uusi tulokas

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
EPP

uusi tulokas

Viesti Kirjoittaja EPP » 03 Syys 2015 18:29

Terve vaan kaikille.
Olen uusi tällä palstalla, joten kohteliaisuudesta hiukan taustaa. Olen reilu (ikä) kolmekymppinen perheellinen mies lounais-suomesta. Veneilyä takana saman verran kuin ikää, mutta pääasiassa tuppervaaraveneillä, joita arkikäytössä parhaillaan kaksi. Ammattina metalli/erikoissisustuspuolen yrittäjä. Pääasiassa ruostumatonta ohutlevyä ja viilujen ja laminaattien kanssa pelaamista.

Asiaan.
Minulla on maannut rannassa noin vuodesta 2005 kuidutettu hyvän mallinen fiskari. vedessä se on ollut viimeksi ennen sitä eli kymmenisen vuotta sitten. Surkeiden sattumusten kautta silloin kauan sitten veneestä meni kuitu puhki melkeen koko veneen mitalta. Paikkailin silloin kuidulla köliä jonkun verran ja sahasin pois siihen huonosti sopivan ja ruman kopin. Sille palkkaa se sitten jäi seisomaan.
Nyt sitten kyllästyin katselemaam sitä heinikossa ja nykäisin sen viime lauantaina katokseen. Tein kunnon pukit, putsasin sen sisältä ja heittelin mädät ja märät turkkivanerit ulos. Koneena on 2-pyttyinen raakavesijäähdytteinen Yanmar joka myös heräsi niinkuin ei olisi kymmentä vuotta seissytkään.
Ajatuksena oli paikkailla halkeamat ja kolot kuidusta ja ajella sen aikaa mitä kelluu.
Irtonaista kuitua kannesta repiessä se iski. Kuidun alla on aivan kuiva ja ehjä mahonki-kansi. Äkkiä raapimaam kaunista ruskeaa maalia sisäpuolelta, mahonkia sielläkin. Ei ole koskaan tullut edes mieleen moinen asia. Vene on aina ollut maalattu sisäpuolelta ja kuitua ulkoa.
Olen nyt repinyt irtonaista kuitua kölin molemmin puolin noin 30 senttiä kölistä ylös ja ehkä metrin matkalta. Mistään ei ole vielä löytynyt pehmeää. Märkää kyllä. Kansi on taas suorastaan hyvän näköinen ja aivan kuiva.
suunnitelma on siis seuraava, kuitu pois, kuivatus ja sitten ihmetellään lisää.
Toivottavasti tuli tarpeeksi epäselvä selostus... 8-|

Qubik
Viesti:

Re: uusi tulokas

Viesti Kirjoittaja Qubik » 03 Syys 2015 23:34

Oi, kun ois mullaki mennyt samalla tavalla. Mutta kyllä mun tapauksessa se vaan mäntyä oli ja kuitu jäi. Työn iloa kuitenkiin. Parin kesän jälkeen vesille.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

CC

Viesti Kirjoittaja CC » 04 Syys 2015 01:10

Kyllä se siitä lähtee. Eihän kunnostus ole kummonenkaan homma, jos on luonnostaan moniosaaja tai ennakkoluuloton. Aika on sitten suhteellinen käsite, mutta sekään ei haittaa, kun homma tuntuu hauskalta. Jos ei tunnu, niin sitten muita puuhia.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

EPP

Viesti Kirjoittaja EPP » 05 Syys 2015 20:02

Nyt sitten niitä neuvoja. Kuitu lähtee kauniisti irti suurimmaksi osaksi, mutta niissä kohdon kun kuitu sattuu olemaan kiinni niin lähtee puutakin mukaan. Kyljet ja kansi on aivan rutikuivaa ja siksi lohkeaa varmaan herkemmin. Olen naputellut useaa puukilaa kuidun ja puun väliin ja todella varovaisesti koputellut. ???

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 05 Syys 2015 20:58

Moro

Vailla parempaa tietoa, mahtaisiko lämpö auttaa, eli kuumapuhaltimella tai speedheaterilla tiukkoihin kohtiin, niin voisi irrota helpommin?
Mutta varo tosiaan rikkomasta puuta repimällä väkisin.
Jos ei mikään muu auta pitää kuitu poistaa hiomalla ulkoapäin kuitu puhko puuhun asti. Oikein rajun karkea grit 20 santapaperilaikka rälläkkään ja sillä varovasti lähestymään puuta...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin