Kansivanerin uusimisesta ja kylkilaudasta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
cortazar
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Syys 2012 17:11

Kansivanerin uusimisesta ja kylkilaudasta

Viesti Kirjoittaja cortazar » 21 Syys 2012 19:18

Olen uusi puuveneen omistaja ja meneillään on isohko remontti. Nautoflexin alta kannella löytyi pala pehmeätä vaneria jonka joutuu uusimaan. Millä keinoilla uusi pala kannattaa tuohon loveen kiinnittää? Laitanko sauman epoksilla tukkoon?

Ja toinen kysymys liittyy pieneen vaurioon kylkilaudassa. Trailerin tukipala on hiertänyt kylkilautaa jonkun verran. Siitäkohdasta lauta on hiertynyt niin ,että pieniä tikkuja on hiertynyt irti laudasta. Lauta on kyllä muuten kova, mutta siinä kohdalla on pieni lovi. Muuten runko on hyvää ja vahvaa mäntyä, tuo on ainoa ongelma paikka. Mitä sen kanssa pitäisi tehdä?


Ja sitten vielä kysymys, että mistä mahonkivaneria kannattaa hankkia keski-suomen alueelta jos mistään?

Kiitos jos jaksatte auttaa noviisia!

https://picasaweb.google.com/1076474876 ... 2006329218" onclick="window.open(this.href);return false;

https://picasaweb.google.com/1076474876 ... 1227780066" onclick="window.open(this.href);return false;

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Kansivanerin uusimisesta ja kylkilaudasta

Viesti Kirjoittaja matti » 22 Syys 2012 08:15

Epoksillahan se vaneri lienee paras liimata, koska se viottunut laudan pintakin korjaantuu helpoiten epoksilla, putsaa pinta vaikka teräsharjalla, lämmitä, lopeta lämmitys ja sivele ohentamatonta epoksia vauriokohtaan, odota kunnes muuttunut tahmeaksi(lämpötilasta riippuen 1/2-2h), jonka jälkeen tasoitat täyteaineella paksunnetulla epoksilla, kuivumisen jälkeen hiot tasaiseksi.

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27 Helmi 2005 18:25

Re: Kansivanerin uusimisesta ja kylkilaudasta

Viesti Kirjoittaja JussiA » 22 Syys 2012 08:19

Laita vaan epoksilla, toimii kyllä. Jos aiot päällystää kannen kuidulla tai nautoflexillä niin toimii kyllä ihan puskusaumalla tehtynäkin, pitävämpi konsti on jokatapauksessa tehdä vähän huullosta vanerin saumaan. Minulla on ollut tapana ajaa vanerin saumoihin pieni huullos tuommoisella laakeroidulla jyrsinterällä, niitä saa pilipalikaupoista kympillä ja mukana tulee vielä kymmenkunta muuta hienoa muototerää.. :)) Kuvassa se on nimellä "Rabbet".
Tuon kolhun saat sileäksi vaikkapa epoksikitillä, raaputa enimmät maalit pois, kastele paikattava alue juoksevalla epoksilla ja hetken kuluttua paklaat sen saostetulla epoksilla.

Minä en ole Keski-Suomesta kunnon mahonkivaneria löytänyt, paikallinen (Jämsä) puutavaraliike myy kyllä edullista mahonkiviilupintaista vaneria. Aika heppoista tavaraa se on mutta pelaa kyllä vesirajan yläpuolella.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27 Helmi 2005 18:25

Re: Kansivanerin uusimisesta ja kylkilaudasta

Viesti Kirjoittaja JussiA » 22 Syys 2012 08:21

Katos vaan, Matti olikin jo edellä.. mutta samanlaista asiaa näytti olevan.

cortazar
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Syys 2012 17:11

Re: Kansivanerin uusimisesta ja kylkilaudasta

Viesti Kirjoittaja cortazar » 24 Syys 2012 10:10

Kiitos! Onko noissa epoksi merkeissä paljon eroa? MItä kannattaa suosia? Ja tarkoittaako"saostettu epoksi", että siihen sotkee sekaan hienoa purua?

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Kansivanerin uusimisesta ja kylkilaudasta

Viesti Kirjoittaja Mile » 24 Syys 2012 11:08

sijoita hyvään puuepksiin; SP , ja West Systems on ne tunnetuimmat.

Saostamisella tarkoitetaan yleensä epoksin paksuntamista ; parhaiten tässä toimii piituhka ( halpaa) ja mikrokuitutäyte ( kalliimpaa) . Puru, hiekka ja lasikuulat eivät pidättele epoksia vaan hartsi valuu pois ... siksi noidenkin kanssa kannattaa ensin saostaa piituhkalla tai mikrokuidulla jotta tulee valumatonta, sitten vielä lisää täytettä jos tarvitaan ( keventämään, alentamaan hintaa tai parantamaan jotakin ominaisuutta).

Mikrokuiduilla ja sillä puupurulla täytetty epoksipakkeli on mukavaa hiottavaa, mutta ei kovin hyvä tasoite ellei se puru ole todella hienoa pölyä. Tasoitteessa piituhka toimii hyvin, tulee kova ja vettä imemätön tasoite. Puujauholla täytetty epoksi pitää suojata puhtaalla epoksilla ettei vesi pääse imeytymään puujauhoon.

Aihepiiri taitaa olla vähän uusi?

Jos intoa riittää niin kannattaa laittaa hakusanaksi "epoksi" ja hakea näistä keskusteluista kultakimpaleet... täällä on asiaa parin oppikirjan verran ja muutaman ihmisen omakohtaiset kokemukset aiheesta..
Mile

cortazar
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Syys 2012 17:11

Re: Kansivanerin uusimisesta ja kylkilaudasta

Viesti Kirjoittaja cortazar » 27 Syys 2012 22:24

Terve

Joo, aihe on uusi. Paljon on jo ehtinyt oppia mutta paljon pitää vielä kysellä tyhmiä. Kiitos avusta!

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Kansivanerin uusimisesta ja kylkilaudasta

Viesti Kirjoittaja Mile » 28 Syys 2012 15:54

Joo ei millään pahalla sitten. Täällä vaan on kirjoitettu tosiaan niin paljon aiheesta että hakemalla löytyy vastaus lähes jokaiseen kysymykseen. Eikä kaikkea kannata aina kirjoitella uudelleen. esim. "laudan jatkaminen" löytyy tarinaa, kyllästyksestä taitettu peistä kyllästymiseen asti. Epoksista sen käytöstä liimana, laminoinnissa ja pinnoitteena on jaapattu satoja sivuja.
Todellinen aarrearkku jokaiselle joka haluaa hakea kokemuksia tältä saralta.

Ellei tule luettua kaikkia, niin pääasia epoksin kanssa on se että hartsia ja kovetetta mitataan oikea määrä; vaikka sitten gramma-vaa'alla punniten. Ja sekoitetaan hyvin.
Kovettajaa mieluummin karvan verran ali kuin yli!

Epoksi jämähtää aina ensin alkuun hyvin hitaasti ja kiihtyy sitten hiljalleen.

Älä sekoita kerralla enempää kuin varmasti ehdit 15-20 minuutin aikana käyttää - lopulta epoksi on sitkeää räkää , ja silloin se ei enää takuuvarmasti imeydy yhtään mihinkään!

Epoksi kuumenee kovettuessaan, ja tämä nopeuttaa sen kovettumista ja samalla kiihdyttää kuumumistakin ... siis ihan aito ketjureaktio! Siksi parempi sekoittaa kerralla vähän jotta ehtii käyttää ennen kuin kuumenee ja jämähtää purkissa. Kylmät hartsit kestävät purkissa vähän kauemmin juoksevana kuin lämpimät.

Käytä laakeaa astiaa jossa matalasti epoksia - kuumenee hittaammin , kuin korkeaa ja ja kapeaa esim. hillopurkkia.

Epoksi voi isommissa määrissä sekoitettuna aiheuttaa palovaaran ylikuumetessaan; savuaa voimakkaasti ja NIITÄ savuja ei kannata hengittää. Itse on tullut joskus kannettua savuava puolen litran hillopurkki pihalle kaasunaamari päässä.

Muista työsuojelu - iho ei kestä loputtomiin epoksia. Voi mennä vuosia ettet saa mitään oireita, ja sitten eräänä kauniina päivänä iho kuoriutuu esim. koko kämmenestä vereslihalle aina kun kosketat epoksia, jopa hyvin kovettunutta vanhaa pintaa.

Ensi oireina lähestyvästä allergiasta on punaiset palovammaa muistuttavat laikut iholla niillä alueilla jotka olleet kontaktissa.
Muista siis suojavaatetus! Suojavoide hanskojen alla ja käsivarsissa ei ainakaan pahenna asiaa.

Epoksin kanssa ei kannata hosua. Valmistele ja sovita liitokset ensin valmiiksi saakka, ja liimaa sitten kaikessa rauhassa, riittävä määrä puristimia hollilla, ja reiät valmiiksi porattuina... porakone on muutamassa viikossa kivasti epoksi-sahanjauho-lasikuitu-pinnoitettu hauskaksi mutta ikävällä tavalla kädessä pisteleväksi karvapalloksi.

Kortsuja voi käyttää muuhunkin kuin "siihen" .

Muovikalvoa ( PE) pintojen suojaukseen ; siihen ei epoksi tartu.

Osta joskus Magnum tai Classic tikkujäde - ja ime tikku puhtaaksi ; ja siinäpä kätevä tikku saumauksiin reilun paksuksi saostetulla epoksikitillä. Näissä kun tikun pää on juuri sopivalla pyöristyssäteellä oleva kaari.

No niitä lääkärin "sano AAA!" puutikkuja myydään kanssa ellei jäde maistu.
Mile

Vastaa Viestiin