Kansiluukku/ruffin liukuluukku keskikokoiseen Scyllaan

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kansiluukku/ruffin liukuluukku keskikokoiseen Scyllaan

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 22 Helmi 2014 23:12

Moi,

Käsittelin teininä yhdet uudet mäntypuiset airot Owatrol 1 ja 2:lla. Parikan Myrskylintu nousee.. kirjan lukeneena ja innoittamana suttasin puut mielestäni varsin perusteellisesti, ja pintaa tein 2:lla aika hyvänkin näköiseksi. Airot pysyivät hienoina tasan yhden kesän. Toisena kesänä oli mustaa jo vaikka miten paljon. Kolmantena vai olisko ollut neljäntenä raavin loput pintaowat pois, ja sivelin ne pööllä ja Unican lakalla. Sen jälkeen ei ole tullut enempää mustia laikkuja.

Samanlaista turaamista ei vielä ole puuveneessä sattunut pellavaöljy & Tonkinois -yhdistelmän kanssa. En usko että kokeilen enää toista Owaa... vaikka kai se jollain on toiminutkin, kun sitä vieläkin myydään, tosin eri nimisenä. Mä en olisi varmaa ikinä sitä tullut ostaneeksi, jollei Parikka olisi niinpal sitä hehkuttanut kirjassaan.

Tästä selvinnee mun mielipide kyllästeen valintaan :)

Avatar
kimsir
Viestit: 358
Liittynyt: 19 Maalis 2013 09:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Kansiluukku/ruffin liukuluukku keskikokoiseen Scyllaan

Viesti Kirjoittaja kimsir » 24 Helmi 2014 12:02

Tervehdys


Hankittuani oman Scyllani ja luettuani välittömästi Parikan kirjan vaikutuin intensiivisyydestä ja huomiosta, jota Parikka projektinsa jokaiseen osa-aluueseen kohdisti. Jäin kuitenkin mutustelemaan tuota kyllästyskysymystä, joka oli perustava lähtökohta Parikalle projektinsa käynnistämiseksi ja päätökseksi tilata Iso Scylla. Parikan ajattelussa tuntuu olevan ylipursuavan hurmoksellisuuden ja epäuskon ristiriita erityisesti Ovatrolin suojavaikutusta kohtaan. Hurmoshenkisyydestä huolimatta Myrsylinnun ovatroolaus on mitä ilmeisimmin ollut toimiva ratkaisu, koska vene näytti rungon osalta varsin hyvältä viimekesänä sen Uudessa kaupungissa nähtyäni. Ehkä noi paksummat lakat sit kuitenkin ovat parempia kulutuksen kohteena olevissa puuosissa kuin ovatrol. Eilen tuttu kaveri kehui Rylardin fast lakkaa, siis uretaanivahvisteista pellavaöljylakkaa, että on kestänyt hyvin sitloodassa ja olikohan myös luukuissa. Pitänee tehdä kokeilja omassa projektissa ja lakkailla eri osia erilaisilla lakoilla.


Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kansiluukku/ruffin liukuluukku keskikokoiseen Scyllaan

Viesti Kirjoittaja Northling » 24 Helmi 2014 12:23

Moro

Onhan se Myrskäri nyt taas hienossa kunnossa kun viimeisin omistaja Pekka on siihen vaihtanut pohja- ja kylki-lautoja, kannen, sitloodan ja ruffinkaton yms. Owan ansioksi laskisin lähinnä ne sinistyneet kylkilaudat.

Oljylakka on hyvä pinnoite männylle ja paikkoihin, johon ei kohdistu kulutusta. Kannelle paikkoihin johon kohdistuu kulutusta joku öljy-uretaani/alkydilakka vois olla kestävämpi.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 358
Liittynyt: 19 Maalis 2013 09:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Kansiluukku/ruffin liukuluukku keskikokoiseen Scyllaan

Viesti Kirjoittaja kimsir » 24 Helmi 2014 13:58

Tre

No, niinpä niiin.


kimmo
HELMIIDA

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kansiluukku/ruffin liukuluukku keskikokoiseen Scyllaan

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 24 Helmi 2014 20:59

Kirja Myrskylinnusta ilmestyi alunperin jatkokertomuksena Vene-lehdessä. Mun mielestä siinä kirjassa on parasta antia nimenomaan kuvaus siitä, miten ajatus veneestä työstyy lopulta unelmaveneeksi ja ensimmäiseksi unelmamatkaksi. Samoin yhteistyö veistäjän kanssa, ikäänkuin veneen teettämisen prosessi, on hinosti ikuistettu. Ja lisäksi tarina on maustettu kulttuurihistorialla, kun kuvissa ja tarinassa vilahtaa Antti Tuuria ja olikos siellä Antti Litjakin?

Ehkä varsinainen "puuveneteknologia" kannattaa lukea muualta, mieluiten ruotstalaisista teoksista. Samat jutut löytyvät moneen kertaa kirjoitettuna jo sata vuotta vanhoista vene-kirjoista. Luettavuus, kuvitus ja esillepano sekä nykymateriaalien että nykytyökalujen esittelyt ovat uusien kirjojen antia.

Sori jos menee "filosofian" puolelle, mutta varmaan aika monella nykyajan puuveneharrastajalla on nimenomaan kirjallisuus ja netti keskeiset tiedonlähteet. Siksi näitäkin kannattaa joskus minuutti miettiä. Aika moni on siinä tilanteessa, että kylän ainoa puuvene on siinä omassa teltassa, tällöin ei oikein vanhanajan rantaäijien naapuriapu auta.

Vastaa Viestiin