Vanerivene projekti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Maalis 2010 08:31

matti kirjoitti:Notreal; kun katsot löytämääsi rimotettua rungon kuvaa, siinä ovat sekä pohja että kylki koveria sisään päin, tuommoiseen muotoon ei levynä oleva vaneri taivu, on käytettävä ristiinlaminoimista.
Siinä sinun piirustuksessasi on lievästi ulospäin kaareva pohjan keulaosa johon levyvaneri taipuu.
Vaneria taivutettaessa se jää keskeltä hieman koholle, testaa, joten se Hugh Sainti'n suunnittelema kupera pohjan muoto sopii hyvin vanerirakentamiseen, toisin kuin kovera em laisissa veneissä "perinteisesti" käytetty kuten kuvassa.


Matti
Jep, olen huomannut eroavaisuuden ja ymmärtänyt tarkoituksen. 8|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

mikape
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Huhti 2005 18:39
Paikkakunta: Kello

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja mikape » 21 Maalis 2010 08:37

Niin ja tuossa http://members.ozemail.com.au/~sklynton/Skin/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
vähän erinlainen lähestymistapa.
Vene nyt on purkkari ja hiukan isompi, mutta miksi tehdä laminoimalla niitä kohtia joihin menisi suoraa levyäkin, kuten tuolla viestiketjussa jo asiasta juttua olikin.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Maalis 2010 09:16

mikape kirjoitti:Niin ja tuossa http://members.ozemail.com.au/~sklynton/Skin/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
vähän erinlainen lähestymistapa.
Vene nyt on purkkari ja hiukan isompi, mutta miksi tehdä laminoimalla niitä kohtia joihin menisi suoraa levyäkin, kuten tuolla viestiketjussa jo asiasta juttua olikin.
Olen "henkisesti" varautunut juuri tuon tyyppiseen toteutukseen jossa osa on isoa levyä ja
osa tarvittaessa kapeista liuskoista kasattua osaa.
Yksi kysymysmerkki on vielä ( tai siis n. 1463 ) vaikka ensimmäinen kerros onnistuisi isosta levystä,
saako toisen kerroksen laminoitua edellisen päälle myös isona levynä.
Tietysti jos tarpeeksi paksu vaneri taipuu paikalleen niin ongelma poistuu, mutta kuvittelisin
tässä vaiheessa, että hyvä kun 4mm saa rimmattua paikalleen joten toistakin kerrosta kaivataan. 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

mikape
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Huhti 2005 18:39
Paikkakunta: Kello

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja mikape » 21 Maalis 2010 13:18

Kokonaisen tai ison levypalan liimaus voi onnistua, mutta vaara siihen, että jää jostakin irti on suurempi mitä isompia palat ovat ja sitten sen ilmakuplan täyttö onkin jo hankalaa.
Eli minä tekisin niin, että toinen kerros tulisi 10-20cm leveistä soiroista.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Maalis 2010 13:50

mikape kirjoitti:Kokonaisen tai ison levypalan liimaus voi onnistua, mutta vaara siihen, että jää jostakin irti on suurempi mitä isompia palat ovat ja sitten sen ilmakuplan täyttö onkin jo hankalaa.
Eli minä tekisin niin, että toinen kerros tulisi 10-20cm leveistä soiroista.
Tähän päätelmään olen itsekkin päätynyt. 8|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Jude » 21 Maalis 2010 13:52

Tuon suunnitelman mitoista en saa selvää
Kuva

Ilmeisesti kuitenkin keulassa pohjalevyssä olisi kuitenkin jyrkin taivutus ja vaikein kohta. Oman veneeni mitat ovat 4,5 x 1,5 m. Pohjan ja laidat tein 6 mm:n vanerista. Pintaan tuli lasikuitumatto (se silakkalaatikko) hartsilla, kovettajalla ja topcoatilla. Lasikuituverkko epoksilla kiinnitettynä olisi kuitenkin parempi, joskin kalliimpi ratkaisu.

Keulan olin piirtänyt liian pyöreäksi. Rimat eivät suostuneet taipumaan haluamallani tavalla. Jouduin jättämään keulakaaren pois. Sen seurauksena vene piteni, keulasta tuli näyttävämpi ja myös vanerin taivutus tuli helpommaksi. Nyt joku sanoo, että olisi pitänyt tilata hyvät suunnitelmat kokeneelta suunnittelijalta. Se on kukkua se. En ole vielä koskaan nähnyt yhtään puuvenettä, joka olisi tehty täsmälleen piirustusten ja suunnitemien mukaan. Vai mitä sanovat kokeneet puuveneiden tekijät? Niitäkin ehkä näillä sivuilla satunnaisesti käy.

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 21 Maalis 2010 14:23

Tuolla muutama kuva eräästä vaneriveneestä: http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2btsf+p ... atti7.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Huomatkaa viemäritkin on vedetty... :))

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Maalis 2010 20:40

Jude kirjoitti: En ole vielä koskaan nähnyt yhtään puuvenettä, joka olisi tehty täsmälleen piirustusten ja suunnitemien mukaan.
Heh, tämä toteutetaan täsmälleen piirrustuksia ja suunnitelmia muistellen... :))
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Maalis 2010 21:05

Mitäpä haittaa sitä hyvistä suunnitelmista tai piirustuksista on? Niiden pohjalta on hyvä valmistella asiaa mutta äärimmäisen harvoin ne kuitenkaan ovat 100% toteuttamiskelposia tai niiden toteuttamiseen on 100% mahdollisuutta vaikkapa olosuhteista, materiaalivioista tms johtuen.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Maalis 2010 21:11

Veli-Matti kirjoitti:Mitäpä haittaa sitä hyvistä suunnitelmista tai piirustuksista on? Niiden pohjalta on hyvä valmistella asiaa mutta äärimmäisen harvoin ne kuitenkaan ovat 100% toteuttamiskelposia tai niiden toteuttamiseen on 100% mahdollisuutta vaikkapa olosuhteista, materiaalivioista tms johtuen.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
ja kunnon työkaluilla hoituu loput. 8]
Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja pellamo » 21 Maalis 2010 22:19

Onhan ne varmasti sinkittyjä noi ruuvit tossa sarjassa :))
Aattelin vaan ettei korroosio pääse iskemään... 8-|
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 21 Maalis 2010 22:26

Toihan on naisten sarja ja ruuvit on hoppeeta! :))

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Maalis 2010 22:51

Älkääs nyt viittikö, se on Panasonic työkalusetti, bonuksena sain kynsiviilan.
Ihan syhyttää päästä hommiin, johtunee tosin kirpuista? 8]
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 22 Maalis 2010 08:56

Kölipuu ja sen muotoon saaminen. 8o
Rakennuskuvissa joita olen selannut on kölipuu tehty rimoja taivuttamalla ja liimaamalla niitä nipuksi.
Soon senverran tarkka muoto, että epäilyttää saanko sen taivuttamalla ja liimaamalla oikean malliseksi?
Onko esteitä tehdä kölipuu muotoon sahaamalla?
Yhdestä kappaleesta en sitä silloin pystyisi tekemään joten siihen tulisi myös liitoskohta.

Kuis on, voiko tehdä sahaamalla ja minkälaisela liitoksella????
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 22 Maalis 2010 09:13

Elä tee sahaamalla, syiden suunta menee siinä niin että se katkee helposti. Tee mieluummin kaarimalli vaikka paksusta vanerista jota vasten taivutat rimoja. Tarpeeksi kapea malli jotta saapi vinkoilla kiristeltyä rimat sitä vasten.
Tää on vaan mun mielipide eikä tartte ottaa tosissaan.

Vastaa Viestiin