Kaidevaijerit

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Viiru

Kaidevaijerit

Viesti Kirjoittaja Viiru » 30 Syys 2003 12:45

Voikohan moninapaista tai muuta sähköjohtoa käyttää kaidevaijerina, mitäs tuumitte? Voiko se aiheuttaa jotain ei-toivottuja sähköisiä ilmiöitä tai häiriöitä tms. Tuli mieleen, kun näin roskiksessa käyttämätöntä johtoa ja omat kaidevaijerit pitäisi uusia.

Matti Laurila

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 30 Syys 2003 14:36

Moro!
Luulisi, että voi hyvin käyttää. Itse ehkä juottaisin kaikki johtimet päistä yhteen, jotteivät lähde liikkumaan kaapelin sisällä. Mieti päiden kiinnitys hyvin. Tuskin niistä mitään sähköisiä ongelmia tulee, tässä tapauksessa sellaiset lienevät enemmän uskon asioita.

t.Matti

Northling
Viesti:

Kaide

Viesti Kirjoittaja Northling » 30 Syys 2003 15:00

Moi
Kaidevaijeri nimensä mukaan pitäisi olla vaijeria, ja sen varaan on voitava luottaa henkensä. Sähkökaapeli on yleensä kuparia ja muovia, jonka vetolujuus ei ole lähelläkään teräsvaijeria. Kannattaako muutaman kymmenen euron säästön takia laittaan henkikulta alttiiksi. Mä teetin oikein puristepäätetyt kaidevaijerit, harvasäikeisestä haponkestävästä vanttivaijerista Northilla Turussa. Ne ei ollut halvat mut on melkein ikuiset. On asiallisen näköiset eikä ole mitään paskaantuvia muovipäällyksiä eikä purkaudu niinkuin ohutsäikeinen.
Jos sulla on vaan ongelma likaisen ja puhkikuluneen pintamuovin kanssa ja sen sisällä on muuten ehjä rst/happonen vaijeri, niin siihen saa kyllä uuden muovin kutistettua päälle. Olikohan sitä Maritimilla ja jostain Ruattalaisesta alan putiikista sitä sai kuulemma puolet halvemmalla. Onhan nykyään kokonaan muovistakin "kaidevaijeria", joka on halvempaa, mutta mitä nyt sitten kukakin kannelleen sitten laittaa. En mä luottais muoviseen naruun kun ollaan kunnon meressä.
T:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Viiru

Viesti Kirjoittaja Viiru » 30 Syys 2003 15:18

Niin, mitenkä mahtaa kuparisäikeet murtuilla muovin sisällä. Mulla on nyt sitä muovipäällysteistä kuitua, mikä sen nimi nyt olikaan. Muovi on katkeillut auringon haurastamana ja on aika kurjassa kunnossa. Pitänee tehdä lujuustestejä (heh heh) johdolla. Parhaassakaan tapauksessa ei johto liene monivuotinen ratkaisu. Ja mitä sanoo katsastusmies? Paatti on 9 metriä pitkä. Pitänee soittaa Telkolan Timolle Nortille ja pyytää tarjous.

Alpo Seppänen

Viesti Kirjoittaja Alpo Seppänen » 02 Loka 2003 17:25

Älä ihmeessä käytä sähköjohtoa ko. tarkoitukseen, oon nimittäin ammattini takia nähnyt kuparijohtojen murtuneen kuormituksen, joka ei ole kuin murto-osa kaide vaijerin kuormituksesta. Ota tosissaan toi Scylla-purjehtijan juttu

Viiru

Viesti Kirjoittaja Viiru » 03 Loka 2003 08:44

Joo, laitetaan oikeaa tavaraa oikeaan paikkaan. Eikä se kyllä olisi veneen arvon mukaistakaan laittaa johtoja kaidevaijeriksi, Nalle saisi sätkyn...

Vastaa Viestiin