Tuulilasiveneen mahonkipohjan kunnostus, apua tarvittaisiin

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
laivakoira
Viestit: 76
Liittynyt: 10 Kesä 2012 14:32

Tuulilasiveneen mahonkipohjan kunnostus, apua tarvittaisiin

Viesti Kirjoittaja laivakoira » 10 Kesä 2012 15:11

Moi!

Tämän kesän urakkana olisi mahonkisen tuulilasiveneen pohjan kunnostaminen. Laudoitus muuten koko matkalta ok mutta peräpäähän tullessa lähes kaikki pohjalaudat halkeilleet hieman/vaurioituneet. Tuloksena se että niitty näkyy veneen läpi, raot parhaimmillaan 20 cm pitkiä ja noin 5mm leveitä. Hommaa mutkistaa se että joskus joku on tunkenut jotain kovikemassaa väleihin joka lähtee nyt sitten paloina pois.

Vaihtoehtoina ajattelin seuraavia:
A. Pohjalautojen katkaisu ja huonot osat pois, sen jälkeen laudan jatkaminen (liimamalla) entisen mittaiseksi
B. Perälaudan siirto (pitäisi siirtää noin 20 cm ainakin...)
C: Jonkinasteinen massaus esim. Hempel proof 10:lla tai muulla, millä?
D. Jotain muuta mitä en osannut edes ajatellakaan

Onko kenelläkään kokemuksia tämäntyyppisestä urakasta? Kannattaako heti katkoa laudat ja tehdä uutta vai saako tuosta vielä peliä pienemmällä remontilla?

Vene on siis 68 veistetty, 480 pitkä mahonkinen tuulilasivene, Saattaisi olla Vatorin mallistoa.

Kaikki ideat ja neuvot otetaan ilolla vastaan, tällä hetkellä hakkaan päätä seinään kun ei tiedä mitä tekisi. Veri vetä vesille mutta raot pohjassa ei oiken sovi tähän kuvioon.

PS. Ohessa jonkinmoinen kuva vauriopaikasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Tuulilasiveneen mahonkipohjan kunnostus, apua tarvittaisiin

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 10 Kesä 2012 18:00

Kyllä mielestäni jatkaminen on paras vaihtoehto. Menee ihan puskusaumalla kun laittaa sisäpuolelle jatkoskohtaan laudan levyisen (-limi) palikan kaarien väliin ja niittaa tai ruuvaa liimalla kiinni. Pitää myös huomioida, ettei vierekkäiset jatkot osu samaan kaariväliin, mielummin reilusti porrastamalla niin rakenteellinen lujuus säilyy mahdollisimman hyvänä. Eli jos laudassa on joku huono kohta vähän kauempana perälaudasta, kannattaa vaihtaa koko pätkä ja viereisestä laudasta esim. tuo mainitsemasi tarvittavat 20cm. Tarkista samalla perälauta huolella! Korjasin yhden perälaudan niin että ajoin sirkkelillä ja jyrsimellä alareunoista n.40mm pois ja uutta vastaavat kappaleet tilalle. Syynä mustat ruuvit, muuten oli paatti kasattu kupariniitein ja messinkiruuvein. Epäilen että oli joskus lyhennetty ja säästetty ruuveissa.

nikomerta
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Marras 2010 22:00

Re: Tuulilasiveneen mahonkipohjan kunnostus, apua tarvittaisiin

Viesti Kirjoittaja nikomerta » 17 Kesä 2012 00:07

Omassani oli sama ongelma. Päädyin siirtämään perälautaa eteenpäin. On tuo kaikkien lautojen jatkaminenkin yhden sortin homma. Tosin itse teen myös kannnet uusiksi samalla.

Vastaa Viestiin