uppoumarunkoisen malli?
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16 Heinä 2013 14:02
uppoumarunkoisen malli?
Olisin kiinnostunut tietämään noista uppoumarunkoisen malleista/muodoista. Ja myöskin että tuohon omaan on joku tehnyt järkyttävän ison kölin, ainakin 30cm korkea koko matkan. Onko tuosta enemmän haittaa kuin hyötyä? Ja tietysti miten tunnistan tuon oman veneen että onko summalainen, pellinkiläinen, meriläinen une..
Veneen koko on 7m pitkä ja 2m leveä
Veneen koko on 7m pitkä ja 2m leveä
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: uppoumarunkoisen malli?
viewtopic.php?f=2&t=7732&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Täällä oli joskus keskustelua aiheesta.
Täällä oli joskus keskustelua aiheesta.
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: uppoumarunkoisen malli?
Moi,
Kuva kertoo enemmän..
Jos tiedät jotain veneesi historiasta, missä tehty ja koska, niin se kertoo jo mallistakin jotain. Pellinkiläiset on tehty Porvoon alueella ja summalaiset jossain Kotkan rannoilla ja sitä rataa. Meriäinen, fiskari, jne ovat sitten saman rakkaan lapsen synonyymeja. Ruotsiksi sanotaan snipa, högsjösnipa, Orustsnipa, julla (pienempi) tai vaikka fiskarbåt. Muodoissakin on ollut löydettävissä omat tyyppinsä, jotka hiukan vaikuttavat esim runkonopeuteen suhteessa pituuteen ym..
Köli? Sellainen näissä veneissä on ollut viikinkiajoista lähtien. Köli yhdistää molempien puolien laidoituksen yhteen, ja sen läpi saadaan potkuriakseli vietyä riittävän syvälle pohjan alle moottorin kallistuksen pysyessä vielä riittävän pienenä. Veneesi köliin on tietty joku voinut nikkaroida esim irtolankulla lisääkin syvyyttä, toivoissa saada vene esimerkiksi purjehtimaan jollain lailla.
Kuva kertoo enemmän..
Jos tiedät jotain veneesi historiasta, missä tehty ja koska, niin se kertoo jo mallistakin jotain. Pellinkiläiset on tehty Porvoon alueella ja summalaiset jossain Kotkan rannoilla ja sitä rataa. Meriäinen, fiskari, jne ovat sitten saman rakkaan lapsen synonyymeja. Ruotsiksi sanotaan snipa, högsjösnipa, Orustsnipa, julla (pienempi) tai vaikka fiskarbåt. Muodoissakin on ollut löydettävissä omat tyyppinsä, jotka hiukan vaikuttavat esim runkonopeuteen suhteessa pituuteen ym..
Köli? Sellainen näissä veneissä on ollut viikinkiajoista lähtien. Köli yhdistää molempien puolien laidoituksen yhteen, ja sen läpi saadaan potkuriakseli vietyä riittävän syvälle pohjan alle moottorin kallistuksen pysyessä vielä riittävän pienenä. Veneesi köliin on tietty joku voinut nikkaroida esim irtolankulla lisääkin syvyyttä, toivoissa saada vene esimerkiksi purjehtimaan jollain lailla.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16 Heinä 2013 14:02
Re: uppoumarunkoisen malli?
Historiasta ei ole mitään tietoa, mutta tuo köli on lisätty rautainen ja iso! Koitan jos saisin kuvaakin tänne.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: uppoumarunkoisen malli?
Juu tosiaan kuva kertois enemmän kuin tuhat sanaa!sapporo kirjoitti:Olisin kiinnostunut tietämään noista uppoumarunkoisen malleista/muodoista. Ja myöskin että tuohon omaan on joku tehnyt järkyttävän ison kölin, ainakin 30cm korkea koko matkan. Onko tuosta enemmän haittaa kuin hyötyä? Ja tietysti miten tunnistan tuon oman veneen että onko summalainen, pellinkiläinen, meriläinen une..
Veneen koko on 7m pitkä ja 2m leveä
Mut kölin koko matsais aikalailla Pikku Scyllan köliin... ettei sulla vaan ole purjevene. Mitkäs on sen painokölin mitat: pit x kork x leveys?
Onko vene limi- vai tasasauma? double-enderi vai tasaperäinen? Materiaalit, skantäkit, kannet ruffi ohjailuhytti, kone, ohjausjärjestelmä jne jne?
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16 Heinä 2013 14:02
Re: uppoumarunkoisen malli?
Joo koitan tänään saada kuvan. Mutta älkää odottako nyt mitään ihmeellistä, eli köli on jälkeenpäin pultattu kiinni ja on koko kölin mittainen ja ainakin sen 30cm korkea ruma viritys. Vene katettu "fiskari" ja limilaudoitus. Kuidutettukkin se on joskus.
Lähinnä noita malleja ja niiden eroja vain ajattelin että mikä on meriläinen ja mikä summalainen ja mikä pellinkiläinen ym.
mutta koitan tosiaan saada tänään kuvan tänne.
Lähinnä noita malleja ja niiden eroja vain ajattelin että mikä on meriläinen ja mikä summalainen ja mikä pellinkiläinen ym.
mutta koitan tosiaan saada tänään kuvan tänne.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16 Heinä 2013 14:02
Re: uppoumarunkoisen malli?
no niin tässä tämä aavelaiva..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16 Heinä 2013 14:02
Re: uppoumarunkoisen malli?
Niin ja se kone li bmc 1.5 diesel
-
- Viestit: 163
- Liittynyt: 30 Huhti 2012 09:18
- Paikkakunta: Outokumpu
Re: uppoumarunkoisen malli?
Moi vaan Sapporo!
Ladataanpa täältä itäperiferiasta ensimmäisiä ajatuksia kehiin, niin on jotain, mitä lähteä oikomaan...
Köli näyttää kieltämältä jälkeenpäin lisätyltä. Liekö haettu parempaa alkuvakavuutta, kun lienee pyöreäpohjaisena ollut varsin herkkä kallistelemaan. Toinen vaihtoehto on, että jollain on ollut veneessä jonkinlainen rikaus/purjeviritys, jolloin kölillä on haettu myös parempaa vastatuuleennousukykyä. Toki saattaahan kyseessä olla myös jonkun tunnetun veistäjän tavaramerkki, mutta en muista moista kyllä itse nähneeni aiemmin.
Mitä taas veistäjiin ja synnyinseutuihin tulee, niin ainakaan pellinkiläisenä en tuota itse pitäisi juuri pohjanmuotonsa vuoksi. Pelkkareissa se on keskiveneestä taaksepäin tasaisempi ja kantavampi. Ja ainakin useimmat ovat myös tasasaumaisia. Että sen voinee sulkea pois. Pohjanmaalla veneet ovat mielestäni huomattavasti leveämpiä suhteessa pituuteen, joten sekään ehkä ei osu. Summalaisen tyypillisiä piirteitä en osaa nimetä, mutta sellaistakin tuossa saattaisi olla. Jostain syystä itse tekisi sijoittaa valmistuspaikkaa jonnekin Lounais-Suomen suuntaan. Mutta tämä tosiaan on pelkkää mututuntumaa. Niin ja toisaalta omassa Uudestakaupungista peräisin olevassa (muuten aika erilaisessa) paatissani oli keskivertoa korkeampi köli...
Mutta siitä nimestä: Meriläiseksi itse kutsuisin tahi fiskariksi, ne lienevät semmoisia yleispäteviä moninimiä rakkaalle lapselle. Kunhan ei ole "Uppoavarunkoinen matkavene" niinkuin tällä viikolla jossain nettiveneen ilmoituksessa huomasin jonkun mainostavan ihan kookasta ja komeaa paattiaan...
Ja itse vene on varmasti oiva peli, olipa sitten kotoisin mistä vaan. Onnea hankinnalle ja hyviä hetkiä vesillä!
Eeppo
Ladataanpa täältä itäperiferiasta ensimmäisiä ajatuksia kehiin, niin on jotain, mitä lähteä oikomaan...

Köli näyttää kieltämältä jälkeenpäin lisätyltä. Liekö haettu parempaa alkuvakavuutta, kun lienee pyöreäpohjaisena ollut varsin herkkä kallistelemaan. Toinen vaihtoehto on, että jollain on ollut veneessä jonkinlainen rikaus/purjeviritys, jolloin kölillä on haettu myös parempaa vastatuuleennousukykyä. Toki saattaahan kyseessä olla myös jonkun tunnetun veistäjän tavaramerkki, mutta en muista moista kyllä itse nähneeni aiemmin.
Mitä taas veistäjiin ja synnyinseutuihin tulee, niin ainakaan pellinkiläisenä en tuota itse pitäisi juuri pohjanmuotonsa vuoksi. Pelkkareissa se on keskiveneestä taaksepäin tasaisempi ja kantavampi. Ja ainakin useimmat ovat myös tasasaumaisia. Että sen voinee sulkea pois. Pohjanmaalla veneet ovat mielestäni huomattavasti leveämpiä suhteessa pituuteen, joten sekään ehkä ei osu. Summalaisen tyypillisiä piirteitä en osaa nimetä, mutta sellaistakin tuossa saattaisi olla. Jostain syystä itse tekisi sijoittaa valmistuspaikkaa jonnekin Lounais-Suomen suuntaan. Mutta tämä tosiaan on pelkkää mututuntumaa. Niin ja toisaalta omassa Uudestakaupungista peräisin olevassa (muuten aika erilaisessa) paatissani oli keskivertoa korkeampi köli...
Mutta siitä nimestä: Meriläiseksi itse kutsuisin tahi fiskariksi, ne lienevät semmoisia yleispäteviä moninimiä rakkaalle lapselle. Kunhan ei ole "Uppoavarunkoinen matkavene" niinkuin tällä viikolla jossain nettiveneen ilmoituksessa huomasin jonkun mainostavan ihan kookasta ja komeaa paattiaan...

Ja itse vene on varmasti oiva peli, olipa sitten kotoisin mistä vaan. Onnea hankinnalle ja hyviä hetkiä vesillä!
Eeppo
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16 Heinä 2013 14:02
Re: uppoumarunkoisen malli?
Kiitoksia vaan, tietoa taas tuli. Ja töitähän tossa on enemmän ku paljo mutta runko on kyllä onneksi kunnossa.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16 Heinä 2013 14:02
Re: uppoumarunkoisen malli?
Oliskohan sitten tommonen avofiskari käytännössä sama kuin noissa perinne/talonpoikais veneissä tunnettu nimellä verkkovene.
- juhahe
- Viestit: 168
- Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
- Paikkakunta: Kaarina
- Viesti:
Re: uppoumarunkoisen malli?
no ei ehkä ihan, ovatpahan historiallisesti "saman puun eri oksia" (?): perinneverkkoveneet olivat alunperin purjeveneitä ja pohjan muodot sen mukaisia. Ensimmäiset moottorit 1900-luvun alussa asennettiin noihin purjehtiviin runkoihin, mutta sen jälkeen mm. perän kantavuutta ja perästeevin muotoa muutettiin potkurille paremmin sopivaksi. Lisäksi alueelliset erot perinteen, kalastustavan, aallokon, rannikon avoimuuden yms suhteen eriyttivät venetyyppejä, on siis kovin erilaisia verkkoveneitäkin. Toki tietyn alueen verkkopaatit olivat 20-30 -luvulta lähtien jo aika samanlaisia (?) kuin mitä sodan jälkeiset avoveneet, jotka 60-luvun jälkeen alkoivat pikku hiljaa jäädä puisina pienenevän joukon harrastukseksi. Mutta kyllä kai noissa vapaa-ajan fiskareissa rungon osalta taustalla on avoimet moottoroidut verkkoveneet, joita on sittemmin varustettu erilaisilla kajuutoilla ja myöhemmin ajohytillä. Onhan moni lasikuitumuottikin tehty vanhan hyväksi havaitun puurungon päälle. Mutta kyllä moni (rullaava) fiskari on saanut runkomuotonsa myös ihan muista suunnitteluihanteista kuin perinteisistä verkkoveneistä, vaikkapa sisätilojen lisäämisen tms (?)
P.S.: kuvan kölistä oma mielipiteeni: kyllä joku näppärä metallimies on jälkikäteen koittanut parantaa jotakin epämukavaksi koettua rungon ominaisuutta lisäämällä painoa mahdollisimaan alas: rullaamista, huonoa suuntavakavuutta, voimakasta kallistelua tms
P.S.: kuvan kölistä oma mielipiteeni: kyllä joku näppärä metallimies on jälkikäteen koittanut parantaa jotakin epämukavaksi koettua rungon ominaisuutta lisäämällä painoa mahdollisimaan alas: rullaamista, huonoa suuntavakavuutta, voimakasta kallistelua tms
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16 Heinä 2013 14:02
Re: uppoumarunkoisen malli?

-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: uppoumarunkoisen malli?
Moro
Juu ehkäs siin on silleen käyny vanhanaikaisesti että on pilattu hyvä avofiskari rakentamalla siihen liian korkkia "knakkikoppi" päälle ja kovin kapeet scandekit. Sit ku olet koittanu hiipii scandekkii pitki perähä, ni pers o kastunu, ku paat kallistaa niip pal kamalasten.
Sit tämä veneilevä Pelle Peloton o, alituisest peräpää rohtumisest suivaantuneen, koukannu paikallises romulas ja löytäny siä oikee julmaa rautapalkkii ja lyär pläjäyttäny se paati pohjaa ja torennu et koitast ny kastel mu rumppaani tai pääset kokkoo...
Nortti
PS. ja tämä kirjoitus yrittää sitten tavoitella humoristista sävyä, eikä siittä saa loukkaantua. (hymiöt)
Juu ehkäs siin on silleen käyny vanhanaikaisesti että on pilattu hyvä avofiskari rakentamalla siihen liian korkkia "knakkikoppi" päälle ja kovin kapeet scandekit. Sit ku olet koittanu hiipii scandekkii pitki perähä, ni pers o kastunu, ku paat kallistaa niip pal kamalasten.
Sit tämä veneilevä Pelle Peloton o, alituisest peräpää rohtumisest suivaantuneen, koukannu paikallises romulas ja löytäny siä oikee julmaa rautapalkkii ja lyär pläjäyttäny se paati pohjaa ja torennu et koitast ny kastel mu rumppaani tai pääset kokkoo...
Nortti
PS. ja tämä kirjoitus yrittää sitten tavoitella humoristista sävyä, eikä siittä saa loukkaantua. (hymiöt)
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing