Sain juuri veneen lakattua. Alku oli aika hankalaa, kun ei ollut moista tullut ennen tehtyä. Pinnasta en saanut millään hyvää, vaikka sijotin mielestäni hyviin välineisiin. Pintaan jäi pientä mujua, jota luulin ilmaksi (googlen avulla ymmärsin, että ongelma on ilmakuplat, joka osoittautui vääräksi tiedoksi). Lakkasin veneen autotallissa, jossa on kaiken näköistä rojua. Ilmanvaihto on siellä ihan luonnonvetoinen. Viimeisiä kerroksia laittaessa peitin koko lattian aaltopahvilla, ettei pölyä lentäisi ympäriinsä.
En aluksi meinannut löytää hyviä vinkkejä hyvään lopputulokseen, mutta epifanesin sivuilta löytyi itselle sopivat vastaukset. Tässä nyt muille noviiseille, jos tulee samaa eteen:
Pinnan pitää olla PUHDAS. Puhdas = puhtaampi kuin leikkaussali. Ilmanvaihto kannattaa minimoida (ei täysin!) siksi aikaa kun pinnasta tulee pölykuiva, estää pölyn leviämisen.
Tässä epifanesin sivuilta vapaasti suomennettuna:
Q: Lakkapintaani jää/muodostuu ilmakuplia.
A: Ongelma johtunee pölystä. Pöly ja muut kiintoaineet, jotka kuivuvat lakkapintaan voivat näyttää ilmakuplilta. On todella harvinaista, että ilmakuplat kuivuvat lakan sisälle. Pitäisi selvittää, mistä pöly tulee. Jos lakka näyttää todella hyvältä heti lakan levityksen jälkeen, mutta muutaman tunnin päästä tilanne muuttuu, on ongelma melko varmasti pölyn aiheuttamaa (näyttää kuin joku olisi käyttänyt suolasirotinta lakan päällä), joka on kulkeutunut lakkapinnalle ilman välityksellä. Jos pölyä ilmenee lakkauksen yhteydessä, johtuu se luultavasti pensselistä ja/tai lakattavan pinnan epäpuhtaudesta. Tässä on muutama yleinen, mutta unohdettu pölynlähde: vaikka (uusi) sivellin voi näyttää puhtaalta, kokeile heilutella siveltimen harjaksia kirkkaan lampun edessä. Tulet yllättymään, mitä sieltä lentää ulos. Laita TV päälle ja heiluttele siveltimen harjaksia, niin kauan kuin pölyä irtoaa (voi kestää jopa tunnin). Älä koskaan oleta, että uusi sivellin olisi puhdas. Muista, että esim. autotallin katosta voi irrota pölyä joka kerta, kun siellä kävellään tai joku tömistelee yläkerrassa tai kuljetaan portaissa. Fluerisoivat lamput toimivat pölysieppareina siihen asti kunnes ne sammutetaan. Tarkista vaatteesi. Puussa oleviin niittien/ruuvvien reikiin menee helposti pölyä, jotka sivellin kaappaa lakkaa levitettäessä. Tiedämme maalarin, joka lakkaa alasti kuunnellen Vivaldia.
Q: Miten valita hyvä lakka sivellin ja kuinka pitää siitä huuolta?
A: Vaikka vaahtomuovisivellin on helppo käyttöinen, millään muulla ei saa niin hyvää jälkeä kuin hyvällä luonnonharjassiveltimellä. Hyvää sivellintä valittaessa muista seuraavat asiat: oikeassa lakkasiveltimessä harjakset ovat normaalia lyhyemmät, jotta harjakset ”purevat” paksuun lakkaan hyvin. Tämä tekee harjakset hieman jäykemmiksi. Tarkista harjasten päät. Hyvässä siveltimessä on kaksihaaraisia päitä (kuten hiuksissa). Tarkista, miten harjakset ovat leikattu. Tämä kertoo kuinka tasaisen pinnan sivellin tekee ja kuinka paljon sivellin imee ilmaa (pinnasta) levitettäessä lakkaa. On hankala sanoa, miten harjakset ovat kiinnitetty siveltimeen. Epoksi on normaalia, vulkanoitu kumi on parasta. Varmista, että metalli osa on hyvin kiinni. Metallin tulee olla ruostumatonta terästä. Jos sivellin on tähän asti selvinnyt tarkastelusta, varsi on luultavasti puuta. Varren laatu ja istuvuus kertoo koko siveltimestä melko paljon. Uudet siveltimet ovat todella likaisia! Puhdista sivellin moneen kertaan sopivalla liuottimella. Meillä on erikseen omat siveltimet viimeiselle lakka kerrokselle. Käytämme tunnin siveltimen puhdistukseen, ennen viimeistä lakkakerrosta. Istu TV:n edessä ja heiluttele harjaksia edes ja takaisin. Paras tapa säilyttää sivellintä on pitämällä se dieselissä, roikkuen varresta (ei harjasten päällä). Diesel on paras aine siveltimen säilytykseen, koska se on lievästi voiteleva ja pitää harjakset pehmeinä. Meillä on sivellin joka on yli 16 vuotta vanha. Ennen lakkausta, puhdista diesel pois siveltimestä, puhdista ja kuivaa. Tee puhdistus ja kuivaus muutamaan kertaan ennen käyttöä. Säilytä sivellin dieselissä, vaihtaen dieselin kerran kaksi vuodessa.
Pahoittelut mahdollisista kirjoitusvirheistä. Eiköhän tuosta idea kuitenkin selvinne.
Lakkauksen saloja.
- IlkkaL
- Viestit: 275
- Liittynyt: 27 Maalis 2007 16:20
Re: Lakkauksen saloja.
Jotenkin tuntui että puolet noista ohjeista oli kirjoitettu kieli poskessa. Alasti Vivaldia kuunnellen... joo, ei tietysti viulumusiikkia kuunnellessa bassojen jytinä nosta pölyä ilmaan... No, kukin saa kiksinsä mistä tykkää!
Kohtalaisen hyvään lopputulokseen pääsee jo sillä, että pyyhkii lakattavat pinnat huolellisesti välihionnan jälkeen, viimeiseksi tahmaliinalla, ja käyttää hyvälaatuista sivellintä. Pölyä ei tietenkään saa olla ilmassa, mutta ei sekään mitään ihmeellisyyksiä vaadi. Lakkaus on tehtävä suojatussa tilassa. Ulkona lakatessa ei pinnasta saa hyvää, siitepölyä ja hyönteisiä on aina sen verran kesällä ilmassa.
Ja sopivan vähän lakkaa siveltimeen, ettei tule valumia. Ei pidä hätäillä.
Itselläni aina sinne jotain virhepaikkoja jää. Mutta ei niitä vesille päästyä muistele. Sitten seuraavana keväänä pintaa hiottaessa ne huomaa.
Kohtalaisen hyvään lopputulokseen pääsee jo sillä, että pyyhkii lakattavat pinnat huolellisesti välihionnan jälkeen, viimeiseksi tahmaliinalla, ja käyttää hyvälaatuista sivellintä. Pölyä ei tietenkään saa olla ilmassa, mutta ei sekään mitään ihmeellisyyksiä vaadi. Lakkaus on tehtävä suojatussa tilassa. Ulkona lakatessa ei pinnasta saa hyvää, siitepölyä ja hyönteisiä on aina sen verran kesällä ilmassa.
Ja sopivan vähän lakkaa siveltimeen, ettei tule valumia. Ei pidä hätäillä.
Itselläni aina sinne jotain virhepaikkoja jää. Mutta ei niitä vesille päästyä muistele. Sitten seuraavana keväänä pintaa hiottaessa ne huomaa.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 28 Huhti 2014 00:52
Re: Lakkauksen saloja.
Humor van Nederland?IlkkaL kirjoitti:Jotenkin tuntui että puolet noista ohjeista oli kirjoitettu kieli poskessa. Alasti Vivaldia kuunnellen... joo, ei tietysti viulumusiikkia kuunnellessa bassojen jytinä nosta pölyä ilmaan... No, kukin saa kiksinsä mistä tykkää!
Kohtalaisen hyvään lopputulokseen pääsee jo sillä, että pyyhkii lakattavat pinnat huolellisesti välihionnan jälkeen, viimeiseksi tahmaliinalla, ja käyttää hyvälaatuista sivellintä. Pölyä ei tietenkään saa olla ilmassa, mutta ei sekään mitään ihmeellisyyksiä vaadi. Lakkaus on tehtävä suojatussa tilassa. Ulkona lakatessa ei pinnasta saa hyvää, siitepölyä ja hyönteisiä on aina sen verran kesällä ilmassa.
Ja sopivan vähän lakkaa siveltimeen, ettei tule valumia. Ei pidä hätäillä.
Itselläni aina sinne jotain virhepaikkoja jää. Mutta ei niitä vesille päästyä muistele. Sitten seuraavana keväänä pintaa hiottaessa ne huomaa.
Itselläni oli ainakin suurin ongelma siinä, että lautojen rakoihin meni tavaraa, samoin juuri noiden naulojen ja ruuvvien reikiin, josta sivellin otti ne matkaansa. Ei tullut mietittyä asiaa. Lähtihän ne aina välihionnalla pois, mutta ei pinnasta saanut _oikeasti_ hyvää (ainakaan omaan silmään). Kun imuroi kaikki reiät ja lovet, harjasi, pyyhki ja lopuksi nukkaamattomalla staattisella pyyhkellä pyyhkäsi niin lähti aivan toinen vaihde silmään. Olisihan sillä alkuperäselläkin pinnalla varmasti vesillä eteenpäin päässyt...
- Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Lakkauksen saloja.
Onko kukaan kokeillut tuota dieselissä säilyttämistä? Kuulostaa jossain määrin kiinnostavalta, mutta mitenköhän nämä nykyiset biodieselit kaikkine lisäaineineen pelittävät tässä käytössä?ristovan kirjoitti:...Paras tapa säilyttää sivellintä on pitämällä se dieselissä,...
Olisi taas aika ostaa uudet siveltimet, kun onneton unohdin lähtökiireessä kohtuukuntoiset pensselini pesemättöminä tärpättiin ja kokemuksesta tiedän missä kunnossa ne ovat kolmen kuukauden käsittelyn jälkeen

-Jarmo-
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka
m/s Summanmutikka
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 19 Loka 2014 19:20
Re: Lakkauksen saloja.
Käytän vaan ja ainoastaan Spekterin pensselit, pro mallit, http://www.spekter.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;. Suomessa löytyy Helsingistä, Grönberg & Palomaa