Glen-L sivuston vaneriveneen rakentaminen
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:37
Glen-L sivuston vaneriveneen rakentaminen
Elikkä kyseisen sivuston
http://www.boatdesigns.com/Barrelback-19/products/721/
barrelbackin rakentaminen kiinnostaa. Jostain syystä olen kiintynyt Rivan ja Chris Craftin muotoihin. Tämä varmaan juontaa joskus V8-Magazinetissä 90-luvun puolivälissä esiteltyyn entisöityyn chris craftiin.
Nyt tilanteeni on se, että olen lopultaa löytänyt itselleni veneilyn. Viime talvena kunnostin 80-luvun alussa tehdyn lasikuituisen HT-veneen, minkä pelastin kaverilta. Projekti oli mittava aikataulullisesti ja työmäärältään, varsinkin kun oli ensimmäinen projektini. Mutta, melkein 100 h merellä vietetty aika palkitsi kaiken vaivan.
Olenkin ruvennut tosissaan etsimään tietoa ja päätin sitten kääntyä tänne, sillä foorumia lukiessa monella tuntuu olevan muutakin, kuin mutua.
Kysymykseni on siis seuraavat:
1. Ilmeisesti itse tehdyn veneen rekisteröiminen ei ole ongelma vielä nykyäänkään, kunhan pitää sen itsellään 5 vuotta ja CE-hyväksyntää ei tarvita?
2. Ristiin laminoimalla epoksia käyttäen kyseinen paatti saadaan kasaan. Mutta, entä materiaalit, mitä vaneria ja mistä?
3. Kelpaako kaariksi mahdollisimman oksattomat kuusi/mänty/koivu?
4. Laminoidaan epoksilla, mutta kannattaako kaikki paikat peittää epoksiin, vai pitääkö olla sisäpuoli olla kyllästetty?
5. Jos teen noitten ohjeitten mukaan, pystynkö pitämään sitä vedessä koko kesän, jenkithän tykkää vetää traikulla ne aina ylös?
Vielä on paljon kysymysmerkkejä jäljellä, mut jos näihin nyt ensikksi saisi vastauksen. Kyseessä siis teorian ja oikeiden menetelmien kartoittaminen. PK-seudulla kun tuo rakennuspaikkojen määrä on vajaa ja jos löytyy hinta on selkänahkaa repivä.
Vastauksista kiittäen!
http://www.boatdesigns.com/Barrelback-19/products/721/
barrelbackin rakentaminen kiinnostaa. Jostain syystä olen kiintynyt Rivan ja Chris Craftin muotoihin. Tämä varmaan juontaa joskus V8-Magazinetissä 90-luvun puolivälissä esiteltyyn entisöityyn chris craftiin.
Nyt tilanteeni on se, että olen lopultaa löytänyt itselleni veneilyn. Viime talvena kunnostin 80-luvun alussa tehdyn lasikuituisen HT-veneen, minkä pelastin kaverilta. Projekti oli mittava aikataulullisesti ja työmäärältään, varsinkin kun oli ensimmäinen projektini. Mutta, melkein 100 h merellä vietetty aika palkitsi kaiken vaivan.
Olenkin ruvennut tosissaan etsimään tietoa ja päätin sitten kääntyä tänne, sillä foorumia lukiessa monella tuntuu olevan muutakin, kuin mutua.
Kysymykseni on siis seuraavat:
1. Ilmeisesti itse tehdyn veneen rekisteröiminen ei ole ongelma vielä nykyäänkään, kunhan pitää sen itsellään 5 vuotta ja CE-hyväksyntää ei tarvita?
2. Ristiin laminoimalla epoksia käyttäen kyseinen paatti saadaan kasaan. Mutta, entä materiaalit, mitä vaneria ja mistä?
3. Kelpaako kaariksi mahdollisimman oksattomat kuusi/mänty/koivu?
4. Laminoidaan epoksilla, mutta kannattaako kaikki paikat peittää epoksiin, vai pitääkö olla sisäpuoli olla kyllästetty?
5. Jos teen noitten ohjeitten mukaan, pystynkö pitämään sitä vedessä koko kesän, jenkithän tykkää vetää traikulla ne aina ylös?
Vielä on paljon kysymysmerkkejä jäljellä, mut jos näihin nyt ensikksi saisi vastauksen. Kyseessä siis teorian ja oikeiden menetelmien kartoittaminen. PK-seudulla kun tuo rakennuspaikkojen määrä on vajaa ja jos löytyy hinta on selkänahkaa repivä.
Vastauksista kiittäen!
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Glen-L sivuston vaneriveneen rakentaminen
1. Ei mitään ongelmia.
2. Okume lienee hyvä vaihtoehto-kevyt, havuvaneriakin vois ajatella? mistä, tällä palstalla ollut monia vaihtoetoja, löytyisiköhän haku-toiminnolla, kannattaa kysellä eri toimittajilta hintaeroja lienee.
3. jätä koivu pois
4.kyllästäisin sisäpuolen ja tekisin satamaan kokopressun
5.Lasikangas ainakin vesirajaan asti ulkopuolelle-varmistaa kuivana pysymisen
Maalla on mukavaa, löytyisi vuokralle kohtuuhintaan tilaa.
Matti
2. Okume lienee hyvä vaihtoehto-kevyt, havuvaneriakin vois ajatella? mistä, tällä palstalla ollut monia vaihtoetoja, löytyisiköhän haku-toiminnolla, kannattaa kysellä eri toimittajilta hintaeroja lienee.
3. jätä koivu pois
4.kyllästäisin sisäpuolen ja tekisin satamaan kokopressun
5.Lasikangas ainakin vesirajaan asti ulkopuolelle-varmistaa kuivana pysymisen
Maalla on mukavaa, löytyisi vuokralle kohtuuhintaan tilaa.


Matti
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:37
Re: Glen-L sivuston vaneriveneen rakentaminen
Kiitos vastauksesta, jatkan tässä netin selaamista ja pistän lisää kysymyksiä tulemaan, jossain vaiheessa.
Jos jollakin sattuu olemaan työnalla samantyyppistä, ei välttämättä saman mallista, mutta samalla tekniikalla rakennettavaa paattia niin vinkeistä olisin kovin iloinen.
Tiedä sitten milloin pääsisin aloittamaan rakentamisen, syksyllä, vuoden päästä, 15 vuoden päästä... mutta tieto ei ole haitaksi. Pitänee tilata tuolta piirustukset ja kirja, lukasta se, jotenkin tuntuu, että suomeksi ei pahemmin mitään kirjallisuutta ole varsinkaan kyseisestä menetelmästä. Tiedä sitten joittenkin koulujen kautta saatavaa, mutta taitaa olla sen verran harvinaista ja vähän myyvää, ettei kirjakaupat pidä niitä hyllyssä.
Maalla on mukavaa, tiedän sen. Opiskelu ja työt vaan toi tänne ruuhkan keskelle. Lapsuuskodin vieressä ois tyhjä navetta missä olisi tilaa vaikka ajaa mopolla ympyrää.
Heikki
Jos jollakin sattuu olemaan työnalla samantyyppistä, ei välttämättä saman mallista, mutta samalla tekniikalla rakennettavaa paattia niin vinkeistä olisin kovin iloinen.
Tiedä sitten milloin pääsisin aloittamaan rakentamisen, syksyllä, vuoden päästä, 15 vuoden päästä... mutta tieto ei ole haitaksi. Pitänee tilata tuolta piirustukset ja kirja, lukasta se, jotenkin tuntuu, että suomeksi ei pahemmin mitään kirjallisuutta ole varsinkaan kyseisestä menetelmästä. Tiedä sitten joittenkin koulujen kautta saatavaa, mutta taitaa olla sen verran harvinaista ja vähän myyvää, ettei kirjakaupat pidä niitä hyllyssä.
Maalla on mukavaa, tiedän sen. Opiskelu ja työt vaan toi tänne ruuhkan keskelle. Lapsuuskodin vieressä ois tyhjä navetta missä olisi tilaa vaikka ajaa mopolla ympyrää.
Heikki
-
- Viestit: 121
- Liittynyt: 11 Tammi 2007 17:51
- Paikkakunta: Pori
Re: Glen-L sivuston vaneriveneen rakentaminen
Moi!
Olen tekemässä juuri tuolla samalla menetelmällä vanerivenettä.
Sivun löydät keskustelupalstalta "RUNABOUT". Varmaankin sivulla 1.
Vene on Hacker tyyppinen.mutta rakennusmenetelmä on sama,kuin sinulla.
Tiheäsyinen mänty on mielestäni ainoa oikea kaaripuuksi.
Pohjaan en laittanut lasia,syystä,että jos tulee (ja kun tulee)kolhuja voi vesi
mennä puuhun ja alkaa muhia lasin alla.'
Pohjaan vedin kolme kerrosta epoksia ja sen päälle 2 kertaa kaksikomponentti
polyuretaani maali.
Sisäpuoli on kyllästetty Sateenkaarivärien vanhanajan puunkyllästeellä.
Okumevaneri kait on paras veneenrakennusvaneri.Sitä käytin.
Veneeni on ristiinlaminoitu kahdella neljän millin vanerilla ja pinnassa
4 mm.mahonkiviilu vaakasuoraan.Kaikki epoksilla.
Tässä joitakin vastauksia.Ei muuta,kuin tekemään.
Vanerista vielä. Sen kustannus koko puuhassa on melko pieni,
joten ei kannata hankkia halvinta ja pettyä.
Terv EWS!
Olen tekemässä juuri tuolla samalla menetelmällä vanerivenettä.
Sivun löydät keskustelupalstalta "RUNABOUT". Varmaankin sivulla 1.
Vene on Hacker tyyppinen.mutta rakennusmenetelmä on sama,kuin sinulla.
Tiheäsyinen mänty on mielestäni ainoa oikea kaaripuuksi.
Pohjaan en laittanut lasia,syystä,että jos tulee (ja kun tulee)kolhuja voi vesi
mennä puuhun ja alkaa muhia lasin alla.'
Pohjaan vedin kolme kerrosta epoksia ja sen päälle 2 kertaa kaksikomponentti
polyuretaani maali.
Sisäpuoli on kyllästetty Sateenkaarivärien vanhanajan puunkyllästeellä.
Okumevaneri kait on paras veneenrakennusvaneri.Sitä käytin.
Veneeni on ristiinlaminoitu kahdella neljän millin vanerilla ja pinnassa
4 mm.mahonkiviilu vaakasuoraan.Kaikki epoksilla.
Tässä joitakin vastauksia.Ei muuta,kuin tekemään.
Vanerista vielä. Sen kustannus koko puuhassa on melko pieni,
joten ei kannata hankkia halvinta ja pettyä.
Terv EWS!
- palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Re: Glen-L sivuston vaneriveneen rakentaminen
Moro!
Minulla on myös Glen-l kuvilla tehty "BONANZA" ja julkisiin kuviin pääsee tästä https://picasaweb.google.com/1161694919 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false; .
Keskusteluihin veneen tiimoilta olen ottanut samoin osaa ja hyviä hakuja on "woodbecker" sekä "viilun liimaus" tai viimeisin "lakan kiiltoa", joka tosin käsittelee lakan vaihtoon liittyneitä ongelmia
Itse en tehnyt runkoa, vaan ostin kesken jääneen projektin ja jatkoin itse kansirakenteiden ja tekniikan osalta. Minä suosittelisin kyllä pohjan epoksointia ja paria kangaskierrosta, sillä näiden veneiden pohjamuodot saavat aikaiseksi melko suuria iskuja rakenteille, jolloin pohjasaumat elävät. Itse olen joutunut jälkeenpäin (altapäin) tekemään ko. homman, koska keskisauma alkoi päästämään kosteutta kölipuuhun.
Tekniikkapuolella aikanaan tulet törmäämään myös mielenkiintoisiin pikkumurheisiin, joihin saattaa löytyä vastauksia, mutta niistä sitten aikanaan.
Minulla on myös Glen-l kuvilla tehty "BONANZA" ja julkisiin kuviin pääsee tästä https://picasaweb.google.com/1161694919 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false; .
Keskusteluihin veneen tiimoilta olen ottanut samoin osaa ja hyviä hakuja on "woodbecker" sekä "viilun liimaus" tai viimeisin "lakan kiiltoa", joka tosin käsittelee lakan vaihtoon liittyneitä ongelmia
Itse en tehnyt runkoa, vaan ostin kesken jääneen projektin ja jatkoin itse kansirakenteiden ja tekniikan osalta. Minä suosittelisin kyllä pohjan epoksointia ja paria kangaskierrosta, sillä näiden veneiden pohjamuodot saavat aikaiseksi melko suuria iskuja rakenteille, jolloin pohjasaumat elävät. Itse olen joutunut jälkeenpäin (altapäin) tekemään ko. homman, koska keskisauma alkoi päästämään kosteutta kölipuuhun.
Tekniikkapuolella aikanaan tulet törmäämään myös mielenkiintoisiin pikkumurheisiin, joihin saattaa löytyä vastauksia, mutta niistä sitten aikanaan.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:37
Re: Glen-L sivuston vaneriveneen rakentaminen
EWS sattuuko sinulla olemaan rakentelusta kuvia missään? Kiinnostaisi nähdä.
PALONTE nuo kuvat selvitti hyvin, Ilmeisen "mukava" oli asentaa tekniikka paikalleen
Miten tuo vene käyttäytyy aallokossa?
Oletteko laittaneet vanerin päätyihin myös kyllästettä vai imeyttäneet epoksia minkä menee?
Olen miettinyt, että vetäisi kerroksen lasimattoa koko kyljen tukevoittamaan rakennetta ja sen päälle mahonkiviilua. Kuulostaako järkevälle? Tämä sillä, että pohjan muoto on aika tasainen ja itselläni nykyisessä veneessä on terävä keula mikä halkaisee kyllä aallon, mutta taittuu nopeasti lokinsiipien muotoon, eli aallokko kyllä jyskyttää vastaan.
Pitää lukea nuo keskustelut jos siellä olisi vastauksia vielä kysymyksiin mitä en vielä ole keksinyt. Näitä asioita, kun on tutkinut nousee samalla rakenteluun kuume, mutta myös kova polte päästä takaisin merelle
PALONTE nuo kuvat selvitti hyvin, Ilmeisen "mukava" oli asentaa tekniikka paikalleen

Oletteko laittaneet vanerin päätyihin myös kyllästettä vai imeyttäneet epoksia minkä menee?
Olen miettinyt, että vetäisi kerroksen lasimattoa koko kyljen tukevoittamaan rakennetta ja sen päälle mahonkiviilua. Kuulostaako järkevälle? Tämä sillä, että pohjan muoto on aika tasainen ja itselläni nykyisessä veneessä on terävä keula mikä halkaisee kyllä aallon, mutta taittuu nopeasti lokinsiipien muotoon, eli aallokko kyllä jyskyttää vastaan.
Pitää lukea nuo keskustelut jos siellä olisi vastauksia vielä kysymyksiin mitä en vielä ole keksinyt. Näitä asioita, kun on tutkinut nousee samalla rakenteluun kuume, mutta myös kova polte päästä takaisin merelle

- Vanerimies
- Viestit: 8
- Liittynyt: 02 Elo 2006 09:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Glen-L sivuston vaneriveneen rakentaminen
Terve, aihe liippasi niin läheltä, että ajattelin tulla ulos kaapista. Olen rakennellut tuollaista Glen-L:n piirrustusten mukaista itärannikon mallista kalastusvenettä. Projekti on kestänyt viitisen vuotta ja tänä (tai ensi) kesänä pitäisi olla vedessä. Rakentaminen on tapahtunut omalla pihalla lämmittämättömässä pressuvajassa (Helsingissä). Rakennustapa on perinteinen, puukaaret, kyljet 9mm vanerilevyä, pohja laminoitu 3 kerroksesta 4mm koivuvaneria. Vesilinjaan asti 300g lasikuitukangas ja epoksi, kyljet epoksi ja Toplac, sisäpuoli epoksoitu, Bilteman epoksiprimerit ja päällimmäisenä Unica. Veneen tyyppi on Playn Jane, jos joku haluaa käydä Glen -ällän sivuilta katsomassa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 121
- Liittynyt: 11 Tammi 2007 17:51
- Paikkakunta: Pori
Re: Glen-L sivuston vaneriveneen rakentaminen
Moi!
Siellä keskustelupalstalla on joitakin kuvia.
Kamerassa ja koneella on enemmänkin,kun vaan saisin
niitä "näytille
EWS!
Siellä keskustelupalstalla on joitakin kuvia.
Kamerassa ja koneella on enemmänkin,kun vaan saisin
niitä "näytille
EWS!
- palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Re: Glen-L sivuston vaneriveneen rakentaminen
Lasimattoa ei kaivata rakenteiden puolesta, kyllä ne on suunniteltu kestämään ilman sitäkin. Suunnitelmat vain tuppaavat olemaan niin vanhoja, ettei niitä tehtäessä tiedetty kuinka näppärästi rakenteesta saa pullon epoksi+matto yhdistelmin. Kylkiin älä laita pintaviilun/laudan alle mattoa, sillä se heikentää tarttuvuutta. Muutenkin epoksin kanssa pelatessa on parasta jos voi edetä "märkää märälle". Itse erehdyin maalaamaan pohjan ja kannen epoksipohjamaalilla siinä vaiheessa kun oletin sen olevan pintaa vaille valmis ja voin sanoa ettei siinä meinaa enää pysyä mikään, vaikka kuinka hion ja puhdistin. Ideaalista taitaisi olla jos puupuhtaaseen pintaan voisi kerralla edetä pohjustuksesta pintaan. Tosin tälläkin palstalla on ollut paljon keskustelua kyllästämisestä ennen epoksia, mutta koska itselläni ei ole aiheesta praktiikkaa, en osaa auttaa. Vanerissa kyllästys kuitenkin pysähtyy ensimmäiseen viiluliimakerrokseen...... joten ..... enpä osaa sanoa. Kyljissä kauniin lopputuloksen kannalta kaikenlaiset epäjatkuvuuskohdat ovat joka tapauksessa myrkkyä, joten en siksikään lutraisi runkovanerin ja pinnan välille mitään ylimääräistä.
Pohjan muotohan näissä veneissä on keulaa lukuunottamatta lähes tasapohja, eli plaanaa pienellä teholla jo kauniisti, nousee nopeasti liukuun, mutta koska märkäpinta ei pienene vauhdin kasvaessa, alkaa yli 25kn vauhdeissa "imu" jarruttaa menoa ja tehon tarve kasvaa rajusti. Niin ja tasapohjaisena aallot iskee vastaan lujasti.
Viiluttamalla olen omanikin pinnat tehnyt, mutta jos uudestaan tekisin, saattaisin kallistua paksumman "laudan" käyttöön.
Pohjan muotohan näissä veneissä on keulaa lukuunottamatta lähes tasapohja, eli plaanaa pienellä teholla jo kauniisti, nousee nopeasti liukuun, mutta koska märkäpinta ei pienene vauhdin kasvaessa, alkaa yli 25kn vauhdeissa "imu" jarruttaa menoa ja tehon tarve kasvaa rajusti. Niin ja tasapohjaisena aallot iskee vastaan lujasti.
Viiluttamalla olen omanikin pinnat tehnyt, mutta jos uudestaan tekisin, saattaisin kallistua paksumman "laudan" käyttöön.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 04 Elo 2006 00:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Glen-L sivuston vaneriveneen rakentaminen
Itse olen tehnyt ristiinlaminoimalla vanerisoirosta hieman isomman projektin
http://www.purkkari.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Itselläni runko tehty 6,5mm mäntyvaneri (mänty-koivu-mänty-koivu-mänty viilut vanerissa) soirosta kolmeen kertaan westin epoxilla ja lopuksi 300g kuitu epoxilla pintaan.
Vaneri on veden kestävillä liimoilla liimattu ja homesuojattu. Kansi ja ruffi on okumevaneria.
Pinnasta saa kolhuja kestävän "lakkapinnan" kun laminoi 160g hyvälaatuisen kuidun epoxilla viilupintaan, hionnan ja pesun jälkeen 1-2 kerrosta epoxia ja jälleen hionnan ja pesun jälkeen 5-6 kerrosta kaksikomponentti lakkaa. Pinta on kiiltävä lakkapinta ja kuitu katoaa täysin, kaiken lisäksi hyvin kestävä.
Vanerin laadussa ei todellakaan kannata säästää, se on suhteessa kuitenkin pieni kustannus, vaikka itselläni menikin 70 levyä.
Emä/kölipuun olen tehnyt irokosta.
Pääkaupunkiseudulla jalopuuta (iroko, saarni, tammi, mahonki, tiikki) sekä okume vaneria myy Herttoniemen Puukeskus sekä Vantaan Jokiniemessä DLH Finland (entinen Turun viilukeskus)
J-P
http://www.purkkari.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Itselläni runko tehty 6,5mm mäntyvaneri (mänty-koivu-mänty-koivu-mänty viilut vanerissa) soirosta kolmeen kertaan westin epoxilla ja lopuksi 300g kuitu epoxilla pintaan.
Vaneri on veden kestävillä liimoilla liimattu ja homesuojattu. Kansi ja ruffi on okumevaneria.
Pinnasta saa kolhuja kestävän "lakkapinnan" kun laminoi 160g hyvälaatuisen kuidun epoxilla viilupintaan, hionnan ja pesun jälkeen 1-2 kerrosta epoxia ja jälleen hionnan ja pesun jälkeen 5-6 kerrosta kaksikomponentti lakkaa. Pinta on kiiltävä lakkapinta ja kuitu katoaa täysin, kaiken lisäksi hyvin kestävä.
Vanerin laadussa ei todellakaan kannata säästää, se on suhteessa kuitenkin pieni kustannus, vaikka itselläni menikin 70 levyä.
Emä/kölipuun olen tehnyt irokosta.
Pääkaupunkiseudulla jalopuuta (iroko, saarni, tammi, mahonki, tiikki) sekä okume vaneria myy Herttoniemen Puukeskus sekä Vantaan Jokiniemessä DLH Finland (entinen Turun viilukeskus)
J-P
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:37
Re: Glen-L sivuston vaneriveneen rakentaminen
Morjesta,
Toivottavasti kulunut kesä on kaikilla ollut erittäin onnistunut ja jatkuu vielä pitkään. Oman projektin suunittelu on jysähtänyt täysin jäihin, mutta ei vielä unohdettu. Menin sitten myymään vanhan veneeni ja ostamaan tilalle kaverilta Finmar Seacabinin vuodelta 1969. Kuulemma vanha poliisivene sisävesiltä. Moottorina Penta B30 ja vetolaitteena 280. Täysin kunnostettu sisältä ja ulkoa noin 6-5 vuotta sitten?? Vaikka kyseessä ei ole puuvene niin sattuuko jollakin olemaan tietoa kyseisitä veneistä ja niiden historiasta?
Toivottavasti kulunut kesä on kaikilla ollut erittäin onnistunut ja jatkuu vielä pitkään. Oman projektin suunittelu on jysähtänyt täysin jäihin, mutta ei vielä unohdettu. Menin sitten myymään vanhan veneeni ja ostamaan tilalle kaverilta Finmar Seacabinin vuodelta 1969. Kuulemma vanha poliisivene sisävesiltä. Moottorina Penta B30 ja vetolaitteena 280. Täysin kunnostettu sisältä ja ulkoa noin 6-5 vuotta sitten?? Vaikka kyseessä ei ole puuvene niin sattuuko jollakin olemaan tietoa kyseisitä veneistä ja niiden historiasta?
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Glen-L sivuston vaneriveneen rakentaminen
Hei, oletteko huomanneet että minulla olisi kohta vapautumassa näihin Glenn-L projekteihin sopiva aito jenkki-V-vaihde. Ja mukana vähäruokainen 155 hummainen kevyt dieseli? Löytyy lisää myyntipalstalta.
Oma vanerivene on tehty kokonaan koivuvanerista; sen verran sanoisin jos koivua aikoo käyttää että kaikki pinnat KUNNOLLA epoksin peittoon - niin ei home iske. Itsellä jäi sisäpuolelta vesirajan yläpuolisen levypinnat turhan vähälle epoksille aikanaan. Näihin iski homepilkku. No myrkyllä sen saa pois , mutta tummat värjäytymät on syvällä puussa.
Epoksikapselointi on omassa tapauksessa toiminut erinomaisen hyvin kaikissa niissä osissa jotka on todella reippaasti epoksilla täysin ympäriinsä läträtty. Niissä mihin epoksia syystä tai toisesta tuli vähemmän, löytyy joistakin paikoista halkeamia puun kosteuselämisen takia.
Sanoisin oman kokemuksen perusteella että kun ryhtyy epoksoimaan, niin tekee sen Gougeon brothersien ohjeen mukaan perusteellisesti ja kauttaaltaan - niin homma toimii.
Sekatekniikka voi olla hyväkin, mutta siitä kun ei ole omaa kokemusta niin paha sanoa puolesta tai vastaan. Tai no, itse kokeilin tätä hytin kattoon, ulkopuolella vahva epoksointi ja sisäpinnassa vain keväisin pintaan vedetty teak-öljynä myytävä puuöljy. Eikä ainakaan näissä pinnoissa ole ilmaantunut mitään vikaa. Mutta katon allapa ei vesi lillu. En itse uskaltaisi käyttää ainakaan veneen pohjalevyissä vaneria + ulkopuolella epoksia ja sisäpuolella öljykäsittelyä ; tästä jää sellainen riipivä epäilys että kyllästys jääkin vain pintaviiluun, mutta päästää veden lävitseen alempiin .
Voihan se epoksoitu pintakin mennä rikki - mutta sen kyllä huomaa kun vesi alkaa imeytyä vaneriin. Huokosten kautta tunkeutuva kosteus sen sijaan onkin isompi kysymysmerkki.
Oma vanerivene on tehty kokonaan koivuvanerista; sen verran sanoisin jos koivua aikoo käyttää että kaikki pinnat KUNNOLLA epoksin peittoon - niin ei home iske. Itsellä jäi sisäpuolelta vesirajan yläpuolisen levypinnat turhan vähälle epoksille aikanaan. Näihin iski homepilkku. No myrkyllä sen saa pois , mutta tummat värjäytymät on syvällä puussa.
Epoksikapselointi on omassa tapauksessa toiminut erinomaisen hyvin kaikissa niissä osissa jotka on todella reippaasti epoksilla täysin ympäriinsä läträtty. Niissä mihin epoksia syystä tai toisesta tuli vähemmän, löytyy joistakin paikoista halkeamia puun kosteuselämisen takia.
Sanoisin oman kokemuksen perusteella että kun ryhtyy epoksoimaan, niin tekee sen Gougeon brothersien ohjeen mukaan perusteellisesti ja kauttaaltaan - niin homma toimii.
Sekatekniikka voi olla hyväkin, mutta siitä kun ei ole omaa kokemusta niin paha sanoa puolesta tai vastaan. Tai no, itse kokeilin tätä hytin kattoon, ulkopuolella vahva epoksointi ja sisäpinnassa vain keväisin pintaan vedetty teak-öljynä myytävä puuöljy. Eikä ainakaan näissä pinnoissa ole ilmaantunut mitään vikaa. Mutta katon allapa ei vesi lillu. En itse uskaltaisi käyttää ainakaan veneen pohjalevyissä vaneria + ulkopuolella epoksia ja sisäpuolella öljykäsittelyä ; tästä jää sellainen riipivä epäilys että kyllästys jääkin vain pintaviiluun, mutta päästää veden lävitseen alempiin .
Voihan se epoksoitu pintakin mennä rikki - mutta sen kyllä huomaa kun vesi alkaa imeytyä vaneriin. Huokosten kautta tunkeutuva kosteus sen sijaan onkin isompi kysymysmerkki.
Mile