Kikkitaljan mastonpuoleinen kiinnitys

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20 Syys 2006 19:44

Kikkitaljan mastonpuoleinen kiinnitys

Viesti Kirjoittaja caracal » 07 Elo 2013 16:17

Kävi lomareissulla niin, että folkkarin kikkitaljan mastonpuoleinen kiinnityskorvake petti. Aika järeä, noin 5mm paksusta teräslevystä tehty korvake oli hitsattu noin millisestä pellistä tehtyyn pantaan, joka kiersi mastoa noin 3/4 kierrosta ja oli puuruuveilla kiinni. Siis vähän tähän malliin
http://www.flickr.com/photos/9292918@N05/2519727296/" onclick="window.open(this.href);return false;
paitsi, että peltiä oli tosiaan lähes koko maston ympäri. Murtumismekanismi oli se, että korvake (ilmeisesti väsymisen seurauksena) repeytyi irti siitä hitsisauman vierestä. Samalla pantaakin kuoriutui maston ympäriltä, yhden ruuvin kanta tuli pellistä läpi ja toinen korkkasi puusta ulos.

Tämän tapainen kiinnityshän taitaa olla se yleisin puuveneissä, ja Folkboat Centralkin myy vastaavantyyppistä helaa:
http://www.folkboat.de/xtcmodified-1.04 ... cts_id=101" onclick="window.open(this.href);return false;

Rupesinpa vaan miettimään onko tuossa mitään järkeä. Kikkitaljassa on aika kova kuorma, aallokossa nykivä ja (vahinko)jiipeissä räjähtävän repivä, ja suunta on sellainen, että voima juurikin pyrkii kiskomaan ruuveja ulos puusta. Miksi voimaa ei viedä maston taakse ja jaeta sievästi isolle alueelle vaikka jonkun pellin avulla? Olisi varmasti puumastolle siedettävämpi tapa ottaa vastaan se kuorma, eikä tarvitsisi porata niin syviä reikiäkään mastoon. Folkkarin mastohan on siltä kohtaa reilut 100mm halkaisijaltaan, joten 40mm ruuvitkin vastakkain jättää keskelle vain parikymmentä milliä ehjää puuta.

En vaan muista juuri nähneeni maston taakse meneviä kiinnityksiä, googlekaan ei löytänyt juuri muita kuin tämän
http://www.frankhagan.com/weekender/boomvang.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
joka on juuri sen tapainen mitä ajattelin. Perinneveneissä ei ehkä ole kikkiä aina ollutkaan, mutta jos on, kuvittelisin, että köysilenkki maston takaa olisi juuri ollut perinteisiin materiaaleihin ja valmistusmenetelmiin sopiva ratkaisu, ja joku möykylä maston pinnassa estämään lenkin nousemista ylös.

Kertokaapas viisaat, mikä pähkäilyssäni mättää. Jos miettimäni systeemi olisi niin hyvä kuin kuvittelen, miksi sellaisia ei näy? Onko jotain hyviä syitä, miksi kannattaisi pitäytyä vanhassa ratkaisussa ja porata mastoon lisää reikiä ja odottaa uutta väsymismurtumaa?
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kikkitaljan mastonpuoleinen kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Northling » 07 Elo 2013 16:40

Moro

Tein juuri Scyllan puomiin skuutin kiinnityksen liinasta - kaksi kierrostä ympäri ja suutarilla neulottu lenkki.
Miksei sitä voisi kikkiinkin soveltaa ja vaikka molempiin päihin. Folkkarissa tais mennä masto läpi kannen?
tälleen:
Kuva

Kesän oon testannut ja ainaikin n 12 m/s tuulta kesti kryssillä. Vahinkojiippejä en viittinyt testata :)

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20 Syys 2006 19:44

Re: Kikkitaljan mastonpuoleinen kiinnitys

Viesti Kirjoittaja caracal » 07 Elo 2013 16:50

Läpi kannen menee juu, useimmissa ja mullakin, on niitä tehty kansiasennuksellakin.

Liina on epäilemättä hellävarainen puuta kohtaan, itse ajattelin peräti vaijerilenkkiä, mutta se vaatii sitten jotain kovaa maston pintaan ettei syö sitä rikki.
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Kikkitaljan mastonpuoleinen kiinnitys

Viesti Kirjoittaja matti » 07 Elo 2013 20:26

Tuollainen liina kun kestää jotain 3tn, niin nelinkerroin kuten Nortilla kestää kyllä kaikki vahinkojiipitkin! 8o

Vastaa Viestiin