Moro
Oikeastaan tällaiset saumat ovat suomen keliolosuhteisiin vääräntyyppisiä, silti niitä käytetään, koska hyvää vaihtoehtoakaan ei oikein ole.
Puuhan laajenee kostuessaan syysuuntaanta vain 0,25-0,5 % kun taas poikkisyyn suuntainen kosteuseläminen voi olla puulajista riippuen jopa 5% (arvot suuntaa antavia ja ovat ulkomuistista. Korjatkoon, joka viitsii tarkistaa tarkat arvot).
Tästä syystä sauma, jossa puun syysyynnat ovat n. 90 asteen kulmassa, tulee aina ennemmin tai myöhemmin paukahtamaan auki.
Huolellinen kyllästys ja lakka/maalipinnan hyvä kunto ehkäisee kosteuselämistä ja saumat kestää paremmin.
Sauma, mikä on liimattu epoksilla, joka on kovaliima, tuntuu kuitenkin kestävän paremmin kuin sauma, joka on tehty joustavalla liimalla. Tämäkin on ihan MUTU tietoa, omiin harrastaja pohjaisiin kokeiluihin perustuvaa.
Olen kokeillut korjata näitä PU-massalla ja epoksilla ja PU-liimalla ja epoksilla tehty korjaus on pitkäikäisin. Mutta lakan kunto sauman päällä on avain kestämiseen..
Epoksi korjauksessa sauma tulis avata hyvin ja puhdistaa. Sitten hidaskovetteista epoksia tulis imeyttää puuhun ensin ohuena ja sen jälkeen paksennettua epoksia sauman täyttöön. Kyllästys sitten vasta kun sauma on kova ja hiottu.
Nortti
Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 16 Syys 2013 14:28
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Tämä on mielenkiintoinen keskustelu, sillä omassa veneessä on kanssa ennen ensi kesää ohjelmassa kansisaumojen uusiminen.
Veneessäni ei ole kansirimojen alla vaneria niin kuin usein on, vaan rimojen alla kulkee poikittain useampia paksumpia rimoja, joiden päällä kansirimat ovat.
Mietin sitä, että onko mahdollista edes saada tehtyä pelkillä sikasaumoilla vettä pitävää kantta, kun urat ovat normaalilevyisiä, noin 4 milliä, mutta niiden alla ei ole mitään, mihin sika kiinnittyisi. Teippaisin tietenkin urat alta päin ennen kuin käyn vetämään sikaa, mutta onko mahdollista, että sika tarttuisi pelkkiin rimojen reunoihin kyllin lujasti?
Veneessäni ei ole kansirimojen alla vaneria niin kuin usein on, vaan rimojen alla kulkee poikittain useampia paksumpia rimoja, joiden päällä kansirimat ovat.
Mietin sitä, että onko mahdollista edes saada tehtyä pelkillä sikasaumoilla vettä pitävää kantta, kun urat ovat normaalilevyisiä, noin 4 milliä, mutta niiden alla ei ole mitään, mihin sika kiinnittyisi. Teippaisin tietenkin urat alta päin ennen kuin käyn vetämään sikaa, mutta onko mahdollista, että sika tarttuisi pelkkiin rimojen reunoihin kyllin lujasti?
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Tuli vielä tässä mieleen, että kun on sen primeroinnin tehnyt, niin miten pian täytyy massat laittaa? Teen noita hommia aina kun kelit antaa mahdollisuuden, ja kuten ehkä joku muukin on huomannut, ei ole paljon sadettomia päiviä tänä kesänä ollut... Eli jos laitan primerit huomenna voinko vasta syksyllä laittaa massat?
Sitten toinen asia, kun olen vanhat massat ottaanut urista pois, niin tiettyihin kohtiin ura tavallaan jatkuu syvemmälle mutta paljon, paljon kapeampana. Pitääkö siitä oikein kapeastakin raosta, joka siis on tavallisen uran alla, myös ottaa vanhat mömmöt pois? Ne vaikuttavat olevan vielä elastiset ja hyvännäköiset.
Ja sitten vielä kun etukannen rimat päättyvät hyttirakennelmaan, niin siinä poikittaisurassa joka on hytin ja kannen välissä, niin se sauma vaikuttaa olevan todella syvä enkä tiedä miten paljon pitäisi vanhaa tavaraa kaivaa ulos. Onko kokemuksia? Ja sama asia koskee myös koko paatin sivuja ja hyttirakennelman välisiä saumoja...
Tässä olen yrittänyt ottaa kuvia noista kohdista joista yritin sanoin kuvata (huonolla menestyksellä, voisnmkivitella:)
Sitten toinen asia, kun olen vanhat massat ottaanut urista pois, niin tiettyihin kohtiin ura tavallaan jatkuu syvemmälle mutta paljon, paljon kapeampana. Pitääkö siitä oikein kapeastakin raosta, joka siis on tavallisen uran alla, myös ottaa vanhat mömmöt pois? Ne vaikuttavat olevan vielä elastiset ja hyvännäköiset.
Ja sitten vielä kun etukannen rimat päättyvät hyttirakennelmaan, niin siinä poikittaisurassa joka on hytin ja kannen välissä, niin se sauma vaikuttaa olevan todella syvä enkä tiedä miten paljon pitäisi vanhaa tavaraa kaivaa ulos. Onko kokemuksia? Ja sama asia koskee myös koko paatin sivuja ja hyttirakennelman välisiä saumoja...
Tässä olen yrittänyt ottaa kuvia noista kohdista joista yritin sanoin kuvata (huonolla menestyksellä, voisnmkivitella:)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Jos mitään olen ymmärtänyt, niin sian tulee/isi tarttua vain niihin reunoihin, se pohjaan tarttuminen on haitaksi.niksula kirjoitti:Tämä on mielenkiintoinen keskustelu, sillä omassa veneessä on kanssa ennen ensi kesää ohjelmassa kansisaumojen uusiminen.
Veneessäni ei ole kansirimojen alla vaneria niin kuin usein on, vaan rimojen alla kulkee poikittain useampia paksumpia rimoja, joiden päällä kansirimat ovat.
Mietin sitä, että onko mahdollista edes saada tehtyä pelkillä sikasaumoilla vettä pitävää kantta, kun urat ovat normaalilevyisiä, noin 4 milliä, mutta niiden alla ei ole mitään, mihin sika kiinnittyisi. Teippaisin tietenkin urat alta päin ennen kuin käyn vetämään sikaa, mutta onko mahdollista, että sika tarttuisi pelkkiin rimojen reunoihin kyllin lujasti?
Jos oikein muistan, niin primeroinnin aikaikkuna on 1-24h, siis älä tee vuosia etukäteen.
Tosin voishan sitä ajatella että suojaa puhdistetun uran sillä primerillä ja tekee homman sit uusiksi ennnen massausta? en tiedä onko oikein?
Ks vastauksen alku, ei niitä syviä saumoja kannata mahdottoman syvälle kaivella.
Viimeisten kuvien perusteellla olisin sitä mieltä, että tuo saumojen kartiokkuus aiheuttaa riskin, jos suma on pinnalta 4mm, niin kuvasta vois arvata että pohjalta 2mm, jolloin pohjan 2mm alkaa repeillä irti sivuista puun kosteusvaihtelussa riittämättömän joustovaran takia.
Tuosta ylärakenteen saumojen aukeamisesta poikkisyy/pituussuunta; minusta se on tekovika, tosin erttäin yleinen, ko asia toimisi siten, että ikkunoitten kulmaliitokset tekisi 45 asteen kulmaan, silloin liitoksen molemmat puut eläisivät samaan tahtiin. Materiaalia menisi hieman enemmin.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Moro
Juu, ei missään tapauksessa kannata primeroida etukäteen. Vaan mielellään primerointi juuri ennen sikailua.
Jossain tapauksissa (mm. meillä) on uraan laitettu sellainen pyöreä polyuretaanivaahtotiiviste, joita käytetään peltikaton tiivisteinä. Se pitää massan irti uran pohjasta, mutta vaatii pohjaan asti leveän uran!
Nortti
Juu, ei missään tapauksessa kannata primeroida etukäteen. Vaan mielellään primerointi juuri ennen sikailua.
Jossain tapauksissa (mm. meillä) on uraan laitettu sellainen pyöreä polyuretaanivaahtotiiviste, joita käytetään peltikaton tiivisteinä. Se pitää massan irti uran pohjasta, mutta vaatii pohjaan asti leveän uran!
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing