Kyllästyksestä
-
Kyllästyksestä
Fasebook puuvene ketjussa tuli joltain sellainen mielipide (vene-veistäjä) jotta veneen kyllästys ei olisikaan niin tärkeää kuin yleensä on puhuttu , kyllästeen ei kuuluisikaan täyttää puun solukkoa vaan toimia homeen estäjänä .
Itse olen kylläste uskovainen , mutta en ole muuta kokeillutkaan..
Onko kukaan testannut ?
Itse olen kylläste uskovainen , mutta en ole muuta kokeillutkaan..
Onko kukaan testannut ?
- ms.venla
Re: Kyllästyksestä
Mielestäni ilman kyllästystä puu vaalenee helposti auringossa ja lakka irtoilee. Muistaakseni Puuvenekorjaamon sivulla oli tästä testiin.
-
Jaa-a...
Että ei kyllästys olisi tärkeä?
Riippuu mielestäni paljon veneen rakennusmateriaalista, käyttötarkoituksesta ja vähän kaikesta. Tähän saakka kyllästetyt puupalikat ovat pysyneet veneessä aika siisteinä jopa useampia vuosia, osa kenties vuosikymmeniä. Harvat kyllästämättömät on kyllä menneet roisiin kuntoon ennemmin tai myöhemmin. Tai no, joku rima jossain täysin sateettomassa ja kuivassa paikassa ei ehkä mene miksikään, tuurilla.
Kyllä kyllästäisin.
Että ei kyllästys olisi tärkeä?
Riippuu mielestäni paljon veneen rakennusmateriaalista, käyttötarkoituksesta ja vähän kaikesta. Tähän saakka kyllästetyt puupalikat ovat pysyneet veneessä aika siisteinä jopa useampia vuosia, osa kenties vuosikymmeniä. Harvat kyllästämättömät on kyllä menneet roisiin kuntoon ennemmin tai myöhemmin. Tai no, joku rima jossain täysin sateettomassa ja kuivassa paikassa ei ehkä mene miksikään, tuurilla.
Kyllä kyllästäisin.
-
Sitä paitsi kyllästäminen on hyvä tekosyy päästä läträämään pellavaöljyn kanssa
T. pellavaöljy- ja tervariippuvainen

T. pellavaöljy- ja tervariippuvainen
-
- Viesti:
Moro
Mäkin kyllästä ihan huvikseen Ottilianaa vaikkei tarttistaan.
Nimimerkki "Anonyymit tervapellavaölnistit"
Hähähähäh

Mäkin kyllästä ihan huvikseen Ottilianaa vaikkei tarttistaan.

Nimimerkki "Anonyymit tervapellavaölnistit"
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
Lukekaa tämä ja hämmästykää !
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
Olen huomaannut että nimenomaan pellavaöljy kyllästys jättää naheemman pinnan johon vanhanaikaiset lakat tarttuvat paremmin !
Kokeilin kerran hempelin kyllästettä , mutta se ei tuntunut yhtä hyvältä .
Toi puuvenemestarin kirjoitus tuntuu oudolta , varsinkin jos hän toteuttaa menetelmiään maksaville asiakkaille .
Kokeilin kerran hempelin kyllästettä , mutta se ei tuntunut yhtä hyvältä .
Toi puuvenemestarin kirjoitus tuntuu oudolta , varsinkin jos hän toteuttaa menetelmiään maksaville asiakkaille .
-
Onko Esim.. Motonetin havupuutärpätti käypää ohennetta pellavaöljyn joukkoon?
- ms.venla
Ulkomaalaisilla venesivustoilla heillä on jännä tapa, jättävät tasasaumaiseen veneeseen raot, jotka sitten tiivistävät puuvillalla, sen päälle kitti.
- ms.venla
En sitten tiedä millä he kyllästävät, ei kai kauheeta myrkkyä ettei riveys häviä saumasta
-
- Viesti:
Moro
Muutama fakta aiheesta:
-Pellaöljy imeytyy puuhun paremmin jos sitä EI ohenneta tärpätillä.
-Puu säilyy paremmin ja pidempään jos se kyllästetään mahdollisimman hyvin ja täyteen lahosuoja-aineilla terästetyllä öljyllä. Männylle paras lienee Pellavaöljy+myrkky.
-pellavaöljykyllästys muodostaa hyvän pohjan ja tartunnan lakoille ja maaleilla. (kynnet puuhun)
-Pellavaöljyn pinnan tulee kuitenkin olla kuivahtanut ennen pintakäsittelyä, muuten puskee läpi ja lakkaus on piloilla.
-Owatrol ei imeydy syvälle mäntypuuhun, kovettaa puun pinnan ja ydinpuu jää suojaamatta. herkempi sinistymään
-En allekirjoittaisi puoliakaan TTpuuvenepalvelun kirjoituksesta...
Nortti
Muutama fakta aiheesta:
-Pellaöljy imeytyy puuhun paremmin jos sitä EI ohenneta tärpätillä.
-Puu säilyy paremmin ja pidempään jos se kyllästetään mahdollisimman hyvin ja täyteen lahosuoja-aineilla terästetyllä öljyllä. Männylle paras lienee Pellavaöljy+myrkky.
-pellavaöljykyllästys muodostaa hyvän pohjan ja tartunnan lakoille ja maaleilla. (kynnet puuhun)
-Pellavaöljyn pinnan tulee kuitenkin olla kuivahtanut ennen pintakäsittelyä, muuten puskee läpi ja lakkaus on piloilla.
-Owatrol ei imeydy syvälle mäntypuuhun, kovettaa puun pinnan ja ydinpuu jää suojaamatta. herkempi sinistymään
-En allekirjoittaisi puoliakaan TTpuuvenepalvelun kirjoituksesta...
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viesti:
Moro venla
Rivesauma on kiilamallinen Y-mallinen. Pohjalta lähes ummessa. Riveenä pumpulia (cotton tms), Päälle Tar eli tervapikeä.
Nortti
Siinä otetaan huomioon puun kosteuseläminen. Kun käytetään hardwoodeja kuten mahonki tms. pitää välissä olla joustavapi sauma, joka sallii puun turpoamisen ja kutistumisen.
Rivesauma on kiilamallinen Y-mallinen. Pohjalta lähes ummessa. Riveenä pumpulia (cotton tms), Päälle Tar eli tervapikeä.
Nortti