Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Itsellä oli kanssa alkuvaiheesa huoli että miten vuotojen kanssa tapahtuu. Tein sitten selaisen ratkaisun että laitoin kaksi täysin toisistaan erotettua pilssipumppua erillisillä kohokytkimillä ja ne vielä menevät eri akuille. Näin ollen jos yksi komponentti rikkoutuu niin ei tälläistä pääse tapahtumaan. Jotta akkujen lataus varmistetaan niin hankin pienne aurinkopanelin ylläpitämään akkujen latausta.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Moi taas!
Olen taas alkanut miettiä syksyä ja mitä tekisin jotta olis mahdollisimmman helppoa käsitellä venettä. Tähän asti vene on ollut talven sisähallissa (n10 astetta lämpöä) ja seisonut ruman kelkan päällä jonka itse olen rakentanut. Ajatus oli alunperin että kelkan kulmissa olisi nokkapyörät joiden avulla koko kelkka veneineen helposti liikkuisi hallissa tai pihalla. Nyt kuitenkin osoittautui että nokkapyörät kyllä kestivät, olivat vähän tukevampaa sorttia, mutta itse kelkka vääntyi paineen alla eikä voi toimia niin kuin olin toivonut.
Nyt mietin sitten olisko traileri parempi vaihtoehto, ja ehkä sellainen jota saa vetää liikenteessä paikasta toiseen.
MUTTA: Miten keksin veneeni painon? Mistä sen saa tietää? onko jossain olemassa joku vaaka tai jotain millä sen voisi selvittää? Venehän on nyt vedessä ja kun sen nostan, olisi jo hyvä tietää mitä se painaa että saan sen nostettua oikeanlaisella trailerilla joka siis pitää ostaa tätä varten... tai onko muita parempia ideoita?
Eli, miten selvitän veneeni painon? Riittääkö 750-traileri, pitääkö olla 1000-traileri, 1250- vai isompi traileri?
Olen taas alkanut miettiä syksyä ja mitä tekisin jotta olis mahdollisimmman helppoa käsitellä venettä. Tähän asti vene on ollut talven sisähallissa (n10 astetta lämpöä) ja seisonut ruman kelkan päällä jonka itse olen rakentanut. Ajatus oli alunperin että kelkan kulmissa olisi nokkapyörät joiden avulla koko kelkka veneineen helposti liikkuisi hallissa tai pihalla. Nyt kuitenkin osoittautui että nokkapyörät kyllä kestivät, olivat vähän tukevampaa sorttia, mutta itse kelkka vääntyi paineen alla eikä voi toimia niin kuin olin toivonut.
Nyt mietin sitten olisko traileri parempi vaihtoehto, ja ehkä sellainen jota saa vetää liikenteessä paikasta toiseen.
MUTTA: Miten keksin veneeni painon? Mistä sen saa tietää? onko jossain olemassa joku vaaka tai jotain millä sen voisi selvittää? Venehän on nyt vedessä ja kun sen nostan, olisi jo hyvä tietää mitä se painaa että saan sen nostettua oikeanlaisella trailerilla joka siis pitää ostaa tätä varten... tai onko muita parempia ideoita?
Eli, miten selvitän veneeni painon? Riittääkö 750-traileri, pitääkö olla 1000-traileri, 1250- vai isompi traileri?
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Noniin...
Eilen lähdin ensimmäistä kertaa yksin seikkalulle. Laiturist lähhtö sujui ihan hyvin kun satama on aika suojaisa. Matkalla yllätti dieselhaju. En osannut oikein paikallista mistä haju tuli. Dieselsäiliö on edessä ja myös tämä vedeneroitin. Siitä lähtee uudet letkut pilssiä pitkin aina moottoriin (tietenkin
). Moottorin päässä en havainnut mitään märkää enkä tankin päässä. Kun tulin satamasn takIsin ei siis löytynyt selkä on gelmaa. Pari tuntia myöhemmin kun palasin veneeseen, oli veneen ympärillä dieseliä vedessä. Onneksi ei ollut ankkojs vedessä... eli luulen että pilssipumppu on työntänyt pilssistä diesilinpitoista vettä ulos 8\
Onko vinkkejä mitä lähteä hakemaan?
Niin, ja pakoputken äänenvaimentimelle menevä kumiliitospala ei taida olla ihan tiivis,
Sieltä tulee vettä ulos. Se on vaan niin rotevaa tavaraa
Etten oikein osaa sanoa onko putki kunnolla siinä sisällä ja uskaltaako kiristää kiristintä. Ielä lisää..
Eilen lähdin ensimmäistä kertaa yksin seikkalulle. Laiturist lähhtö sujui ihan hyvin kun satama on aika suojaisa. Matkalla yllätti dieselhaju. En osannut oikein paikallista mistä haju tuli. Dieselsäiliö on edessä ja myös tämä vedeneroitin. Siitä lähtee uudet letkut pilssiä pitkin aina moottoriin (tietenkin

Onko vinkkejä mitä lähteä hakemaan?
Niin, ja pakoputken äänenvaimentimelle menevä kumiliitospala ei taida olla ihan tiivis,
Sieltä tulee vettä ulos. Se on vaan niin rotevaa tavaraa
Etten oikein osaa sanoa onko putki kunnolla siinä sisällä ja uskaltaako kiristää kiristintä. Ielä lisää..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Löysin muuten tällaisen autotallista. Päällä lukee Elektrolux 

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Suosittelisin ainakin vaihtamaan tuon letkuklemmarin parempaan. Tuo on mahdollinen riskin paikka jos tuo irtoaa sillä koneen käydessä vedet tuleekin veneeseen sisään eikä veneen ulkopuolelle kuten on tarkoitus. Hyvät kiristimet tuohon löydät Etrasta:
http://tuotteet.etra.fi/fi/g19549668/ab ... set-a4-hpk
Itse olen kaikki liitokset laittanut kahdella kiristimellä, ja kaikissa käytössä on ruostumatonta/haponkestävää. Jos toinen hajoaa niin toinen pitää yhä tuon kiinni. Jos joku liitos on sellainen ettei sinne mahdu kuin yksi niin silloin ei kannata väkisin änkeä kahta.
Dieselin vuoto pitäisi jostain löytää jotta sen pääsisi tukkimaan. Mahdollinen vuotopaikka voi olla missä vain liitoksessa PA-linjassa. Kuivaa ensin kaikki liitokset kun kone ei käy. Laita kone sen jälkeen käyntiin ja katso mikä liitos tihkuttaa, todella pienikin määrä dieseliä värjää veden joten tuo on joskus vaikea huomata.
http://tuotteet.etra.fi/fi/g19549668/ab ... set-a4-hpk
Itse olen kaikki liitokset laittanut kahdella kiristimellä, ja kaikissa käytössä on ruostumatonta/haponkestävää. Jos toinen hajoaa niin toinen pitää yhä tuon kiinni. Jos joku liitos on sellainen ettei sinne mahdu kuin yksi niin silloin ei kannata väkisin änkeä kahta.
Dieselin vuoto pitäisi jostain löytää jotta sen pääsisi tukkimaan. Mahdollinen vuotopaikka voi olla missä vain liitoksessa PA-linjassa. Kuivaa ensin kaikki liitokset kun kone ei käy. Laita kone sen jälkeen käyntiin ja katso mikä liitos tihkuttaa, todella pienikin määrä dieseliä värjää veden joten tuo on joskus vaikea huomata.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Moikka!
Onko kellään hyvä vinkki mistä sais edullisesti jokin suht pieni puhallin jolla sais huurteet pois tuulilasista? Beneessä ei ole lämmitystä. Sais olla,usb tai tupakansytkäriin menevä. Ja moelellään suht hyvä toiminen...
Onko kellään hyvä vinkki mistä sais edullisesti jokin suht pieni puhallin jolla sais huurteet pois tuulilasista? Beneessä ei ole lämmitystä. Sais olla,usb tai tupakansytkäriin menevä. Ja moelellään suht hyvä toiminen...
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Ser jätteestä? (Tietokoneet ym)
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 15 Elo 2017 22:06
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Terve,
mistä aikoinaan hankkisit nuo kulmapalat ja letkusovitteet pilssipumpun poistoihin?
mistä aikoinaan hankkisit nuo kulmapalat ja letkusovitteet pilssipumpun poistoihin?
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Moi taas pitkästä aikaa!
Viime kesän jälkeen oli oikein tyttyväinen ja kiitollinen olo kun vene pysyi ajokunnossa ja antoi mukavia merielämyksiä reilulla mitalla.
Kun syksyllä nostin veneen huomasin että pohjassa oli paljon luplia. Pohja on siis kyllästetty, lyijymönjällä maalattu ja sen päälle primeria ja eliönestoa. En ehtinyt asiaa miettiä silloin kun tuli uusia haastavia tekijöitä elämään. Nyt keväällä aloitin hiljattain venehommat taas. Kun kuplia painaa, ne halkeavat ja sisältä tulee usein vettä. Päällimmäinen eliönestomaali on tosi oudon oloinen. Välillä kun skrapall ottaa kuplien kohdalla tulee oranssi lyijymönjä näkyviin ja toisinaan vain vaaleansininen primeri. Eliönestomaali on tummansininen.
Muistaakseni eliönesto oli sitä kallista Milleä ja primeri varmaankin siihen sopiva saman talon tavara. Minä olin ymmärtänyt että mille on sellainen että tänä kesänä olisi pitänyt riittää että vedän uutta milleä vain paikoitellen mihin vanha kulunut pois. Mutta nyt en tiedä mitä oikein pitäisi tehdä kun pohja on niin karmean näköinen...
Viime kesän jälkeen oli oikein tyttyväinen ja kiitollinen olo kun vene pysyi ajokunnossa ja antoi mukavia merielämyksiä reilulla mitalla.
Kun syksyllä nostin veneen huomasin että pohjassa oli paljon luplia. Pohja on siis kyllästetty, lyijymönjällä maalattu ja sen päälle primeria ja eliönestoa. En ehtinyt asiaa miettiä silloin kun tuli uusia haastavia tekijöitä elämään. Nyt keväällä aloitin hiljattain venehommat taas. Kun kuplia painaa, ne halkeavat ja sisältä tulee usein vettä. Päällimmäinen eliönestomaali on tosi oudon oloinen. Välillä kun skrapall ottaa kuplien kohdalla tulee oranssi lyijymönjä näkyviin ja toisinaan vain vaaleansininen primeri. Eliönestomaali on tummansininen.
Muistaakseni eliönesto oli sitä kallista Milleä ja primeri varmaankin siihen sopiva saman talon tavara. Minä olin ymmärtänyt että mille on sellainen että tänä kesänä olisi pitänyt riittää että vedän uutta milleä vain paikoitellen mihin vanha kulunut pois. Mutta nyt en tiedä mitä oikein pitäisi tehdä kun pohja on niin karmean näköinen...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Moi pitkästä aikaa!
Hauska kuulla, että olet päässyt vesille kunnolla. Kunnostuksen ohella tähän hommaan kuuluu veneilyäkin.
Totatota. Noita kuplia olen nähnyt oman paattini pohjassa joitakin vuosia sitten. Ilmeisesti se liittyy pellavaöljyn ja tiiviimmän maalipinnan yhteiseloon. Tai sitten vesi puskee maalipintoja erilleen. Noista luettelemistasi aineista veikkaisin ongelmaksi primeriä. Onko se kovin tiiviinoloista tavaraa? Periaatteessa kaikki muu pellavaöljystä alkaen on aika huokoista tai muuten liikkuvaista ainetta. Kun aineet vaihtavat paikkaa puun ja meren välillä, niin tiiviimpään kerrokseen voi tulla kuplia. Esim pellavakylläste on voinut nostaa kuplat, joihin on sitten ajan oloon öljyn taas imeydyttyä tullut vettä tilalle. Teoriassa.
Omassa pikkufiskarissa kävi noin, kun kyllästin pellavaöljyllä kölipuun. Sitten maalasin pintakuivan päälle ferrexin ruosteenestomaalia aika paksun tiiviihkön kerroksen. Ja siihen päälle eliönestomaalit. Kuplaa tuli ensimmäisenä kesänä. Ratkaisin ongelman kiskaisemalla pahimmat irti ja auki, paikkaamalla ferrexiä sinne tänne ja antifoulingit päälle. Eipä toistunut enää.
Tämä nyt on makuasia, mutta mielestäni nk "myrkkymaalin" eli eliöneston alle on turha maalata erikseen primeriä. Jos haluaa puun peittoon jollain sitkeämmällä tökötillä, niin vaikkapa rostexin /vast ruostesuojat yms "pohjamaalit" käyvät siihen hyvin. Litrahinta melko alhainen ja irtoaa aikanaan hyvin pohjasta uusintaa varten. Mutta tämä on makuasia. Monet kertovat haluavansa tiivistä primeria ja kunnon pohjamaalit. Varmasti niinkin on hyvä veneillä.
Hauska kuulla, että olet päässyt vesille kunnolla. Kunnostuksen ohella tähän hommaan kuuluu veneilyäkin.
Totatota. Noita kuplia olen nähnyt oman paattini pohjassa joitakin vuosia sitten. Ilmeisesti se liittyy pellavaöljyn ja tiiviimmän maalipinnan yhteiseloon. Tai sitten vesi puskee maalipintoja erilleen. Noista luettelemistasi aineista veikkaisin ongelmaksi primeriä. Onko se kovin tiiviinoloista tavaraa? Periaatteessa kaikki muu pellavaöljystä alkaen on aika huokoista tai muuten liikkuvaista ainetta. Kun aineet vaihtavat paikkaa puun ja meren välillä, niin tiiviimpään kerrokseen voi tulla kuplia. Esim pellavakylläste on voinut nostaa kuplat, joihin on sitten ajan oloon öljyn taas imeydyttyä tullut vettä tilalle. Teoriassa.
Omassa pikkufiskarissa kävi noin, kun kyllästin pellavaöljyllä kölipuun. Sitten maalasin pintakuivan päälle ferrexin ruosteenestomaalia aika paksun tiiviihkön kerroksen. Ja siihen päälle eliönestomaalit. Kuplaa tuli ensimmäisenä kesänä. Ratkaisin ongelman kiskaisemalla pahimmat irti ja auki, paikkaamalla ferrexiä sinne tänne ja antifoulingit päälle. Eipä toistunut enää.
Tämä nyt on makuasia, mutta mielestäni nk "myrkkymaalin" eli eliöneston alle on turha maalata erikseen primeriä. Jos haluaa puun peittoon jollain sitkeämmällä tökötillä, niin vaikkapa rostexin /vast ruostesuojat yms "pohjamaalit" käyvät siihen hyvin. Litrahinta melko alhainen ja irtoaa aikanaan hyvin pohjasta uusintaa varten. Mutta tämä on makuasia. Monet kertovat haluavansa tiivistä primeria ja kunnon pohjamaalit. Varmasti niinkin on hyvä veneillä.

-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Täsmälleen sama reaktio tuli itsellä kunnostuksen jälkeen ensimmäisenä syksynä. Skrapalla irtonaiset pois, hionta ja uusi maali päälle. Minulla tuli lähinnä pellavaöljyä noista läpi ja sehnä on vain merkki hyvästä kyllästyksestä. Huoli pois.