Mun fiskari
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Mun fiskari
Moro
Juu kyllä toi ennen pitkää kannattaa rimottaa. Mutta kannattaa muistaa että,ihan kuivana, silloin kun halkeama on suurimmillaa, ei kannata sinne tiukkaa rimaa laittaa. Se saattaa halkaista lautaa eteenpäin.
Mä rimoitin yhden halkeaman just tänä keväänä, rako oli aika lailla ummessa pellavaöljy-kyllästyksen ansiosta.
https://youtu.be/jIboG5tFnQc
Nortti
Juu kyllä toi ennen pitkää kannattaa rimottaa. Mutta kannattaa muistaa että,ihan kuivana, silloin kun halkeama on suurimmillaa, ei kannata sinne tiukkaa rimaa laittaa. Se saattaa halkaista lautaa eteenpäin.
Mä rimoitin yhden halkeaman just tänä keväänä, rako oli aika lailla ummessa pellavaöljy-kyllästyksen ansiosta.
https://youtu.be/jIboG5tFnQc
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Mun fiskari
Mä ihmettelin sitä että mielestäni rako oli suurempi kuin koskaan vaikka tuota pellavaöljyäkin sinne pohjaan ajoin. Voi tietysti johtua myös siitä että ekaa kertaa se oli puhtaana kaikesta mömmöstä ;)
Piti tänään koittaa käymäänkin sitä mutta p*****e tulikinsellane 16 tuntia tapeltua auton kanssa ja sinne se jäi pihaan levälleen sekin odottaen kaikenmaailman hihnoja ja hihnapyöriä ja vesipumppua jne.
Poenestä remontista tulikin suuri kun yksi korvake siinä murtui tusatessa. Kaikki muutenkin meni päin v... ua!. Sitte huomasin että onkin perjantai ja 13 päivä. Että ihan ehkä onni etten koskenut veneeseen lainkaan ;)
Piti tänään koittaa käymäänkin sitä mutta p*****e tulikinsellane 16 tuntia tapeltua auton kanssa ja sinne se jäi pihaan levälleen sekin odottaen kaikenmaailman hihnoja ja hihnapyöriä ja vesipumppua jne.
Poenestä remontista tulikin suuri kun yksi korvake siinä murtui tusatessa. Kaikki muutenkin meni päin v... ua!. Sitte huomasin että onkin perjantai ja 13 päivä. Että ihan ehkä onni etten koskenut veneeseen lainkaan ;)
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Mun fiskari
Moro
No joo, mulla on kyllä kyllästyksen lisäksi koko talven ollut hallin kosteus yli 60%, se auttaa ettei kuivu liikaan kun pohja oli auki.
Nortti
No joo, mulla on kyllä kyllästyksen lisäksi koko talven ollut hallin kosteus yli 60%, se auttaa ettei kuivu liikaan kun pohja oli auki.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Mun fiskari
Moikka,
Nortin video rimoittamisesta on taideteos! Saako kysyä, että millä kameralla kuvaat? Ilmeisesti saat kuvausjärjestelyn aika vaivattomasti toimintaan. Hienoa jälkeä.
Rimoittamisesta... Uskoisinpa että kysyjän veneen rako vielä turpoaa kiinni, mutta meneehän siihen päivä tai pari. Pietari ja ehkä jopa sen päällä leveä maalarinteippi vähän hillitsevät vuotoa. Perustan tämän käsityksen meidän 60-v soutuveneeseen, jossa on suunnilleen jokainen lauta rivosti halki. Nyt kun on kuivaa, niin halkeamat ovat äkkiä jopa 5mm tai yli. Mutta muutama päivä meressä turvottaa veneen taas veneeksi. Kyllästeen määrästä ei tämän veneen kohdalla ole kiinni, koska sitä on kyllästetty kutakuinkin vuosittain, oli se vedessä tai ei... Sitä paattia en alkaisi rimoittamaan. Vesi tekee ihmeitä veneelle.
Kysyjän veneessä näytti olevan lauta halki tosi pitkältä matkalta, onkohan silloin rimoittaminen mahdollista? Ainakin halkeaman etenemisen voi joissain tapauksissa pysäyttää poraamalla ja liimaamalla halkeaman päihin puutulpan.
Rimassa ei kai ole sinänsä muuta riskiä, kuin että liian tiukkaa ei saa tehdä. Rima ja vene olisi hyvä olla samoissa kosteuksissa.
Nortin video rimoittamisesta on taideteos! Saako kysyä, että millä kameralla kuvaat? Ilmeisesti saat kuvausjärjestelyn aika vaivattomasti toimintaan. Hienoa jälkeä.
Rimoittamisesta... Uskoisinpa että kysyjän veneen rako vielä turpoaa kiinni, mutta meneehän siihen päivä tai pari. Pietari ja ehkä jopa sen päällä leveä maalarinteippi vähän hillitsevät vuotoa. Perustan tämän käsityksen meidän 60-v soutuveneeseen, jossa on suunnilleen jokainen lauta rivosti halki. Nyt kun on kuivaa, niin halkeamat ovat äkkiä jopa 5mm tai yli. Mutta muutama päivä meressä turvottaa veneen taas veneeksi. Kyllästeen määrästä ei tämän veneen kohdalla ole kiinni, koska sitä on kyllästetty kutakuinkin vuosittain, oli se vedessä tai ei... Sitä paattia en alkaisi rimoittamaan. Vesi tekee ihmeitä veneelle.
Kysyjän veneessä näytti olevan lauta halki tosi pitkältä matkalta, onkohan silloin rimoittaminen mahdollista? Ainakin halkeaman etenemisen voi joissain tapauksissa pysäyttää poraamalla ja liimaamalla halkeaman päihin puutulpan.
Rimassa ei kai ole sinänsä muuta riskiä, kuin että liian tiukkaa ei saa tehdä. Rima ja vene olisi hyvä olla samoissa kosteuksissa.
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Mun fiskari
no milläs ihmeellä saan riman ja venee samoihin kosteuksiin
laskenko riman veteen nyt samalla kun veneenkin ja nostan ylös sitte syksyllä veneen kanssa
Tietty ottaen huomioon että venettä on maalattu ja kyllästetty toisin kuin tulevaa rimaa..eli pitää jakaa kolmella ja ottaa neliöjuuri tangettiin 6. Sen kun kertoo piillä niin saadaan se aika kuinka paljon ennen rima nostetaan vedestä. No joo. ymmärsin kyllä pointin.
tuosta pakoputkesta vielä sen verran että onko myynnissä jossakin valmiina jotakin messinki,rosteri,alumiini muhveja/putkenpäitä näihin pakoputken päihin vai onko ne aina itsetehtyjä. Onko muuten palstalaisilla siellä perseessä jokin "koriste" vai onko kaikilla vaa sitä tylsää kumiputkee?
Toi laittamani putkenpätkä on tosiaan vähän härski, mutta jotain sinne ois kiva laittaa. Nyt just ei pääse sorvaamaankaan mihinkä.
P.s. Pointsit Nortille opettavaisten videoiden teosta!!!!

laskenko riman veteen nyt samalla kun veneenkin ja nostan ylös sitte syksyllä veneen kanssa

Tietty ottaen huomioon että venettä on maalattu ja kyllästetty toisin kuin tulevaa rimaa..eli pitää jakaa kolmella ja ottaa neliöjuuri tangettiin 6. Sen kun kertoo piillä niin saadaan se aika kuinka paljon ennen rima nostetaan vedestä. No joo. ymmärsin kyllä pointin.
tuosta pakoputkesta vielä sen verran että onko myynnissä jossakin valmiina jotakin messinki,rosteri,alumiini muhveja/putkenpäitä näihin pakoputken päihin vai onko ne aina itsetehtyjä. Onko muuten palstalaisilla siellä perseessä jokin "koriste" vai onko kaikilla vaa sitä tylsää kumiputkee?
Toi laittamani putkenpätkä on tosiaan vähän härski, mutta jotain sinne ois kiva laittaa. Nyt just ei pääse sorvaamaankaan mihinkä.
P.s. Pointsit Nortille opettavaisten videoiden teosta!!!!
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Mun fiskari
Moro
Mulla on kuvan mukainen ja 13 vuoden aikana perä ei ole suttaantunut nimeksikään.
Se on Mepratuotteelta.
Nortti
Mulla on kuvan mukainen ja 13 vuoden aikana perä ei ole suttaantunut nimeksikään.
Se on Mepratuotteelta.
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Mun fiskari
taitaa jäädä tältä suvelta pakoputkenpää hommaamati ja varmaan otan sen asentamani tötterön pois.
Huomenna ois tarkoitus taas tyrkätä omaan elementtiinsä toikin puukenkä.
Tutuis että käynnistyy hiukka huonommin kuin aikaisemmin sen jälkeen kun ruuvasin sytytystä.
Vesillähän sitä sitten pystyy paremmin säätään, mutta oiskoos se hiukka liian aikaisella kun käynnistyvyys huononee. Eli epäilen että vastustaa aikainen sytytys sitä hiukan vaikke imitenkään kaasariin ammukaan
Huomenna ois tarkoitus taas tyrkätä omaan elementtiinsä toikin puukenkä.
Tutuis että käynnistyy hiukka huonommin kuin aikaisemmin sen jälkeen kun ruuvasin sytytystä.
Vesillähän sitä sitten pystyy paremmin säätään, mutta oiskoos se hiukka liian aikaisella kun käynnistyvyys huononee. Eli epäilen että vastustaa aikainen sytytys sitä hiukan vaikke imitenkään kaasariin ammukaan
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Mun fiskari
Taas on paatti järvessä. Tosin tänä keväänä ei ongelmilta vältytty. Lähdettii heittää koelenkkiä niin kilometrin jälkeen kone sammahti. Aina startatessa kävi sekunnin mutta sammu. Ihan vaikutti siltä ettei saa bensaa. Joku ilmalukko vois olla ihan loiginen kun ekaa kertaa ajossa. Ilmailin kyllä letkuja muttei auttanu. Otin kaasarinkin irti. Ei auttanut. Laitoin hörpyn bensaa suoraan sylinterin ryyppykuppeihin. Sitte lähti eikä kotimatkan aikana enää sammunut.
Ilmeni tosin heti seuraava ongelma. On ennenkin vaivannut muttei muistanut sitä sitte maissa korjata
..kun ei pihassa käyttäessä ilmaantunut. Eli alkoi taas kaamee tsutsutus kuuluu yhden kannen/sylinterin pultin alta. Teki siis tätä jo viime kesänä mutta loppui aina joksikin aikaa kun kiristi mutteria. Otin nyt pinnapultin irti niin oli venynyt varmaan ainakin 5 milliä (kuoppa) kannen ja sylinterin liitoskohdasta. Eli ilmeisesti kannentiiviste vuotaa paineita ja kuumuuden siihen pultin reikään ja sitä kautta sitten tulee ulos .
Kone kävi myös erikoisen kuumana kokoajan verrattuna muihin kesiin. Lämpömittari nousi noinkin lyhyellä ajolla 80asteeseen vaikkei ole termostaatteja lainkaan! Yleensä se on pysytellyt jossai 40 asteessa. Vettä tuli kyllä sylinterien tyhjennyshanoista. Veikkaisin että sytytys ei kohdallaan kun jouduin sen tossa pihalla irrottaa. Tämän vaaan saa eliminoitua kunhan vain muuten saisi toimimaan.
Nyt tarttis siis hommata kannentiiviste tai pari ja ehkä samalla uudet noi pinnapultit...ja toivoa ettei kansi tai sylinteri ole kieroja.
Ilmeni tosin heti seuraava ongelma. On ennenkin vaivannut muttei muistanut sitä sitte maissa korjata

Kone kävi myös erikoisen kuumana kokoajan verrattuna muihin kesiin. Lämpömittari nousi noinkin lyhyellä ajolla 80asteeseen vaikkei ole termostaatteja lainkaan! Yleensä se on pysytellyt jossai 40 asteessa. Vettä tuli kyllä sylinterien tyhjennyshanoista. Veikkaisin että sytytys ei kohdallaan kun jouduin sen tossa pihalla irrottaa. Tämän vaaan saa eliminoitua kunhan vain muuten saisi toimimaan.
Nyt tarttis siis hommata kannentiiviste tai pari ja ehkä samalla uudet noi pinnapultit...ja toivoa ettei kansi tai sylinteri ole kieroja.
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Mun fiskari
Vaihdoin kannentiivisteen ja tuli siinä muutama tunti rutkuteltua. Näillä näkymin taas toimii. Siinä vaihtaessa kokeilin kannen vesikanavan ja kannen alapuolen välisen seinämän paksuutta ja huolestuttavan ohuelta tuntui. Et ehkä sille joutuu konerempan ens talvena tekee.
Paljonko sen seinämän taas kuuluukaan olla?
Paljonko sen seinämän taas kuuluukaan olla?
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Mun fiskari
rekvisiittaa =)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Mun fiskari
Sormet syyhyy veneen kimppuun! Vähän sähköjä jo vedelty kun laitoin ledinauhan kiertämään sisäpuolelle sellasen laidoilla kiertävän "listan" alle ja volttimittari asennettu, pakoputken päällä tehty "hylly" jonka päällä voi säilyttää esim. Köysiä niiden palamatta putkessa poikki ;). Myös se muualla mainitsemani "vapaakytkin" tehtynä.
Seuraavaks joka keväinen lakkakerros jota ei ehkä vielä oikein voi tehdä kun ulkona vähän viileätä vielä. Sitten sisäpuolen imurointi ja roslaakin mahongit sisäpuolelle kylkiin ja penkkeihin. Tämä täytyy jättää viimeiseksi koska tässä vaiheessa katoksesta poistettava katto.
Mietin tässä että jokohan uskaltais konetta käynnistää niin sais asennettua/ kokeiltua tuota vapaakytkintä. Ei kai se enää näillä eteläsuomen yöpakkasilla kone halkea!?
Olis sitte vielä hyvää aikaa korjata mahdolliset viatkin mikäli jotain ilmenee
Seuraavaks joka keväinen lakkakerros jota ei ehkä vielä oikein voi tehdä kun ulkona vähän viileätä vielä. Sitten sisäpuolen imurointi ja roslaakin mahongit sisäpuolelle kylkiin ja penkkeihin. Tämä täytyy jättää viimeiseksi koska tässä vaiheessa katoksesta poistettava katto.
Mietin tässä että jokohan uskaltais konetta käynnistää niin sais asennettua/ kokeiltua tuota vapaakytkintä. Ei kai se enää näillä eteläsuomen yöpakkasilla kone halkea!?
Olis sitte vielä hyvää aikaa korjata mahdolliset viatkin mikäli jotain ilmenee
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Mun fiskari
Taas on kerros lakkaa levitelty kylkiin ja kanteen. Mietin että josko se tältä keväältä ois lakkaukset siinä. Kattoo muita puuosia sitte taas ens keväänä. Myös pohjaa paikkamaalattu.
Seuraavaksi sisäpuolen putsia ja roslaakin mahongit sinne ja katto pois vajasta että kuivuu.
Täytyy vaa ensin kattoo säätiedotuksesta sellane muutaman päivän sateeton jakso;)
Soutuveneen pohjaa rankasti kuidutettu ja topcoat päälle.
Seuraavaksi sisäpuolen putsia ja roslaakin mahongit sinne ja katto pois vajasta että kuivuu.
Täytyy vaa ensin kattoo säätiedotuksesta sellane muutaman päivän sateeton jakso;)
Soutuveneen pohjaa rankasti kuidutettu ja topcoat päälle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Mun fiskari
Eilen nostettu vene ylös. En oo edes malttanu tyhjentää sitä vielä kun alko jo kunnostusyritykset ;)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Mun fiskari
Aikomus olisi siis putsata vaakapinnat lakasta ja sikamassasta ja laitella uudet tilalle.
Irtoili lakka paikoin sen verran pahasti että piti pois rapsutella, ja aattelin että jos korjaa vain ne paikat niin tulee pirun laikukas.
Joten kai sitä täytyy yrittää vähän enemmän kerralla
Irtoili lakka paikoin sen verran pahasti että piti pois rapsutella, ja aattelin että jos korjaa vain ne paikat niin tulee pirun laikukas.
Joten kai sitä täytyy yrittää vähän enemmän kerralla