EI missään nimessä riitä että perälauta yksinään on lujaa tekoa, sen kiinnitys veneen runkoon tulee myös olla eritäin luja; pelkkä liimaus reunoista ei yksin riitä. Laita polvioilla tai teräksisillä kulmakappaleilla kiinni ainakin 4 nurkalta ja mielellään myös kölipuuhun. 5 -pistettä on hyvä.
Perämoottori kampeaa aina perälautaa työnnöllään moneen suuntaan, ja lisäksi ravistaa ; ei paljon lämmitä kun se perämoottori tipahtaa järven pohjaan muuten eheän perälaudan kanssa.
Muistan tapauksen lehdestä useamman vuoden takaa kun omatekoisesta veneestä oli perälauta revennyt irti kesken ajon, moottori upposi ja pojat joutuivat veden varaan - elleivät peräti hukkuneet, sitä en muista.
Liimaliitos on täysin varma vasta kun liitoksen pituus on n. 10 kertainen ainespaksuuteen nähden , pelkkä perälaudan paksuus ei vielä kovin suurta liimapintaa anna.