Konekopan kyllästys - palovaara

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
dunderson
Viestit: 17
Liittynyt: 21 Marras 2017 07:57

Konekopan kyllästys - palovaara

Viesti Kirjoittaja dunderson » 21 Marras 2017 08:06

Muuttaako pellavaöljy- tai owa/impreg-kyllästys kuivuttuaan puun syttymisominaisuuksia?

Tarkoitus olisi kyllästää konekoppa sisäpuolelta ilman lakkausta. Roihahtaako se sitten saman tien, jos moottoriin tulee liekki? Kyllästämätön umpipuu kestää tulta kohtuullisen hyvin ja äänenvaimennuslevyiltäkin vaaditaan palamattomuutta.

Avatar
kimsir
Viestit: 358
Liittynyt: 19 Maalis 2013 09:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Konekopan kyllästys - palovaara

Viesti Kirjoittaja kimsir » 24 Marras 2017 20:57

Moi

Taisit pistää pahan kyssärin, kun ei heru keskustelua?

Arvelisin mutu tuntumana, että puusta tulee periaatteessa molemien kyllästeiden osalta herkempää syttymään, koska mainitsemasi aineet on herkemmin syttyviä ja palavia, kuin puhdas puu.

Voi olla, että kuivumisen jälkeen syttymisherkkyys ei lopulta ole kovin iso.

Tää on siin isoa musta tuntuu pohdintaa ihan vaan houkutuksena paremmin tietäville, jos vaikka saisit kysymykseesi kunnon vastauksen?

Kimmo
HELMIIDA

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27 Maalis 2007 16:20

Re: Konekopan kyllästys - palovaara

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 24 Marras 2017 22:27

Minä vastaisin vastakysymyksellä, että miksi ihmeessä se konekoppa pitäisi kyllästää sisäpuolelta. Se kun on just se kohta puuveneessä, joka ihan varmasti viimeisenä lahoaa. Kone tuottaa lämpöä, joka kuivattaa konekopan, jos siihen on jostain päässyt kosteutta. Ja tuskin sitä sinne edes mistään pääsee.

- Niin, en minä kyllä tiedäkään, miten paljon kyllästäminen lisää syttymisherkkyyttä...

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Konekopan kyllästys - palovaara

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 25 Marras 2017 01:55

Moi.

No.. mitään varmaa tähän ei voi sanoa muut kun Leif, jonka vene syttyi konekopasta. :))

Oman paattini wickströmin kopan olen sutannut kyllästeellä sisältäkin. Ei se nyt ihan noin vain leimahda. Muutenkin konekopan sisälämpöjä voi vaikka mittailla, niin tietää mikä siellä on. Vesijäähykoneen pinnat ei yli sadan asteen juuri ole, pakosarjakin max niillä main. On myös niin, että konekoppa on yksi veneen parhaiten ilmastoituja paikkoja, sillä polttomoottori pumppaa siitä läpi todella ison kuution ilmaa aikaa kohti.

Mielestäni kopan sisus kannattaa kyllästää parilla sivelyllä, ettei tule homepilkkua. Vene kun seisoo pari kolme viikkoa elokuussa, niin kyllä pilssin kosteus koppaan nousee homehduttamaan.

dunderson
Viestit: 17
Liittynyt: 21 Marras 2017 07:57

Re: Konekopan kyllästys - palovaara

Viesti Kirjoittaja dunderson » 25 Marras 2017 20:52

Kiitos vastauksista. Ei tämä varmaan kauhean kriittinen asia ole, jos ei ole tullut kellekään pahemmin mieleen.

Päädyin kyllästämään ne sivut, jotka jää äänieristyslevyjen taakse. Ajattelin että sinne voi kosteus jäädä muhimaan.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Konekopan kyllästys - palovaara

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 03 Joulu 2017 23:59

Dodii.

Millaista äänieristettä laitoit? Pitäsi omaan koppaan jotain kokeilla, ja vinkit kiinnostaisi. Bilteman & Motonetin vuotia olen katsellut...

dunderson
Viestit: 17
Liittynyt: 21 Marras 2017 07:57

Re: Konekopan kyllästys - palovaara

Viesti Kirjoittaja dunderson » 08 Joulu 2017 23:32

Meluton PU-vana olisi tarkoitus laittaa, kun se on vielä sopivasti saman paksuista kuin vanha vaahtomuovi. On se pikkasen kalliimpaa kuin Bilteman vastaava, mutta taattua tavaraa.

Vastaa Viestiin