Suomenlahdenpuuveneilijät

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
meriläinen

Suomenlahdenpuuveneilijät

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 26 Heinä 2012 07:41

Onko kellään kokemuksia tosta yhdistyksestä? Kannattaiskohan liittyä. Onko kuinka aktiivista toimintaa? Mitä hyötyä olisi kuulua tohon?
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Mile

Re: Suomenlahdenpuuveneilijät

Viesti Kirjoittaja Mile » 26 Heinä 2012 10:02

Olen ollut jäsen jo pitkään. Sieltä tulee kerhon lehti ja Veneenveistäjä - lehti muutaman kerran vuodessa.

Kannatuksen vuoksi liityin, ja on tällä hetkellä ainut yhdistys jonka jäsenenä olen, enkä tässäkään aktiivinen.

Kannattaako ? Eiköhän sitä pärjäisi ilmankin, tai toisaalta voin yhtä hyvin olla jäsen - eipä tuo parin kympin vuosimaksu ole kovin paha, mielestäni jo nuo lehdet kattavat tämän.

Tapahtumissa ei ole tullut käytyä vaikka monesti on ollut harkinnan alla - on vaan ollut muuta menoa. Meri Viaporiin ehdin ensimmäistä kertaa tänä kesänä, vaikka muistaakseni jäseneksi liityin jo joskus 199x vuonna.
Mile

TLehti

Viesti Kirjoittaja TLehti » 26 Heinä 2012 16:25

Terve

varmasti kannattaa liittyä.

Olemme ylivoimaisesti suurin Suomessa toimiva puuveneisiin erikoistunut yhdistys ja tämänhetkinen jäsenmäärämme on vähän yli 500 jäsentä.

Nimestä huolimatta olemme valtakunnallinen yhdistys, mutta perustettaessa yhdistystä kukaan ei voinut arvata, miten paljon jäsen määrä tulee kasvamaan vuosien saatossa.

Olemme järjestäneet vuosittain erillaisia koulutus ja tutustumistilaisuuksia jäsenistöllemme. Tänävuonna tulemme esim. järjestämään vielä dieselkurssin Tapimerilla, mikä vuosi sitten veti yli 30 henkeä ja kysyntää on ollut sen verran paljon, että saimme sovittua uuden kurssin tällekin vuodelle.

Tällä vuodella on myös keväällä ollut veneen sähkökurssi ja kävimme myös keväällä Kotkassa tutustumassa Blue Marlin veneeseen.

Meillä on ollut melkein joka vuosi myös puuveneen hoitokursseja, missä puhujat/ kouluttajat ovat olleet pitkän linjan ammattilaisia.

MeriViapori on varmasti näkyvin ja suurin tapahtumamme ja se onkin useana vuonna saanut myös valtakunnallista näkyvyyttä eri tiedotusvälineistä, mutta olemme mukana myös joka vuosi venemessuilla omalla osastollamme.

Jäsenmaksu on tällä hetkellä 30 euroa vuodessa ja sisältää 3 Puupaatti lehteä ja Veneveistäjien lehden kaikille eli hinnasta liittyminen ei ainakaan jää keneltäkään tekemättä.

Tervetuloa mukaan

T: Tero Lehti

TLehti

Viesti Kirjoittaja TLehti » 26 Heinä 2012 16:32

Tässä vielä linkki suoraan sivustoillemme:

http://www.suomenlahdenpuuveneilijat.fi/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

T: Tero

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Heinä 2012 23:31

Minäkin olen ollut jäsen kymmenkunta vuotta, jos ei jo ylikin. Puupaatti on hyvä lehti näin pieneltä yhdistykseltä unohtamatta veneveistäjien lehteä. Samoin puuveneen hoito-, diesel ja nyt viimeksi sähköistyskurssit ovat saaneet kehuja kaveripiiristäni, vaikkakaan itse en ole niillä käynyt. Puuvenekurssin kävin vuosituhannen alussa Kuggomskolanissa Loviisassa ja siellä kouluttajana ja silloin myös opettajana toiminut Erkki Lönqvist jatkaa näillä hoitokursseilla vieläkin. Todella rautaista ammattitaitoa puuveneen kunnostamisen ja huollon opetuksessa.
Puheenjohtaja ei turhaan kehu Suomenlahden Puuveneilijöiden saavutukisia.
jos vielä jotain voisi toivoa niin dieselkurssin lisäksi olisi mielestäni paikallaan kouluttaa myös bensamoottoreiden kanssa pelaavia.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

karl.cc

Viesti Kirjoittaja karl.cc » 27 Heinä 2012 07:43

Kun puhutaan siitä että kannattaako liittyä, niin kyse on kannattavuudesta ja sen arvioinnistas - eli siitä mitä saa 30 eurosta vastineeksi. Pelkästään muutaman Puupaatin ja Veneveistäjä lehden vuoksi ei kannata, koska niiden uutisanti tai muu ei ole sen mukaista se että tämä kannattaisi koska samaa tietoa kerrotaan tietyin syklein eri muodossa. Tämä johtuu siitä että toimitukselliseen aineistoon ei ole sijoittaa resursseja jos vaikka osamaista olisikin. Se että jollakin yhdistyksella on oma jäsenlehti, ei tee siitä lähtökohtaisesti mitenkään erityisen hyvää lehteä vaan sen määrää toimituksellinen aineisto. Monasti olen huomnannut että kun aiheet loppuu niin sitten tulee puolensivun kokoiset puuvenekuvat taikka yliptkät matkakertomukset joilla kasvatetaan lehden sivumäärää.

Mutta yhteisöllinen anti sekä jonkun tietyn yhdistyksen toiminnan tukeminen on kokonaan toinen asia, jonka arvo on huomattavasti enemmän kuin lehti.

TLehti

Viesti Kirjoittaja TLehti » 27 Heinä 2012 10:58

Terve

Tietysti jokainen arvioi itse tuon liittymisen, mutta ihan samaa mieltä en ole karl.cc:n kanssa eli kyllä nuo tarinat aika uniikkeja ovat ja kirjoittajina ovat olleet niin media alan ammattilaiset, kuin me normaali harrastajatkin ja tarkoituksena on saadakin mahdollisimman kokonaisvaltainen kuvaus koko jäsenistöltämme.

Resurssit ovat aina ongelma järjestö työssä, koska se on yleensä sama asia kuin raha ja sitä harvalla yhdistyksellä on liikaa käytössään, mutta siinäkin olemme tehneet satsauksen eli meillä on tämän vuoden alusta alkaen ollut palkattuna ulkopuolinen taittaja ja uskallan väittää että lehtemme layout ja sisältö pärjää kriittisemmässäkin tarkastelussa jatkossa.

Olemme kovasti yrittäneet saada laajennettua kirjoittajien piiriä, jotta jutut olisivat tuoreita ja eri näkökulmasta kirjoitettuja ja mm. pariin seuraavaan lehteen on tulossa selkeitä naisnäkökulmasta kirjoitettuja kertomuksia puuveneilystä.

Yleisellä tasolla kaikessa yhdistys toiminnassa ongelmana on, että pieni ydin joukko pyörittää toimintaa ja jos esim. lehdestä puuttuu kaksi sivua juttua, niin yleensä tehtävä lankeaa jollekkin tästä porukasta ja toistoa saattaa tätä kautta syntyä. Eiköhän sama asia ole tuttua jokaisesta venekerhosta, missä samat ihmiset pyörittävät toimintaa vuodesta vuoteen.

Itse olemme yrittäneet pitää hallituksemme toiminnan aktiivisena ja siinä edesauttaa tietty luonnollinen vaihtuvuus ja vaikka nyt itse sanonkin, niin mielestäni meillä on erittäin aktiivinen ja toimiva hallitus.

Yhteisöllisyydestä olen nimimerkin kanssa täysin samaa mieltä eli kyllähän meidän yhtenä tavoitteena on kerätä saman henkisiä ihmisiä yhteisen harrastuksen tiimoilta yhteen erillaisten tapahtumien kautta.

T: Tero

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Heinä 2012 16:01

Olen ollut jäsen 5-6 vuotta ja antiakin on ollut vähintään sen jäsenmaksun verran - Puupaatti ja Veistäjä lehti ovat lukemisen arvoisia ja sillä tavoin vekkuleita ettei minulla olisi niiden saamiseen muuta kautta mahdollisuutta.
Mutta sitten itse Suomenlahden Puuveneilijöihin... yhdistyksen toiminta keskittyy johonkin ihmeelliseen syrjäiseen periferiaaan alhaalla etelässä ja toiminnallisesti sen anti on käytännössä olematon täältä Suomen keskipisteen seudulta katsottuna. Kurssia ja tapahtumaa on suht kivasti mutta kun edestakaista matkaa tulsii osallistumiseen 1300km niin eipä paljon nappaa - olisi mielenkiintoista nähdä montako osallistujaa olisi etelän periferiasta kun "valtakunnallinen" Suomenlahden Puuveneilijät järjestäisi koulutusviikonlopun vaikkapa Kemissä tai Raahessa... ;-)
Mutta summasummarum - lehtien takia kannattaa liittyä jäseneksi!!! Ja lisäarvoa jäsenyydelle saa mikäli sattuu asumaan jossain Helssingin seudulla...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27 Heinä 2012 22:59

Veli-Matti. Vastaisin ainakin omalta osaltani, että jos valtakunnallinen Suomenlahden Puuveneilijät järjestäsi kurssin esim. Oulussa, voisin lähteä sinne senkin vuoksi, että se on riittävän pitkällä täältä "periferiasta". Se kurssi voisi olla menestys monessakin mielessä ja toisaalta näkisihän siellä tuttuja silmästä silmään eikä silloin olisi vain näiden kirjoitusten varassa. Jos ajatusta kehitettäsiin, voisihan yhdistys ehkä vaihtaa nimeään Suomen Puuveneilijöiksi, jolloin se vastaisi paremmin myös koko Suomenlahden Puuveneilijöiden jäsenten kotipaikkoja, vaikkakin Helsingin Seudulla onkin pääosa jäsenistä, eihän toiminta-ajatusta kaikkien kukkien kukkimisesta tarvitsisi muuttaa miksikään !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

ari nieminen

Viesti Kirjoittaja ari nieminen » 30 Heinä 2012 20:57

Kannattaa liittyä.

Mahogany

Viesti Kirjoittaja Mahogany » 30 Heinä 2012 22:29

Laitoin juuri liittymispostin.

TLehti

Viesti Kirjoittaja TLehti » 31 Heinä 2012 09:28

MOI

Yritetään vastata haasteisiin, mutta kyllä se painopiste jäsen jakautuman vuoksi tulee täällä "etelässä" säilymään varmasti jatkossakin, mutta ei tuo Oulussa pidettävä tilaisuus mikään mahdottomuus ole.

Yllättävän kaukaa ihmiset ovat tapahtumissamme silti käyneet ja esim. viime diesel kurssilla pisimmät osallstujat tulivat muistaakseni reilun 300 kilometrin päästä.

Olemme tuon nimen vaihtamista miettineet, mutta siinä on yllättävän paljon byrokratiaa mukana ja ainakin toistaiseksi jatkamme nykyisellä nimellä.

Hyvää Loppu Kesää!

Tero

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 31 Heinä 2012 17:15

"Ei nimi miestä pahenna ellein mies nimeä..." vai mitenkäs se vanha kansa sanoo...

Meriviaporissa on tullu käytyä ihan vasiten 5 tai 6 kertaa mutta tämän vuotisen jätin väliin ihan tarkoituksella - silläkin uhalla että siellä oli (tänä vuonna jopa ihan fyysisestikin) paikalla Viking. Viime vuonnakin sen piti olla paikalla mutta kyllä pettymykseni oli suuri kun siinä oli kuulemma "teknisiä ongelmia"... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jtp

Viesti Kirjoittaja jtp » 31 Heinä 2012 19:05

Ja yllytyshullu kun olen, niin jäsenhakemus lähti täältäkin ;-)

-Jukka-

Vastaa Viestiin