Riva-tyyppisiä suomessa valmistettuja?
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04 Kesä 2003 09:08
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Riva-tyyppisiä suomessa valmistettuja?
Onko jollain veneveistämöllä joskus aikanaan 50-60 luvulla valmistettu Riva-tyyppisiä veneitä?
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04 Kesä 2003 09:08
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Re: Riva-tyyppisiä suomessa valmistettuja?
Kysymykseni syy on lähinnä se että nyt olis tiedossa n. 7m pitkä projektirunko jossa on jonkinverran työmaata sillä pohjalankut ainakin joutuu vaihtamaan. Kuvien perusteella kyseinen projekti on hirmu saman mallinen kuin Riva Ariston.
Jo pitkään ollu omavalmisteen teko harkinnassa ja siinä tapauksessa olis kyseessä J.L.Hackerin suunnittelemaa Herrasmies Runaboutia. Löytyis jo 16, 18 ja 21 jalkaiselle semmoiselle piirrustuksetkin kotoa..
90-luvulla kun noita jo aloin haaveilemaan rupesinpa jopa itsekin piirtämään jotain vastaavaa josta tämä malli sitten syntyi:
Mahonkiraaseri.jpg
Nyt siis kovastikin harkinnassa tuota ensimmäisenä mainittu tuulilasivene. Tässä vaiheessa aika vähän taustatietoa vielä siitä..
Jo pitkään ollu omavalmisteen teko harkinnassa ja siinä tapauksessa olis kyseessä J.L.Hackerin suunnittelemaa Herrasmies Runaboutia. Löytyis jo 16, 18 ja 21 jalkaiselle semmoiselle piirrustuksetkin kotoa..

90-luvulla kun noita jo aloin haaveilemaan rupesinpa jopa itsekin piirtämään jotain vastaavaa josta tämä malli sitten syntyi:
Mahonkiraaseri.jpg
Nyt siis kovastikin harkinnassa tuota ensimmäisenä mainittu tuulilasivene. Tässä vaiheessa aika vähän taustatietoa vielä siitä..
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04 Kesä 2003 09:08
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
-
- Viestit: 121
- Liittynyt: 11 Tammi 2007 17:51
- Paikkakunta: Pori
Re: Riva-tyyppisiä suomessa valmistettuja?
Hei! Katso keskustelupalstalta Runabout.
Katso myös Puuvenelehti numero 1 /2012
Siinä on jotain projektikuvia Hacker tyyppisestä Runaboutista.
Alkaa olla valmiina.
Koneen nosto veneeseen ehkä ensi viikolla.
Terv.EWS!
Katso myös Puuvenelehti numero 1 /2012
Siinä on jotain projektikuvia Hacker tyyppisestä Runaboutista.
Alkaa olla valmiina.
Koneen nosto veneeseen ehkä ensi viikolla.
Terv.EWS!
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04 Kesä 2003 09:08
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Re: Riva-tyyppisiä suomessa valmistettuja?
Juuh, tuota Runabout projektia täällä palstalla olen kyllä katellukin. Mukavaa kun on joitain tuon kokoisia projekteja täällä Suomessakin työn alla. :D Harmiks vaan kun en näe enää kuvia projektista... 8\
Minä vielä puntaroin tuon edellisen viestin Riva tyyppisen projektirungon ja täysin uuden Hacker projektin välillä. Toisaalta tuo Riva projekti olis aika pitkälti jo "runkovalmis" mutta toisaalta aika työmaa kun vanhaa puutavaraa saattaa joutua vaihtamaan siitä enemmänkin kuin pelkät pohjalankut.
Monesti vois olla helpompaa silti rakentaa täysin uutta... Kustannuksissa ei vissiin kummassakaan olis suurta eroa toisiinsa..
Minä vielä puntaroin tuon edellisen viestin Riva tyyppisen projektirungon ja täysin uuden Hacker projektin välillä. Toisaalta tuo Riva projekti olis aika pitkälti jo "runkovalmis" mutta toisaalta aika työmaa kun vanhaa puutavaraa saattaa joutua vaihtamaan siitä enemmänkin kuin pelkät pohjalankut.
Monesti vois olla helpompaa silti rakentaa täysin uutta... Kustannuksissa ei vissiin kummassakaan olis suurta eroa toisiinsa..

-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Riva-tyyppisiä suomessa valmistettuja?
Ja mulla on vielä myynnissä sellaiseen sopiva 155 heppanen kevyt dieseli V-vaihteella.
No tokihan se pitää olla bensa-V-kasi, ja tietenkin isolohko, muut on mopoja. Mutta jos ei halua niitä bensalaskuja niin disuli on varsin sivistynyt vaihtoehto.

No tokihan se pitää olla bensa-V-kasi, ja tietenkin isolohko, muut on mopoja. Mutta jos ei halua niitä bensalaskuja niin disuli on varsin sivistynyt vaihtoehto.

Mile
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04 Kesä 2003 09:08
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Re: Riva-tyyppisiä suomessa valmistettuja?
Heh. Juu, tosin nykyhinnoilla ei enää edes diisselikään ole hirmu edullistakaan... 
Kerro toki lisää. Mitä tarkoittaa toi V-vaihde juttu? ;) Tähän veneeseen tulee ilmeisesti pitkällä akselilla perinteiseen tapaan? Mistä semmoisian yleensä löytää?

Kerro toki lisää. Mitä tarkoittaa toi V-vaihde juttu? ;) Tähän veneeseen tulee ilmeisesti pitkällä akselilla perinteiseen tapaan? Mistä semmoisian yleensä löytää?
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Riva-tyyppisiä suomessa valmistettuja?
Terve,
Runabout veneissä käytettiin 30, 40 ja 50 luvulla vielä sitä pitkää akselia ja kone keskellä venettä, joskus jopa keulakannen alla.
- 50 luvun aikana yleistyi V- vaihde jossa kone tulee akselin päälle "takaperin" mahdollistaa siis koneen asennuksen hyvin taakse, samaan tapaan kuin vetolaitteen kone on aivan takana veneessä. Tästä saadaan paremmin sisätilaa veneeseen, ja toisaalta viemällä painoa enemmän taakse saadaan aikaan vesihiihtoon ja Wakeboard - käyttöön sopivampi peräaalto.
V-laatikoita on sekä kytkimellä tai ilman, suoraan koneeseen pultatattavia merivaihde-V-vaihteita että erillisiä joissa koneen ja V-vaihteen väliin tulee kardaaniakseli.
Mun vaihde on Velvet Drive 71 V, 2:1 välityksellä suoraan koneeseen pultattu paketti. Katso linkki: http://www.velvetdrive.com/techinfo/V7172/V7172pg4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Näitä käytetään edelleenkin Ameriikan vetoveneissä , ja ovat melko kalliita tavalliseen merikytkimeen nähden n. 4-5 tonnin luokkaa uutena.
Mun kone on italialainen FNM ATM155 1.9 litran nelipyttyinen turbodieseli, perinteisellä luotettavalla Bosch mekaanisella jakajapumpulla. Soppaa palaa tunnissa kaasu pohjassa 30 litraa. Onhan se dieselikin kallista, mutta eipä taida löytyä sopivan kokoista sisäkonetta jolla kulutus 150-160 hepan luokassa jäisi alle 40-50 litran!
Koneen paino tyhjänä ilman vaihdetta on muistaakseni 210 kg, vaihteen kanssa litkuineen menee vähän yli 300 kg massan. Vääntömomentti 290 Nm
Potkurina mulla on matka-ajoon sovitettu 4 lapainen 16" x 23" jolla parin tonnin vene ottaa 31 solmua. Vetohommiin suosittelen ehkä 16 x 21 nelilapaa tai 17 x 19 -21 tuumaista kolmilapaa.
Akseliston ja peräsimet löytyvät alan kaupoista tilaustavarana viimeistään , kaikkea ei aina ole hyllyssä.
Peräsimet ja akseliston osat esim Eliche Radicelta , http://www.elicheradice.com/home/&m58LangNew=ENG" onclick="window.open(this.href);return false;
joita tuo maahan mm. Nautikulma Turussa. Itselläni on Elichen peräsin ja akselin takalaakeripukki. Vannasputken ja tukilaakerin teetätin Turussa Mepratuotteella.
Laita viestiä jos kiinnostaa lisää ...
Runabout veneissä käytettiin 30, 40 ja 50 luvulla vielä sitä pitkää akselia ja kone keskellä venettä, joskus jopa keulakannen alla.
- 50 luvun aikana yleistyi V- vaihde jossa kone tulee akselin päälle "takaperin" mahdollistaa siis koneen asennuksen hyvin taakse, samaan tapaan kuin vetolaitteen kone on aivan takana veneessä. Tästä saadaan paremmin sisätilaa veneeseen, ja toisaalta viemällä painoa enemmän taakse saadaan aikaan vesihiihtoon ja Wakeboard - käyttöön sopivampi peräaalto.
V-laatikoita on sekä kytkimellä tai ilman, suoraan koneeseen pultatattavia merivaihde-V-vaihteita että erillisiä joissa koneen ja V-vaihteen väliin tulee kardaaniakseli.
Mun vaihde on Velvet Drive 71 V, 2:1 välityksellä suoraan koneeseen pultattu paketti. Katso linkki: http://www.velvetdrive.com/techinfo/V7172/V7172pg4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Näitä käytetään edelleenkin Ameriikan vetoveneissä , ja ovat melko kalliita tavalliseen merikytkimeen nähden n. 4-5 tonnin luokkaa uutena.
Mun kone on italialainen FNM ATM155 1.9 litran nelipyttyinen turbodieseli, perinteisellä luotettavalla Bosch mekaanisella jakajapumpulla. Soppaa palaa tunnissa kaasu pohjassa 30 litraa. Onhan se dieselikin kallista, mutta eipä taida löytyä sopivan kokoista sisäkonetta jolla kulutus 150-160 hepan luokassa jäisi alle 40-50 litran!
Koneen paino tyhjänä ilman vaihdetta on muistaakseni 210 kg, vaihteen kanssa litkuineen menee vähän yli 300 kg massan. Vääntömomentti 290 Nm
Potkurina mulla on matka-ajoon sovitettu 4 lapainen 16" x 23" jolla parin tonnin vene ottaa 31 solmua. Vetohommiin suosittelen ehkä 16 x 21 nelilapaa tai 17 x 19 -21 tuumaista kolmilapaa.
Akseliston ja peräsimet löytyvät alan kaupoista tilaustavarana viimeistään , kaikkea ei aina ole hyllyssä.
Peräsimet ja akseliston osat esim Eliche Radicelta , http://www.elicheradice.com/home/&m58LangNew=ENG" onclick="window.open(this.href);return false;
joita tuo maahan mm. Nautikulma Turussa. Itselläni on Elichen peräsin ja akselin takalaakeripukki. Vannasputken ja tukilaakerin teetätin Turussa Mepratuotteella.
Laita viestiä jos kiinnostaa lisää ...
Mile
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Riva-tyyppisiä suomessa valmistettuja?
V-draivista lisää :
http://www.v-drives.com/pict.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=6ouc1Fw0NKQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=H-ask9JX ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
V-vaihteella paino siis on taaempana kuin perinteisellä laatikolla jossa laatikko ja kone peräkkäin akselin edessä. Mutta paino silti edempänä kuin perävetolaitteella jossa koko roska takana.
Eli jottei jäisi epäselväksi, niin V-vaihdetta käytetään tavallisen akselivedon kanssa merivaihteena.
tässä kuva mun koneesta ja v-vaihteesta https://picasaweb.google.com/Milenvene/ ... 9869229794" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.v-drives.com/pict.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=6ouc1Fw0NKQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=H-ask9JX ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
V-vaihteella paino siis on taaempana kuin perinteisellä laatikolla jossa laatikko ja kone peräkkäin akselin edessä. Mutta paino silti edempänä kuin perävetolaitteella jossa koko roska takana.
Eli jottei jäisi epäselväksi, niin V-vaihdetta käytetään tavallisen akselivedon kanssa merivaihteena.
tässä kuva mun koneesta ja v-vaihteesta https://picasaweb.google.com/Milenvene/ ... 9869229794" onclick="window.open(this.href);return false;
Mile
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32
Re: Riva-tyyppisiä suomessa valmistettuja?
painopiste tuolla V-ratkaisulla tulee hieman korkeammalle ...lieneekö sillä loppupeleissä merkitystä...
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Riva-tyyppisiä suomessa valmistettuja?
No mulla on öljypohjasta kölipuuhun n. 15 cm. Vaihteen alaosan ja kölipuun välissä 1 cm. Vaihteessa on 15 asteen kulma jonka ansiosta kone on normaaliajossa lähes tasan vaakatasossa.
Suoraan Velvetin laatikkoon nähden ei kone tuolla V:llä juuri ole korkeamalla koska akselin kanssa samassa linjassa jatkuva kone myös nousee melko paljon ylös.
Sellaisen laatikon kanssa jossa joku 8 astetta alas käännetty ulostulo - ei ero silti ole merkittävä.
Perinteisissä runabout-veneissä porja on perästä melko lättänä ja kantava ; nämä veneet ei juuri kallistele vaikka seisoisi laidalla - toisin kuin perään saakka syvällä V-pohjalla olevat.
Se laittaako V-vaihteen tai tavallisen laatikon vaikuttaa akselivetoisessä lähinnä painon jakaumaan pituuslinjalla ja toki tilankäyttöön. Mun veneessä akseli on köliin nähden n. 12 asteen kulmassa , peräsin kokonaan pohjan alla. Kone istuu paikassa 200 cm - 300cm perälaudasta eteen, siis näiden mittojen välissä. Jyrkemmällä akselin kulmalla koneen saa tuosta vähän taaemmaksi.
Perinteisellä merivaihteella kone alkaisi vasta tuosta 3 m perälaudasta kohdalta ja jatkuisi siitä kohti keulaa tuon reilun metrin mittansa laatikon kanssa.
Eli haluaako koneen sijaitsevan keskellä etupenkkiä vaiko etupenkin takana. Tuota kun räknäilee johonkin 5,5 - 6m veneessä jossa runaboutien tyyliin keulakansi ja tuulilasi.
Kone mulla on myytävänä uuden isomman tieltä. Tilalle tulee Hyundai S250P ZF 63 IV laatikolla - että V-vaihteessa pysyn jatkossakin vaikka tuosta vanhemmasta hyvin palvelleesta nyt onkin tullut aika luopua.
Myyn vaihteen pois ilman konettakin , se sopii pikkulohkoisen kasin kaveriksikin. 5.7 litrasen siis, mutta isolohkot vaativat 72 V laatikon.
Myynti-ilmon tein tuonne :
http://www.puuvene.net/index.php?/compo ... temid,108/" onclick="window.open(this.href);return false;
Suoraan Velvetin laatikkoon nähden ei kone tuolla V:llä juuri ole korkeamalla koska akselin kanssa samassa linjassa jatkuva kone myös nousee melko paljon ylös.
Sellaisen laatikon kanssa jossa joku 8 astetta alas käännetty ulostulo - ei ero silti ole merkittävä.
Perinteisissä runabout-veneissä porja on perästä melko lättänä ja kantava ; nämä veneet ei juuri kallistele vaikka seisoisi laidalla - toisin kuin perään saakka syvällä V-pohjalla olevat.
Se laittaako V-vaihteen tai tavallisen laatikon vaikuttaa akselivetoisessä lähinnä painon jakaumaan pituuslinjalla ja toki tilankäyttöön. Mun veneessä akseli on köliin nähden n. 12 asteen kulmassa , peräsin kokonaan pohjan alla. Kone istuu paikassa 200 cm - 300cm perälaudasta eteen, siis näiden mittojen välissä. Jyrkemmällä akselin kulmalla koneen saa tuosta vähän taaemmaksi.
Perinteisellä merivaihteella kone alkaisi vasta tuosta 3 m perälaudasta kohdalta ja jatkuisi siitä kohti keulaa tuon reilun metrin mittansa laatikon kanssa.
Eli haluaako koneen sijaitsevan keskellä etupenkkiä vaiko etupenkin takana. Tuota kun räknäilee johonkin 5,5 - 6m veneessä jossa runaboutien tyyliin keulakansi ja tuulilasi.
Kone mulla on myytävänä uuden isomman tieltä. Tilalle tulee Hyundai S250P ZF 63 IV laatikolla - että V-vaihteessa pysyn jatkossakin vaikka tuosta vanhemmasta hyvin palvelleesta nyt onkin tullut aika luopua.
Myyn vaihteen pois ilman konettakin , se sopii pikkulohkoisen kasin kaveriksikin. 5.7 litrasen siis, mutta isolohkot vaativat 72 V laatikon.
Myynti-ilmon tein tuonne :
http://www.puuvene.net/index.php?/compo ... temid,108/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mile
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Riva-tyyppisiä suomessa valmistettuja?
No eihän tuo linkki vienytkään perille. Tämän palstan myydään osioon kuitenkin.
Mile