Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
-
janix761
- Viestit: 80
- Liittynyt: 07 Touko 2011 22:40
- Paikkakunta: liperi
Viesti
Kirjoittaja janix761 » 13 Maalis 2012 12:12
jepjep
simppua tuli aikoinaan kokeiltua pyhäselän aalloissa silloisessa ensi esittelyssä. 10 hp kone oli paikoillaan 4 miestä kyydissä ja eiku selälle testaamaan. koneen tehot riitti tosi hyvin ei kaivannut yhtään enempää. todettiin et venhonen on hyvin suunniteltu ja koneen paikka on omiaan kaukalossa jossa se ei näy ylimääräisille kulkijoille ja mikä parasta potkuri jää veneen pohjan suojaan koska köli on hivenen alempana. verkkomiehille koneen piilossa olo on vain plussaa täten ei oo vaaraa verkon jäämistä kiinni koneeseen . en tiedä muuta ku jos viel innostun retkiveneilyn ohessa aktiivisemmin verkko hommiin niin simppu tulee yhdeksi varteen otettavaksi venhoseksi.
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
-
Pellis
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Pellis » 13 Maalis 2012 21:15
Veikkaan että Simppu on D-kategoriassa varalaidan vuoksi, juurikin tuon moottorikaivon takia. Senhän ei tarvitse kellua koska on päälle 6 metriä pitkä. Silloin tosin siinä vaaditaan korkeampaa varalaitaa kuin veneillä jotka kelluvat vedellä täytettynä tai joissa on suhteelisen rivakasti tyhjenevä avotila. Siksi lienee D kategoria. Vene on muinaisen 600 Terhin muoteista jalostettu käsittääksein.
Ja siihen moottorikysymykseen vastaan että 6..8 hp pitkärikinen riittää hyvinkin ja mielellään ns. työropellilla " high trust", muttei niin väliä silläkään.
Oksa on puun kukkanen.
-
Tabu
- Viestit: 5
- Liittynyt: 13 Maalis 2012 10:46
Viesti
Kirjoittaja Tabu » 05 Touko 2012 20:58
Nosto ja kysymys.
Kuinka soikeaperäinen, uppoumarunkoinen avovene käyttäytyy aallokossa ? Monet moittivat sen rullaavuustaipumusta ja siitä johtuvaa helvetinmoista keikutusta. Toisaalta eikös se ole mukavaa, että vene kulkee aaltojen mukaan. Säästyy siltä munuaiset särkevältä hakkaamiselta, mikä ns. plaanaavissa veneissä on tyyppivika.
Onkos jollain kokemusta Simpun ja perinteisen avofiskarin eroista. Lähinnä kiinnostaa ajo-ominaisuudet. Moottorin koko tulikin jo tuossa selville =) eli kympillä pärjää. 15 hv moottori on jo liian iso.
Ja lopuksi mikäli tohon Simppuun rakentelee katosta. Kuinka herkästi vaikutta ns. tuulipinta-alaan ja sitä kautta ajo-ominaisuuksiin ?
-
Tabu
- Viestit: 5
- Liittynyt: 13 Maalis 2012 10:46
Viesti
Kirjoittaja Tabu » 16 Heinä 2012 21:44
Nosto ja kommentit ovat tervetulleita.
Kiitos.
-
Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jape » 17 Heinä 2012 21:51
Tabu kirjoitti:Nosto ja kysymys.
Kuinka soikeaperäinen, uppoumarunkoinen avovene käyttäytyy aallokossa ? Monet moittivat sen rullaavuustaipumusta ja siitä johtuvaa helvetinmoista keikutusta.
Eikös se mene just niin, että soikeaperäinen ei rullaa, vaan tasaperäinen rullaa kun aallot nostavat veneen takanurkkia ylös.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Heinä 2012 22:56
Rullaamiseen vaikuttaa eniten aaltojen ja veneen nopeusero - mitä nopeampi aalto suhteessa veneen nopeuteen sitä enemmän rullaa oli purkki vaikka minkä mallien tahansa.
Toki rungon mallilla on vaikutusta mutta rullaamisesta ei pääse eroon koskaan hitaalla veneellä.
Mun suht pyöreäperäinen summalainen Dejah Thoris on paha rullaamaan verrattuna tämän seudun "piikkiperiin" - kovassa kelissä jopa erittäin epämiellyttävä...
-
drago
- Viestit: 12
- Liittynyt: 02 Touko 2010 00:10
Viesti
Kirjoittaja drago » 14 Elo 2012 00:11
Yhdellä tutulla on Simpussa 50 hv E-Tech ja välillä kantosiivet... Huiput yli 30 solmua. Pohjaa on takaa hieman modifioitu.