Vanerivene projekti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 22 Maalis 2010 09:49

Pukatti kirjoitti:Elä tee sahaamalla, syiden suunta menee siinä niin että se katkee helposti. Tee mieluummin kaarimalli vaikka paksusta vanerista jota vasten taivutat rimoja. Tarpeeksi kapea malli jotta saapi vinkoilla kiristeltyä rimat sitä vasten.
Tää on vaan mun mielipide eikä tartte ottaa tosissaan.
Okei.
Jos se menee ns. v-tuiksi, voinko sitten laittaa sen vanerisen kaarimallin veneeseen ? 8-|

Tuo keulan kaari vaikuttaa ( minulle ) aika haasteelliselta taivutettavalta...
Kuva

Voisiko ajatella muotoon sahattua jossa olisi sisäpuolella "tukipuu" .. 8|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Mile » 22 Maalis 2010 14:59

Komiahan tuo keulan kaari olisi, mutta laminoituna vaatii ainakin kovin ohutta listaa taipuakseen, ja silloinkin pitänee kunnolla pasuttaa ennen taivutusta.

Omaan paattiin tein kölipuun takaosan parista leveästä ja paksusta laudasta päällisin liimaten paikallaan, mittaa sillä oli ennen muotoilua 50 x 120 mm ; keulapuu tehtiin "kakkosnelosesta kiinalaisena palapelinä" eli useammasta palikasta jotka liimattu toisiinsa. palikat lähes puhtaan kolmion muotoisia, niin että liimapintaa tuli reippaasti. Tuo pystysuuntaan "sahattu" keulapuu tuli pitkällä liitoksella kölipuuhun ja tähän vielä parilla tukevalla happispultilla liiman lisäksi.

Noinkin muodokkaa keulapuun voisi myös tehdä laudasta liimaten, kolme kerrosta ja jatkot aina eri kohtiin, eli piirrä paperille, laudoilla piirtelet ylitse sopivat palat ja sitten palikat liimalla nippuun. Vaihtoehtoinen tapa tälle voidaan tehdä vanerista sahaten, joko kokonaan vanerista tai lautaa välissä käyttäen. Vaneria jos käyttää niin pitää muistaa että vanerin läpi on hyvä ruuvata, mutta vanerin sisään viilujen väliin niiden suunnassa ei, silloin vaneri halkeaa.

Keulapuun ja kölipuun liitos on hyvä vahvistaa keulapuun molemmin puolin liimattavin tukipalikoin, mikä leventää liimapintaa esim. 3 x pelkkään keulapuuhun nähden. Pultteja käytettäessä osa vanerisesta keulapuusta voidaan korvata kokopuulla, ja vahvistaa ulkopuolelta reilusti yli menevin vanerilapuin.

Reilu = 10 x materiaalin paksuus, eli liitospinnan tulisi olla 10 x poikkipinnan suuruinen.
Aina puuta syiden poikkisuunnassa liitettäessä. Kun liimataan kaksi lautaa rinnakkain ei tuolla ole merkitystä kunhan liiman lujuus on suurempi kuin puun lujuus syiden poikkisuunnassa.
Mile

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja pellamo » 22 Maalis 2010 15:35

Tuossahan vois ajatella että jakais emäpuunteon kahteen osaan.
Tekis tuon komian keularangan ohuista rimoista höyryttelemällä/liimaillen (just vaikka edellämainitunlaisen jigin avulla)vaikka noin metrin päähän kölille.Sitten pitkällä viistoliitoksella jatkais kölin perään asti vaikka yhdestä lankusta veistetyllä tavaralla tai samanlaisella liimapuulla kuin keularanka.
Vannasputken paksuutta ja läpimenokohtaa vois jo näillämain kans miettiä 8o
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 22 Maalis 2010 16:09

Hmm.
Jos nyt oikein ymmärsin, keulapuun voisi tehdä muotoon sahaamalla.
Kaikissa annetuissa vaihtoehdoissa on kuitenkin esillä keulakaaressa tuo kerroksien liimaus.?
Onko siinä jokin juju, että taivuta tai sahaa muotoon mutta kerrosrakenne pitää olla. 8-|

Täällä on näköjään keskustelussa ( aihe: keulan muoto ) josta sain hyviä vinkkejä,
kunhan vain saan vahvistuksen sahaanko vai kaivanko pasuunan kaapista ja puhallan
sen keulakaaren soikeeksi.
Voipi olla että mun B-splinestä tulee kovin naturelli mutta aion CAD:n sijaan laskea menemään kuviosahalla. 8|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Maalis 2010 17:14

"Reilu = 10 x materiaalin paksuus, eli liitospinnan tulisi olla 10 x poikkipinnan suuruinen...." - Mile

Niinhän sen pitäisi olla - tai ainakin useimmissa ohjeissa niin neuvotaan - teki liitoksen vanerista tai massiivipuusta. Venemessuilla tuli silmäiltyä noita "oikeiden veneveistäjien" tekemiä liitoksia ja siellä tuo "10x" oli tulkittu kertoimeksi 3-6 ja itse zuumailin mm. Dejah Thoriksen tuumaisia lautoja jatkaessani että 6-7 x saa riittää kun veneen veistänyt Suurnäkikin oli tyytynyt vain kertoimeen 5 niin lauta- kuin vanerijatkoksissakin. Veistokaarijatkoksissa Suurnäkillä kerroin on vain n. 3,5 mutta siitä huolimatta ne ovat kestäneet vallan mainiosti. Myös paikka, mahdollinen tukirakenne sekä liitokseen kohdistuva kuormitus ovat aika ratkaisevia kuinka pitkä liitospinnat ovat riittäviä.
Mutta tosihan se on että mitä pirempi sen parempi - ainakin tässä liitosasiassa... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja matti » 22 Maalis 2010 18:02

Tee kuten Pellamo neuvoi; köli esim kolmesta laudasta ja viistejatkoliitos siihen toisen mallikaaren kohdille, keulatievi ohuehkoista lamelleista vanerista sahatun mallineen päällä liimattavaksi, liimaa vielä siten, että lautauran kohdalla pakassa on muovi, niin saat kaksiosaisen keulakpleen, sisäosa ensin kiinn köliin ja sopivat viisteet, pohja ja kylkivanerit kiinni ja lopuksi se päällisosa liimalla ja ruuveilla = säästää aikaa ja vaivaa PALJON, lisäksi siitä tulee hyvä!
Sitä kuviosahaa on hyvä käyttää sen mallineen teossa pari 12mm vaneria ja laudoista laput väliin, niin mallineen leveys tulee n. 50mm 25-30mm reikiä 5-10cm päähän pitkin ulkoreunaa joihin puristimet on hyvä laittaa.
Lamellit on hyvä sahata (pöytä)sirkkelillä 4-5 mm paksuisiksi esim 2"-3" lankun sivusta- älä höylää, epoksi pitää paremmin sahapinnassa, jos sattuu tulemaan hieman eripaksuisia, siis toinen reuna paksumpi kuin toinen, niin pakan voi välpätä tasapaksuksi kääntämällä osan toisin päin. (Muutama pakka tullut liimattua. ;-) )

Matti

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Simon » 22 Maalis 2010 19:06

Kyllähän tuon keulasteevin tekotapoja on useita, niinkuin huomaamme ja kaikki käytökelpoisia.
Veneestähän ei vielä ole tehty rakennepiirrustusta, mutta luonnosvaiheessakin pitää jo miettiä kuinka projekti toteutetaan, enkä ole halunnut liiaksi kommentoida asiaa, mutta hyviä vinkkejä on tullut runsaasti ja aivan rakentavassa mielessä.
Oma ajatukseni ja lähtökohta suunnittelussa oli suorilla levyillä ja perinteinen vaneriveneen kaaritus.
Keulasteevin (huomattukin) muodon pystyy kyllä valmistamaan 50x150 mm lankusta joka polviolla liitetään 50x125 mm:stä hieman ketkaksi sahattuun köliin.
Tuo keulan muoto taas tuli käytännön syistä, sillä vaneerihan taipuu tuohon muotoon kuin luonnostaa (vert. aivan pysty tai eteenkallistava steevi).

Haasteitahan projektista löytyy niin suunnittelun kuin rakentamisen suhteenkin, mutta hiljaa hyvä tulee.

Simo P.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 22 Maalis 2010 19:20

Hyvä Simon, että tulit pelastamaan tilanteen... 8-|
Nää kaverit tekee tän mulle ihan piruuttaan, kun tietävät etten tunne edes oikein sanastoa.
( keulakaari = keulapuu = keularanka = keulatievi = keulakpleen = keulasteevi )
Vähemmästäkin menee Porvoon poika sekaisin. :-(

P.S. Mikä on polvio-liitos :P
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Simon » 22 Maalis 2010 19:53

No se on ruottiksi "knä" kysy niiltä Porvoolaisilta, tai sitten Sipoosta :)

Oikea vastaus kumminkin: keulapuun ja kölin yhdistävä yleensä kolmionmuotoinen kappale, joka esteettisistä syistä ylensä muotoillaan sisäpinnaltaan keveämmäksi. Käytetään myös muissa aluksen rakennetta vahvistamista vaativissa paikoissa. 8|
Viimeksi muokannut Simon, 22 Maalis 2010 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 22 Maalis 2010 20:08

Simon kirjoitti:No se on ruottiksi "knä" kysy niiltä Porvoolaisilta, tai sitten Sipoosta :)
Nyt snä taidat vedättää knä :-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja pellamo » 22 Maalis 2010 20:25

Nyt täsä tippuu kärryiltä ku äijät rupiaa heittään ammattisanastua ja vielä ruåttiksi 8-|
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Simon » 22 Maalis 2010 20:50

Olempa vain pikkuhilijaa mukautunut tähän "rojektiin", mitä nyt välillä mulukassu ja kattellu kuinka homma rouraa. ;-)

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27 Helmi 2005 18:25

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja JussiA » 22 Maalis 2010 21:23

No kai minunkin pitää tätä hämmentää. Laitoin periaatekuvan missä on hyvin perinteinen tapa tehdä nuo keulan liitokset. Tässä tapauksessa tuo polvion kulma on aika kireä kun tuo keulatievi nousee noin pystyyn ja taaksepäinkin, mutta ei siitä mitään ongelmaa tule. Varsinkin jos ajatus on tehdä vanerista niin keulasta tulee kyllä enemmän kuin jäykkä. Simonille näitä ei tarvitse kertoa mutta jos jollekin kuva selventää asiaa.
Tässä tapauksessa voisi olla mukava tehdä tievi liimaten niin että sisä- ja ulkotievi tulee erikseen, vanerit olisi mukava laittaa paikalleen ilman että tarvitsee sovitella kamalan tarkasti lautauraan. Vanerointi paikalleen vähän ylikokoisena, trimmaa ja ulkotievi paikalleen.
Olen muuten tehnyt yhden keulapuun niin että sisätievi laminoiden, ja näkyvä ulkotievi massiivipuusta. Ei tule halkeamisongelmia mutta ulkonäkö ainakin minun mielestä parempi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 22 Maalis 2010 21:38

Ahaa.
Tuo polvio-liitos tarkoittanee samaa kuin mistä itse käytin
nimitystä "tukipuu".

Meneekös tämä niin, että sisempipuoli kölipuusta ja keulatievistä on ns. vanerien sisäpuolella
ja ulompipuoli on ulkopuolella ?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja pellamo » 22 Maalis 2010 21:45

Aivan mielettömän upee tyyli ja just tällaisessa!
Oon itse tehny vain limisaumaisia ja urautuneesti aattelin taustalla koko ajan että aika jännä
alkaa sovitteleen täysleveetä "levyä" pikkuhiljaa ns valmiiseen lautauraan.
Eihän sekään tekemätön paikka olis mutta tolla tyylillähän säästäis paljon vaivaa(vaikka sehän se kai joskus pitää vaan mielen virkeenä ku muka miettii "tekovaiheita" etukäteen mokomiin).
Mä tahon kans alkaa tekeen tollaista paattia....Saiskohan noita kuvia mukailla hieman ???
lierihattu poislukien :-)
Viimeksi muokannut pellamo, 22 Maalis 2010 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Vastaa Viestiin