Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
-
VilleS
- Viestit: 51
- Liittynyt: 04 Kesä 2008 09:18
- Paikkakunta: Rauma
Viesti
Kirjoittaja VilleS » 11 Marras 2012 19:47
Moro,
Löytyykö kokemusta, että eroittuuko kuvassa näkyvät vaaleat kohdat kyllästämisen ja lakkaamisen jälkeen? Vaaleat kohdat näkyvät kuvassa vaaleina juovina kylkilautojen saumassa. Vesi on ilmeisesti imeytynyt saumaa pisin hieman syvemmälle kuin muissa saumoissa. Kuva on perästä.

-
CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Viesti
Kirjoittaja CC » 11 Marras 2012 20:43
Vetele se vaikka puhtaalla lakkabensalla, niin näet miltä se näyttää. Ajan ja auringon muutosta siihen sekään ei tietty paljasta.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja raimå » 19 Marras 2012 21:08
Mun silmään kyllä näyttää että oot "hionut puulle" mutta et ole hionut puulle:)
Eli noi on auringon vaalentamia kohtia ja tulis näyttää vähän enemmän sitä epäkeskoa. Ja loput mitä jää näkyviin niin tasoittuvat petsi/kyllästys/lakkausprosessissa ja et enää edes muista niitä "läikkiä". Ei vanhan veneen tulekaan näyttää miltään uudelta vaan kyllä se ikä saa positiivisella tavalla näkyäkin.
-
raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja raimå » 19 Marras 2012 21:09
Mun silmään kyllä näyttää että oot "hionut puulle" mutta et ole hionut puulle:)
Eli noi on auringon vaalentamia kohtia ja tulis näyttää vähän enemmän sitä epäkeskoa. Ja loput mitä jää näkyviin niin tasoittuvat petsi/kyllästys/lakkausprosessissa ja et enää edes muista niitä "läikkiä". Ei vanhan veneen tulekaan näyttää miltään uudelta vaan kyllä se ikä saa positiivisella tavalla näkyäkin.
Mutta samaan aikaan pitää sanoa että mitä pohjalle jättää, ei sitä saa meikattua piiloon. Sama kait pätee kaikessa ropaamisessa. Pohja kuntoon niin hyvä tulee!
-
raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja raimå » 19 Marras 2012 21:10
Sori tuplapostauksesta.
-
vester
- Viestit: 127
- Liittynyt: 06 Joulu 2004 16:28
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja vester » 29 Marras 2012 17:27
Suosittelen, että tsekkaat ennen enempää hiomista pieneltä alueelta, vaikkapa aivan törmäyslistan alta, siklillä pintaa poistamalla muuttuuko väri, ja kuinka syvältä pintaa täytyy poistaa jotta väri muuttuisi. Näissä on aina vaarana, että hioessa tulee ruuvinkannat esille jos vene on otettu puulle useampaan kertaan. Väriero on kuitenkin pienempi haitta kuin lautojen ylenmääräinen oheneminen.
Vester
-
Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Viesti
Kirjoittaja Donna 28 » 02 Joulu 2012 13:41
Vester puhuu vähän, mutta asiaa. Sitä paitsi laudoissa on värieroja jo luonnostaankin, vaikka saman puun materiaaleista olisi kysymys. Sitten voi olla sellaisia läskilautoja välissä, jossa puu on osittain tai kokonaan huomattavasti vaaleampaa materiaalia. Minua on sellainen läskilauta Donnan keulassa harmittanut jo vuosia,
mutta kaikkeen tottuu, enkä usko sen olevan muuta kuin tuntomerkki veneestä pidemmällä tähtäyksellä.
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
VilleS
- Viestit: 51
- Liittynyt: 04 Kesä 2008 09:18
- Paikkakunta: Rauma
Viesti
Kirjoittaja VilleS » 10 Joulu 2012 16:54
Pienen hiomis testauksen jälkeen tulin siihen tulokseen, että taitaa ne keltaiset viirut olla jäädäkseen, kun niitä nyt ei joka laudan välissä ole.
Testasin mahonkipetsiä (hempel) varovasti tuonne alaosaan, ensi testillä näytti melkein mustalla, mutta kyllä se siitä sitten vaaleni. Tässä on nyt vielä harkinnan alla, että vetääkkö koko paatti tällä, koska tuo kellastumisen väheneminen (uv-suoja) houkuttelisi näin ison urakan jälkeen.

-
Northling
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Northling » 10 Joulu 2012 21:18
Moro
Kyl mä suosittelen petsaamista. Tasottaa sävyeroja ja hidastaa kellastumista. MUTTA missää nimessä ei saa unohtaa kunnon perusteellista kyllästystä lahosuojatulla kyllästysöljyllä!!!
(mitä kukakin nyt sitten haluaa käyttää. Ite vannon pellavaöljy/lahosuoja-cocktailin nimeen, kylmar niistä Owista ja Imprekeistäki jottai hyötyä... vai onko vaan haittaa???)
Mahonkipetsi pelästyttää ensalkuun kun on niin hurjan väristä ennen kyllästystä. Väri on melkein "kretuliini", mut kyl se sitten ekan pellavaöljysivelyn jälkeen muuttuu ihan nätiks mahongiks, et rohkeesti vaa reilu kerros färii pintaa!
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 9931_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tossa ekassa kuvassa on just petsi pinnassa seuraavassa on sitten kyllästettä ja lakkaa.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 7782_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
vester
- Viestit: 127
- Liittynyt: 06 Joulu 2004 16:28
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja vester » 11 Joulu 2012 14:08
Joo, kyllä petsaamisella saa hyvännäköistä jälkeä ja tumma väri säilyy huomattavasti pitempään kuin pelkästään lakkaamalla. Kyllästäminen on todella tärkeää, mutta muistathan, että petsaus täytyy tehdä ensin ja kyllästäminen vasta sen jälkeen, muuten ei tule tasaista väriä.
Vester