Pitää muistaa ettei vesilinjan pituus ole mikään tae siitä että jotain tiettyä nopeutta pääsisi taloudellisesti, eikä mitään rajoite etteikö kovempaakin pääsisi.
Lainataan tässä yhtä periaatekuvaa, vaikkei nyt kajakeista puhuttukaan.

Kuvaan liittyvää tarinaakin löytyy täältä:
http://koti.mbnet.fi/~satyam/KAYAK/muodval.htm
Tuossahan on esitetty noin periaatteenomaisesti kaksi runkoa joista toinen kulkee tietyn nopeuden varsin taloudellisesti ja sitten tulee seinä vastaan, ja toisella taas runkonopeus ei hetkauta menoa. Joka tapauksessa voimalla on mahdollisuus mennä yli runkonopeuden, ja varsinkin purjeveneellä jossa voima tulee ylhäältä ja painaa keulaa alaspäin. Purjeveneen runko kunnon tuulessa on sitten erilainen - paatti kun kulkee kyljellään.
Olen itsekkin jostain lueskellut viikinkilaivoista ja niihin liittyvistä teorioista, mutta käsittääkseni noita ei ole asiaa tuntevilta tasoilta varmistettu. Limilauta-veneessä on tietysti mahdollisuus että ilmaa jäisi lautojen rakoon, mutta samoin pitäisi käydä limilautaisissa fiskareissakin. Eikä käsittääkseni mitääs merkittävää nopeuseroa löydy tasasauma- tai limilautaveneestä.
On kanssa jossain puhuttu siitä että viikinkiveneet voisivat nousta liukuun muttei siitäkään taida oikeaa tietoa olla.