puuta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
ms.venla

puuta

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 28 Marras 2012 13:02

Oisko tietoo mistäköhän tänne keskisuomeen sais veneen painokaariin saarnea tai muuta vastaavaa. Olis muutama kaari korjattava ja sitten vielä kupari niittejä pitäis saada. Kysyin taannoin yhdeltä paikalliselta soutuveneen tekiältä, ei myynyt eikä kertonut mistä saa materiaalinsa. Mulla on monta painokaarta poikki ja niitä on sitten tuettu lattaraudalla, tekis mieli tehdä kunnon korjaus, eli pätkä uutta ja viisteet.

venealeksi
Viesti:

Re: puuta

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 28 Marras 2012 15:00

Moi.

Meiltä löytyy.
Saarnea sekä kuparinauloja niitteineen.
Voin sahata ja höylätä sulle saarnen mittoihin rimoiksi tarvittaessa.
Toimitus järjestyy hakemalla Valkeakoskelta tai matkahuollolla lähettämällä.

Nauloista näet verkkokaupasta Saarnen voin innoitella määrän ja jalostusasteen mukaan.

Terveisin:
Aleksi
http://www.apyachting.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
0401641177
sales@apyachting.fi

JussiA

Viesti Kirjoittaja JussiA » 28 Marras 2012 17:13

Missäpäin Keski-Suomea asustelet? Olen ostanut kaaritavaraa Jämsänkoskelta puutavaraliike Ekmanilta. Sieltä löytyy saarnirimaa josta saa aika pienellä vaivalla kaaritavaraa, ainakin soutuveneen kaariin riittää mitat. On turhan kuivaa kun on ollut jo pitkään hallissa mutta liottamisen jälkeen olen saanut taipumaan ihan nätisti.
Ei ole venekäyttöä ajatellen sahattua mutta ainakin minä olen saanut valkata vapaasti isosta kasasta sopivia kappaleita. Eikä ole ollut kallista!

ms.venla

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 28 Marras 2012 20:23

Täällä Jyväskylässä asustellaan. Nuo olivat hyviä tietoja. Vois tilata niittejä tuolta venealeksin linkistä ja selvittää nuo jämsän tavarat. Mulla oli tarkoitus korjata vain pätkiä niistä painokaarista ja tehdä muutama sisarkaari. Pitäis rakentaa vissiin pasutus systeemikin. En tiiä mitä puuta vanhat kaaret on, mutta moni on katkennut jyrkimmästä kohdasta, koska venettä on aikoinaan nosteltu hiabilla.

rickenbacker

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 29 Marras 2012 01:09

ihan vaan mielenkiinnosta: miten hiabillanostaminen katkoo kaaria? ...meillä ollaan kyllä liinoilla nosteltu iät ja ajat, mutta en ole koskaan osannut yhdistää katkenneita kaaria nostotapahtumaan.

ms.venla

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 29 Marras 2012 07:01

Ennen kun ei käytetty nostokehikkoa, vaan vene oli ikään kuin hirtossa liinojen välissä niin se pääsi puristamaan runkoa. Mullakin on iso avotila ja pelkät painokaaret siinä, niin puristus ei tee hyvää.

Vastaa Viestiin