Valmiit tuotteet veneen kyllästyksessä

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Jasse

Valmiit tuotteet veneen kyllästyksessä

Viesti Kirjoittaja Jasse » 02 Huhti 2013 07:33

Mitäs mieltä olette jos tekee kyllästyksen Tikkurilan Valttipohjustuksella?
Oon pellavaöljylitkujen hintoja seurannut ja sehän on kalliimpaa kuin Valttipohjuste.

Mikä asia multa on jäänyt huomioimatta? Vai onku joku selkee syy miksei kukaan Valtti pohjusteella venettä kyllästä?
Ominaisuuksia lukemalla pitäisi tehdä samat jipot kuin jo täälläkin foorumilla esiintyneet litkut.
Entä jos sekoittelee pellavaöljy valttipohjuste litkut? Ketään testannu?

Eikä mua ampua tartte tän viestin takia... Haeskelen vain hinta/laatu suhteeltaan järkevintä kyllästyslitkua.

Northling
Viesti:

Re: Valmiit tuotteet veneen kyllästyksessä

Viesti Kirjoittaja Northling » 02 Huhti 2013 11:51

Moro

Ehkei valttipohjustetta käytetä sen takia kun se sisältää vain 10-30% pellavaöljyä, loput on liuotinta, joka haihtuu pois.
Veneen kyllästyksessä yleensä pyritään kyllästämään solukko mahd. hyvin nimenomaan sillä pellavaöljyllä, joka ei haihdu.
Voihan siihen lisätä sitten 2/3 osaa pellavaöljyä, jolloin saadaan sopiva kylläste puuveneelle. (Ite oon käyttänyt n 3/4 osaa pelllaöljyä ja 1/4 osa peruskyllästettä.)

Kysyppä pellavaöljyä tuolta sinipellavasta. Hinta on ollut ainakin ennen aika kohtuullinen.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri

Re: Valmiit tuotteet veneen kyllästyksessä

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 02 Huhti 2013 14:08

Moi,

Tästä aiheesta löytyy haulla valtavasti keskustelua.

Minusta nimenomaan hinta/laatusuhde kallistaa vaan perinteisten aineiden puolelle. Venettä kyllästellessä ei kannata laskeskella yhden sivelyn hintaa. Ensinnäkin noita liuotinaineita menee taatusti enemmän, koska suurin osa aineesta on haihtuvaa tavaraa, eikä siten liity mitenkään puunsuojaamiseen. Toisekseen Vene on kyllästettävä (tai kannataa kyllästää) tulevinakin vuosina. Arvaa mitä on jäljellä siitä valttipöntön lopusta parin vuoden varastoinnin jälkeen..? Ei mitään pensselillä levitettävää. Tai sitten toisinpäin, teollisuusbensa päällä ja purkin pohjalla töhnänä loput aineet.

Sinipellavasta pellavaöljyä, tervaa Sateenkaaresta ja sekaan mäntytärpättiä. Noin satasella saa jo aika annoksen monta vuotta säilyvää ainetta, joka sopii suunnilleen kaiken ulkona pidettävän käsittelyyn haravanvarresta purjelaivaan. Itse ostan tervan ja joskus pellavat honkkarista, noin vaan heräteostoksena. Mäntytärpättiä ostin juuri rautakaupasta kuljetuksessa littaantuneen purkin 10 ltr 45 euroa. Kannattaa ostella vähän isompia eriä kerralla, niin ei pariin vuoteen mene yhtään rahaa näihin.

Mun mielipide :)

Vastaa Viestiin