmaan sähköpostillakin.

Antti
venealeksi kirjoitti:Moi.

Aikasemmin tässä keskustelussa on viitattu Tekniikan maailman piirustuksiin.
Mulla on se TM17 paatti joka on ilmeisesti tekniikan maailman piirustusten mukaan tehty.
Olisko jollakulla noita piirustuksia Tekniikan maailman tekemästä purjeveneestä ja mahdollisuus ottaa niistä kuva jotta voisin verifioida onko paattini tuo ?

Tai vielä parempi. Olisko jollakulla nuo piirustukset ja olisi halukas luopumaan niistä ?

Aleksi

Restless 14'
Viestit: 47
Liittynyt: 04 Kesä 2003 09:08
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Restless 14' » 03 Marras 2003 12:39

terhohalme kirjoitti:Tiedoksi: Jos tavoitteenasi ei ole rakentaa täydellistä replikaa, älä tee veneen pohjaan sisäänpäin kaarevia kohtia. Korvaa ne muodot vanerin luonnollisen taipuman mukaiseksi. Kuperat pohjamuodot tekevät veneestä erittäin epämiellyttävän ja kovan aallokossa liukunopeuksilla.
Keskustelin entisen naapurin Eivind Still:in kanssa (Paikallinen veneen suunnitteija) ja hän sanoi että älä missään nimessä muuta vanhaa muotoa. Hän sanoi että pituus / leveys suhteet nykyisissä V-pohja veneillä verrattuna vanhan "pirtukiilan" suhteisiin ovat täysin eri maailmasta. Vanhan mallin pituus, jyrkkä V-muoto keulassa ja lähes suora pohja perässä kompensoi kyseisiä ongelmia verratuna vastaavaan uuden V-pohjaiseen.

Tämmöistä tietoa häneltä...

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 03 Marras 2003 18:06

Kirjoitin, ja korjasin myöhemmin sanan kupera sanalla kovera ja seison korjaukseni takana. Jos lainaat, älä lainaa tahattomia virheitä (yksinoikeus niihin on iltapäivälehdillä:-). Uskaltaako tänne kohta enää kirjoittaa mitään?

Suuresti arvostamani Eivind (terveisiä) on tietysti oikeassa siinä, että tekemällä alkuperäisten piirustusten mukaan saa alkuperäiset ominaisuudet, niin hyvät kuin huonotkin.

Ongelmia syntyy, kun uusi käyttäjä ei kuitenkaan tyydy alkuperäiseen nopeuteen, vaan haluaa kasvattaa konetehoa. Tällöin yleensä huonot ominaisuudet lisääntyvät ja alkuperäisessä olleet hyvät ominaisuudet katoavat. Jos tarvitaan lisää nopeutta, on syytä suunnitella vene uudestaan niin, että se näyttää nostalgiselta, mutta on veden alta moderni.

Restless 14'
Viestit: 47
Liittynyt: 04 Kesä 2003 09:08
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Restless 14' » 04 Marras 2003 09:39

OK. Ajattelin vain kertoa asiasta hänen näkökulmasta. Kyseinen malli on suunniteltu semmoisille nopeuksille että kyllä tänäpäivänäkin riittää... ;)

Restless 14'
Viestit: 47
Liittynyt: 04 Kesä 2003 09:08
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Restless 14' » 04 Marras 2003 11:03

Tässä olis muuten kuva 16 jalkaisesta. Omasta tulee 18 jalkainen vastaava.
http://www.portcarlingboats.com/hughes% ... hacker.jpg

Ja tästä selviää piirrustuksista peräpeilin ja ensimmäisen (keulimmaisen) kaaren muodot:
http://fvwa.sitefactory.fi/data/2132.jpg

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20 Loka 2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 05 Marras 2003 09:24

Voi ristus ku on KOMIA!!!!
Ei voi kyllä muuta sanoa. Täytyy melkein mennä pankkisedän kanssa juttelemaan.

Restless 14'
Viestit: 47
Liittynyt: 04 Kesä 2003 09:08
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Restless 14' » 05 Marras 2003 13:17

Kyllä siitä varmaan tulee jonkunlainen "Online seuranta" kunhan pääsen kunnolla vauhtiin. ;^)

Pitää vaan saattaa kaksi nykyistä projektia ensin loppuun...

Eka on replika Volkkari harvinaisuudesta vuodelta -49. Se oli ensimmäinen prototyyppi Hebmüller roadsterista. Joita valmistettiin vain 696 kappaletta vuoden 1949 ja 1953 välissä:
http://w1.316.telia.com/~u31614134/Hebm ... bproto.jpg
Tässä oma projekti joka on rakennettu 1952 autosta jotta sen sais kaikin puolin autenttiseksi. Pitäis valmistua ensi vuonna.
http://fvwa.sitefactory.fi/data/750.JPG

Toinen on Type-82E replika 40-luvun maasturikuplasta(sama aikataulu)
http://members.netro.com.au/~vwcc/rb82e.gif

Jos on Yahoo:isti niin voi liittyä seuraavaan group:iin niin niistä löytyy vähän lisää kuvia:
http://autos.groups.yahoo.com/group/air ... d=79959272

(Menee jo hieman Off topic...)

Edellisiä projekteja aloitin jo suunnitella 80-luvulla ja kun löysin sopivat aihiot viitisen vuotta sitten päätin aloittaa ne. Sitten tulikin talon rakentaminen väliin, johon muutettiin heinäkuussa.

Ilman muuta veneprojektikin saa oman osuutensa netissä. :D

Vastaa Viestiin