Puuveneen saumojen puhdistus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
hemppa63
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Heinä 2012 20:48

Puuveneen saumojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja hemppa63 » 23 Heinä 2012 20:59

Hei,

joku typerys on muutama vuosi sitten yrittänyt tukkia rakkaan puuveneemme saumoja monenlaisilla muovimaisilla töhnillä (silikoni, sikaflex tms???) – onnistumatta. Mustia töhniä ovat, mutta tarkempaa tietoa niistä aineista ei itsellämme ole.

Nyt on tarkoitus tehdä saumauksista oikeasti pitäviä ja esim. hoitaa asia tervausmenetelmillä, mutta se edellyttää noiden epämääräisten töhnien poistamista saumoista. Rapsuttelun olemme todenneet meille lähinnä mahdottomaksi tekniikaksi.

Onko kellään kokemusta kaasupolttimen käytöstä moiseen askareeseen niin, että puuvene ei siinä käsittelyssämme esim. kärähtäisi. Vai onko olemassa jopa kätevämpiä keinoja?
???

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puuveneen saumojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja raimå » 24 Heinä 2012 11:31

Sama ongelma oli rahikaisellakin vuosi takaperin pohjan remonttia tehdessä. Silikonia oli vedetty vesirajan alapuolisiin osiin ja ylläri ylläri olivat samoja saumoja jotka nykyään vuotavat eniten laskussa.

Hetken aikaa koitin puukon kärjellä ronkkia, jonka jälkeen totesin että olkoot. Vene kyllä turpoaa keväisin 6-12 tunnissa umpeen, mutta turpoaisi varmasti vielä nopeammin jos nuo saumat olisivat kunnossa. Jos ongelmaa tulee niin ajattelin että ainakin näin tasasaumaisessa veneessä fiksuin juttu on rimoittaa saumat, jolloin silikonia tietysti jää saumoihin, mutta rima täyttää saumaa ulkopuolelta.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puuveneen saumojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Northling » 24 Heinä 2012 13:14

Moro

Massojen poistossa ei taida mistään liekinheittimistä olla mitään hyötyä ellei ole kyse tervasta tai Tät:istä/Proofista.
Ja palovaarahan on aina otettava huomioon avotulen kanssa touhuttaessa.

Periatteessa oikea Sikaflex on oikea aine vedenalaisten saumojen tiivistämiseen, kunhan se tehdään hyvin. Eli sauma pitää olla puupuhdas ja siihen sivellään primeri ja sitten Sikaflex 290 DC (kysyin asian maahantuojalta ja he suosittelevat vedenalaisiin saumoihin juurikin DC:tä koska se on joustavin butyylimassa.)

Toisaalta sitten taas silikonipohjaiset aineet (Myös MS-Polymeerimassat) ovat aivan vääriä aineita veneen pohjaan. Ne eivät tartu puuhun ja jos hetkeksi tartuukin, niin vähän ajan päästä irtoaa ja sen jälkeen silikoonattuun puu ei tartu enää mikään. Joku on väittänyt vielä että silikoni aiheuttaa puun lahoamista, (en tiedä väitteen todenperäisyyttä).

Onko kyseessä tasasaumainen vai limisaumainen vene?

Itse lähtisin limisaumoja putsaamaan tukevalla Sandvikin kahdenkäden skraballa, jossa on kovapalaterä. Sen kovapalaterän pään voi smirkelillä muotoilla V-malliseksi. Toinen kätevä vekotin on se Sandvikin pikkuskraba, jossa on valmiiksi kolmionmallinen terä. Työtä se vaatii mutta sehän on osa puuveneharrastusta.

Me putsattiin 10,6 metrisen limisaumaisen Suurscyllan pohjasaumat em. itse muotoillulla kovapalaskraballa joitakin vuosia sitten. Sitten laitettiin Primerit ja Sika ja sen jälkeen ei ole ollut vuodon kansa ongelmia. Massat on pysyneet saumoissa hyvin. Yhtään saumaa ei ole auennut. Sraballa työstettiin limin pohjaan kolmion mallinen ura, joka oli molemmilta laidoiltaa puupuhdas ja siihen sitten siveltiin kahteen kertaa primeri ja heti Sika 290 DC perään sormella painaen.

Taidan tehdä saman homman vesirajan yläpuolisille saumoille ens talvena, niin ei tule kryssillä vesi kyljen kuivista saumoistakaan sitten enää sisään.

Jos haluaa ihan perinteisissä menetelmissä pysyä niin Tät/Proof tyyppiset bitumimassat ajaa asiansa, mutta niitä pitää vähän sitten vuosittain paikkailla. Ne kun puristuu veneen turvotessa pois saumasta ja talvella kuivuessa rako jää taas auki.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Mahogany
Viestit: 39
Liittynyt: 01 Heinä 2011 09:18

Re: Puuveneen saumojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Mahogany » 24 Heinä 2012 18:52

Sokevalta löytyy raappa kataloogin sivulta 41

http://www.sokeva.fi/uploads/katalogi2006.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
MitjaT
Viestit: 38
Liittynyt: 22 Helmi 2009 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puuveneen saumojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja MitjaT » 24 Heinä 2012 22:42

Jos kyseessä puskusauma, Fein Multimaster voisi olla hommaa aikalailla helpottava laite. Nyt piuhaversioita saa suht edulliseen hintaan. Sikasaumoissa ei sinänsä ole mitään vikaa, jos tehty hyvin.Silikonia ei puulle missään nimessä.

Mitja.

Avatar
MitjaT
Viestit: 38
Liittynyt: 22 Helmi 2009 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puuveneen saumojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja MitjaT » 26 Heinä 2012 19:29

Muuten, sellainen vinkki vielä, että Sika-primeri maksaa kuuskymppiä 2,5 dl, kun taas Soudalin vastaava kama 60€ litra. Soudalin massa myöskin halvempaa, kuin Sika. Luulisi olevan kelpo tavaraa, jos Maritim kehtaa sitä myydä. Palaan asiaa puolentoista vuoden päästä ja kerron, toimiko!
Mitja.

xjan
Viestit: 11
Liittynyt: 01 Heinä 2012 00:56

Re: Puuveneen saumojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja xjan » 27 Heinä 2012 12:19

Any experience with SABA caulking and primers? They are sold in Estonia and said to be very comparable to Sikaflex.

LINKKI - google translate

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27 Maalis 2007 16:20

Re: Puuveneen saumojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 27 Heinä 2012 23:43

Googlen translator teki tuosta virolaisesta linkistä aika hauskan. Saba on siis automaattikääntäjän jäljiltä Häntä :) .

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Puuveneen saumojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja pellamo » 28 Heinä 2012 00:42

Kuuluuko limisaumaiseen puupaattiin kolmioterillä raavittu ura liimoja varten limityksiin??
Antakaa paatin turvota rauhassa ja jos se ei auta niin tehkää mitävaan muuta esim. niitin tai naulan kiristelyjä vanhemmissa paateissa.
Ei se pelkkä vedenpitävyys vippaskonstella muutenkaan ole ainoo autuaaksitekevä asia jos halutaan että paatti on luja ja kestää koneen ja muitten ns. ulkopuolisten voimien aiheuttamat tärinät ja vääntelyt.
Turvottelu kannattaa aloittaa jo maissa keväällä laskemalla vettä sisään ja silloin samalla
näkee pahimmat vuotopaikat ulkoapäin ja huomaa mitkä viimeiseksi turpoovat umpeen(jos yleensä menevät umpeen).
Näillä pikku havainnoilla tietää mistä kohtaa voi alkaa valmistautua korjauksiin jotka ovat (tahtoi tai ei) osa puuvenneen omistajan arkea ja osa harrastusta.
Hirvittää ajatuskin että jotain ns arvoveneitäkin raavitaan limityksistä puuosiltaan Sikaliiman käyttöä vaativaan muotoon vain että saa äkkiä vedenpitävän.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

karl.cc
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Elo 2010 15:03

Re: Puuveneen saumojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja karl.cc » 28 Heinä 2012 23:17

MitjaT kirjoitti:Muuten, sellainen vinkki vielä, että Sika-primeri maksaa kuuskymppiä 2,5 dl, kun taas Soudalin vastaava kama 60€ litra. Soudalin massa myöskin halvempaa, kuin Sika. Luulisi
Kävin meillä paikallisessa liikkeessä joka Soudalia myy, mutta ne ei osanneet sanoa mitään ja ketoivat että mikään Soudalin tuote ei ole tarkoitttu vedenalasiin osiin eikä kanteen rimojen saumaukseen eikä myöskään kansirimojen primerointiin (vaneripohja).

Mitenkähän on? Ossaako kukaan auttaa?

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puuveneen saumojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Jommi » 18 Elo 2012 01:00

Tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe, sillä vuotavia puuveneitä on .... siis aika paljon! Mutta eikö asia ole niin, että kun puuvene on suunniteltu ja rakennettu, niin se on lähtökohtaisesti tiivis? Jos se jossakin elämänsä vaiheessa ei ole tiivis, niin pitäisi kai kysyä suunnittelijalta ja rakentajalta miten he ovat asian ajatelleet. Sanooko ne että juu, ota kolmioskraba ja putsaa sauma (jos kyseessä on limisauma) ja laita sinne sikaa tai jotain vaikka bitumia, tai jos sulla on vanhoja kalsareita niin revi niistä semmosia suikaleita ja työnnä ... Tämmöistäkö se on?

Kun veneitä on tehty puusta tuhansien vuosien ajan, niin kyllähän ne on saatava pitämään vettä ilman polysulfideja, polyuretaaneja, MS polymeerejä ja silikoneja. Tai sitten ehkä ei, mutta mitä kyseisen veneen rakentaja sanoo?

Itse olen sitä mieltä, että voimakkaasti liimaavat aineet ei sovi puuveneen tiivistämiseen, koska rakennusmateriaali elää ja liikkuu -- ei paljon, mutta riittävästi jotta liimasauma on tuomittu pettämään. Limisaumaa en ole vielä kenenkään nähnyt suunnittelevan sellaiseksi, että esim. Sikalla olisi mitään toivoa pysyä kiinni vuotta pitempään näissä pohjolan oloissa, joissa vene nostetaan talveksi maihin. Jos lukee vaikka Sikan ohjeita siitä, miten sauma on suunniteltava polyuretaanimassan toimivuutta ajatellen, niin eihän limisauma, eikä mikään muukaan vedenalainen sauma tule edes puheeksi. Ei niitä aineita ole ollenkaan tarkoitettu mihinkään veneenpohjien tiivistämiseen.

Kuten sanottu, aihe on aika mielenkiintoinen. :))
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puuveneen saumojen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Northling » 18 Elo 2012 10:18

Moro

Nämä tiivistys asiat on niin kuin muutkin puuveneeseen liittyvät asiat. On yhtä monta "ainoaa oikeata" tapaa tiivistää vene kun on veneen omistajaakin. "Puristit" on oma ryhmänsä, heille puuvillanöörikin on liian moderni materiaali, pitää olla hamppua, mielummin omalta takapihalta. Varmaan kuparinaulatkin ja pu/epoksiliimat on liian moterni, pitäsi käyttää katajatappeja ja kalannahka/luuliimaa. Niin, mihin vuosisataan se raja sitten pitää vetää? Minä elä 2000-luvulla ja käytän tietokonetta. Savumerkeillä viestittelevät paheksukoon rauhassa nykyaikaisia menetelmiä.

No mun tapauksessa kyllä veistäjä suositteli pienen uran työstämistä ja sikalla tiivistämistä. Kysehän ei ole sauman liimaamisesta vaan sen ulkopuolista tiivistämistä pysyvällä keinolla, niin että vene pitää vettä heti vesille laskun jälkeen ennen kuin puu turpoaa normaaleisiin mittoihin ja alkaa pitää itekseen.

Virhe meillä tuli ehkä siinä vaiheessa tehtyä kun saumoihin laitettiin rakennusvaiheessa massaa tiivisteeksi. Menetelmää nykyään käyttää käsittääkseni kyllä aika moni veistäjä. Tämä massa (würth) sitten ei kestänytkään monen kuukauden mittaista kyllästystä pellavaöljy/lahosuojalla.

Varmaan perinteinen tervanööri tiivistys olisi kestänyt pellavaöljyliotusta paremmin, mutta nyt oli myöhäistä rypistää kun oli housuissa. Saumaan on mahoton enään jälkeenpäin vaihtaa massan tilalle nööriä. Eli lakatkaa jankuttamasta siitä ainoasta oikeasta, se on mun tapauksessa mahdotonta. Jos joku sen osaa tehdä niin tervetuloa!

Olenko väittänyt että Sika olisi ainoa oikea? Ehdotin vain yhtä vaihtoehtoa, joka minulla on toiminut loistavasti jo usean vuoden ajan.

Kyllä Sikan ohjeet limisauman tiivistämiseksi oli juuri sellaiset joilla homman hoidin. Siis puhelimella saadut maahantuojan ohjeet.
Primeriä ja 291 DC:tä puullepuhdistettuun avaraan uraan.

Nortti

Viittaan allekirjoitukseeni...
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin