Olen uusi tällä palstalla, joten kohteliaisuudesta hiukan taustaa. Olen reilu (ikä) kolmekymppinen perheellinen mies lounais-suomesta. Veneilyä takana saman verran kuin ikää, mutta pääasiassa tuppervaaraveneillä, joita arkikäytössä parhaillaan kaksi. Ammattina metalli/erikoissisustuspuolen yrittäjä. Pääasiassa ruostumatonta ohutlevyä ja viilujen ja laminaattien kanssa pelaamista.
Asiaan.
Minulla on maannut rannassa noin vuodesta 2005 kuidutettu hyvän mallinen fiskari. vedessä se on ollut viimeksi ennen sitä eli kymmenisen vuotta sitten. Surkeiden sattumusten kautta silloin kauan sitten veneestä meni kuitu puhki melkeen koko veneen mitalta. Paikkailin silloin kuidulla köliä jonkun verran ja sahasin pois siihen huonosti sopivan ja ruman kopin. Sille palkkaa se sitten jäi seisomaan.
Nyt sitten kyllästyin katselemaam sitä heinikossa ja nykäisin sen viime lauantaina katokseen. Tein kunnon pukit, putsasin sen sisältä ja heittelin mädät ja märät turkkivanerit ulos. Koneena on 2-pyttyinen raakavesijäähdytteinen Yanmar joka myös heräsi niinkuin ei olisi kymmentä vuotta seissytkään.
Ajatuksena oli paikkailla halkeamat ja kolot kuidusta ja ajella sen aikaa mitä kelluu.
Irtonaista kuitua kannesta repiessä se iski. Kuidun alla on aivan kuiva ja ehjä mahonki-kansi. Äkkiä raapimaam kaunista ruskeaa maalia sisäpuolelta, mahonkia sielläkin. Ei ole koskaan tullut edes mieleen moinen asia. Vene on aina ollut maalattu sisäpuolelta ja kuitua ulkoa.
Olen nyt repinyt irtonaista kuitua kölin molemmin puolin noin 30 senttiä kölistä ylös ja ehkä metrin matkalta. Mistään ei ole vielä löytynyt pehmeää. Märkää kyllä. Kansi on taas suorastaan hyvän näköinen ja aivan kuiva.
suunnitelma on siis seuraava, kuitu pois, kuivatus ja sitten ihmetellään lisää.
Toivottavasti tuli tarpeeksi epäselvä selostus...