Vanerivene projekti
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Re: Vanerivene projekti
Vanerista voipi myös työstää paatin näin http://www.boatbuilder.org/mudpeepstitching.htm" onclick="window.open(this.href);return false; eli "ompele ja liimaa"
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Vanerivene projekti
Moro
Jos ei ole kokemusta vaneriveneen rakentamisesta kannattaisi ehkä hankkia kunnolliset työpiirustukset, niin ei mene kova työ ja vaiva hukkaan rakenteellisten virheiden takia.
Klubiaskin kanteen suunniteltu vene on tietenkin kunnoitettavaa ja yrityksen ja erehdyksen kautta päätyy varmasti hyvään lopputulokseen.. lopulta, mutta miksi keksiä pyörää uudelleen, kun joku on jo ne virheet tehnyt ja kokeillut erilaiset menetelmät ja selvittäny miten päästään kerralla hyvään lopputulokseen.
Esimerkki: VanDer Stadtin suunnittelema 6,5 m vaneripurkkari Zeemin (suomessa markkinoitu nimellä Teemin)
Se rakennetaan pitkittäistä vaneri "paneleista" terävillä palteilla. Joka palteen sisäpuolella on pitkittäisjäykkääjärima, joka on viistetty oikeaan kulmaan niin että vanerit liimautuvat nätisti rimaan. Huolimatta palteista runko on jouhevan ja nätin näköinen.
Hieno oivallus Van Der Stadtilla oli se että laipioita eli scotteja ei uloteta kylkivaneriin asti, vaan ne kiinnittyvät sisäpuolella pitkittäisjäykkääjäriman sisäpintaan. Tällä nerokkaalla rakenteella vältetään se ettei laipio näy ulkoa "kupruna" kyljessä. Samalla se tekee rakenteesta lujan mutta joustavan, jolloin vältetään vanerin murtuminen laipion kohdalta aallon iskiessä, vaneri saa vapaasti elää ja joustaa.
Nortti
Jos ei ole kokemusta vaneriveneen rakentamisesta kannattaisi ehkä hankkia kunnolliset työpiirustukset, niin ei mene kova työ ja vaiva hukkaan rakenteellisten virheiden takia.
Klubiaskin kanteen suunniteltu vene on tietenkin kunnoitettavaa ja yrityksen ja erehdyksen kautta päätyy varmasti hyvään lopputulokseen.. lopulta, mutta miksi keksiä pyörää uudelleen, kun joku on jo ne virheet tehnyt ja kokeillut erilaiset menetelmät ja selvittäny miten päästään kerralla hyvään lopputulokseen.
Esimerkki: VanDer Stadtin suunnittelema 6,5 m vaneripurkkari Zeemin (suomessa markkinoitu nimellä Teemin)
Se rakennetaan pitkittäistä vaneri "paneleista" terävillä palteilla. Joka palteen sisäpuolella on pitkittäisjäykkääjärima, joka on viistetty oikeaan kulmaan niin että vanerit liimautuvat nätisti rimaan. Huolimatta palteista runko on jouhevan ja nätin näköinen.
Hieno oivallus Van Der Stadtilla oli se että laipioita eli scotteja ei uloteta kylkivaneriin asti, vaan ne kiinnittyvät sisäpuolella pitkittäisjäykkääjäriman sisäpintaan. Tällä nerokkaalla rakenteella vältetään se ettei laipio näy ulkoa "kupruna" kyljessä. Samalla se tekee rakenteesta lujan mutta joustavan, jolloin vältetään vanerin murtuminen laipion kohdalta aallon iskiessä, vaneri saa vapaasti elää ja joustaa.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Tarkennatko sanan "palteen" ?Northling kirjoitti:Moro
Jos ei ole kokemusta vaneriveneen rakentamisesta kannattaisi ehkä hankkia kunnolliset työpiirustukset, niin ei mene kova työ ja vaiva hukkaan rakenteellisten virheiden takia.
Klubiaskin kanteen suunniteltu vene on tietenkin kunnoitettavaa ja yrityksen ja erehdyksen kautta päätyy varmasti hyvään lopputulokseen.. lopulta, mutta miksi keksiä pyörää uudelleen, kun joku on jo ne virheet tehnyt ja kokeillut erilaiset menetelmät ja selvittäny miten päästään kerralla hyvään lopputulokseen.
Esimerkki: VanDer Stadtin suunnittelema 6,5 m vaneripurkkari Zeemin (suomessa markkinoitu nimellä Teemin)
Se rakennetaan pitkittäistä vaneri "paneleista" terävillä palteilla. Joka palteen sisäpuolella on pitkittäisjäykkääjärima, joka on viistetty oikeaan kulmaan niin että vanerit liimautuvat nätisti rimaan. Huolimatta palteista runko on jouhevan ja nätin näköinen.
Hieno oivallus Van Der Stadtilla oli se että laipioita eli scotteja ei uloteta kylkivaneriin asti, vaan ne kiinnittyvät sisäpuolella pitkittäisjäykkääjäriman sisäpintaan. Tällä nerokkaalla rakenteella vältetään se ettei laipio näy ulkoa "kupruna" kyljessä. Samalla se tekee rakenteesta lujan mutta joustavan, jolloin vältetään vanerin murtuminen laipion kohdalta aallon iskiessä, vaneri saa vapaasti elää ja joustaa.
Nortti
Onko pitkittäisjäykkääjärima alla olevan kuvan mukainen kyljissä, pohjassa niitä ei näy?

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Re: Vanerivene projekti
Vastaan kun Northling ei näy olevan paikalla.. Palle on pitkittäinen taite rungossa, eli tossa sun kuvan paatissa on yks laidallaan, ja jep niistä pitkittäisjäykkääjistä..
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Asia selvä.TeddyDiver kirjoitti:Vastaan kun Northling ei näy olevan paikalla.. Palle on pitkittäinen taite rungossa, eli tossa sun kuvan paatissa on yks laidallaan, ja jep niistä pitkittäisjäykkääjistä..
Palteen on palle joka on pitkittäinen taite rungossa.
Pitkittäisjäykkääjärimat, miksiköhän em. kuvassa ne on kyljessä muttei pohjassa?
Tai kysynkin näin:
Northling:n tekstistä päätellen niitä voisi olla myös pohjaosassa, ymmärsinkö oikein.?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Vanerivene projekti
Moiro
No kun oon koittanut hakea hyvää kuvaa mut ku ei löyry...
http://en.wiktionary.org/wiki/palle" onclick="window.open(this.href);return false;
Laitan kun löytyy...

tossa on kaksi palletta ja köli.
Juu ja pitkittäisjäykkääjärima on pitkittäin veneessä oleva jäykistävä rimarakenne.
Nortti
No kun oon koittanut hakea hyvää kuvaa mut ku ei löyry...
http://en.wiktionary.org/wiki/palle" onclick="window.open(this.href);return false;
Laitan kun löytyy...

tossa on kaksi palletta ja köli.
Juu ja pitkittäisjäykkääjärima on pitkittäin veneessä oleva jäykistävä rimarakenne.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Pitkittäisjäykkääjärima kulkee siis laipioiden ( veistokaarien ) päällä.
Kyseiset rimat ilmeisesti kuitenkin "upotetaan" molemmista päistään, eli lovetaan esim. perässä
viimeisen veistokaaren kanssa samalle pinnalle.
Jos näin niin muut kuin perän veistokaari on riman vahvuuden verran puoleltaan "kapeampi" ...
Kyseiset rimat ilmeisesti kuitenkin "upotetaan" molemmista päistään, eli lovetaan esim. perässä
viimeisen veistokaaren kanssa samalle pinnalle.
Jos näin niin muut kuin perän veistokaari on riman vahvuuden verran puoleltaan "kapeampi" ...

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Vanerivene projekti
Niin siis tuossa Stadtin suunnittelemassa konstruktiossa eli rakenteessa.Notreal kirjoitti:Pitkittäisjäykkääjärima kulkee siis laipioiden ( veistokaarien ) päällä.
Joissain konstruktioissa laipiot ovat laminoitu laitoihin kiinni.
Kaikissa suunitelmissa pitää ottaa huomioon rakenteiden kokonaisuus. Ei voi lainata yhtä tapaa sieltä ja toista täältä.
Suunnittelija on laskenut tai ainakin kokeilemalla testannut rakenteen kokonaiskestävyyden.
Muotokaari tai mallikaari= väliaikainen kaari, jonka päälle rakennetaan veneen pohja/kylki/laudoitus. Poistetaan kun kyljet valmiit.
Painokaari= kaari joka asennetaan painamalla höyrytettynä esim Scyllan sisälle kun mallikaaret on poistettu. Kevyempi joustavampi rakenne. yl. limilautaisissa veneissä
Veistokaari= järeä muotoon laminoitu tai veistetty kaari, jonka päälle voidaan suoraan rakentaa veneen pohja/kylki. Jää osaksi lopullista rakennetta. yl tasasaumaisessa rakenteessa. Raskaampi jäykempi rakenne.
Laipio eli scotti= yl. vanerinen väliseinä veneessä, joka toimii samalla poikittaisjäykistäjänä. Asennetaan valmiiseen runkoon ennen kannen asentamista. Joissain rakennustekniikoissa käytetään samalla muodonantajana rakennusvaiheessa.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Pitkittäisjäykkääjärima ilmeisesti kuitenkin "upotetaan" molemmista päistään, eli lovetaan esim. perässä
viimeisen veistokaaren kanssa samalle pinnalle vai riippuuko siitä mitä jäykistäjärima-konstruktiota toteutetaan?
viimeisen veistokaaren kanssa samalle pinnalle vai riippuuko siitä mitä jäykistäjärima-konstruktiota toteutetaan?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Vanerivene projekti
Moiro
Juu siis Teeminissä pitkittäisjäykkääjärimat päätyivät perässä peräpeiliin ja keulassa steeviin eli keulapuuhun.
Perässä listat oli lovettu kulmalistaan, joka vahvisti pohjavanerin ja peräpeilin liitosta.
Käsittääkseni Teemin rakennetaan juuri käyttämällä laipioita "muotokaarina", joihin ensin kiinnitetään joka palteen pitkittäisjäykisteet.
Palteita Teeminissä on muistaakseni 3/ puoli. Vanerit asennetaan sitten tämän "luurangon" päälle. Kylkivanerien asennusvaiheessa on peräpeili ja keulapuu paikoillaan ja pitkittäisjäykisteet on lovettu niihin paikoilleen.
Nortti
Juu siis Teeminissä pitkittäisjäykkääjärimat päätyivät perässä peräpeiliin ja keulassa steeviin eli keulapuuhun.
Perässä listat oli lovettu kulmalistaan, joka vahvisti pohjavanerin ja peräpeilin liitosta.
Käsittääkseni Teemin rakennetaan juuri käyttämällä laipioita "muotokaarina", joihin ensin kiinnitetään joka palteen pitkittäisjäykisteet.
Palteita Teeminissä on muistaakseni 3/ puoli. Vanerit asennetaan sitten tämän "luurangon" päälle. Kylkivanerien asennusvaiheessa on peräpeili ja keulapuu paikoillaan ja pitkittäisjäykisteet on lovettu niihin paikoilleen.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Asia selvä.
Alan siis pohtimaan Perän kulmalistaa, joka vahvistaa pohjavanerin ja peräpeilin liitosta.
Mietin sitä otsa hiessä...
Kunnolliset työpiirustukset piirretään heti kun tämä suunnitteluvaihe on suoritettu.
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Alan siis pohtimaan Perän kulmalistaa, joka vahvistaa pohjavanerin ja peräpeilin liitosta.

Mietin sitä otsa hiessä...
Kunnolliset työpiirustukset piirretään heti kun tämä suunnitteluvaihe on suoritettu.

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
- Paikkakunta: Lpr
Re: Vanerivene projekti
Kuullostaa hyvältä, kohta on varmaan piirustukset valmiinaNotreal kirjoitti:Asia selvä.![]()
Alan siis pohtimaan Perän kulmalistaa, joka vahvistaa pohjavanerin ja peräpeilin liitosta.
Mietin sitä otsa hiessä...
Kunnolliset työpiirustukset piirretään heti kun tämä suunnitteluvaihe on suoritettu.



Raudassa ei ole raha hukassa...
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Joo 

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Tattis, melkoisen täyteläiset sivut.Viinamäenmiäs kirjoitti:Tässä tehdään rimavenettä siten, että kaaret on paikoillaan jo jigissä. Tällä metodilla pitää ainakin viistää sen verran, että rungon muoto asettuu ilman rakosia.mitä ne tarvittavat viisteet tarkoittaa
Omaa tekemistä ajatellen olisi tuo ollut mielestäni viisaampi ja parempi tapa kuin askarrella kaaret jälkeenpäin.
Tuossa on kelpo projekti vanerin laminoinnista.
Teki miten tahansa, niin hyvällä suunnittelulla säästää kyllä paljon "eiku" työvaiheita. Kokemusta on enemmän jälkimmäisestä kuin perusteellisesta suunnittelusta sillä kiinnostus aiheeseen on omalla kohdalla valitettavasti syventynyt vasta tekemisen aloittamisen jälkeen. Vielä kun jaksaisi rypistää loppuun.
P.S. Löytyi muuten kuva missä on ne pitkittäisjäykkääjärimat myös pohjassa, tosin "upotettuna" mutta kuitenkin.

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Vanerivene projekti
Notreal; kun katsot löytämääsi rimotettua rungon kuvaa, siinä ovat sekä pohja että kylki koveria sisään päin, tuommoiseen muotoon ei levynä oleva vaneri taivu, on käytettävä ristiinlaminoimista.
Siinä sinun piirustuksessasi on lievästi ulospäin kaareva pohjan keulaosa johon levyvaneri taipuu.
Vaneria taivutettaessa se jää keskeltä hieman koholle, testaa, joten se Hugh Sainti'n suunnittelema kupera pohjan muoto sopii hyvin vanerirakentamiseen, toisin kuin kovera em laisissa veneissä "perinteisesti" käytetty kuten kuvassa.
Matti
Siinä sinun piirustuksessasi on lievästi ulospäin kaareva pohjan keulaosa johon levyvaneri taipuu.
Vaneria taivutettaessa se jää keskeltä hieman koholle, testaa, joten se Hugh Sainti'n suunnittelema kupera pohjan muoto sopii hyvin vanerirakentamiseen, toisin kuin kovera em laisissa veneissä "perinteisesti" käytetty kuten kuvassa.
Matti