Onko kellään antaa ohjetta tms. uunin rakentamiseen?
Olen tällä hetkellä kokeilumielessä tehnyt vanerista laatikon johon olen syöttänyt höyryä höyrypesurista. Höyryä tuntuu olevan paljon ja kuumaa, mutta rimat (2000x18x25) joita olen höyryttänyt ei ole riittävästi höyryttynyt vaan katkennut aika helpolla kun koittanut taivuttaa. Höyrytys aika on ollut n. 1,5-2h.
Pitääkö rimat liottaa vedessä pitkään ennen höyryttämistä?
pasutusuuni
-
Re: pasutusuuni
Jotain pielessä, kuten itsekin epäilet.
Liian vähän lämpöä, huono materiaali(uunikuivattua), poikkisyistä?
Tuon kokoisten tulisi olla taivutettavissa alle tunnin pasutuksella(30-45 min).
Mitä materiaalia?
Onko mahdollisuutta mitata l-tilaa?
Liotus auttaa.
Samoin laatikon lämpöeristys.
Liian vähän lämpöä, huono materiaali(uunikuivattua), poikkisyistä?
Tuon kokoisten tulisi olla taivutettavissa alle tunnin pasutuksella(30-45 min).
Mitä materiaalia?
Onko mahdollisuutta mitata l-tilaa?
Liotus auttaa.
Samoin laatikon lämpöeristys.
- venealeksi
- Viesti:
Höyrypesurin lämpö ei taida piisata.
Höyryn tulisi olla ideaali tilanteessa 110 asteista pasutuksessa. Ja höyryä pitää tulla paljon.
Valmistin kerran vedenkeittimen vanhasta paineilma säiliöstä jonka kuumennan kaasutoholla.
Lähtöletku on 22mm letku.
Sellainen toimii hyvin.
Pienen riman saat tehtyä myös kahvipannulla jonka suusta johtaa letkun boxiin.
Lämmönlähteenä vvaikka keittolevy.
Aleksi
Höyryn tulisi olla ideaali tilanteessa 110 asteista pasutuksessa. Ja höyryä pitää tulla paljon.
Valmistin kerran vedenkeittimen vanhasta paineilma säiliöstä jonka kuumennan kaasutoholla.
Lähtöletku on 22mm letku.
Sellainen toimii hyvin.
Pienen riman saat tehtyä myös kahvipannulla jonka suusta johtaa letkun boxiin.
Lämmönlähteenä vvaikka keittolevy.
Aleksi
-
joo pitää ens alkuun mitata tuo lämpö. materiaalia en tiedä, mutta epäilen sen olevan mäntyä. se on tallista löydettyä rimaa jota olen testaillut.
Kosteutta tuntuu piisaavan sillä vettä tihkuu saumoista kun on pitkään höyryttänyt, höyry ei kuitenkaan karkaa. jostain syystä se ei tartu siihen rimaan.
Kosteutta tuntuu piisaavan sillä vettä tihkuu saumoista kun on pitkään höyryttänyt, höyry ei kuitenkaan karkaa. jostain syystä se ei tartu siihen rimaan.
-
Matin kanssa samoilla linjoilla. Onko rimat ilmakuivattua vai uunissa? Tuore olis parasta. Liotus auttaa lämmön johtavuudessa ja taivutuksessa. Itse rakensin viemäriputkesta pasutusputken. Ympärille eriste ja kattilasta höyry. Putken laitoin vielä hiukan yläviistoon niin että tiivistynyt höyry valui takaisin kattilaan.
Taivutus on loppujen lopuksi hiukan hitaampaa kuin aluksi ajattelin. Noin minuutin verran muistaakseni hiljaa painoin ja tasaisesti. Rimojen pitää olla oksattomia ja syiden suuntaan sahattuja.
Taivutus on loppujen lopuksi hiukan hitaampaa kuin aluksi ajattelin. Noin minuutin verran muistaakseni hiljaa painoin ja tasaisesti. Rimojen pitää olla oksattomia ja syiden suuntaan sahattuja.