Ollaan porukalla nyt tehty tuossa soutupaattia merelle ja järville, ja nyt kun veneet on kastetta vaille vedessä, niin kritiikki eli "kossupalaverissa" tuli mieleen että olisikohan ollut helpompaa taikka tukevampaa rakentaa soutupaatin keulatievin "pakka" / liimaus siten, että olisi ollut keulapolvio vaikkapa 6-10mm puoleltansa leveämpi kuin itse tievi? Näin saisi enemmän ruuveilla kiinnityspintaa laudan lappeesee.
Nyt me toteutetiin tämä niin että höylättiin temmillä tehtyä lautauraa tievistä syvemmälle puuhun, vaikka siihenkin on tehty se limin verran kiinnityspintaa, joten riittää sekin varmaan kun se sama kiinnityspinta on limessäkin OK.
Mitäpä meinaatte? Sitten kun seuraavaa talvisettiä ja rojjekteja suunnitellaan?
Vai osasinko nyt ollenkaan selittää asian oikein?
Keulatievin liimaus / "pakka"?
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 26 Huhti 2010 13:21
- Paikkakunta: Kuopijjo
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Keulatievin liimaus / "pakka"?
Liimaamalla sen keulatievin saa helpommalla kuin palikoista, jää ainakin toinen liitos pois.
Jos teette seuraavaan veneeseen kaksiosaisen keulavantaan, niin homma helpottuu vielä enemmin.
Sisäpuolisen "muotin" linjaksi lautaura, liimauksessa siihen väliin muovi, tulee kaksi kpl.
Sisempi viistoliitoksella kölin päälle ja lautauran viiste, laudat kiinni,lautojen päiden höyläys tasoon ja lopuksi päälliskpl peittämään lautojen päät=tosi tarkka sovite !! (vrt kanootin teko)
Sen sisäkpl voi tehdä halutessaan alapäästään leveämmän, kuten harkitsit.
Matti
Jos teette seuraavaan veneeseen kaksiosaisen keulavantaan, niin homma helpottuu vielä enemmin.
Sisäpuolisen "muotin" linjaksi lautaura, liimauksessa siihen väliin muovi, tulee kaksi kpl.
Sisempi viistoliitoksella kölin päälle ja lautauran viiste, laudat kiinni,lautojen päiden höyläys tasoon ja lopuksi päälliskpl peittämään lautojen päät=tosi tarkka sovite !! (vrt kanootin teko)
Sen sisäkpl voi tehdä halutessaan alapäästään leveämmän, kuten harkitsit.
Matti
Tätä en ymmärtänyt?pos kirjoitti:
, vaikka siihenkin on tehty se limin verran kiinnityspintaa, joten riittää sekin varmaan kun se sama kiinnityspinta on limessäkin OK
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 26 Huhti 2010 13:21
- Paikkakunta: Kuopijjo
Re: Keulatievin liimaus / "pakka"?
En oikein ymmärtänyt tuota liimausjuttua? Miten sitten se sovite siihen laitetaan, siinähän pityää olla sitten kölissä sen sovitteen kokoinen kolo josta se sovite lähtee. Vai?matti kirjoitti:Liimaamalla sen keulatievin saa helpommalla kuin palikoista, jää ainakin toinen liitos pois.
Jos teette seuraavaan veneeseen kaksiosaisen keulavantaan, niin homma helpottuu vielä enemmin.
Sisäpuolisen "muotin" linjaksi lautaura, liimauksessa siihen väliin muovi, tulee kaksi kpl.
Sisempi viistoliitoksella kölin päälle ja lautauran viiste, laudat kiinni,lautojen päiden höyläys tasoon ja lopuksi päälliskpl peittämään lautojen päät=tosi tarkka sovite !! (vrt kanootin teko) Sen sisäkpl voi tehdä halutessaan alapäästään leveämmän, kuten harkitsit.
Jos veneen tervaa niin sittenhän siinä näkyy rumat liimausraidat? Ensin tummana ja kun terva tummuu veneen pinnassa, niin sitten vaaleana raitana, koska epoksi vaikka sitä värjää niin sen väri ei muutu. Mutta lakatessa tievin voisikin liimata, mutta sekin pitää väriittää jollakin keltaisella pikmentillä?
No, siis kun kölistä jatkuu tavallaan lautaura tieviin, niin silloinhan se 1. lauta temmillä "koverretaan" / "upotetaan" tieviin lautauran kanssa sen verran ainakin mitä on se lauta paksu. Niin siinähän lauta kiinnittyy tieviin noin limin verran. Jos polvio olisi leveämpi, niin silloin sen voisi temmillä ja höylällä vetää niin että koko 1. laudan lape olisi kiinni tievi "pakassa". Nythän 1. lauta on kiinni tievissä vain sen verran (alareunastaan) kuin on tuota limiäkin. Lautahan lähtee kölipuun vierestä ja selkälaudan alta kiertäen propellimaisesti suoraan uraa myöden tieviin ja on samasta ohtaa tievissä kiinni kuin on selkälaudasssakin. Jos siis olisi alapäästä leveämpi tuo polvio, niin sen saisi tieviin kiinnitettyä paremmin kun olisi koko laudan lape käytettävissä. Eikö?matti kirjoitti:Tätä en ymmärtänyt?pos kirjoitti:
, vaikka siihenkin on tehty se limin verran kiinnityspintaa, joten riittää sekin varmaan kun se sama kiinnityspinta on limessäkin OK
Ja vaikka sitä ei koko lappeen mitalla kiinnittäisikään ruuvilla polvioon / tieviin, olisi se tukevampi kun 1. lauta lähtisi köliltä tieviin täysin tuettuna.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Keulatievin liimaus / "pakka"?
Ilmeisen vaikea tulla ymmärretyksi, kirjallisesti; liimattu keulavannas= alapäästään kaareva puu, joka sovitetaan kuten polvio kölin/selkälaudan päälle -jatkuu partaaseen saakka.
Alapää voi olla yhtä leveä kuin selkälauta.
Höylätään laudoille viiste=lautauran sisäsivu, johon laudat kiinnitetään,joka jatkuu selkälaudan alapinnasta.
Kaksiosaisena ei tarvi tehdä uraa koska viisteen voi höylätä sisäkpl ja ulkokpl peittää lautojen päät.
Ei ole tervatun (perinteisen)veneen kpl, siihen sopii paremmin luonnonväärä juurakko, suon reunasta juurten hakuun jos liimasaumat häiritsee!
Ilmeisesti tarkoitit limillä lautauran sisäsivua??
Limi=kahden vierekkäisen laudan päällekkäin oleva osa (18-20mm).
Matti
Alapää voi olla yhtä leveä kuin selkälauta.
Höylätään laudoille viiste=lautauran sisäsivu, johon laudat kiinnitetään,joka jatkuu selkälaudan alapinnasta.
Kaksiosaisena ei tarvi tehdä uraa koska viisteen voi höylätä sisäkpl ja ulkokpl peittää lautojen päät.
Ei ole tervatun (perinteisen)veneen kpl, siihen sopii paremmin luonnonväärä juurakko, suon reunasta juurten hakuun jos liimasaumat häiritsee!
Ilmeisesti tarkoitit limillä lautauran sisäsivua??
Limi=kahden vierekkäisen laudan päällekkäin oleva osa (18-20mm).
Matti
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 26 Huhti 2010 13:21
- Paikkakunta: Kuopijjo
Re: Keulatievin liimaus / "pakka"?
Ookkey, nyt ymmärrän
Tarviiko siihen sitten polviota lainkaan, koska liimattu tievi voi olla vähän paksumpi ja se kai on myön jäykempi?
Ja sitten se toinen osa keulavantaasta tulee ekan osan päälle niin että laudan päät peittyy? Se kai tulee se eka lautakin aika helpoksi tehdä, mutta jääkö sen ekan laudan päätypuu näkyviin...
Pitää koettaa tuo keulavannas seuraavaksi noin.

Ja sitten se toinen osa keulavantaasta tulee ekan osan päälle niin että laudan päät peittyy? Se kai tulee se eka lautakin aika helpoksi tehdä, mutta jääkö sen ekan laudan päätypuu näkyviin...
Just sitä, eli sen verran on nyt alapäästä se 1. lauta kiinni tieevissä, se kai riittää? Vai tarttisko olla enemmän kiinni se lauta lappeestaan polviossa, jolloin siitä polviosta tulisi tehdä leveämpi? Mutta kyllähän se kestää tuolla nykysysteemilläkin koska se lauta on urassa ja sen 20 mm kiinni tievissä jossa 5cm väkein ruuvit ja Sikaa välissä vielä.Ilmeisesti tarkoitit limillä lautauran sisäsivua??
Limi=kahden vierekkäisen laudan päällekkäin oleva osa (18-20mm).
Pitää koettaa tuo keulavannas seuraavaksi noin.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Keulatievin liimaus / "pakka"?
Polviota ei tarvi, koska liimattu tievi sisältää polvion.pos kirjoitti:Ookkey, nyt ymmärränTarviiko siihen sitten polviota lainkaan, koska liimattu tievi voi olla vähän paksumpi ja se kai on myön jäykempi?
Ja sitten se toinen osa keulavantaasta tulee ekan osan päälle niin että laudan päät peittyy? Se kai tulee se eka lautakin aika helpoksi tehdä, mutta jääkö sen ekan laudan päätypuu näkyviin..
Pitää koettaa tuo keulavannas seuraavaksi noin.
Ekan laudan pää ei jää näkyviin.
Piirrä itselle sivukuva keulasta-tarvit sitä liimamuottia varten-siitä on helppo hahmottaa idea.
Sisäosa on jotakuinkin sama kuin tievi ja polvio lautauraa myöten.
Muotin kaari on lautauran kaari miinus sisäpakan paksuus, täten tulevat molemmat osat toisiinsa sopivat, koska pakkojen välipintaa ei muotoilla/höylätä, ainoastaan lautojen ylimenevät päät.
Ulko-osa viisteliitetään kölin alapuolelle=peittää kaikki lautojen päät.
Sisäpakka voi olla alapäästään vaikka selkälaudan levyinen, niin tulee reilusti pintaa johon ekan laudan kiinnittää.