Kaarien viistoliitoksen liimaaminen
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Heinä 2018 14:10
Kaarien viistoliitoksen liimaaminen
Hei,
Onko vinkkejä mitä liimaa olisi mahdollista käyttää talvikeleillä. Olen siis korjaamassa kaaria veneeseeni ja nyt hommat ovat seisahtuneet kylmän kelin takia. Onko liimaa jota voisin käyttää näin kylmällä uusien sekä vanhojen kaarien viistoliitoksissa.
Kiitos!
Onko vinkkejä mitä liimaa olisi mahdollista käyttää talvikeleillä. Olen siis korjaamassa kaaria veneeseeni ja nyt hommat ovat seisahtuneet kylmän kelin takia. Onko liimaa jota voisin käyttää näin kylmällä uusien sekä vanhojen kaarien viistoliitoksissa.
Kiitos!
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Kaarien viistoliitoksen liimaaminen
Moro
Kyllä mun mielestä epoksi olisi kaarien liimaukseen paras.
1. epoksi täyttää liimasauman epätasaisuudet.
2. ei vaadi kovaa puristusta.
3 täysin veden kestävä
4. hyvin imeytettynä kestävin puuliima.
https://youtu.be/AT4_5Zij1N0
PU-rakenneliima on toinen aika hyvä, mutta ei ole aivan yhtä hyvin täyttävä, koska vaahtoaa ja vaatii kovemman puristuksen.
Epoksia käyttäessä lämpötila tosiaan pitää olla riittävän korkea.
Mä esim. pidin Epoksi gallonat lämpimänä kylmällä työmaalla kuljettamalla ja säilyttämällä ne kylmälaukussa jossa oli pari juomapulloa täynnä kuumaa vettä. Puhallinlämmittimellä sitten kohde riittävän lämpimäksi ja liimaukset onnistui ilman ongelmaa.
Nortti
Kyllä mun mielestä epoksi olisi kaarien liimaukseen paras.
1. epoksi täyttää liimasauman epätasaisuudet.
2. ei vaadi kovaa puristusta.
3 täysin veden kestävä
4. hyvin imeytettynä kestävin puuliima.
https://youtu.be/AT4_5Zij1N0
PU-rakenneliima on toinen aika hyvä, mutta ei ole aivan yhtä hyvin täyttävä, koska vaahtoaa ja vaatii kovemman puristuksen.
Epoksia käyttäessä lämpötila tosiaan pitää olla riittävän korkea.
Mä esim. pidin Epoksi gallonat lämpimänä kylmällä työmaalla kuljettamalla ja säilyttämällä ne kylmälaukussa jossa oli pari juomapulloa täynnä kuumaa vettä. Puhallinlämmittimellä sitten kohde riittävän lämpimäksi ja liimaukset onnistui ilman ongelmaa.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Heinä 2018 14:10
Re: Kaarien viistoliitoksen liimaaminen
Kiitos vastauksista!
Miten pitkän ajan pöhöttimellä pitäisi lämmitellä kohdetta?
Miten pitkän ajan pöhöttimellä pitäisi lämmitellä kohdetta?
- vehkasalo
- Viestit: 377
- Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26
Re: Kaarien viistoliitoksen liimaaminen
En ole kyllä nähnyt epoksin tai muun liiman ohjetta jossa mahdollistettaisiin liimaus alle nollan lämpötilassa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Kaarien viistoliitoksen liimaaminen
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Heinä 2018 14:10
Re: Kaarien viistoliitoksen liimaaminen
Onko kaarien viistoliitos mahdollista liimata niittauksen jälkeen?
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 21 Marras 2017 07:57
Re: Kaarien viistoliitoksen liimaaminen
Westin epoksilla voi periaatteessa liimata yli 5C lämpötilassa, kunhan käyttää nopeaa kovetinta 205. Tuossa lämpötilassa se ei tietysti ole kauhean nopea.
Pelkkä aineiden ja osien lämmittäminen ei riitä, koska lämpötilan pitää pysyä kriittisen tason yläpuolella koko kovettumisprosessin ajan.
Tuolla on Westin ohjeita kylmässäliimaamiseen:
https://westsysteminternational.com/en/ ... mperatures
Pelkkä aineiden ja osien lämmittäminen ei riitä, koska lämpötilan pitää pysyä kriittisen tason yläpuolella koko kovettumisprosessin ajan.
Tuolla on Westin ohjeita kylmässäliimaamiseen:
https://westsysteminternational.com/en/ ... mperatures
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Kaarien viistoliitoksen liimaaminen
Moro
Kaaren viistoliitoksen tulisi olla sen verran viisto että se ylettyy kahden niitin alalle ja alle ja miten sen liiman sinne niiteillä kiristettyyn saumaan sitten enää saisi. Niitit ovat varmistamassa liimasaumaa.
Nortti
Ei.Team.Aurora kirjoitti: ↑24 Tammi 2019 09:55Onko kaarien viistoliitos mahdollista liimata niittauksen jälkeen?
Kaaren viistoliitoksen tulisi olla sen verran viisto että se ylettyy kahden niitin alalle ja alle ja miten sen liiman sinne niiteillä kiristettyyn saumaan sitten enää saisi. Niitit ovat varmistamassa liimasaumaa.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Heinä 2018 14:10
Re: Kaarien viistoliitoksen liimaaminen
Ajatuksenani oli jättää niittaamatta sauman kohdalta ja viimeistellä saumat kun ilmat lämpeävät epoksille suotuisaksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Kaarien viistoliitoksen liimaaminen
Toimii noin, jätät vielä sen kolmannen niitin ylhäältä kiristämättä niin varmasti taipuu että saa epoksin liitokseen kahden ylimmän niitin kohdalle.