Laiton lyijymönjän joukkoon vähän tärpättiä, sitä oli helpompaa vetää siten. Maalasin lyijymönjän nihkeänä, johon pohjamaali tarttui hyvin. Primeriä en käyttänyt.
Donna 28

Olen hämmästynyt, en saa riittämään edes 2,5 l purkkia basic'ia pohjaan 9m veneessä, minkähänlainen loraus tarvitaan ohennetta riittoisuuden takaamiseksi?MÖsteri kirjoitti:Moi
Hempelsin Basic 0,75 litran purkki riittää just mun 8,9 metrin fiskarin pohjaan. Olen tavannut laimentaa maalia tilkalla asetoonia, tela kulkee jouhevammin ja purkki riittää koko pohjaan. Olen käytellyt bilteman punaista myrkkyväriä ja basiccia rinnakkain ja jopa sekaisin. Samalla lailla toimivat.
Pikkufiskarin pohjaa olen maalannut kyllästyksen jälkeen Rostexilla suoraan pööllä kyllästetyn ja kuivuneen puun päälle. Rostexin päälle sitten basic/biltema yksi kerros. On toiminut hyvin.
Mille extra on 0,75 ltr purkissa 55 euroa, eli kuminkin melko reippaasti edellisiä kalliimpaa. En tiedä mitä lisäarvoa hintaerotuksen lisäksi kyseinen tuote olisi tuonut mun veneilyyn vuosien mittaan. Mainittu pikkufiskari on 5,2 -metrinen Pihljertan veistämä Petronilla. Tämä kevät on kymmenes vuosi kun maalaan pohjan. Tänä aikana on "säästynyt" 10 x (55 € - 29 €) = 260 € johonkin muuhun juttuun veneessä.
Tietysti purjeveneissä pyritään mahdollisimman tasaiseen ja hienoon pohjaan, varsinkin kilpapurjehtijat taitavat pohtia paljonkin näitä asioita. Pienessä moottoriveneessä myrkkyvärin ainoa oleellinen ominaisuus on riitävä kasvillisuudenesto siinä ympäristössä, missä venettä säilytetään juhannuksesta elokuulle. Ei niin kehnoa käsittelyä taida saada aikaan, että maalit jäisivät putputtimelta lähtökuoppiin..