Voisitte edes vähän perehtyä aiheeseen ennen kommenttien viskomista mutu tuntumalla. Katkokuitumattoa käytetään kaikissa kaupallisesti valmistetuissa veneissä osana laminaattia. Eikä ole mitään syytä välttää sen käyttöä "tee se itse" projekteissakaan. Laminaatissa ei kannata käyttää useita kangaspintoja päällekäin, vaan aina olisi syytä vaihdella kerroksittain katkokuitua ja punottua, näin kerrokset sitoutuvat toisiinsa paremmin. Päällikerros kannattaa laittaa ohutta punottua mattoa, jolloin hiomista tulee vähemmin.Viilari kirjoitti:http://shop.r-g.de/
Tuolta saa tuttujen mukaan halvemmalla laminointitarviketta kuin suomesta.Katkokuitumatto lienee tarkoitettu lähinnä roska-astioiden ja
vastaavien valmistamiseen,veneenrakennuksessa tulisi käyttää aina kangasta.
Mistä olette ostaneet epoksiliiman?
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mistä olette ostaneet epoksiliiman?
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Mistä olette ostaneet epoksiliiman?
Samaa mieltä "Stressipillerin " kanssa . katkokuitu on erittäin sopivaa vene hommiin . ( jokohan kohta puuvene uskovaiset ärähtää ?
)
Sillä on kuidutettu tuhansia ,kokko tuomion saaneita puuveneitä . myönnettäköön, suurin osa erittäin huonolla maulla = kammottavan näköisiä.
Kuvassa kattoluukku valmistumassa ,itse valitsin tähän kohtaan tyylin ,"ilman kuitua" eli pintaan tulee ,Owatrolia 1 ja 2, pinnoitus säleiden välissä on kyllä hieman rakoja , ainakin ne näyttäisi hyvin täyttyvän owalla ,(alla on 9 mm vaneri), ? aika näyttää miten onnistunut rakenne.

Sillä on kuidutettu tuhansia ,kokko tuomion saaneita puuveneitä . myönnettäköön, suurin osa erittäin huonolla maulla = kammottavan näköisiä.
Kuvassa kattoluukku valmistumassa ,itse valitsin tähän kohtaan tyylin ,"ilman kuitua" eli pintaan tulee ,Owatrolia 1 ja 2, pinnoitus säleiden välissä on kyllä hieman rakoja , ainakin ne näyttäisi hyvin täyttyvän owalla ,(alla on 9 mm vaneri), ? aika näyttää miten onnistunut rakenne.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jussi K
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 04 Kesä 2010 10:40
Re: Mistä olette ostaneet epoksiliiman?
[Laminaatissa ei kannata käyttää useita kangaspintoja päällekäin, vaan aina olisi syytä vaihdella kerroksittain katkokuitua ja punottua, näin kerrokset sitoutuvat toisiinsa paremmin. Päällikerros kannattaa laittaa ohutta punottua mattoa, jolloin hiomista tulee vähemmin.[/quote]
Tein joskus kölikorjauksen purjeveneeseen jossa köli oli painahtanut takaosastaan sisään. Vaurio oli lievä mutta, vaati korjausta.
Oikeastaan itse asia oli se, että kun sain ohjeita laminointiin niin se meni juuri noin, että katkokuitumattojen väliin kudottua mattoa.
kysymyksessä siis tuppervarevene
ja korjaus polyesterihartsilla
Tein joskus kölikorjauksen purjeveneeseen jossa köli oli painahtanut takaosastaan sisään. Vaurio oli lievä mutta, vaati korjausta.
Oikeastaan itse asia oli se, että kun sain ohjeita laminointiin niin se meni juuri noin, että katkokuitumattojen väliin kudottua mattoa.
kysymyksessä siis tuppervarevene

-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Mistä olette ostaneet epoksiliiman?
sohaistaan ny vähän lisää.. on kaksi eri asiaa kuiduttaa kukkalaatikko tai pinnoittaa uutta sileää pintaa kuten luukkuja.
Pinnoitukseen ei välttämättä kovin paksua lasikerrosta tarvita, vaan melko ohuellakin pärjää hyvin naarmuuntumista vastaan kulutussuojaa antamassa. Helpoin tapa tehdä sileää pintaa on käyttää lasikudosta eikä mattoa. Ja erilaisista kudostyypeistä valita silein vaihtoehto, eli satiinisidoksella kudottu, myös toimikaskudos on melko sileää. Tavallinen ristikudos eli palttina toimii sekin kohtuullisesti ainakin 160 g/ neliö painoisena. Käsiteltävyydeltään palttina on helpointa koska se ei veny eikä vanu, mutta jos tarpeen laminoida yli nurkan, on toimikas tai vieläkin parempi vaihtoehto satiini silloin paikallaan, koska näissä kudos sallii kankaan venyä kulman yli.
Näitä lasikuitukudoksia löytyy esim. Kevra , Bang & Bonsomer, Terpol jne.
Näitä kudoksia ei kutsuta nimellä "matto" , matto tarkoittaa vain niitä silakkalaatikko-katkokuitumattoja.
Jos halutaan suurta lujuutta, niin jatkuvakuituinen kudos on lujempaa kuin katkokuitumatto myös itse lasilaadultaan. Lujin vaihtoehto on yhdensuuntaislujite jossa kuidut kulkevat yhteen suuntaan; näissä kuitukimput sidottu yhteen harvoilla ohuilla kudelangoilla. Näistä on tehty myös kaksikerroksisia biaksiaali-lujitteita joissa kerrokset ommeltu yhteen.
Lujitekudoksissa ja UD- sekä biaksiaalilujitteissa käytetty lasikuitu on joko E- tai S- lasia joista S-lasi lujin vaihtoehto, sekä myös kallein. Katkokuitumatoissa käytettävä C-lasi on E- ja S- lasia mekaanisilta ominaisuuksiltaan heikompaa.
Lasikuitu itsessään ei tartu kovin hyvin hartseihin, vaan lasikuidun pintaa on käsitelty tartunta-aineilla. Polyesterihartsille tarkoitettu katkokuitumatto ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla epoksin kanssa. E-ja S- lasikudokset ja kankaat ovat pääasiassa ajateltu käytettävän epoksin kanssa, joten niissä on tarkoituksen mukainen tartunta-aine.
Pelkässä lujitemuovilaminaatissa voidaan ja kannattaakin käyttää keskellä laminaattia halvinta mahdollissa katkokuitumattoa, silloin kun ei puhuta lentokoneista tai muista kohteista joissa haetaan suurinta mahdollista lujuus-paino - suhdetta sekä parhainta mahdollista luotettavuutta. Tämä siitä syystä että erityisesti taivutustilanteessa pinnan suuntaiset jännitykset ovat laminaatin keskellä pienet. Mikäli rakenne joutuu kantamaan pääasiassa vetojännityksiä tulisi suurimman osan kuiduistakin olla suunnattuna tämän vedon suuntaisesti.
Ja taas jälleen kerran ... näistäkin on näillä sivuilla keskusteltu ainakin sadassa viestissä - UUDET KESKUSTELIJAT: KÄYTTÄKÄÄ HAKUTOIMINTOA! Erittäin paljon viisautta ja kokemusta näiden sivujen suojissa!!
Pinnoitukseen ei välttämättä kovin paksua lasikerrosta tarvita, vaan melko ohuellakin pärjää hyvin naarmuuntumista vastaan kulutussuojaa antamassa. Helpoin tapa tehdä sileää pintaa on käyttää lasikudosta eikä mattoa. Ja erilaisista kudostyypeistä valita silein vaihtoehto, eli satiinisidoksella kudottu, myös toimikaskudos on melko sileää. Tavallinen ristikudos eli palttina toimii sekin kohtuullisesti ainakin 160 g/ neliö painoisena. Käsiteltävyydeltään palttina on helpointa koska se ei veny eikä vanu, mutta jos tarpeen laminoida yli nurkan, on toimikas tai vieläkin parempi vaihtoehto satiini silloin paikallaan, koska näissä kudos sallii kankaan venyä kulman yli.
Näitä lasikuitukudoksia löytyy esim. Kevra , Bang & Bonsomer, Terpol jne.
Näitä kudoksia ei kutsuta nimellä "matto" , matto tarkoittaa vain niitä silakkalaatikko-katkokuitumattoja.
Jos halutaan suurta lujuutta, niin jatkuvakuituinen kudos on lujempaa kuin katkokuitumatto myös itse lasilaadultaan. Lujin vaihtoehto on yhdensuuntaislujite jossa kuidut kulkevat yhteen suuntaan; näissä kuitukimput sidottu yhteen harvoilla ohuilla kudelangoilla. Näistä on tehty myös kaksikerroksisia biaksiaali-lujitteita joissa kerrokset ommeltu yhteen.
Lujitekudoksissa ja UD- sekä biaksiaalilujitteissa käytetty lasikuitu on joko E- tai S- lasia joista S-lasi lujin vaihtoehto, sekä myös kallein. Katkokuitumatoissa käytettävä C-lasi on E- ja S- lasia mekaanisilta ominaisuuksiltaan heikompaa.
Lasikuitu itsessään ei tartu kovin hyvin hartseihin, vaan lasikuidun pintaa on käsitelty tartunta-aineilla. Polyesterihartsille tarkoitettu katkokuitumatto ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla epoksin kanssa. E-ja S- lasikudokset ja kankaat ovat pääasiassa ajateltu käytettävän epoksin kanssa, joten niissä on tarkoituksen mukainen tartunta-aine.
Pelkässä lujitemuovilaminaatissa voidaan ja kannattaakin käyttää keskellä laminaattia halvinta mahdollissa katkokuitumattoa, silloin kun ei puhuta lentokoneista tai muista kohteista joissa haetaan suurinta mahdollista lujuus-paino - suhdetta sekä parhainta mahdollista luotettavuutta. Tämä siitä syystä että erityisesti taivutustilanteessa pinnan suuntaiset jännitykset ovat laminaatin keskellä pienet. Mikäli rakenne joutuu kantamaan pääasiassa vetojännityksiä tulisi suurimman osan kuiduistakin olla suunnattuna tämän vedon suuntaisesti.
Ja taas jälleen kerran ... näistäkin on näillä sivuilla keskusteltu ainakin sadassa viestissä - UUDET KESKUSTELIJAT: KÄYTTÄKÄÄ HAKUTOIMINTOA! Erittäin paljon viisautta ja kokemusta näiden sivujen suojissa!!
Mile
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 04 Kesä 2010 10:40
Re: Mistä olette ostaneet epoksiliiman?
Mile:ltä hyvä postaus. Kieltämättä eksyttiin vähän alkuperäisestä aiheesta, mutta niin siinä monesti käy.
Kaikesta huolimatta hyviä vinkkejä tuli alkuperäiseenkin kysymykseen.
Kaikesta huolimatta hyviä vinkkejä tuli alkuperäiseenkin kysymykseen.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Mistä olette ostaneet epoksiliiman?
No kun tää ei ole mikään suoli-24 sivusto... täällä parasta antia on juuri rönsyilevä kirjoittelu, joka sivujuonillaan antaa paljon myös muille lukijoille kuin juuri ja vain juuri alkuperäiselle kysyjälle. siksikin kannattaa käyttää hakutoimintoa, näiltä sivuilta kun löytyy jotakin lähes jokaiseen mahdolliseen ongelmaan mikä liittyy veneisiin puuveneisiin tai edes puuhun tai pahviin ..
Mile
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Mistä olette ostaneet epoksiliiman?
niinpä niin ,tässä vastausta varsinaiseen kyskään.
omaan rojektiini olen käyttänyt ensi metreillä n. parikymmentä litraa SP epoksia ,tilattu muistaakseni Kevra OY,ltä
Sen hintoja en enää muista.
Täältä http://www.arsalin.fi/Epoksihartsit/Epo ... nnasto.htm" onclick="window.open(this.href);return false; olen tilannut ja käyttänyt ,n. 30 kg epoksia.
toimitukset on pelanneet Matkahuollon kautta ,ongelmitta ,15 kg on matkalla parhaillaan.
Hinta vaikuttaisi olevan tuon Arsalin, in eduksi vähintään n. kolmanneksen verran .
Hyvä puoli tuossa (varmasti jonkun mielestä juuri huonopuoli) on että se on huomattavasti juoksevampaa kuin SP, eli soveltuu "kuiduttamiseen", vanerin leikkauspintojen käsittelyyn jne.
Ja tarvittaessa pystyy sakeuttamaan ,esim selluloosalla. Tuon jähmeämmän ,muuttaminen juoksevammaksi ,ei liene mahdollista ? tai / vai voihan sille olla ohenne olemassa ?
http://kuvablogi.com/blog/13437/" onclick="window.open(this.href);return false;
omaan rojektiini olen käyttänyt ensi metreillä n. parikymmentä litraa SP epoksia ,tilattu muistaakseni Kevra OY,ltä
Sen hintoja en enää muista.
Täältä http://www.arsalin.fi/Epoksihartsit/Epo ... nnasto.htm" onclick="window.open(this.href);return false; olen tilannut ja käyttänyt ,n. 30 kg epoksia.
toimitukset on pelanneet Matkahuollon kautta ,ongelmitta ,15 kg on matkalla parhaillaan.
Hinta vaikuttaisi olevan tuon Arsalin, in eduksi vähintään n. kolmanneksen verran .
Hyvä puoli tuossa (varmasti jonkun mielestä juuri huonopuoli) on että se on huomattavasti juoksevampaa kuin SP, eli soveltuu "kuiduttamiseen", vanerin leikkauspintojen käsittelyyn jne.
Ja tarvittaessa pystyy sakeuttamaan ,esim selluloosalla. Tuon jähmeämmän ,muuttaminen juoksevammaksi ,ei liene mahdollista ? tai / vai voihan sille olla ohenne olemassa ?
http://kuvablogi.com/blog/13437/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jussi K
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 04 Kesä 2010 10:40
Re: Mistä olette ostaneet epoksiliiman?
Kun kerran tuli juttua lasikuitukankaista ja matoista niin juolahti mielee, että joissain paikoissa voisi olla hyötyäkin hiukan "ryppyisestä" pinnasta.
Purjeveneeseen, mitä teen, niin tulee kuvan veneessäkin näkyvä puuksprööti keulaan.
http://www.jannascheepsmakelaardij.com/ ... ijheid.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Puukspröötin kautta kuljetaan veneeseen silloin kun vene on keula laituriin päin. Silloinhan ryppyisestä pinnasta olisi vain hyötyä, ettei olisi liukas jalan alla ja samalla kangas toisi kulutuskestävyyttä. Tarkoitus olis, että puukspröötin puukuvio jäisi silti näkymään ja sitä katkokuitumatto pintaa en silti halua. Jokin kangas siihen tarkoitukseen olisi hyvä.
Taas hiukka rönsyillään aiheesta
Purjeveneeseen, mitä teen, niin tulee kuvan veneessäkin näkyvä puuksprööti keulaan.
http://www.jannascheepsmakelaardij.com/ ... ijheid.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Puukspröötin kautta kuljetaan veneeseen silloin kun vene on keula laituriin päin. Silloinhan ryppyisestä pinnasta olisi vain hyötyä, ettei olisi liukas jalan alla ja samalla kangas toisi kulutuskestävyyttä. Tarkoitus olis, että puukspröötin puukuvio jäisi silti näkymään ja sitä katkokuitumatto pintaa en silti halua. Jokin kangas siihen tarkoitukseen olisi hyvä.
Taas hiukka rönsyillään aiheesta

- Pukatti
- Viestit: 142
- Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Mistä olette ostaneet epoksiliiman?
Arsaliinin litkuissa on semmonen ominaisuus kokemukseni perusteella että kun ravistaa liimapurkin kunnolla ennen kovettimen sekotusta niin se on huomattavasti sakeampaa.
Venevilmi 1970-71: https://www.youtube.com/watch?v=lS-eSmUHoKg
Uudet omatekoiset kotisivut: http://tammerboats.is-best.net/
Uudet omatekoiset kotisivut: http://tammerboats.is-best.net/
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Mistä olette ostaneet epoksiliiman?
Moro (ja rönsyt jatkuu)venho kirjoitti:Kun kerran tuli juttua lasikuitukankaista ja matoista niin juolahti mielee, että joissain paikoissa voisi olla hyötyäkin hiukan "ryppyisestä" pinnasta.
Purjeveneeseen, mitä teen, niin tulee kuvan veneessäkin näkyvä puuksprööti keulaan.
http://www.jannascheepsmakelaardij.com/ ... ijheid.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Puukspröötin kautta kuljetaan veneeseen silloin kun vene on keula laituriin päin. Silloinhan ryppyisestä pinnasta olisi vain hyötyä, ettei olisi liukas jalan alla ja samalla kangas toisi kulutuskestävyyttä. Tarkoitus olis, että puukspröötin puukuvio jäisi silti näkymään ja sitä katkokuitumatto pintaa en silti halua. Jokin kangas siihen tarkoitukseen olisi hyvä.
Taas hiukka rönsyillään aiheesta
Laita ihmeessä pukspröötin päälle teak rimoitus ja ilman mitään käsittelyä, se on märkänäkin paras tossun alla. Hartsattu lasimatto, vaikkakin roponen, on märkänä perskeleen liukas ilman likastumisenesto hiekkaa.
Sen teakin voi liimata kyllä siihen epoksoidun maton päälle, jos sen haluat pröötiin laittaa.
Ennen vanhaan purjelaivoissa pukspröötin lempinimi oli "Leskentekijä" eng. Widdowmaker.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 08 Tammi 2010 13:04
Re: Mistä olette ostaneet epoksiliiman?
Moro
Olemme juuri pinnoittaneet kahden rimakanooti pohjan Pakcemin AF-Elastic epoksin avulla. Mattona oli 162g/m2 rovingmatto. Kahden maton sauma tuli kölilinjalle. Epoksin levitys oli helppoa, ei vaahdonnut. Valumia ei tule jos pitää kerrosvahvuuden kohtuullisena.
Meillä ei ole aikaisempaa kokoemusta muista epokseista.
lisää infoa:
http://www.kanoottiveljet.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Heikki N
Olemme juuri pinnoittaneet kahden rimakanooti pohjan Pakcemin AF-Elastic epoksin avulla. Mattona oli 162g/m2 rovingmatto. Kahden maton sauma tuli kölilinjalle. Epoksin levitys oli helppoa, ei vaahdonnut. Valumia ei tule jos pitää kerrosvahvuuden kohtuullisena.
Meillä ei ole aikaisempaa kokoemusta muista epokseista.
lisää infoa:
http://www.kanoottiveljet.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Heikki N