Hei,
Olisi tarkoitus rakentaa avoveneeseen ohjauspulpetti. Pohdin, että tekisin pulpetin vanerista ja käsittelisin sen säänkestäväksi.
Vaihtoehtoina käsittelylle olen pohtinut seuraavia vaihtoehtoja:
-Hartsikuidutus + topcoat.
-Epoksikuidutus + epoksimaali + lakka,
-Pelkkä epoksimaalaus + lakka.
Kuidutusvaihtoehdoilla pystyisin kait tuottamaan kevyen, mutta silti tukevan pulpetin käyttämällä ohkaista vaneria(mikä olisi sopivan vanerin paksuus?).
Käyttämällä pelkkää epoksimaalia, joutuisin käyttämään paksumpaa vaneria (mikä olisi tässä tapauksessa sopiva vanerin paksuus?), mutta pinta ei varmaan olisi niin kestävä?
Lisäksi jäisi kuidutuksen vaiva pois.
Olisiko kokemuksia tai näkemyksiä siitä, miten pulpetti kannattaisi toteuttaa?
-Raine
Avoveneeseen ohjauspulpetti
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 24 Kesä 2003 12:13
- Viesti:
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Avoveneeseen ohjauspulpetti
Moro
Itseasiassa kannattais käyttää paksua, mutta kevyttä vaneria jos hakee kevyttä ja jäykkää rakennetta. Ohut koivuvaneri vastaa lujuudeltaa paljon paksumpaa Gabon- vaneria mutta taivutus jäykkyys ja kestävyys samanpainoisessa kevyt vanerissa on paljon suurempi. "Balsa" täytteinen mahonkipintainen Gabon-vaneri on paljon veneen rakennuksessa käytetty. Siinä on tavallaan ikäänkuin kennorakenne; kevyt muotojäykkä sisus ja kovempi pintaviilu. Mun Teemin oli tehty siitä ja se kesti ilman lasia kyljissä ja pohjassa pelkällä epoksimaalilla. En tiedä mikä on kauppanimi nykyään tai missä sitä myydään. Kuukeloimalla saattaa löytyä?
Iskunkestoa sitten saa parannettua lasilla mutta se lisää painoa äkkiä...
N
Itseasiassa kannattais käyttää paksua, mutta kevyttä vaneria jos hakee kevyttä ja jäykkää rakennetta. Ohut koivuvaneri vastaa lujuudeltaa paljon paksumpaa Gabon- vaneria mutta taivutus jäykkyys ja kestävyys samanpainoisessa kevyt vanerissa on paljon suurempi. "Balsa" täytteinen mahonkipintainen Gabon-vaneri on paljon veneen rakennuksessa käytetty. Siinä on tavallaan ikäänkuin kennorakenne; kevyt muotojäykkä sisus ja kovempi pintaviilu. Mun Teemin oli tehty siitä ja se kesti ilman lasia kyljissä ja pohjassa pelkällä epoksimaalilla. En tiedä mikä on kauppanimi nykyään tai missä sitä myydään. Kuukeloimalla saattaa löytyä?
Iskunkestoa sitten saa parannettua lasilla mutta se lisää painoa äkkiä...
N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Avoveneeseen ohjauspulpetti
Tuosta ensimmäisestä vaihtoehdosta, hartsikuidutus+topcoat, saa käsityksen, että vois tulla kuttaperkkaveneeseen?
Varaston nurkassa lojuu Terhi 410R:n pulpetti ohjauspyörineen-rumpuineen, jos kelpaa, niin ohennepurkin hinnalla= 15€
https://www.google.fi/webhp?sourceid=ch ... rhi%20410r" onclick="window.open(this.href);return false;
tuollainen, punainen
Matti
0408436837
Varaston nurkassa lojuu Terhi 410R:n pulpetti ohjauspyörineen-rumpuineen, jos kelpaa, niin ohennepurkin hinnalla= 15€
https://www.google.fi/webhp?sourceid=ch ... rhi%20410r" onclick="window.open(this.href);return false;
tuollainen, punainen
Matti
0408436837